[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:25

Yankee is gisteren verhuisd naar zijn vakantie adres. Hij staat nu nog 's nachts op stal en overdag buiten. Vanmorgen toen hij buiten gezet werd is hij eerst een half uur uit zijn dak gegaan volgens degene die hem buiten zette. Hij staat naast 6 shetjes en die vindt hij ontzettend aardig <3 Alleen 1 van de shet's vindt dat hij het recht op "de vrouwen" heeft dus die is niet zo blij met mijn Yankee naast zich. Deze shet heeft zeer waarschijnlijk het schrikdraad gesloopt }> en toen ik aankwam zag ik dat hij mijn Yankee achterna zat. Yankee was doodsbenauwd voor de shet en hij rende alle kanten op om de shet maar te ontwijken. Hij was dan ook ontzettend blij toen hij me zag :D Zijn beweging had hij wel gehad!

Ik ben benieuwd hoe hij het gaat volhouden. Hij staat nu op een stuk met vrij kort gras. Mocht het niet gaan dan hebben we de mogelijkheid om uit te wijken naar een paddock.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:33

Ellepel, ik maak het krachtvoer altijd nat met water en wat extra zodat ik het poeder daar goed in op kan lossen, bij mij lijkt er niets/nauwelijks verloren te gaan...

Lunatic, ik ben zelf een voorstander van: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/100720/ maar dat is misschien een betere voor het onderhoud wanneer haar waardes helemaal goed zijn, denk dat ze nu hogere dosering mag..

Vera, mooi dat je toch zo snel resultaat gaat zien! Hopelijk blijft het zo goed gaan!

Heza, klinkt als een mooie plek voor hem, hopelijk doet hij het er goed!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:58

Vera

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:05

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:15

Wie wil mij een stukje gericht helpen?

Mijn merrie is nu zeker 2 jaar al veel te dik: Harde nek met vetophopingen, vet op haar kont, 'zucht' onder haar buik... Maar in die 2 jaar nog geen 1 keer hoefbevangen geweest (gelukkig)
Ik heb haar eind 2009 laten testen op insulineresistentie d.m.v. bloedonderzoek, maar daar is niets uitgekomen.
Maar gisteren keek ik de papieren nog eens door, en de bloedresultaten zijn 2 dagen later ingevoerd in de computer dan de datum van de bloedafname. Ik heb de klinieken hier in de buurt gebeld, ze vinden het allemaal 'onzin' om het bloed te koelen tussen de afname en de controle door, dus opnieuw bloed afnemen is geen optie bij deze dierenartsen.
Ze krijgt echt niet teveel eten, krijgt ook voldoende beweging.

Mijn merrie staat tussen Breda en Tilburg in. Ik zoek eigenlijk gerichte informatie wat ik nu het beste kan doen. Is er een dierenarts in mijn buurt die wél op de goede manier bloed af wilt nemen voor deze test? Mag ik dan daar een naam/adres van? (per pb) Ik kan niets vinden.
Als ik haar op de trailer moet zetten voor een onderzoek op locatie (wordt wat lastiger, ze is geen makkelijke bij de dierenarts, maar dat is dan maar zo) dan zou ik graag gericht advies willen hebben wáár ik het beste naartoe kan (gezien de locatie wel een beetje in de buurt als het kan) en hóe ik op een juiste manier deze onderzoeken moet laten leiden.
Ik zoek eigenlijk iemand die mij met advies 'aan het handje' mee wilt nemen (niet letterlijk natuurlijk, of je moet daar zin in hebben ;-) )

Ik wil graag wat doen voor haar, maar geen foute trajecten meer gaan bewandelen...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:18

Ik zou haar inladen en naar de Bilt rijden, de kliniek van Laarakker; http://www.holistischdierenarts.nl/
Zeker als je paard een vreemd beeld geeft, zij kijken naar het totaal en niet alleen naar de bloedwaarden.
Echt een aanrader hoor!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:54

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:59

Ydnic, toch goed dat je zo uit voorzorg bezig bent,mijn paard had ook een aantal jaren alle uiterlijke kenmerken en het ging uiteindelijk ook mis. Laarakker is naar mijn idee ook een prima optie, je kan evt telefonisch altijd informeren naar iemand in jouw omgeving!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:07

@ Flosje446: Is die holistisch therapeute die bij jou is langsgeweest ook van de kliniek Erik Laarakker?
Ik heb liever iemand die langskomt, die ziet het paard ook in de eigen omgeving en is het stressniveau op z'n laagst bij mijn merrie.
Punt is zeker dat ik iets wil gaan ondernemen, als er therapeuten zijn van de kliniek van Laarakker die langskomen, heeft dat mijn voorkeur...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:52

Van Laarakker komen ze niet langs :n
Maar in de kliniek heb je wel alle apparatuur bij de hand, verder heeft de stress geen invloed op de uitslag hoor. Ik heb overigens nog nooit een paard daar gezien die echt stress heeft. De mijne is een enorme zenuwenpees maar daar geniet ze van de aandacht en de behandeling.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:16

Vera, inmiddels weet ik hoe fructaan werkt en pas ik zelf gevoelsmatig de weide uren daarop aan, de fructaan index is een zeer mooi hulpje met goede weergave, wordt goed gebruikt in dit topic volgens mij!

Ydnic
, wat vervelend zeg dat je niet goed geholpen bent, je paardje klinkt IR, heb je foto´s van haar? En wat doe je nu om haar toch zo slank mogelijk te houden? Misschien kun je de dierenartsen contact op laten nemen met de GD over het afnemen van bloed voor de insulinetest en dat ze ook dat hele pakket daar bestellen? Te gek voor woorden wanneer ze dit niet zouden willen doen :n
Mijn therapeute (heeft contact met Laarakker) komt langs aan huis, ik weet niet waar je woont, ze zit een beetje in het midden van het land maar verder weg komen wel wat kosten bij meen ik..

Flosje, bij jou was dezelfde therapeute geweest als bij Fiek he? Mooi dat zij haar niet IR vind, en die schimmels, praat me er niet van.. Fiek zit er dus ook vol mee en door het afvallen komen ze vrij uit het opgeslagen vet wat hem het hele proces van afvallen dus wat ziekig blijft maken als het ware.. Het is echter de enige manier om beter te worden en ik heb inmiddels echt een nieuw paard! Hoop dat het bij jullie ook zo goed gaat!
Had ze verder geen gekke dingen? Mag ook via pb hoor!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:24

@ Ellepel: ik zat ook al te kijken naar die Chevivit, mijn da had het over Equistro Excell E, maar daar zit veel minder selenium in. Ze heeft geen maagproblemen, maar uit dit in gedrag, dikke benen, diarree en bultjes over haar hele lichaam.

Waar ik een beetje mee zit: hoeveel selenium wordt er uit 4 uur weidegang en hooi gehaald? En wat moet ik dan met de Force? Die had ik nou juist om alles te geven, sinds ze geen krachtvoer meer krijgt maar alleen spelt.

In de Force zit 10 mg selenium per kg, hiervan geef ik 50 g per dag.
In Chevivit zit 25 mg per 2 ml, hiervan geef je dan 2 ml per dag. Is dat niet heel veel?

Want mijn da had het over 25 mg per l en dan 10 ml per dag. Misschien snapt iemand van jullie precies hoe je dit moet berekenen? Ben niet zo'n (om)reken wonder :o

@ Superroos: inderdaad ga ik er ook vanuit dat voorlopig een hogere dosering gewenst is en later een goed compleet supplement. Maar ja, een hogere dosering van welke gehaltes aan selenium?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:38

weidegang weet ik niet maar in hooi rekenen ze van 0.05 tot 0.10 mg per kg drogestof.
selenium is pas vanaf 8mg per dag niet goed , en dat ligt ook nog een beetje aan wat het paard doet.
rekensommetjes kan ik je helaas niet mee helpen,ben echt heel slecht op dat gebied.
:o

kun je de force niet gewoon blijven geven?
en de spelt...merk je dat je dier het daar goed op doet??

in de chevivit zit geen 25mg per ml,er zit 2,5mg per 2 ml in
en 1 pompje is 2ml
weet niet waar je die info vandaan hebt maar dat klopt niet

appie gaat pas vanaf morgen het gras in, er is een weide kaal gegeten en hij heeft steeds wat uurtjes op het pad gestaan,dus het moet nu wel kunnen.
de prednison is bij hem gestopt en zijn ademhaling ziet er wel goed uit nu.
ben benieuwd,zijn fjorden vriendin gaat mee,die is gevoelig voor hoefbevangen,dus goede in de gaten houden hoe het gaat met ze

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:28

ellepel schreef:
kun je de force niet gewoon blijven geven?
en de spelt...merk je dat je dier het daar goed op doet??

in de chevivit zit geen 25mg per ml,er zit 2,5mg per 2 ml in
en 1 pompje is 2ml
weet niet waar je die info vandaan hebt maar dat klopt niet

Ahum, van de Paardendrogist:

Citaat:
Ingrediënten
Omega 3 vetzuren
Selenium (25mg/2 ml)
Vitamine E (1000mg/2 ml)

Maar ik zie in de tekst wel 2,5 mg staan nu, ik zie door de bomen het bos niet meer geloof ik, sorry. Okay dus 8 mg, maar dat haal je niet zo snel dan. Mijn gevoel zegt dan de Force gewoon blijven geven voor de rest en die Chevivit erbij.
Op de spelt doet Luna het heel goed, ook mijn andere 3 pony's doen het goed (waaronder een eczemer) en ze vinden het gelukkig ook heel erg lekker :9

Nog een gekke vraag: mijn pony is juist heel soepel in haar spieren, los in het lijf, loopt voor haar doen ruim en heeft nooit merkbare spierpijn. Is dat gek als er een selenium tekort is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:06

oke,luister.
de gegevens van de site van de paardendrogist kloppen meestal niet.
afgelopen week kocht ik een product van ze en toen ik het thuis had was meer dan de helft van de gegevens niet juist met wat er op hun site staat.
ik heb al eerder contact met hen daar over gehad en er is nu iemand bezig om de hele voorraad te controleren op juistheid.
zij betreuren het zeer dat dit al vaker gebeurd.

ze hebben dit weer niet goed,maar als je een stukje naar boven scrollt dan staat er dit:
Citaat:
Samenstelling:

Plantaardige olien van kokos, palmkern en geraffineerde visolie.

Vitamine E als alpha-tocopherol 1000 mg per 2 ml
Selenium als natrium seleniet 2,5 mg per 2 ml

dus het stukje wat bij ingredienten staat klopt niet.

is trouwens bij https://www.dierapotheker.nl/index3.php?did=7&cid=92 goedkoper,scheelt 10 euro ;)

ik baal een beetje van de paardendrogist,als je er wat gaat kopen controleer dan alles dubbel of de ingredienten wel kloppen.

appie liep ook niet stijf hoor,kon daar niks aan merken.
hij was juist heel sloom en snel moe ,dat wel.

seleniumtekort komt vrij vaak voor, komt door het fout bemesten van de weides dat er tekorten komen,en zodoende zit het vaak te weinig in hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:29

Klopt ja, ik had vital besteld omdat er op de site geen melasse bij stond. Kijk ik op de verpakking en er zit dus wel melasse in. Oke het is maar een kleine hoeveelheid, maar ik wil dat wel weten voordat ik iets koop.

Hier iemand die ervaring heeft met Steffi vd Laarse? Ik zit er over te denken om haar naar mijn pony's te laten kijken. Al heeft Grietje vandaag wel een goede dag.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:59

ik heb ervaring met steffie, maar niet in combi met IR.
Ik heb er fijne ervaringen mee,kwam erg betrouwbaar over en nam fijn de tijd voor mijn paard.

morgen komt de da voor een van mij haffen die in januari bevangen is geweest, ik wil het ook even met hem hebben over IR. Mijn haf heeft een vochtbult op zijn elleboog ( niets met de IR te maken maar wil hem uit voorzorg vragen of we hem niet eens moeten controleren,misschien dat zijn bevangenheid daar vandaan kwam.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:23

Hoe lang laat je ze bij een stabiele lage dag (bv 1 of 2) dan op de wei staan? Van hoe laat tot hoe laat?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:17

Dat is afhankelijk van wat het paard ermee doet en hoe het wordt omgezet... Zeer gevoelig paard laat je misschien 1 a 2 uurtjes staan..
Fiek is inmiddels zo stabiel dat hij op zo'n dag gemakkelijk van 8 tot 6 buiten kan staan en ik geen extra rekening meer hoef te houden met de steiging enkele uren na zonsopgang etc..
Staat allemaal wel goed op de site uitgelegd meen ik..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:50

Zoek de verschillen :')
Afbeelding
Voor de GB
Afbeelding
Nu 4 weken later
Afbeelding
Het is niet goed te zien op de laatste foto, maar op de plek waar het oude haar weg is glanst ze wel veel meer

Nee, veel verschil is er nog niet te zien. Plaatselijk begint ze wel wat vet kwijt te raken (onderste gedeelte van de manenkam wordt al wat zachter, er ontstaat een gootje bij de schouder, zodat ik nu haar bot kan voelen als ik druk) Het is een beetje de pest dat we nog niet echt kunnen bewegen. Ik probeer wel dagelijks een paar rondjes te stappen, maar dat ligt aan Grietje's status. Als ze echt moeilijk loopt dan ga ik haar niet dwingen. Maar vandaag ging het wel goed, ze liep lekker.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:16

Vera schreef:
Van Laarakker komen ze niet langs :n

Klopt niet ;) Er worden vanuit Den Hoek wel visites gedaan, maar er zitten nogal wat voorwaarden aan (een bepaald aantal patiënten per regio per dag, voorrijkosten en langere wachttijden)

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 01:55

ellepel schreef:
is trouwens bij https://www.dierapotheker.nl/index3.php?did=7&cid=92 goedkoper,scheelt 10 euro ;)

Thanks, slimme koopjesjager, dat scheelt idd aardig!

Citaat:
appie liep ook niet stijf hoor,kon daar niks aan merken.
hij was juist heel sloom en snel moe ,dat wel.

seleniumtekort komt vrij vaak voor, komt door het fout bemesten van de weides dat er tekorten komen,en zodoende zit het vaak te weinig in hooi.

Ik dacht ook al aan het hooi, want ze krijgt sinds een paar maanden helemaal geen krachtvoer meer. En spelt, daar zit voor zover ik kon vinden geen selenium in. Ze staat 2 - 4 uurtjes per dag in de wei, op redelijk kort gras. Dus een tekort zal daar wel aan liggen, dacht alleen dat je dat echt zou merken. Haar conditie is nog steeds prima.

Thanks voor je input en meedenken Ellepel +:)+ Wat is Appie een leuk pony zeg, hoe gaat het nu met zijn ademhaling en hoe is het op het gras gegaan? (ik heb het zelf trouwens momenteel ook al een paar dagen benauwd en gebruik mijn inhalator fanatiek)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:22

capopjekop, mooi dat die haren los gaan laten, dat is een heel goed teken!! De GB doet zijn werk dus...
Alleen jammer dat ze nog pijntjes heeft en niet graag loopt, en door die pijn stijgt de insuline weer waardoor ze nu ook gewoon niet af kan vallen...
Blijft wachten tot de pijn over is en dan nog heeft die gestegen insuline een nasleep tot soms 6 weken of langer dus voordat ze echt wat gewicht kan verliezen ben je zo weer een hele tijd verder!
Hoe oud was Grietje ook alweer? Want dat lange haar wat ze 4 weken geleden nog had is ook een kenmerk bij cushing? (daar is de GB ook goed voor..)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:26

Grietje is 11 jaar. Kan cushing zomaar ontstaan? Want andere jaren heeft ze eigenlijk nauwelijks last met verharen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:27

Ik heb weinig ervaring met cushing, Onne in dit topic weet er meer van..