Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:12

Ik ga op onderzoek! Het bevat de hele mais plant toch?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:46

ik volg ook even want mn paard valt de laatste tijd erg af. En vanochtend wilde ze niet haar brok. Wel hooi en lucerne. En ze ziet er veder niet ziek uit. Haat tanden zijn ook pas gedaan. Vreemd.
Geeuwen alle paarden die een maagzweer hebben of hoeft dit niet?

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:17

Mijne geeuwd eigenlijk nooit.

Snijmais is inderdaad de hele plant inclusief de mais kolf en dat dan in kleine stukjes gehakseld. En ingekuild.
Mais is een vers product dus je kan het niet heel lang bewaren. Dus als je het gaat gebruiken niet te veel tegelijk meenemen. Ik haal 2 keer per week verse.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:31

mijn zuiger hoef ik absoluut geen snijmais te geven :n
dan krijgt hij echt last van z"n maag. het is me ook afgeraden door de dierenarts om het te geven.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:51

Mais ben ik niet bekend mee.

Wij gaan woensdag naar Laarakker, ben heel erg benieuwd wat hun voor Patrick nog kunnen doen.
Heb het idee dat zijn maagzweren nu "rustiger" zijn gaapt minder als voorheen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:24

Tieme schreef:
mijn zuiger hoef ik absoluut geen snijmais te geven :n
dan krijgt hij echt last van z"n maag. het is me ook afgeraden door de dierenarts om het te geven.

Oh jee, heeft je da ook gezegd waarom?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:40

tantesam schreef:
Tieme schreef:
Oh jee, heeft je da ook gezegd waarom?

Het is bestemd voor koeien. voor paarden is het te eenzijdig. het bevat erg weinig mineralen dus je moet er wat tegenover zetten/geven om dit recht te trekken. het mag dus nooit ter vervanging van hooi of brok
gegeven worden en dus echt alleen als bijvoeding. je moet er dus een krachtvoer bijvoeren of een los mineralen-poeder. en ze mogen max. 1 emmer mais op een dag.
- er zit veel energie in.
- bevat veel zetmeel die voor paarden slecht te verteren zijn.
- zuurgraad is erg hoog (en dat moet je bij zuigers zoveel mogelijk voorkomen. vandaar dat "echt" kuil-gras
ook minder geschikt is voor paarden en zeker voor zuigers. te zuur dus grotere kans op maagproblemen.)
- Doordat het onder het zeil ligt,
- bevat heel veel suiker. ze worden er snel dik van en meer kans op hoefbevangenheid.
- doordat het op een berg onder zeil ligt gaat het broeien. hierbij onstaan ook bacterien en schimmels. ook
niet echt lekker voor je paard.

gewoon zorgen voor zoveel mogelijk/onbeperkt hooi en zo min mogelijk/geen krachtvoer. (zoals het eigenlijk bij ieder paard zou moeten zijn).

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:49

Ik maak me als stille meelezer even bekend hier trouwens. Heb wat problemen met mijn paard en heb zodoende heel wat dingen gelezen/ gezocht en laatst ook in Utrecht geweest, alhoewel het vooralsnog geen maagzweer lijkt te zijn geloof ik.

Daar werd mij toegelicht dat knarsetanden eerder een maagzweer zou doen vermoeden. In combinatie met eten laten staan of eten met tussenpozen (waarbij paard halverwege als maagzuur opspeelt stopt met eten en als dat weer gezakt is verder eet).

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:13

Als snijmais broeid. Eet geen dier het meer. Dus dat is onzin. Een kuil broeid niet, het conserveerd onder het plastic.
Paarden met maagzweren zijn vaak te dun, dus is mais goed om ze weer op gewicht te krijgen.
En inderdaad moet je wel zorgen voor voldoende mineralen en vitamines. Maar dat geld ook bij ieder ander ransoen zonder krachtvoer.
Er word hier ook gesproken over mais als bijvoeding dus niet als vervanging van hooi e.d. daar is het niet geschikt voor, ook niet bij koeien.
Er zit veel energie in maar zeker niet meer als in biks, het grote verschil is dat de energie heel gedoseerder vrij komt omdat de vertering langzamer is van mais. Een paard word sneller heet van biks als van mais.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:24

passoasam schreef:
Als snijmais broeid. Eet geen dier het meer. Dus dat is onzin. Een kuil broeid niet, het conserveerd onder het plastic.

heel veel kuil en mais broeit wel degelijk. oa omdat het niet goed genoeg is aangereden en/of omdat de voersnelheid te laag is. en dat geen dier het dan eet is onzin ;)
de temperatuur gaat onder het zeil omhoog en hierdoor krijgen bakterien en schimmels de kans om te groeien. ik heb deze info van de dierenarts en zowel m'n paard als m'n pony staan op een melkveehouderij. (elk op een ander). hier zeggen ze hetzelfde en wordt het om deze reden ook niet gevoerd aan de paarden. koeienvoer. en voor paarden met maag/darmproblemen is het al helemaal niet geschikt omdat het oa moeilijker te verteren is. dat jouw paard er beter uit ziet hoeft helemaal niet aan die mais te liggen.
maar goed, dat is jouw mening en dit is de mijne. ik ben van mening dat je de maagzweren aan moet pakken. medicijnen en onbeperkt hooi. brok minderen of stoppen. op den duur worden ze vanzelf wel weer dikker. zo niet dan kan je altijd nog iets bijvoeren, wat bestemd is voor paarden.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:57

Als mais of kuilgras wel broeid word het tijd voor een andere loonwerker. Koeien gaan echt geen melk geven van bedorven voer. Toevallig hebben wij een veehouderij en een loonbedrijf. En vanuit mijn agrarische opleiding weet ik wel degelijk waar ik over spreek.

De maagzweeer bij mijn paard word ook wel degelijk aangepakt doormidel van onbeperkt grof hooi, stro, geen krachtvoer en maagcompositum. Ik zal ook nooit beweren dat je geen hooi moet voeren, dat blijft altijd en basis van ieder ransoen. Mijn paard bleef evengoed te mager en had te weinig energie tijdens trainingen en wedstrijden. Sinds ze mais krijgt is dit bijde opgelost. Ze heeft sindsdien geen singeldwang meer en geen gevoelige buik.

Als je geen biks meer voert zal je toch op zoek moeten naar een alternatief voor extra energie als je je paard intensief rijd. Als je bijvoorbeeld granen bijvoerd, wat ook eenzijdig voer is, zul je ook extra mineralen en vitamines bij moeten geven. Daarbij is het zelfde probleem als biks, dat ze snel eten, weinig speeksel aanmaken waardoor de vertering in een maag niet goed lukt en er weinig opgenomen word door het lichaam en dus veel uitgepoept. En daarbij de maag met weinig speeksel weer snel zuurder word.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:59

Ieder voer heeft voor en na delen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:28

Heb besloten geen mais te gaan voeren (als bij voer).

Geef hem nu maagcompositum in combi met een kuur probiotica (ook van de Groene Os) dit lijkt een goed recept voor hem te zijn!

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:22

Maagcompositum staan veel goed berichten over in dit forum. Dus zeker het proberen waard.
Succes met je paard hoop dat ie opknapt.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:16

Mijn paard krijgt inmiddels een kleine 2 weken snijmais, naast zijn gebruikelijke ruw,- en krachtvoer en de aanbevolen dosis maagcompositum. Ik zie nog geen verschil in omvang, maar hij zag er al prima uit. Wat mij heel erg opvalt, is dat ik 'm al een paar dagen niet heb zien zuigen.... Maagcompositum is trouwens in aanbieding bij Paardendrogist momenteel, plus een kortingsbon van 5 euro, per mail ontvangen, ik heb weer 2 emmers besteld.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:00

Heb ook net besteld. Vorige keer had ik al gratis verzenden!

Mijne zuigd sinds de snijmais ook niet meer. Voor mij de belangkijkste reden om er mee door te gaan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:30

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:40

Een wat ouder topic, maar denk dat het wel omhoog mag :)

Bij mijn shetlandmerrie heeft ook maagproblemen. Ze is mooi op gewicht, eet goed, maar gaapt/geeuwt enorm veel. Daarnaast vertoont ze gastro-intestinale stressreacties.
Sinds een aantal dagen krijgt de maagcomp. van De Groene Os, onbeperkt ruwvoer (stor/hooi door elkaar in een hooinet) en 2 a 3 keer een halve bak lucerne/grasmix.

Ik lees hier goede reacties op de maagcomp. van De groene Os. Hopelijk heeft het voor mijn merrie ook goede gevolgen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:08

Ik hoop met je mee, maar normaal gezien zouden de symptomen toch moeten afnemen zoals je hiervoor vast al gelezen hebt. Maagcompositum is echt een goed product!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:13

Ik wil dit topic even volgen en evt om raad vragen. Mijn paard heeft in ieder geval last van maagzuur, ik denk niet van een maagzweer. Hij reageerde onlangs heel heftig op het geven van metacam via een spuit in de mond. Hij heeft al aantal keren koliek gehad na het geven van wormenkuur Pramox (ruikt ook superchemisch).
Hij is nooit echt dol geweest op bix en dat is ook het eerste dat hij laat staan als hij buikpijn heeft.

Heb hem in het verleden wel Pronutrin gevoerd, maar toen ik aan het afbouwen was kreeg hij spontaan koliek. Daar zat ik ook niet op te wachten. En zo lekker vond hij het ook niet.
Maagcompositum heb ik hem eens als jaarling gegeven, toen moest hij het ABSOLUUT NIET. Hij is al sinds jaarling luchtzuiger al in de kudde tussen de andere hengstjes op de rug van vriendjes.

Heb hem nu van de bix af, hij krijgt mueslie en slobber (want onlangs aan verdraaiing van dunne darm geopereerd) en 4 x 2 kg mooie droge kuil per dag. Hij krijgt ook luzerne. En ga hem weer lijnzaadbrok geven (via Paardendrogist gekocht).
Tips??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:18

fargo ik heb je een pb gestuurd.

biks is echt nefast voor paarden met maagpijn zelfs zonder maagzweren
als de maagcompositum geen optie is dan heb je nog enkele andere opties, maar ik kan niet op de namen komen :o
post het, zodra ik het me herinner of gevonden heb

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:12

Ik heb een doos Ulseraze van NAF staan. Was helemaal vergeten dat ik die nog had, maar heb inmiddels alweer 2 dozen maagcompositum besteld... Dus als iemand interesse zou hebben in de Ulseraze... :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:13

Ik heb het idee dat een paar handjes luzerne voor het geven van slobber of andere dingen aan zorgen dat hij minder luchtzuigt en sneller met zijn eten begint. Hij reageert ook echt positief op de luzerne lijkt het.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:42

fargo schreef:
Ik wil dit topic even volgen en evt om raad vragen. Mijn paard heeft in ieder geval last van maagzuur, ik denk niet van een maagzweer. Hij reageerde onlangs heel heftig op het geven van metacam via een spuit in de mond. Hij heeft al aantal keren koliek gehad na het geven van wormenkuur Pramox (ruikt ook superchemisch).
Hij is nooit echt dol geweest op bix en dat is ook het eerste dat hij laat staan als hij buikpijn heeft.

Heb hem in het verleden wel Pronutrin gevoerd, maar toen ik aan het afbouwen was kreeg hij spontaan koliek. Daar zat ik ook niet op te wachten. En zo lekker vond hij het ook niet.
Maagcompositum heb ik hem eens als jaarling gegeven, toen moest hij het ABSOLUUT NIET. Hij is al sinds jaarling luchtzuiger al in de kudde tussen de andere hengstjes op de rug van vriendjes.

Heb hem nu van de bix af, hij krijgt mueslie en slobber (want onlangs aan verdraaiing van dunne darm geopereerd) en 4 x 2 kg mooie droge kuil per dag. Hij krijgt ook luzerne. En ga hem weer lijnzaadbrok geven (via Paardendrogist gekocht).
Tips??

Mijn paard lustte de maagcomp ook echt niet, ik verdunde het met water en deed het in een spuitje. Nu de maag rustig is eet hij het wel.

Weet iemand of een wormenkuur een aanslag is op de maag, ik overweeg anders een mestonderzoek, wellicht is een wormenkuur niet eens nodig...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:27

tantesam schreef:
fargo schreef:

Tips??

Mijn paard lustte de maagcomp ook echt niet, ik verdunde het met water en deed het in een spuitje. Nu de maag rustig is eet hij het wel.

Weet iemand of een wormenkuur een aanslag is op de maag, ik overweeg anders een mestonderzoek, wellicht is een wormenkuur niet eens nodig...

De mijne krijgt spontaan koliek van Pramox Equest en wil dan een 1,5 uur niet eten of zo, de laatste keer was hij er echt de volgende dag nog niet lekker van. Ook de gewone Equest vond hij niet fijn, toen ging hij wel eten maar dreigde het ook wel even.

Eqvalan, Equimax en Eraquell daar heeft ie helemaal geen last van. Grappige is dat hij na die Pramox actie echt zoiets had van WAT ga je nu geven bij de volgende wormenkuur en als hij dan merkt dat het de andere variant is (Eraquell, Equimax) dan is ie helemaal opgelucht... Een volgende keer geef ik denk ik zowiezo even een paar handjes luzerne voor ik er uberhaupt iets in spuit.
Ik ben nu wel een beetje angstig voor iets met een spuitje geven sinds hij vorige week zo reageerde op een spuit met metacam. Dus durf ik de maagcompositum niet zo te geven nog (wat zit daar eigenlijk voor werkzame stoffen in??)