Doodziek paard, en ik kan niks voor haar doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:40

Je weet toch wel of het uiteindelijk straks Rhino is? Er is toch bloed afgenomen waarvan de resultaten 14 dagen laten kenbaar zouden zijn?

Hoe gaat jullie stal er op dit moment mee om? Is alles nog voor andere mensen/paarden afgesloten?

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:18

Lieve Melsey,

Ik heb je topic gevolgt & ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is!
ik kreeg echt tranen in mn ogen en kippenvel toen ik het las. zo erg wat er is gebeurd, jullie hebben er zo hard voor gevochten & nu dit. Leef met je mee!

Ik wens je heel veel sterkte!

Maar baasje,
Nu ben ik ergens waar pijn niet bestaat
ik weet dat je me mist,
maar ik mis jou ook.
Baasje ik zal op je wachten,
aan het hek van de eeuwige weide...

Afbeelding

VinandoW

Re: Doodziek paard, en ik kan niks voor haar doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:05

Pfff heel veel sterkte! Ik volg het topic nog even voor de testresultaten daar ben ik nog wel benieuwd naar. Nogmaals veel sterkte gewenst

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:45

doom schreef:
Je weet toch wel of het uiteindelijk straks Rhino is? Er is toch bloed afgenomen waarvan de resultaten 14 dagen laten kenbaar zouden zijn?

Hoe gaat jullie stal er op dit moment mee om? Is alles nog voor andere mensen/paarden afgesloten?

Ja, nog steeds uiterste voorzichtigheid! Gelukkig verder nog geen paarden ziek. Om Rhino via bloedonderzoek aan te tonen hebben ze twee bloedmonsters nodig met 14 dagen ertussen. Ze kijken dan of de antistoffen gestegen zijn. Aangezien er maar 6 dagen zaten tussen eerste bloedtest en overlijden kan dit dus niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:56

melsey schreef:
Afbeelding

Mijn meisjes, nu weer samen..

twee van zulke mooie dieren....wat jammer toch |(

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:35

melsey schreef:
doom schreef:

Ja, nog steeds uiterste voorzichtigheid! Gelukkig verder nog geen paarden ziek. Om Rhino via bloedonderzoek aan te tonen hebben ze twee bloedmonsters nodig met 14 dagen ertussen. Ze kijken dan of de antistoffen gestegen zijn. Aangezien er maar 6 dagen zaten tussen eerste bloedtest en overlijden kan dit dus niet.

Jeetje dat is ook wel ff waardeloos! Ook omdat jullie stal nu dus nog in onzekerheid zit.
Wat heeft de da jullie geadviseerd om te doen? Voorlopig nog een slotje op de stal?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:50

Jeetje wat een verhaal, hopelijk komen jullie erachter wat het nu was, want die onzekerheid is ook vervelend.
Sterkte.

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:11

ben toch wel benieuwd of er inmiddels wat meer bekent is, over de oorzaak hiervan

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:32

Hier nog een stille mee-lezer. Moest aardig bij-lezen .....en hoopte steeds op positieve berichten.....totdat ik je berichtje zag....daarna kon ik alleen maar met een brok in mn keel verder lezen......en kan ik je alleen maar ontzettend veel sterkte wensen.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:57

Helemaal top, al jullie reacties!

Eindelijk kan ik jullie meer vertellen.. End van de middag telefoon gehad van de DA Er werd bij Amelle op het laatst ook gedacht aan infectieuze anemie http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 0sport.pdf . Vandaag godzijdank het bericht gekregen dat het dit NIET was!

Ook lijkt het aan het eerste bloed te zien geen Rhino te zijn. Wat dan wel? De DA zegt dat het overduidelijk een virus was, welke zullen we niet meer achterkomen.

Ik leg me erbij neer nooit te weten wat het precies was en sta nog steeds achter de beslissing haar te laten gaan. Het doet heel veel pijn, vraag me de hele dag af 'wat als'.. Ook de DA zei net, 'het kon echt niet meer'!

Afgelopen donderdag ging ze best hard achteruit, ondanks de koortsverlager 's avonds 40 graden koorts. Ik had er toen al een slecht gevoel bij. Vrijdag ochtend belde ik als eerste de stalbaas, ze dronk niet meer, at niet meer en wilde echt geen stap meer verzetten.. De DA zou al komen maar ik heb hem gebeld of hij eerder wilde komen en ik ben zelf ook naar stal gereden. Ik was daar eerdeer, kwam de stal binnen en ze gaf een kleine zachte hinnik.. Voor mij klonk het als, help me, want ze hinnikte normaal niet als je binnen kwam. Wel met voeren maar haar bak lag vol en het was geen voertijd.

Ik stapte haar stal binnen en streelde over haar hals, ze verschoot van de pijn, dat zag je aan haar hele lijf. De laatste glinstering in haar ogen was ook al weg. Een emmer water, een handje brok, een wortel het deed haar niks als je het voor haar hield. De benen waren weer dikker en toen we de deken af deden schrokken we kapot! De ruggengraad was duidelijk te zien, ingevallen op haar kont, een enorme plek met vocht onder haar buik. Aan alles was te zien dat ze heel veel pijn had.

De Dierenarts kwam binnen.. Hij had weer overleg gehad, het enige wat hij kon doen was weer zwaardere medicijnen geven.. Ik vroeg aan hem, 'en hoe lang gaan we hier nog mee door?' "Ik ben blij dat je dat vraagt, zei hij" Hij gaf aan dat haar kansen heel erg klein geworden waren en dat ze op dit moment ontzettend aan het lijden was. Ik vroeg hem wat hij zou doen, maar dat antwoord wilde ik natuurlijk eigenlijk helemaal niet horen.

Ik keek mijn merrie aan en wist dat dit het enige was wat ik voor haar kon doen. De hele week alleen maar toe kunnen kijken, en nu kon ik wat voor haar doen! De beslissing was vrij snel genomen, de minimale kans dat ze nog op zou gaan knappen en de vreselijke pijn die ze al had en nog moest ondergaan daarvoor. Het was genoeg.. Ik vroeg de DA nog 1 keer, ik hoor nog van meer mensen deze verschijnselen en die paarden knappen op. De DA bevestigde dat maar verzekerde mij dat Amelle vele malen zieker was dan het gemiddelde paard met deze verschijnselen.

Daarna is het snel gegaan, de morfine liet haar al bijna omvallen.. De rest kan ik niet vertellen. ik zie het beeld steeds voor me, hoor de klap, en dan ligt ze.. Ik ben bij haar hoofd gaan zitten en ze vocht er helemaal niet tegen, je zag haar heel rustig worden.. Het bloed stroomde uit de ader waar de DA de narcosespuit gegeven had. Dit gaf aan dat het bloed niet goed meer stolde, en dat klopte natuurlijk ook niet. Toen de laatste spuit, het ging heel snel, de laatste zucht...

Dag meisje..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:08

Bah bah wat een afschuwelijk verhaal...Troost je met de gedachte dat je alles ervoor gedaan hebt en niet zo egoïstisch bent geweest om haar nog langer op 'de been' te houden....Verdrietig verhaal, zeker ook omdat je je veulen kwijt bent...Lijkt me ontzettend frustrerend allemaal, je bent compleet machteloos...
Sterkte ermee...Gelukkig kan je er wel een beetje vrede mee hebben

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:17

Ik vind het echt ontzettend moedig maar uit het verhaal blijkt ook dat ze gewoon op was.. Vind het echt knap dat je dan hebt kunnen handelen in het belang van je paard.

In elk geval heel veel sterkte!

Het is waarschijnlijk al een oud gedichtje hier op Bokt, maar hij blijft mooi en ook heel toepasselijk

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder haar naar huis toe moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is zij zelf niet één keer
Egoïstisch geweest...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:19

je hebt echt het beste gekozen voor je paard. en dat is heel moedig. heel veel sterkte :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:25

Oh meis.. Heb er een brok in m'n keel van.
Gelukkig kunnen wij de keuze maken voor onze dieren. Jij had het niet beter kunnen doen.
Maar och, wat moet dat moeilijk zijn geweest. Respect voor jou!

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:30

Ik vind het vreselijk wat is gebeurd met Amelle, en wat je moest meemaken de laatste tijd. Ik bewonder hoe je hebt het gedaan - alles wat je deed was goed doorgedacht, zeker je keus om haar te laten gaan. Als ik ooit zoiets zelf moet doen, ik hoop dat ik het kan met net zoveel moed en verstand als jij hebt het gedaan. Sterkte met dit verlies.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:33

IMJ schreef:
Oh meis.. Heb er een brok in m'n keel van.
Gelukkig kunnen wij de keuze maken voor onze dieren. Jij had het niet beter kunnen doen.
Maar och, wat moet dat moeilijk zijn geweest. Respect voor jou!

Hier sluit ik me helemaal bij aan! :j

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:41

Heel veel sterkte lieve meid, het duurde even maar heb dan toch heel veel doorgelezen..
Ik heb echt heel veel respect voor je keuzes.
Sterkte met het verlies!

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:42

Wat ontzettend erg voor je! Was de hele tijd een stille meelezer en had gehoopt op goed bericht...
Heel veel sterkte met het verlies. Voor was het waard is: ik denk wel dat je er goed aan hebt gedaan als ik het verhaal zo lees

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:43

Het is voor jou nu compleet nutteloos TS, maar antibiotica werkt niet bij een virus, dat werkt alleen bij een bacteriele infectie. Als ik dan ga nadenken, moet het sowieso wel een bacteriele infectie zijn geweest, anders was de antibiotica wel aangeslagen.

Heel erg veel sterkte met je verlies. Ik hoop dat je ooit nog te weten komt wat er aan de hand was..

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:49

lucifertje schreef:
Het is voor jou nu compleet nutteloos TS, maar antibiotica werkt niet bij een virus, dat werkt alleen bij een bacteriele infectie. Als ik dan ga nadenken, moet het sowieso wel een bacteriele infectie zijn geweest, anders was de antibiotica wel aangeslagen.

Heel erg veel sterkte met je verlies. Ik hoop dat je ooit nog te weten komt wat er aan de hand was..

De laatste zin klopt alleen niet, het moet een virus geweest zijn juist! Naast de Ab kreeg ze ook nog andere medicatie, niks mocht baten helaas..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:05

Nogmaals veel sterkte meid. Wat een dappere beslissing heb je genomen.

Van Bokt krijg je een virtueel bloemetje zag ik net;

viewtopic.php?f=188&t=1433665

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:07

heel veel sterkte gewenst met dit verlies Y;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:09

ik wil je ook nog even heel veel sterkte toewensen...
wat een ontzettend moeilijke tijd heb je door gemaakt en nu nog steeds...
nogmaals sterkte...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:12

Heel veel sterkte met je verlies......

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:12

Veel sterkte... :(:)