[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:54

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:01

:wave:

Hoi iedereen, mijn paard heeft sinds enkele dagen echt redelijk veel schilfers in de manenkam. Het is zo stilletjesaan opgekomen zeg maar, dus niet van de ene dag op de andere. Als ik zijn manen borstel met een dubbele manenkam, wrijf ik altijd even met de stekelige kant over dat stukje want dat vind hij echt lekker. De schilfers komen ook vlak onder de manenkam voor, en vooral aan de maantop is het het allerergste. Kortsjes heeft hij niet en schuren doet hij ook niet (enkel ik wrijf erover met mn borstels, en de schilfers zijn bijna niet weg te krijgen!).

Is dit een voorbode van zomerexceem ? Ik heb nl. wel de indruk dat het pas zo erg is geworden nadat hij op zn landje heeft gestaan ..

xkimmx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:05

Dit is wel een van de symptomen van zomereczeem. Is het daar ook opgezet? Mijn paardje had iig wel schilfers..
Het zou dus best kunnen!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:22

hallo,

De zomer komt er weer aan dus ik meld me weer :) (jammer genoeg)
Vandaag m'n shet voor de eerste maal gewassen met speciale shampoo vooral omdat het warmer aan het worden is en al die irritante beestjes komen op.
Hopelijk kan ik het dit jaar wat "onderdrukken" en vooral verlichten voor m'n kleine meid :\

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:55

Dus vanalles wat maakt het dat de paarden die eczeemgevoelig zijn in de lente en zomer meer last krijgen. Hoe kan ik haar het beste helpen met afvalstoffen? Ik heb een paar dingetjes in mijn hoofd wat ik evt. wil doen (niet allemaal tegelijk natuurlijk) graag jullie meningen en evt. ervaringen:
- appelazijn
- puur culico
- drainage comp.
- muesli geven zonder melasse, graan ed. (zou dit evt. meehelpen?)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:07

Vanmiddag reed ik langs de Boerenbond in Nuenen. Ik was optijd uit school, dus ik ben er even binnen gelopen. In eerste instantie voor anti-klit.
Ik heb even tussen hun voer gekeken en ik zag daar Mijtens voer bij. Ik heb meteen de folder aandachtig bestudeert. Ik was allang opzoek naar het voer van Mijtens, maar ik kon het nooit vinden. Ze hadden ook de nova-mix liggen, ik heb een klein proefzakje meegenomen om te proberen. Ze hebben ook een suplement ervan, alleen die moet speciaal worden besteld.

Nu ben ik dus alleen aan het twijfelen: Nova-mix van Mijtens of force van Marstall.
Ik heb meteen toch een fles appelazijn meegenomen. Dit hielp vorig jaar ook erg goed.
Ze krijgt nu 2 handjes ponybrok, flinke scheut appelazijn, 2 schepjes weidemix en dan nog 25 druppels drainage comp.

_hill_, van het gras afhalen, athans als ze hier opstaat?

Shanelle, dit kan inderdaad komen doordat ze op het land heeft gestaan. Was ze wel al gewend aan het gras? Als ze dit nog niet was, kan plotseling teveel gras, een dikke mannekam tot gevolg zijn. Hier moet je ze dan aanleg voor hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:10

Steffie: mag ik vragen waarom je appelazijn, weidemix en drainage tegelijk geeft?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:35

Nee, drainage los :j
Dit krijgt ze in de middag. Brokken met appelazijn en weidemix krijgt ze in de morgen bij het hooi.

Drainage krijgt ze nu in een kuurverband. Wanneer het flesje op is stop ik hier ook mee.
Weidemix krijgt ze sinds 2 weken als aanvulling, aangezien ze niet veel gras meer krijgt. En te appelazijn voor de afvoer van afvalstoffen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:10

appelazijn en drainage werken beide afdrijvend.
Daarnaast bevat appelazijn veel vitamines, en de weidemix idem dito.
Beetje dubbelop?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:40

_hill_ schreef:
Als het aan de voeding ligt wat is dan de reden dat de paarden het vaak in de lente en zomer krijgen. En schijnbaar nergens last van hebben na sept. t/m april/mei (spreek ik van mijn paard)

ik denk een opbouw van fructaan en misschien ook eiwitten?-----of eigenlijk afvalstoffen
teveel is teveel en paarden met (zomer) eczeem hebben een imuunsysteem wat niet helemaal goed werkt...of eigenlijk te goed werkt.
belast je het lichaam dan met teveel suikers,of eiwit of wat dan ook dan kan het hele spul op hol slaan om zo maar te zeggen en dan heb je een allergie te pakken.

en er zijn heel veel paarden met zomereczeem die geen zomereczeem hebben,maar gewoon te dik zijn,verkeerd gevoerd worden en daardoor jeuk krijgen omdat hun organen alles niet meer goed aan kunnen. en dat zie je in de huid terug :j

wat ook belangrijk is hill:
conditie! zet je paard lekker aan het werk,spieryjes kweken en kilometers maken.
goede vitramines/mineralen erbij en dan gaat het vaak stukken beter.

wuswa;
ik heb dat supplement gezien, is wel erg prijzig he?
heb je er zelf goede ervaring mee??

ap heeft zijn eerste dag zonder deken overleefd, nog geen gejeuk gezien :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:46

Nou, op stal al schurende paarden gezien.
Die van mij staat al braaf enige tijd onder de deken en is niets aan te zien :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:48

Zam heeft vandaag ook lekker bloot rondgelopen en nergens last van. Heeft wel heel vaak liggen rollen en een haar dat er nog los kwam. Meende, dat ik het meeste wel al eruit had gekregen, maar blijkbaar zit er dus toch nog wat winterhaar...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:05

wuswa schreef:

Zammie: probeer het gewoon, bij mijn paard (geen ze-er) werkt het fantastisch! Ventipulmin/Sputolisin (of zoiets) etc werkt niet, of maar even. Dit mag je gewoon geven, al naar gelang de ene dag wat meer dan de andere.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:08

was voor mij denk ik,want appie hoest en die van zammie niet toch??

ik begin al door de bomen het bos niet meer te zien :+
wat een hoest producten zeg!

heb er nu een aantal op een rijtje gezet en ga daar nog es over na denken en dan kijk ik morgenvroeg welke me het meest aan spreekt en die bestel ik dan.
dat gehoest gaat offtopic trouwens.
dit is geen hoest topic maar een eczeemtopic ;)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:10

wuswa schreef:
wuswa schreef:

Zammie: probeer het gewoon, bij mijn paard (geen ze-er) werkt het fantastisch! Ventipulmin/Sputolisin (of zoiets) etc werkt niet, of maar even. Dit mag je gewoon geven, al naar gelang de ene dag wat meer dan de andere.

Vind wel dat je nu snel een conclussie trekt. Misschien dat het bij jou paard niet werkt, of maar even. Maar mijn paard begint nu al minder te hoesten sinds ze sinds vrijdag Ventipulmin krijgt. ;) Vind het dus echt wel goed spul. En niet altijd en bij elk paard slaat het (meteen) aan. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:12

Kwam door je vraag ellepel, of er meer paarden met ZE gevoelig zijn op de luchtwegen...
Zam heeft nu wel iets last van een snotneus, maar echt heel licht. Heeft vorig jaar zomer (Strae ook) wel een heftige infectie gehad. Vandaar dat ik me dus ook afvroef, of het verband met elkaar houdt en welke middelen er zijn voor ondersteuning.
Probeer het nu eerst (zijn hele innerlijke huishouding) goed te krijgen met de extra pitamientjes. Ben ergens toch bang voor een tekort, vanwege mijn weinige krachtvoer gifte...

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:23

Steffie89 schreef:
Vito is goedkoper dan Marstall eczem. Volgens mij is een zak Vito iets van 14 euro. Daarnaast sluit naar mijn idee Vito beter aan de Eczem. :j
Ik zou hier dan wel het eczem suplement bij gebruiken.

Ik woon in Friesland, waar kan ik Vito of Marstall eczem kopen? Ik kan het niet vinden via Google.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:28

Zammie schreef:
Kwam door je vraag ellepel, of er meer paarden met ZE gevoelig zijn op de luchtwegen...
Zam heeft nu wel iets last van een snotneus, maar echt heel licht. Heeft vorig jaar zomer (Strae ook) wel een heftige infectie gehad. Vandaar dat ik me dus ook afvroef, of het verband met elkaar houdt en welke middelen er zijn voor ondersteuning.
Probeer het nu eerst (zijn hele innerlijke huishouding) goed te krijgen met de extra pitamientjes. Ben ergens toch bang voor een tekort, vanwege mijn weinige krachtvoer gifte...

je kunt een keer bloed laten prikken he?
dan weet je of het mee valt of niet.
ik ben er zelf nog achter gekomen dat een seleniumtekort ook voor overgevoeligheid kan zorgen op d eluchtwegen.

toch wel toevallig,want ap had een selenium tekort en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem al een tijdje geen extra meer gegeven heb :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:32

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:35

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:36

ja dankje, ik had het al gevonden.
Was in de veronderstelling dat het via paardnatuurlijk.nl ging en daarom kon ik het dus niet vinden :Y)

Moest het nou vacht of afgeknipt haar zijn?

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:42

maan of staarthaar uitgetrokken met wortel en al.

Ik zou erg voorzichtig zijn met extra vitamine suplementen hoor; een tekort is er bijna nooit als je voldoende ruwvoer voert. Teveel vitamine e.d is nl weer een extra belasting voor de lever (e.d die bij de exceempaarden hetb toch al zwaar heeft)
Mocht je een tekort vermoeden kan je beter een bloedje laten trekken door de veearts; dat kost minder als onnodig veel (meestal dure) extra te voeren.
Voor de excemers is het ook beter om op onbemest (vnl kunstmest) land te mogen grazen wat dus echt doorgegroeid is, bloeiend gras bevat de minste fructaan (=suiker) en is dus het minst belastend voor de excemers. Ik begrijp wel dat dat voor sommige lastig is, maar het leverd je paard wel een beter bestaan op. Mijn paard krijgt dus grofstengelig hooi als basisrantsoen, zomers mag ie in het "hooi op stam" zoals wij dat noemen. Verder voer ik geen aparte exceembrokken/muesli`s; alleen een handje brandnetels en een lepel zeewier per dag met een klein scheutje olie erdoor.
Ben bang dat de meeste voerfabrikanten een hele beste boterham verdienen aan de "exceem-voeren" Zolang er nog niet Het middel is tegen exceem, geloof ik niet in apart voer wat het herstel bevorderd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:11

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat doorgegroeid, bloeiend gras beter is. Mijn paard heeft meerdere zomers op weiland gestaan met lang doorgeschoten gras (zie en zie. En toen had ze verschrikkelijke jeuk en was ze echt superdik. Vorige zomer heeft ze op een kaal weiland gestaan met wat hooi er bij, en ze heeft het echt super gedaan. Ze was niet meer zo verschrikkelijk dik, geen jeuk en geen dikke benen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:20

Het wil ook niet zeggen dat je je paard dan in een volle wei moet zetten, doorgeschoten gras of niet.

Wij werken al jaren met stripbegrazing en dat gaat prima. Eczeem gaat natuurlijk niet over, maar blijft wel hanteerbaar.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:28

Of ze nu doorgeschoten gras op een klein stukje hebben of op een groot stuk er staat altijd aardig wat gras, dus dat maakt niet uit. Het enige voordeel wat een groot stuk land heeft is dat ze zich meer verplaatsen.