Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:33

Ik ben me bewust dat een halster een risico geeft, maar het is of dat of geen graaskorf.
Ze trekt hem zelf gericht met haar voorvoet kapot namelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:25

maar je kan aan een halster toch een breekbandje doen? gewoon een stukje leer ipv nylon. als ie dan écht vasthangt gaat het iig eerder kapot. zeker omdat jouw paard er nu aan gewend is dat ie hem kan uittrekken, heb je kans dat hij fanatieker wordt als het niet meer lukt...

zelf gebruik ik een touwtje, mijn pony heeft in de zomer weleens een zonneklepje op ivm verbranden van zijn neus. die zit aan een halster, waarvan ik de gesp vast heb zitten met een touwtje. en het is dus weleens gebeurd dat het touwtje stuk was toen ik kwam, en het halstertje af was gegaan. geen idee hoe precies, maar iig zonder ongelukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:20

Dat kan ik wel doen ja.
Het het halster kan ze hem niet achter haar kin krijgen dat was eigenlijk het grootste probleem. Ze schuurde net zo lang tot hij achter de kin zat en dan tjakka het voorbeen erop.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:30

Hier de korf sinds een week weer op. Hafje erg boos het eerste kwartier, daarna besteedde ze haar tijd om te eten ipv mijn mini te pesten :+

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:34

Mijn pony heeft hem alleen snachts om. Overdag geef ik haar wel de gelegenheid om een beetje gras te eten . Zo went ze er ook aan en dan kan ik later als het gras echt begint te groeien ook overdag een paar keer omdoen. En ze was het er niet mee eens haha steeds hinniken en met haar hoofd langs haar been schuren om dat ding af te krijgen haha . Maarja er moeten echt wat kilotjes af want ze wordt echt een beetje te dik.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:09

ik heb hier nog een extra graasmasker liggen maat full
als je hem wil hebben stuur me f een pb
ophalen is het makkelijkst
spijkenisse/ zwartewaal
gebruik hem toch niet..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:39

acera1991 schreef:
Mijn pony heeft hem alleen snachts om. Overdag geef ik haar wel de gelegenheid om een beetje gras te eten . Zo went ze er ook aan en dan kan ik later als het gras echt begint te groeien ook overdag een paar keer omdoen. En ze was het er niet mee eens haha steeds hinniken en met haar hoofd langs haar been schuren om dat ding af te krijgen haha . Maarja er moeten echt wat kilotjes af want ze wordt echt een beetje te dik.

Ik zou het juist andersom doen. Snachts is het kouder en dan moeten ze juist meer eten.. Wij deden ook vorig jaar snacht op een kaal stuk en overdag op het gras, na een tijdje omgeruild en dat is veel logischer!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:45

ik heb het idee dat het nu toch wel wat effect krijgt, de Greenguard...
Moet wel 's ochtends meten voor de weidegang, en niet erna :P Maar ze was nu 565 volgens het meetlint en dat is toch weer 20kg minder dan 2 maanden geleden. Die van een paar weken tellen we dan even niet mee, want toen was ze ineens weer boven de 620kg, dat was na 5 uur weidegang in vol gras (met GG)
Heb het idee dat ze boven op haar rug minder rond wordt en ook op haar ribben en billen wat minder spek heeft. Maar goed, even afwachten hoe dit zich ontwikkelt...
We houden gewoon vol!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:19

die 20 kilo is wel logisch, alleen op vulling al. de blindedarm van een paard kan gevuld namelijk wel 100 kilo wegen. mijn paard woog 483 kilo (gemeten door paardenweegschaal.nl), en na een paar dagen min of meer vasten op de kliniek wegens zandkoliek woog hij 403.

kan je nagaan wat een volume alleen al die vulling kan geven, hou daar dus rekening mee, en ga niet teveel af op het lint maar voel vooral hoe dik de vetlagen zijn, bijv. op schouder en ribben. in het topic 'hoe dik/ dun is jouw paard' staat een uitgebreide instructie om vet te scoren bij je paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:11

Ze is insulineresistent, dus ze houdt vet vast op schouder, hals, bovenste deel ribben en naast de staart, maar het het idee dat ze minder opgeblazen en pafferig is en dat vet op de ribben en naast de staart en op haar billen minder wordt. Ook haar buik is minder opgeblazen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:40

Mocht iemand intresse hebben, ik heb nog een greenguard te koop! Paard eet er echt niet mee dus is in nieuw staat.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:17

Interessant topic! Heb vandaag mijn graaskorf binnen gekregen, besteld bij Agradi van het merk Herl volgens mij. Dit weekend ga ik het eens proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:16

Kerbl denk ik? die hebben wij ook, zijn er supertevreden over. kostten maar 12,95, en dan heb je wel het sterkere rubber. stalgenootje heeft er nu ééntje van over de 20 Euro en dan heb je dat zachte rubber, dat óf zó versleten is óf scheur als ze met de korf schuren. wij hebben die één keer gehad, nou nooit meer!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:48

Ben ook het hele topic aan het doorlezen!
Heel interessant, vooral de foto's van bokkers van voor en na met gebruik van graasmasker.
Thuis hebben we een kleine pony, ook snel hoefbevangen en IR. Is inmiddels op gewicht, ziet er super uit.
Onze kwpn'er staat een paar uur per dag op het land, pony blijft in de bak met plukje hooi.
Niet de meest leuke oplossing, maar we durven haar niet op het gras te zetten.
Misschien toch maar een graasmasker proberen.

Welke maat hebben jullie? Pony is shet kruising, 1m, smal bekkie

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:22

ik heb ook een shet kruising, van 1,01 meter, geen grof type. zij heeft maat Cob. de ponymaat zit op zich goed maar onze ervaring is dat de kinnetjes van de paarden schuurplekjes krijgen met een 'passende' korf. voor de paarden met halstermaat Cob hebben we de korf in maat Full, en voor paarden met Pony is de korf dus maat Cob. op die manier heb je in ieder geval nooit geplette kinnetjes, en de halsters die eraan zitten zijn toch aan alle kanten verstelbaar.

er zit soms wel wat verschil in per merk. wij hebben nu ééntje van Kerbl (te koop bij Agradi.nl), die kost maar 12,95. als je die neemt zou ik dus voor maat Cob gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:08

Wat hebben jullie voor oplossing tegen het openschuren van de kin?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:21

Sizzle schreef:

Gewoon een ruime maat nemen of ik doe een zacht vezeldoekje er om heen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:34

Ik heb een full om een cob hoofd. Het schuurt binnenin op de kin, niet de rand van het mandje.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:41

Misschien kan je zo'n microvezel doekje om elke rij/band wikkelen aan de onderkant?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:34

Sizzle schreef:

Duckttape. :D Achterkant dichtplakken, de tape is niet schurend aan de kin, makkelijk te vervangen indien nodig en watervast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:14

wij nemen ze dus gewoon ruim zodat de kin bij het kauwen niet over de binnenkant van de korf schraapt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:50

Breghje schreef:
Sizzle schreef:

Duckttape. :D Achterkant dichtplakken, de tape is niet schurend aan de kin, makkelijk te vervangen indien nodig en watervast.

Goed idee :)*

Merrieveulen, ik heb al een full om een cobmaat hoofd, maar blijkbaar is de lip gevoelig.

Breghje, ik ga het zeker proberen. Klinkt logisch.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:18

kan inderdaad ook. mijn ruin moet ik altijd in de gaten houden, die krijgt nog weleens irritatieplekjes op zijn ene neusvleugel. gelukkig hoeft hij de korf niet permanent om.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:16

Sizzle schreef:
Ik heb een full om een cob hoofd. Het schuurt binnenin op de kin, niet de rand van het mandje.

Een te grote korf schuurt juist. Je kan ook bont om de rand maken, heb ik ook gedaan. De rand van de korf kwam net tegen de kieswortels onder aan de kaak aan, en dat gaf kale plekjes. Nu is dat over.
Afbeelding

Edit: @ Sizzle: begrijp nu wat je bedoelt. Dan heeft bont om de rand weinig nut als het om de onderlip gaat. Sorry ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:40

Geeft niet.
Het is al opgelost. Ik heb de binnenkant een aantal keer met uierzalf ingesmeerd en nu is het niet meer zo scherp.
De tape klonk goed, maar paardlief wilde dat wel erg graag lostrekken :+