Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:08

xVerax schreef:
Niemand die een antwoord weet op mijn vraag? ;)
Zou het toch graag willen weten :+

Als jij een handschoen aan hebt met snot en ik zou jouw handschoen aan doen en vervolgens een paard zou aaien ? dat bedoel je toch? antwoord; ja ook dat zou mogelijk zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:10

xVerax

diana1 schreef:
xVerax schreef:
Niemand die een antwoord weet op mijn vraag? ;)
Zou het toch graag willen weten :+

Als jij een handschoen aan hebt met snot en ik zou jouw handschoen aan doen en vervolgens een paard zou aaien ? dat bedoel je toch? antwoord; ja ook dat zou mogelijk zijn.

Zo iets :+

Bijv. Ik aai een paard met Rhino, en geef vervolgens met die hand iemand een hand oid. Als diegene dan een paard aait, wordt het dan ook verspreid?
En met voorwerp doelde ik op bijv. een hek ofzo :')

i_risss

Frensie schreef:
i_risss schreef:
Is er bij de neurologische vorm nou eigenlijk kans op genezing, of is het gewoon zeker dat je paard eraan zal overlijden?..

Er is zeker kans op genezing. Wel kans op blijvende schade aan ruggenmerg.

Grote kans dus dat ze nooit meer de oude worden.
Maar gebeurt het veel dat paarden met de neurologische vorm weer genezen?
Bijvoorbeeld de paarden op De Veerkracht die al niet meer op hun benen kunnen staan, hebben deze nog steeds een kans op genezing?
Heb er al veel over gelezen, maar dit is me nog niet echt duidelijk.

Frensie

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:12

Ja die hebben zeker kans op genezing! Maar het virus veroorzaakt schade aan het ruggenmerg, afhankelijk van hoe erg die schade is, kan je paard 100% genezen, of atactisch blijven, of alleen wat zwak in de achterhand.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:17

Misschien stel ik nu even een blonde vraag tussendoor hoor :o?
kan een variant ook veranderen van abortusvariant naar de neurlogische?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:18

Ik blijf dit volgen.. Wij hebben ook al voor zorg maatregelen genomen op stal!
En ik controleer elke dag even de tempratuur van mijn paardje..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:19

Jammer dat ik de snelheid van dit paniek topic niet kan bijhouden.
Maar zolang de Nederlandse wetgeving er nog niets aan doet, zie ik geen probleem.
Rhino komt voor, al heel lang terug in de geschiedenis.
Er zijn al heel veel veulentjes afgestoten door rhino en een aantal paarden aan overleden.
Maar dit is het eerste jaar dat er echt paniek gezaaid wordt.
Rhino is een stalbesmetting en geen ziekte die uitwaaierd.
Zoals mond en klauw zeer en andere ziektes die over gebracht worden door de knutten.
Dus waarom al die paniek nu ??

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:20

Frensie schreef:
Ja die hebben zeker kans op genezing! Maar het virus veroorzaakt schade aan het ruggenmerg, afhankelijk van hoe erg die schade is, kan je paard 100% genezen, of atactisch blijven, of alleen wat zwak in de achterhand.

En de paarden die er wel aan overlijden, is de verlamming daarvan de directe oorzaak? Gaat de verlamming dan verder dan de ruggengraat en de benen?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:20

Ik controleer ook elke dag even de temperatuur, van de week de hele week 36,5 met 1 uitschieter naar 36,9, vandaag 37,5... Maar ik denk dat dat ook kan komen doordat ze gisteren een wormenkuur heeft gehad ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:23

Ariebren schreef:
Maar zolang de Nederlandse wetgeving er nog niets aan doet, zie ik geen probleem.
Er zijn al heel veel veulentjes afgestoten door rhino en een aantal paarden aan overleden.
Zoals mond en klauw zeer en andere ziektes die over gebracht worden door de knutten.

Tja zal wel iets menselijks zijn..mekaar opjutten... Straks mag geen enkel paard zn stal niet uit want misschien gebeurd er wel wat mee...

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:23

i_risss schreef:
Frensie schreef:

En de paarden die er wel aan overlijden, is de verlamming daarvan de directe oorzaak? Gaat de verlamming dan verder dan de ruggengraat en de benen?

Dat weet ik niet, volgens mij kan de verlamming verder 'omhoog' gaan, dus richting ademhalingsspieren etc.. Vaak wordt ervoor gekozen om een paard te euthaniseren als de verlamming te erg wordt.
Maar als je het financieel en emotioneel en qua stalling aan kan om je paard in een takel te zetten en meerdere keren per dag te catheteriseren en mest eruit te halen (door dierenarts) dan is er volgens mij wel een redelijke kans op overleving. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.

Pin me hier niet op vast, ik ben geen rhino expert.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

Ariebren schreef:

Waarom paniektoppic???? Er zijn stallen waar paarden sterven en vreselijk ziek zijn.
Dan vind ik een beetje voorzorgmaatregelen niet heel erg overbodig.
Het gejank is groot als het jouw paarden zouden zijn.
Tuurlijk zwerven dit soort virussen altijd wel een beetje rond maar op dit moment is het toch echt wel heftig.
Tja en als het om dieren gaat is de dieren wetgeving niet zo heel snel.
Ik zeg altijd maar zo: BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN!!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

MarjanB schreef:
Ariebren schreef:

Tja zal wel iets menselijks zijn..mekaar opjutten... Straks mag geen enkel paard zn stal niet uit want misschien gebeurd er wel wat mee...

Wacht maar totdat de droes hype weer ontstaat, eigenlijk een zelfde soort besmettings ziekte.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:25

Tussen de 37 en 38 is de tampratuur oke toch

Ymke_Z

nog geen vervoerverbod.. ?

Ariebren

jesito schreef:
Ariebren schreef:

Waarom paniektoppic???? Er zijn stallen waar paarden sterven en vreselijk ziek zijn.
Dan vind ik een beetje voorzorgmaatregelen niet heel erg overbodig.
Het gejank is groot als het jouw paarden zouden zijn.
Tuurlijk zwerven dit soort virussen altijd wel een beetje rond maar op dit moment is het toch echt wel heftig.
Tja en als het om dieren gaat is de dieren wetgeving niet zo heel snel.
Ik zeg altijd maar zo: BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN!!!!

Hoeveel paarden zijn er nu echt dood gegaan aan het rhino virus ??
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-03-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:26

waarom al die paniek nu, omdat eigenlijk de media en alles er nooit mee bemoeien en nu opeens wel sinds dat het vandaag in de telegraaf stond enzo gaat alles met een loopend vuurtje hoor hier ook allemaal plaatsnamen voorbij gaan bij mij op stal en alles en opeens word vandaag overal alles dichtgegooit hier in de buurt terwijl gisteren nog mensen gewoon zijn buiten zijn gegaan en met trailer weg :S
dus ja of het nou meer is paniek zaaierij dan ook echt werkelijk rhino tja dat kan je alleen weten als het nou ook is eerlijk word vertelt en om de paarden wereld word gegeven dan alleen om je eigen huid en naam te denken...

het komt voor en het gaat wel over , zodra 1 iemand paniek gaat zaaien volgt de rest als een kudde wilde paarden ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:26

ajockeydream schreef:

Daarvoor móet je bij de overheid wezen

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:27

Ik begreep van iemand dat de verlamming richting hart gaat zodat het hart ermee stopt en het paard overlijd, maar ik weet niet of dit waar is.
In ieder geval bedankt voor de uitleg Frensie, het is me nu al een stuk duidelijker ;)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:28

_Naomii_ schreef:
Tussen de 37 en 38 is de tampratuur oke toch

Tot 38,4 is ook nog normaal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:29

Tja ik heb geen exacte aantallen, maar er zijn wel degelijk gevallen die dood zijn of verworpen hebben, anderen zijn heel erg ziek met blijvende schade.
Ik ben ook van mening dat je je paarden niet tegen alles kunt beschermen, maar ik vind het goed als er op stal de regel wordt gemaakt dat er voor even niks vreemds op het erf mag komen.
Dat is voorkomen, geen paniek.

MarjanB

ajockeydream schreef:

Is dat nodig dan? Van vervoer zelf wordt het virus niet verspreid. Besmetting komt door neusuitvloeisel en kan zich maar beperkt via de lucht in een afgesloten ruimte verplaatsen. Dus niet met vreemde paarden laten neuzen en schone kleding enz.

_Naomii_

Nou waar ik wel moeite me heb is dat mensen overal geruchten hebben etc..
Ik heb al heel wat stallen gehoord waar het schijnt te zijn.. Maar nog steeds niks officieels in Noord-Holland gezien..

Ik blijf de updates volgende van de redactie.. Ik vind wel dat alle stallen open en eerlijk moeten zijn of het Rhino virus ook op hun stal is.. zo help je andere toch.. En zo kunnen de stallen in alle omgevingen ook maatrgelen nemen..

Frensie

i_risss schreef:
Ik begreep van iemand dat de verlamming richting hart gaat zodat het hart ermee stopt en het paard overlijd, maar ik weet niet of dit waar is.
In ieder geval bedankt voor de uitleg Frensie, het is me nu al een stuk duidelijker ;)

Als de verlamming inderdaad omhoog gaat, dan komt het uiteindelijk bij het hart en de ademhalingsspieren terecht. Maar ik denk niet dat het vaak zover komt. (Door eerder ingrijpen)