laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:09

Heb je dat laten zetten????

WOW! _/-\o_

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:36

muiszje schreef:
jeetje, jij ook hetzelfde.. Kan me herinneren dat ik indd in je profiel heb gekeken (Want je had hier al eerder gepost?).. Knap paardje is/was het.
Hoe ben je aan de opvolger gekomen?

Helemaal vergeten te antwoorden zie ik.
Mijn instructrice is eigenlijk ook stalgenoot, ik zie ze elke dag en ze heeft het hele proces van a tot z meegemaakt.
Ik had dus eind augustus gemerkt dat het echt dramatisch werd (ontsteking op beide benen) en toen gelijk gezegd dat moest ze vertrekken, ik wel graag een nieuw paard wilde en dat ze rustig mocht rondkijken. Aangezien het dier EN groot EN doodbraaf EN een beetje mooi EN routinier moest zijn, wist ik wel dat ik dan wel eens weken (zo niet maanden) kon gaan wachten.
Maar het leven zit vol verrassingen, net toen Candy vertrok kwam haar man deze merrie tegen, net 14 dagen van haar veulen af, leuke afstamming, goed bewegen, mooi cool koppie erop, en die nam hij dus mee voor een klant.
Onderweg naar huis belde mijn instructrice dan om te vragen of ik eventueel zin had om er als eerste naar te kijken. Als ik niet wilde, no problemo, dan ging ze naar de andere klant. Er was geen verplichting of zo, en toen heb ik 4 dagen na elkaar gereden, en uiteindelijk heb ik zoiets van: objectief gekeken voldoet ze aan al mijn eisen, dus waag ik de sprong. Komt de liefde niet, dan zien we dan wel wat er gebeurt. Komt tijd, komt raad. ELK nieuw paard zal ik eerst een tijd mee moeten omgaan voor ik verliefd kan worden. Het is Candy niet en dat zal ook nooit meer zo zijn. Met dat verlies en verdriet zal ik toch verder moeten.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:31

M3lisss schreef:
Wil je misschien ook even LEZEN?? Hij is niet goed meer. We hebben 20 pagina's lang mensen gehad die niet lezen en alleen maar dingen roepen over zielig!! Vind jij het maar lekker stom.
De beslissing is gemaakt!

Over mijn bericht: Ik had het topic gelezen, TS vind het ook te veel werk en tuurlijk heeft de pony mankementen maar jij geeft aan dat hij hieraan pijn heeft. Is dat zo. Ik bedoel je pony zal dit duidelijk aangeven als je weet dat hij pijn heeft. Ook als hij dood wil gaan.
Heb zelf mijn pony moeten laten inslapen omdat hij echt niet meer wilde.
Ik vind het echt stom, vermits de pony echt niet afziet en nog graag op de weide staat?
Voor de rest is hij toch gezond. Ik snap ookwel dat je het te veel werk vind maar zet hem dan als gezelschapsmaatje bij mensen die er nog graag 1 willen of in een speciaal oudersdoms/gebrekken pensionstal.

Romyjuh_Xx schreef:
Sorry maar ik vind dit echt 'stom'.
Ik ken pony's van 45 die nog goed zijn.
Waarom een gezonde pony laten inslapen??

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:47

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:38

Romyjuh_Xx schreef:
Over mijn bericht: Ik had het topic gelezen, TS vind het ook te veel werk en tuurlijk heeft de pony mankementen maar jij geeft aan dat hij hieraan pijn heeft. Is dat zo. Ik bedoel je pony zal dit duidelijk aangeven als je weet dat hij pijn heeft. Ook als hij dood wil gaan.
Ik vind het echt stom, vermits de pony echt niet afziet en nog graag op de weide staat?
Voor de rest is hij toch gezond. Ik snap ookwel dat je het te veel werk vind maar zet hem dan als gezelschapsmaatje bij mensen die er nog graag 1 willen of in een speciaal oudersdoms/gebrekken pensionstal.

Romyjuh_Xx schreef:

hoe kan jij nou zeggen dat je het topic gelezen hebt......

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:31

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:28

Romyjuh_Xx schreef:
M3lisss schreef:
Wil je misschien ook even LEZEN?? Hij is niet goed meer. We hebben 20 pagina's lang mensen gehad die niet lezen en alleen maar dingen roepen over zielig!! Vind jij het maar lekker stom.
De beslissing is gemaakt!

Romyjuh_Xx schreef:

Inderdaad, hoe KUN je dat beweren? Je draagt totaal belachelijke argumenten aan. Ts stelt de vraag niet omdat ze de zorg zat is. Ts wil haar oude paardje een lijdensweg besparen. Ts kent haar paard beter dan anderen en als zij aangeeft te kunnen zien dat het klaar is, moet je dat accepteren. Dan kun je het nog zo 'stom' vinden!

Anoniem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:38

Romy, paarden willen niet dood hoor :n. Ook niet als ze heel slecht zijn, hun instinct vertelt ze om te overleven, hoe dan ook.

Muisz, is het nog gelukt om Frans te pakken te krijgen? Vandaag je afspraak met Jeroen?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:23

Frans heeft me niet terug gebeld:S Had nog een keer zelf gebeld maar weer was ie niet aanwezig en weer hebben ze een briefje voor hem achtergelaten op zijn bureau.. helaas. Jeroen komt vandaag en wil het sowieso met hem bespreken en hij neemt pijnstillers mee voor peps laatste weken. Mocht frans nog bellen.. wil ik hem er toch graag bijhebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:24

Succes met Jeroen vanmiddag :). En wat Frans betreft, kan het zo zijn dat hij het zelf niet meer wil, hij is misschien niet voor niets gestopt. Ik weet natuurlijk niet, maar houd het maar wel in je achterhoofd :).

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:25

ja, maar dan kan hij dat wel gewoon even zeggen ;) . Overhalen kan ik hem dan toch niet..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:45

TS ik heb (bijna ;) ) het hele topic gelezen, en allereerst heel veel respect voor je wijze van reageren. Echt klasse!

Ik denk dat jij de juiste beslissing hebt gemaakt, te lang door gaan is voor niemand goed. Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende periode, en ik hoop dat Pepper nog een fijne laatste maand tegemoet gaat. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:03

Beetje zelfkennis is nooit weg toch Muisz?
Stoer hoor dat van die tattoo. :) En succes met Jeroen/Frans inderdaad.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:54

nou Jeroen is vandaag geweest, hij staat achter mn keuze. Ben erg goed geinformeerd door hem, en heb er nu ook vrede mee dat hij het evt doet. pep heeft voor de kleine maand pijnstillers gekregen en madam was alweer niet te genieten vandaag (vreemde man op het terrein kán écht niet:P ) hoop dat ze door de pijnstillers misschien binnenkort weer zin heeft in een wandelingetje, kunnen we toch nog lekker samen genieten van de omgeving en onze secret graas plekjes.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:00

Goed om te horen dat hij achter je keuze staat! lijkt me toch wel fijn om te horen.
Ik hoop met je mee dat de pijnstillers zullen werken voor je pony :)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:06

Muiszje, je weet hoe ik denk over tatoeages... maar deze staat je stiekem best chique :o

Enorm veel sterkte, ik kan niet anders zeggen dan dat ik achter je beslissing sta en begrijp dat dit een moeilijk afscheid voor je is. Ik denk dat we Pep allemaal zullen herinneren als een kleine pittige tante, lichtelijk getekend door de vele rondjes Amstelpark, maar desalniettemin een heel leuk karakter :P :)

:(:)

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:41

heel veel sterkte heb 3 maanden terug ook een beslissing moeten maken. \dus weet hoe je je voelt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:54

Hey

Nou ik wil nu toch wel reageren in het topic.

Ik kan je niet zeggen welke keuze je kan maken. Je hebt ook al een keuze gemaakt en die vind ik super knap van je. Mensen realiseren zich denk ik niet hoe moeilijk het voor jou ook is!!! Je maakt ook niet de keuze vanuit je hart, maar vanuit je verstand. Je hart zal waarschijliijk NEE schreeuwen, maar je verstand weet beter.

Ik vind het erg goed dat je zo'n dagboekje heb laten maken. Ik ken het geval namelijk dat je paard vrolijk is als je er bent. Ik heb een verzorgpaard (volbloed van 32) die, als ik te lang niet geweest ben, helemaal in zichzelf keert en weg draait in stal etc. Zodra ik ook maar het pad op kom gaan de oren naar voren. Ik merk ook nooit aan haar dat ze eens sjaggi is ofzo... Ben ik natuurlijk heel blij mee dat ze zo vrolijk is, maar ik zal nooit kunnen zien wanneer het ooit genoeg word. Ze is gelukkig nog kern gezond, maar heeft alleen afgelopen lente haar eerste dip gehad, maar is ze prima bovenop gekomen... Ze is gewoon mijn super paardje. Ze;fs in de kliniek (toen ze paar jaar geleden ongeluk heeft gehad en een hele lap vlees uit dr been had en daar 2 weken moest staan met verband) was ze vrolijk als ik er was en ging ze draaien in de stal dat ze eruit wilde etc. Maar dat mocht ze niet. En als de eigenaar heen ging was ze altijd heel erg rustig... Toen pas realiseerde ik me echt hoe hecht onze band is... Ik begrijp heel goed wat je bedoeld en ik ben aan ene kant wel blij dat ik nooit deze keuze met haar zou hoeven maken, want ik zou dat niet kunnen. Gelukkig vertrouw ik de eigenaren voor de volle 100%!!!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:19

Het blijft altijd moeilijk zo'n beslissing. Als ik heel eerlijk mag zijn kan ik me in een aantal reacties wel vinden. En dat zijn die van de mensen die er, nouja, fel op tegen zijn. Ik persoonlijk zou het ook wel zo lang mogelijk proberen te rekken. Kijk als het niet meer gaat, gaat het niet meer. Dat vindt ik ook. Maar dan ben je ook op zo'n punt, dat je het ook wel aanvoelt, dat het genoeg is geweest. Maar ik vind het niet eerlijk dat je een paard wat nog redelijk goed is uit voorzorg laat inslapen, zodat ze niet hoeft te lijden. Als ze begint te lijden merk je dat echt wel, tenminste ik neem aan dat je na 10 jaar je paard daar goed genoeg voor kent. En dan moet het gewoon klaar zijn, maar naar mijn mening eerder niet.
Ik zeg er ook eerlijk bij, ik heb niet alles gelezen, dus voor hetzelfde ben je nu op een punt dat het klaar is, en dat ze mag gaan, dat weet ik niet. Maar neem geen beslissingen waar je spijt van krijgt.

Ik probeer hier geen reacties uit te lokken dat ik niet goed bij mijn hoofd ben enz. TS vraagt om een mening, die krijgt ze.
Ik heb geprobeerd het wel zo netjes mogelijk neer te zetten. En uiteindelijk, TS, moet jij doen waar jij, je goed bij voelt.
Dit is puur een weergave van hoe ik er over denk, en of je er wat mee kunt moet jij voor jezelf uitmaken.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:16

TS ik vind dat je een goede beslissing maakt. Jij alleen weet wat goed is voor je paard. Ik denk dat je dat na 10 jaar verzorging wel duidelijk moet zijn geworden. Heel veel sterkte als het zover is!

Ik heb respect voor je, voor jou wijsheid en nuchtere kijk op het leven +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:45

Je hebt ook mensen die hun paard tot in den treure op de been houden en daar werkelijk jarenlang alle pijn en ongemak van hun paard wegwuiven. En waarom? Voor hun eigen egoistische valse gemoed.

Muisz niet, die denkt erover na.
Jeroen vind ik trouwens best sympathiek, ik denk dat hij echt zal proberen om het voor jullie een zo zacht mogelijk einde te geven.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:54

Ik vind dit ook een vrij lastige!
Maar vind wel dat jij heel stoer denkt en heel heel veel van je pony houdt! In mijn ogen maak je de goede keus, ik had al een eigen pony, maar ben even goed altijd voor mijn verzorgpony die ik eerder had blijven zorgen, die is 40 geworden en ondanks ze nog wel redelijk op de been was zag je gewoon dat het goed was nu, ze werd steeds dunner en steeds trager en sleepte steeds vaker met haar achterhand, haar beste dinnetje die al jaren onafscheidelijk waren werd ingeslapen want die was dus gewoon zoals ze het zeggen echt op! toen is de keuze gemaakt om ze samen in te laten slapen. nou echt tranen met tuiten maar ik vond het eigenlijk veel erger ze zo te zien, dan te zien hoe vredig ze daarna lagen. je maakt echt de juiste keuze! heel knap en dapper!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 01:51

ik had nog niet gereageerd hier maar wil dat toch nog doen.
pasgeleden is het paard van een stalgenoot van me in geslapen.
dier had flink last van artrose, kwam echt moeilijk omhoog en als het regende had het dier daar echt last van.
dier was helder, keek alert om zich heen,hield van knuffels en scharrelde zo lekker de wei door.

waarom wachten op een lange koude winter?
waarom wachten tot het moment dat een dier niet meer lopen wil en niet meer eten wil?

ik vind het echt helemaal top dat wij een dier dat lijden besparen kan..want vergeet niet..een paard is en blijft een prooidier.
op het moment dat het echt laat zien dat het niet meer wil dan ben je eigenlijk al aan de late kant.

heb zelf ook al een merrie weg moeten brengen,deze wilde door ziekte ook niet meer.

muiszje..volg gewoon je hart,dan komt het goed.

sterkte :(:)

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:57

Ik vindt het een heel lastig dilemma. Ik zou het deze winter nog even aanzien. Je kunt het paard niet ook aanschaffen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:13

Ik denk dat de wens van een nieuw vers begin met een jong paard je beoordelingsvermogen enigszins vertroebelt.
Op zich lijkt me dat logisch, je hebt nu al jaren 'de lasten' en verlangt weer naar iets meer 'lusten'.
Het kan dus best zwaar zijn, jaar in jaar uit voor een oud dier zorgen....

Maar het moet gezegd: het dier is volgens jou topfit, en de DA vind het zonde om haar in te laten slapen. Daar heb je je antwoord: niet doen dus.
De DA kan binnen no time ter plekke zijn wanneer je het gevoel hebt dat ze ineens verslechtert... dan hoeft het dier dus niet nodeloos lang te lijden.

Ik denk dat het je op den duur niet lekker gaat zitten als je dit doorzet.... je beslissing komt immers niet puur en alleen voort uit barmhartigheid voor deze pony, je hebt ook je eigen agenda. En dat is prima, maar wees daar eerlijk over naar jezelf toe.