[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:38

Haha, mijn man keek mij enigszins verbijsterd aan toen ik zei dat ik maar weer moest gaan rijden.. die vind dat dus geen goed plan. Nou ja, we zien wel - voorlopig maar eerst die pijnlijke voetjes weer onder controle zien te krijgen, dan grond training oppakken.
Heeft iemand nog leuke grondwerk ideeën? Telkens alleen maar 10-20 miunuten stappen met de CL wordt op den duur vast erg saai.

Ik heb maandag weer even de DA hier - zal hem vragen of hij in dit stadium al iets ziet in levothyroxine.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:51

Wat ik nog wel eens deed toen het nog maar alleen stappen was, was gewoon naar buiten gaan wandelen of ik gooide haar tuig erom en ging de wei of bak aanslepen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:00

De laatste keer dat ik met Pauli op de fiets naar buiten ging werd een enorm spektakel - ze schrok van een geitje van een van de buren en ging er in rengalop vandoor. En mij op m'n fietsje meesleurend. Die dag had ik zeker de tour de france kunnen winnen, zo hard ging het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:05

Whahahaha! Dat klinkt wel zo vreselijk herkenbaar; Ik sta hier bij een heel stel arabieren op stal, maar als ik met MiniMe (normale maat shetlander) ga fietsen, moet ik volop de achteruit trap rem gaan staan (en ik ben een grote meid en weeg dus nogal wat he) en dan is MiniMe nog steeds Speedy Gonzales; ik zweer die kleine pootjes gaan net zo snel als in de tekenfilm zelf, echt niet normaal, die loopt al die arabieren er uit! Maar die doet het er gewoon om hoor, oren erop en gaan met die banaan, de mensen liggen helemaal in een deuk als ze mij er zo achter zien hangen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:08

geerke schreef:
Je zou dat drie maanden kunnen proberen.Totdat de pergolide zijn werk doet?

Ja, ik wilde ook zeggen idd, als de pergolide gaat werken krijg je de IR misschien ook beter onder controle toch ? Is glucobalance niets om te geven ??

Ik ben erg benieuwd naar de concord leader ! Hoe die gaat bevallen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:12

geerke schreef:
beweging is inderdaad erg belangrijk...in hoeverre dat mogelijk is.
Ik weet dat als ik maar een fractie teveel hooi geef er een probleem is hier.Het luistert dus erg nauw.
Levothyroxine zal zeker helpen in Pauli's geval.Maakt insuline receptoren weer gevoeliger.
Je zou dat drie maanden kunnen proberen.Totdat de pergolide zijn werk doet?

Hoe zit dat dan precies eigenlijk met die levothyroxine? Geerke? Nog nooit van gehoord namelijk...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:15

Tsja dat wordt toch voor de koets met pauli als ze weer pijnvrij is. Haha maar ze kan wel aan de lange teugel, kan je goed dressuur mee oefenen a la spaanse hogerijschool en ook goed voor jouw lijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:28

Ik heb ook weer pech met MiniMe hoor; Al die weken gaat het op de recht stukken eigenlijk hartstikke goed met haar rechter achterbeen (spronggewicht kreupelt ze op in draf en die word dan ook echt warm en dikker), loopt echt als een treintje en nu effe 1x weer een rondje in de wei en het is gelijk weer mis met aandraven...
Heb er maar coolinggel op gedaan en gaan morgen maar weer buiten met haar stappen, maar is dit nu een typisch cushing probleem of heeft het er niets mee te maken?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:24

JP, wat een tegenvaller, veel sterkte..

Balen zeg Ohjajoh, die dikke benen komt mij wel bekend voor en DA zei ook dat dit in het beeld van Cushing past.

Ben ook maar weer een beetje mijn schim aan het oppakken. Weet iemand trouwens of hoesten (1 of 2x na het aandraven) ook over kan gaan door medicijngebruik? Gelukkig verder op dit moment geen andere wissewasjes. Benieuwd hoe hij op de medicijnen zal reageren.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:25

Dat hoesten gaat niet over door de medicatie kan ik je zeggen..dat is gewoon wat vastzittend slijm wat dan loskomt !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:40

tylando schreef:
Dat hoesten gaat niet over door de medicatie kan ik je zeggen..dat is gewoon wat vastzittend slijm wat dan loskomt !

+ 1 ! Ze doet dat hier al bijna van toen ze zadelmak gemaakt werd ( lang geleden dus :D ), en doet het nog steeds. Medicatie heeft er niks aan veranderd...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:57

ohjajoh6 schreef:
Maar dan snap ik het toch echt niet meer hoor JP; Want (en dit is niet banketstaaf bedoeld hoor) maar wat doe je dan verkeerd? Als de IR nog steeds zo hoog is? Want dat is nu net de enige van de 2 ziektes die je zelf enigszins onder controle kunt houden, door voeding etc.

Denk helaas niet dat dit altijd waar is. Heb Fiek jaren lang in een paddock gehouden, uitgebalanceerd eten, veel middelen ter ondersteuning, stond goed in het werk en toch bleef hij dik en ziek en flink IR. Bij hem is deze benadering niet de oplossing voor het onder controle houden vrees ik. Denk dat er in de IR ook weer veel gradaties zijn

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:37

Er zijn twee soorten IR: gecompenseerde IR ( daarbij is glucose nog binnen de normaalwaarden maar insuline te hoog) en vollledige IR ( alles te hoog).
Hier een aardig stukje over IR van Kees Kalis - en ja hoor: bewegen, bewegen, bewegen!
http://edepot.wur.nl/167811

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:39

SuperRoos schreef:
ohjajoh6 schreef:
Maar dan snap ik het toch echt niet meer hoor JP; Want (en dit is niet banketstaaf bedoeld hoor) maar wat doe je dan verkeerd? Als de IR nog steeds zo hoog is? Want dat is nu net de enige van de 2 ziektes die je zelf enigszins onder controle kunt houden, door voeding etc.

Denk helaas niet dat dit altijd waar is. Heb Fiek jaren lang in een paddock gehouden, uitgebalanceerd eten, veel middelen ter ondersteuning, stond goed in het werk en toch bleef hij dik en ziek en flink IR. Bij hem is deze benadering niet de oplossing voor het onder controle houden vrees ik. Denk dat er in de IR ook weer veel gradaties zijn

het ligt er ook aan in hoeverre het lichaam zelf nog in staat is om iets op te lossen...dieet moet,maar het ene paard kan gewoon onbeperkt hooi eten en stro.Bij mij gaat dat al mis.
Of misschien beseffen mensen niet dat het heel nauw luistert.
Toch op het land,en toch een iets te dik paard.
Bij mij gaat het fout door mijn schuld....iedere terugval is mijn schuld.Voer niet aanpassen,denken dat die paar sprieten wel kunnen....dus niet.De fout ligt echt bij mij. :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:41

Tis net als bij diabeten. Veel die insuline spuiten maar wel op hoog niveau sporten, hoeven vaak op de dag dat ze bijv een marathon lopen niet te spuiten. Zoveel suikers en koolhydraten verbranden ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:00

[/quote]

Denk helaas niet dat dit altijd waar is. Heb Fiek jaren lang in een paddock gehouden, uitgebalanceerd eten, veel middelen ter ondersteuning, stond goed in het werk en toch bleef hij dik en ziek en flink IR. Bij hem is deze benadering niet de oplossing voor het onder controle houden vrees ik. Denk dat er in de IR ook weer veel gradaties zijn[/quote]

het ligt er ook aan in hoeverre het lichaam zelf nog in staat is om iets op te lossen...dieet moet,maar het ene paard kan gewoon onbeperkt hooi eten en stro.Bij mij gaat dat al mis.
Of misschien beseffen mensen niet dat het heel nauw luistert.
Toch op het land,en toch een iets te dik paard.
Bij mij gaat het fout door mijn schuld....iedere terugval is mijn schuld.Voer niet aanpassen,denken dat die paar sprieten wel kunnen....dus niet.De fout ligt echt bij mij. :j[/quote]

Mee eens Geerke, als het mis gaat kan ik enkel en alleen mijzelf maar voor mijn kop slaan, want dan heb ik er weer eens te gemakkelijk over gedacht...

Maar hoe zit dat nou met die lexy huppeldepup, geerke? Ik ben daar echt benieuwd naar ik dacht altijd dat er geen medicatie is tegen IR...

En wat het hoesten betreft: Dat doet mijn grote ook sinds ze onder het zadel is zowat, bij aandraven, standaard een keer of 3 hoesten, krijgt altijd lang teugeltje en even terug in stap totdat het weer voorbij is en dan hoor je haar niet meer...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:22

Levothyroxine is geen medicijn voor IR, het is een schildklierhormoon. Voor zover het bij IR werkt komt dat omdat het de stofwisseling 'opjaagt'.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:36

Bedankt voor het antwoord! Het is idd al een tijdje, maar nu gelukkig idd 1 of 2 keer hoesten. Met het voeren van een baaltje hooi (nu kuil) gaat het vaak wel over, maar dat eet hij zo slecht..

Ik begrijp jullie dilemma's echt wel. Het steekt gewoon krap. Ben altijd super zuinig met mijn paarden, maar zelfs dat is bij Chic nog niet goed genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:44

Waardoor het dus het insulinelevel niet meer zo omhoog laat schieten, begrijp ik dat goed JP? Klinkt een beetje engig eigenlijk, wat zijn de risico's hiervan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:32

levothyroxine is inderdaad schildklierhormoon...buiten het feit om dat veel paarden met cushing en/of IR(Maris@ heeft hier een keer een linkje geplaatst ) vaak een te trage schildklierwerking hebben,helpt levothyroxine de insuline receptoren gevoeliger te maken.Of dat simpel is omdat de stofwisseling versnelt wordt weet ik niet.Afvalstoffen worden wel sneller afgevoerd,wat wel handig is met HB.
Een test om te kijken of de schildklier goed of voldoende werkt is wel raadzaam.
Mijn paard krijgt het al 7 jaar,ik regel zelf de dosering.Hij staat nu vrij laag.10 pillen van 400 microgram.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 06:20

Mensen hebben dat ook geerke, als mensen aanleg hebben voor auto immuun aandoeningen zoals IR of diabetes, laat ik ook de schildklier bepalen.
Dit gaat nogal is samen.

Maar hoe zie je bij je paard dat je op de juiste hoeveelheid levothyroxine zit dan? Merk je het aan hem?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:30

marietje1000 schreef:
( geschreven op 31-12-2013)
Stel nou eens dat ik in mei 2 paarden echt heb genezen. Ga jij dan even flink op je bek, JP.

Gut.. hoe zou 't toch met Marietje1000 zijn? Het is al bijna eind mei en we hebben nog steeds geen verslag gezien. En ik sta nog overeind.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:55

Whahaha! Mis ik nou toch ineens de "vind ik leuk" knop van FB hee...

Maar kijk maar uit hoor JP, voor je het weet heb je een paar moderators aan je broek hangen, had ik laatste keer met Marietje1000 ook al last van, terwijl zij toch echt degene was die aan het lasteren was...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:42

Toevallig dacht ik daar van de week ook aan..
Incl de voor en na foto's en evt lab uitslagen..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:30

Mag ik me ook melden??
ik heb een inmiddels 34 jaar oude shetter met cushing.
vanmiddag lag ze in de stal met koliek da is geweest heeft medicatie gehad hopelijk komt ze er door.
daarna gaan we ook starten met medicatie voor haar cushing.

Ze is heel mager, wat gebruiken jullie om jullie paardjes wat op gewicht te houden??
hooi en voordroog kan ze niet eten want ze heeft geen tandjes meer.

krijgt nu senior pride en bieten pulp..