[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:19

Volgens mij kost zo'n pak rond de 10 euro. Ik heb t ook even geprobeerd, maar die van mij vond het niet lekker en liet het zelfs staan..

Esther28

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:03

nou helaas hier ook weer een kuchje en een snottebel na een dikke maand hoestvrij te zijn geweest. Heb sinds een weekje weer wat stro in dr stal gelegd zodat ze buiten dr hooi, wat te knabbelen heeft, maar ik ga steeds meer geloven dat dat toch echt de boosdoener is....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:08

ik weet eigenlijk wel heel zeker dat stro een hele grote invloed heeft op de luchtwegen.
er zit best wel veel schimmel in,al zie je het niet altijd.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:53

Glossi schreef:
Mag ik vragen wat een pak Hartog Compactgras kost? Mag ook via pm. Vlas ga ik ook eens naar kijken want als het dagen lang alleen maar regent hebben we de paarden vaak snachts wel op stal zodat ze even kunnen opdrogen. De stal is gelukkig wel fris, waait mooi door. En ze komen minstens 8 uur buiten. Maar ook buiten heeft ze er last van. Mischien dat het voor haar niet zoveel uit maakt.

Volgens mij kost een baal tussen de 8 en 10 euro per stuk, ligt er aan waar je het koopt en vaak als je een grote partij koop krijg je korting.. Ze wegen 20kg en mijn paard doet er 2 dagen mee, hij kan onbeperkt eten als hij op stal staat (als hij buiten staat kan hij er niet bij) 10kg ruwvoer per dag is een goede hoeveelheid voor een paard van 500kg, paar er zijn ook paarden bij ons op stal die er 3 dagen mee doen en net zo groot zijn als die van mij.. Bij mij zit het bij de stal prijs in.
Wel kan je het, het beste voeren in zo`n speciale voerbak van hartog met zo`n rekje er in, je heb die in 2 maten ik heb de XL daar past een hele baal in. Door dat rekje dat er op ligt moeten ze meer moeite doen om het te pakken, ze zijn als het waren aan het grazen. Als je paard dan nog te snel eet kan je ook de bandje die om de baal zitten er omheen laten zitten dan moeten ze nog meer moeite doen.
Als je dit wilt gaan voeren dan raad ik je echt aan om het in de speciale voerbak te doen, omdat ze anders hele groten happen te gelijk kunnen eten en er zijn paarden geweest die daardoor slokdarmverstopping kregen omdat ze het te gulzig aten, met die voerbak heb je dat risico niet.

Mijn paard vind het erg lekker, wel moest hij in het begin er even hadigheid in krijgen. Ik ben er per toeval achter gekomen dat dit voor een groot deel de oplossing is voor mijn paard. Op de stal waar ik sta kon ik kiezen tussen hooi of hartog om te voeren, ik heb de hartog geprobeerd en het hoesten werd als snel minder.
Het is duurder dan hooi of kuil voeren, maar al die kruiden en middeltjes en medicijnen kosten ook een hoop geld. En als blijkt dat het bij jou paard ook de oplossing is dan bespaar je toch weer geld op als die middeltjes.
Je zou om te proberen je paard 1 à 2 weken op dit hartog kunnen zetten om te kijken hoe het bevalt en of het hoesten minder wordt. Ik kan me voorstellen dat je om te testen niet gelijk zo`n voerbak wilt kopen. In dat geval wil ik je adviseren om de bandjes (touwtjes) die om de baal zitten er om te laten en die baal b.v in een specie kuup doen.

Laat maar even weten of het bij jou paard ook werkt tegen het hoesten als je het gaat proberen, ik ben wel benieuwd.

ohw ja, ik denk dat als je je paard op vlas gaat zetten i.p.v stro dat dat ook al scheelt, zo als eerder gezecht zit in stro heel veel fijn stof. En dat fijn stof dringt tot diep in de longen door.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:39

ik snap er helemaal niets meer van... er is bij Kane een stofallergie geconstateerd, en het ging best goed, maar als het regenachtig weer is (en dat is erg vaak in dit land ;) ) dan snotterd hij een beetje, en soms hoest hij ook best erg, maar vooral met het rijden... terwijl het toch eigenlijk de bedoeling is dat hij hoest in de zomer toch?
ik kwam er gistere perongeluk achter bij het longeren voordat ik ging rijden dat hij stukken minder hoest als ik de singel niet zo strak doe (op zon manier dat je met zadel en al van je knol glijd als hij iets raars doet :+ , maar ik ga de DA maar weer eens bellen of dat er iets mee te maken heeft..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:35

flappie2 schreef:
Glossi schreef:
Mag ik vragen wat een pak Hartog Compactgras kost? Mag ook via pm. Vlas ga ik ook eens naar kijken want als het dagen lang alleen maar regent hebben we de paarden vaak snachts wel op stal zodat ze even kunnen opdrogen. De stal is gelukkig wel fris, waait mooi door. En ze komen minstens 8 uur buiten. Maar ook buiten heeft ze er last van. Mischien dat het voor haar niet zoveel uit maakt.

ohw ja, ik denk dat als je je paard op vlas gaat zetten i.p.v stro dat dat ook al scheelt, zo als eerder gezecht zit in stro heel veel fijn stof. En dat fijn stof dringt tot diep in de longen door.

Buiten dat, zit er is stro veel schimmels en dat is juist waar de paarden op reageren. Het stof opzich is vaak nog niet eens het probleem, maar wordt dat uiteindelijk wel.

Hier gaat t overigens nog steeds best goed. Afgelopen week zijn we gaan afbouwen en de eerste 2 dagen had ze wel weer even een terugval, maar dat is niet gek als het lichaam het zelf weer moet gaan doen. Gisteren wel weer bij het aandraven met rijden 2 hoestjes, maar vandaag niks gehoord. Bovendien is ze niet buiten adem of benauwd meer (ook niet na een paar gekke sprintjes) dus het lijkt hier gestaag de goede kant uit te gaan!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:53

Mijn paardje hoest ook. Weet bijna zeker dat het door de stal komt kwa tocht.
Ik zit te twijfelen tussen twee producten van de paardendrogist.

Respirator Boost of Easy Breathing.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:38

Muska gaat eindelijk weer iets beter :) ben nog met mijn ouders aan het overleggen over dat Hartog spul. Is alleen weer zo jammer dat ze dan weer appart moet staan. Ik denk dat we deze zomer het kleine padockje gaan bestraten of ook draineren en met zand erin. Ze kunnen daar soms niet staan omdat het dan zo'n blubberboel is. Ze moet nu of in de grote padock bij de rest of binnen in de stal.

JessicaChico, heb met beide geen ervaring, mischien anderen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:42

Die van mij krijgt ook overdags Hartog compactgras in de bak in de paddock.
's Avonds op stal krijgt ze nat hooi en bij haar muesli een schep compactgras en lucerne.

Ze blijft met vlagen hoesten, maar vaak alleen bij de eerste draf in het werk, daarbuiten hoor ik haar niet.
En eigenlijk is het ook vooral op dagen dat ze wat gespannen is, net of ze door de spanning irritantie in haar keel veroorzaakt en dan gaat hoesten.
Omdat ze het de laatste weken weer wat meer deed heb ik haar nu weer een paar dagen op de Luchtwegcompositum van de Groene Os staan, dat is wel fijn spul.
Voor het rijden geef ik dan vaak wat hoestsiroop.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:42

Heb toch de easy breathing besteld. Die heb ik jaren geleden gebruikt voor me fjord en was wel goed spul.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:14

Even een vraagje hoor...
mijn moeder (geen paardenmens hoor), vroeg zich af of paarden misschien ook 'nep' kunnen hoesten..
Kane hoestte gistere namelijk zodra ik opstapte, even een paar droge kuchjes, maar voor de rest had hij nergens last van (geen snot, niet kortademig, niet lusteloos maar juist erg druk) vervolgens bij het draven weer. Ik had hem erg lang omdat ik vooral aan mijn houding werkte, en hij kuchte wat (dan strekt hij zijn hoofd overdreven naar voren en kuchte een keer heel hard (zijn echt van die droge kuchen) en ging vervolgens langzamer lopen (want meestal stop ik dan gelijk om te kijken of hij geen snot heeft ofzo, en omdat ik het niet zo relaxt vind om hem dan door te rijden), maar aangezien we echt maar heel rustig draafde en hij aan de longe nog hele boksalvo's liet zien zonder ook maar een spoor van een kuchje, spoorde ik juist een beetje aan ipv weer te gaan stappen. Resultaat: de rest van de rit geen kuchje gehoord, ook niet toen we gingen galloperen. Niets aan de hand.
Zou hij doorhebben dat als hij flink veel droge kuchen doet hij dan mag stoppen met lopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 06:55

ik geloof er niet in,als er gehoest word dan zit er wat dwars.
zou dat dus zeker wel in de gaten houden en er wat aan proberen te doen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:22

Nee, ik geloof daar ook niet in..

@ Ellepel: geef jij jouw appie nog die kummelolie (oid) en hoe doet hij het daarop?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:09

merken jullie nu echt verschil met het geven van die olie?

ik zit te dubben of ik dat ook zal proberen, zo jammer dat het hier in de buurt niet gewoon in de winkel te krijgen is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:46

appie krijgt geen kummelolie meer omdat hij volgens mij geen bronchitis meer heeft.
ik neem het nu zelf :D
ik had echt erg last va bronchitis en het bleef heel erg hangen,zelfs na een doxyciline kuur van de dokter.
heb toen een fles besteld en ben het zelf gaan nemen.(2 theelepeltjes per dag)
en waarempel...sinds die tijd ben ik enorm opgeknapt!

dus het werkt wel degelijk :j

nouvel, je kunt het kopen via agradi,maar ook via reitshopcuxland, en de goedkoopste gaat dus via http://www.makana-shop.de/shop-juergen993.html
maar dat is wel in het duits.

maar wat ik zelf heb gemerkt is dat sinds ap dus buiten is met schuilstal en kuil in plaats van hooi het bij hem vrijwel meteen over was

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:15

gaf jij ook die capsules of gewoon de vloeibare olie?

Ik wil het nl. weleens uitproberen, aangezien ik niet de beschikking heb over 24/7 buiten met schuilstal.

Het gaat hier overigens wel goed, op een kuchje aan het begin bij het rijden na. Maar de DA geeft aan dat het haast onmogelijk is om dat weg te nemen. Daarbij heb ik gemerkt dat het bitloos ook beter gaat dan met bit. En het knijpen blijft ook wel enigszins aanwezig, maar het wordt niet erger tijdens of na de arbeid, dus wss is dat haar manier van ademen gewoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:18

ik heb gewoon de olie.
apart dat het bitloos beter gaat dan met bit?

nou ja, het gaat beter en daar gaat het om.
ademhaling kan erg verschillen onderling
ik kijk nog wel es naar de paarden bij ons op stal en er zijn er een paar bij die gewoon anders ademen dan de rest

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:20

klopt, dat zie ik hier ook idd. Haar zoon ademt ook zichtbaarder dan andere paarden en is ook niet zo'n 'brieser' in het werk. Terwijl andere paarden echt niet zichtbaar ademen en zich helemaal gek briesen bij wijze van spreken.

Hoeveel gaf jij per dag?

Idd apart met bit of zonder bit. Maar ik heb weleens gelezen dat het bit toch op de een of andere manier de ademhaling kan verstoren. Daarbij heeft ze ook een iets afgeplatte luchtpijp. Dit kan aangeboren zijn, maar dus ook veroorzaakt worden door het rijden met bit.

Ach en ik kan 2 uur langs het strand rijden zonder dat ze moe is of ook maar enig teken van gebrek aan lucht toont. Dus dan zal het ook wel goed gaan. Ik probeer er iig wat nuchterder naar te kijken, omdat ze verder gewoon ontzettend lekker in haar vel zit.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:37

Ik weet niet of het al ergens genoemd is, maar ik geef mijn pony al jaren hoestdrank voor mensen als ze een kuchje geeft.
Vroeger hoestte ze heel veel. Diagnose van DA weet ik niet meer, maar klopte ook van geen kant.
Bleek een eiwitvergiftiging te zijn waar ze na een weekje korrels helemaal vanaf was.

Naar mijn mening werkt hoestdrank goed voor een "gewoon" verkoudheidje.
En ze vindt het nog lekker ook!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:47

Ik heb een 'mooie' aanbieding besteld. 2 liter schwarzkummel olie met 1 liter lijnzaad olie gratis voor €39,90. Kan ik even vooruit en aangezien die olie voor meerdere dingen werkt, kan ik mijn andere paard daar ook wat van geven.
Ben erg benieuwd wat het gaat doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:48

Heeft hier iemand ervaring met een stofallergie en een goed middel daarvoor?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:54

Jibbel schreef:
Ik heb een 'mooie' aanbieding besteld. 2 liter schwarzkummel olie met 1 liter lijnzaad olie gratis voor €39,90. Kan ik even vooruit en aangezien die olie voor meerdere dingen werkt, kan ik mijn andere paard daar ook wat van geven.
Ben erg benieuwd wat het gaat doen!

haha, ja die site is erg verleidelijk he, qua prijzen ?!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:55

haha, nogal ja! :)

Goed middel tegen stofallergie is zo stofvrij mogelijk houden. Dus: Stal schoonmaken en stofnesten/spinraggen weghalen, Liefst zoveel mogelijk naar buiten (als het mogelijk is 24/7) of in iig tenminste een buitenluik voor frisse lucht.
Daarbij kuil voeren (of evt. nat hooi) stro vervangen voor rubberen tegels of vlas (wel opletten dat ze voldoende ruwvoer krijgen dan.
Veel meer dan dat zul je niet kunnen doen denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:18

jibbel;
ik weet niet meer hoeveel ik ap gaf,staat wel op de fles wat de dosering is, ik meende 15ml
maar er zijn dus verschillende merken,dus zal de dosering misschien ook wel verschillen?

had jij nou nog een paard met wat kwaaltjes?
geef die de kummelolie ook maar,is heel goed spul :j
is heel goed voor de darmen namelijk,zoek maar es op google

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:22

Jep, andere paard heeft last van wisselende mest / diarree. Gaat nu wel beter door de psyllium die ik hem geef. Er zit bijna geen zand meer in de mest gelukkig. Na zijn castratie is zijn darmflora flink van slag geraakt en wat ik tot nu toe heb gedaan hielp niet voldoende.