[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:03

Voor 1 ieder die met zomereczeem van doen heeft. Eerder in dit topic werd de vraag gesteld wat Cavalesse is en doet aan het probleem..dus bij deze korte uitleg

Nathalie83

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:06

Ik kom ook even meekletsen als jullie het goed vinden...

Het paard van een vriendin (die zelf niet op bokt zit) heeft een paard met echt hele erge zomereczeem.. Nu wil ze toch nog eens een deken proberen.. (vroegen sloopte hij ze allemaal) Maar nu is dus de vraag welke deken is het beste/sterkste, hoe vallen de maten.. En niet zo belachelijk duur... We zoeken echt zo'n 'burka' zeg maar. Hoe meer bedekt hoe beter!
Please help!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:10

Hoi dames,

mijn haflinger blijft echt heel plat mesten... Elke dag heeft ze max 12u weidegang tussen 7u en 19u. Soms minder maar nooit meer. Verder krijgt ze niets bijgevoerd maar nu twijfel ik of ik toch niet extra hooi zou geven.

Wat kan ik het best doen?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:05

zie nu een van Horze, Equi-Theme en Premiere.. Iemand ervaring mee??

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:09

Ik verzorg een merens die ook last heeft van ZE, hij heeft een deken op van een ruiterwinkel (Kerkhaert in Temse) zelf, 80 euro geloof ik, en gaat best lang mee.
Hij krijgt ook muggenspraykes op, creme van decathlon, en nog azijn-mix + speciale aangepaste voeding.
Ik leer veel bij , bij dit topic, dus volg hier beetje mee :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:10

equitheme is een fijne deken maar niet scheurvast
dus slopertjes bij in de wei betekent naaiwerk ;)
verder lubberen de stieken gauw, en schuiven ze groter (op te lossen door ze vast te naaien)

ik heb vanavond plekjes ín de kootholte ontdekt.. weet niet of hij daar nou gebeten heeft of dat er iets van mok wilde gaan wonen.. ff in de gaten houden :)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:25

Thanks voor je reactie, De Equi-Theme valt dus al af :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:26

slopers in de weide?
heb ik ook hoor, die kleine die scheurt de stukken huid er ook mee af als hij de kans krijgt (sneeen van zo'n 3cm komen regelmatig voor..) toch houdt de deken nu 1 seizoen stand :)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:30

nee geen slopers in de wei, maar hij zit al aardig in het eczeem dus zal de eerste week waarschijnlijk toch nog gaan schuren dus moet ie niet stuk gaan.. en moet ook wel poosje mee.. en als de elastieken snel gaan luberen is da dus niet handig... Ook staat hij 24/7 buiten dus heeft ie sowieso al meer te verduren..

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:31

Heb ook eigenlijk al me zinnen beetje op de Horze gezet :+ maar sta voor alles open! :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:41

het schuren kan hij wel best verdragen :j daar is het bij mij nog niet van kapot gegaan, echt scheuren van het sleuren van die welsh..
(ook 24/7 buiten bij mij :) )
horze.. daar ga ik even naar zoeken denk ik? heb je misschien een foto? :D

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:48

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:51

vind die horze er wat trekkerig bij de hals uitzien op de foto? wat kort ook? (als het paard zijn hoofd omlaag doet heb je meer stof nodig dan wanner het hoofd omhoog is? )
het donkere wordt natuurlijk wel wat warmer dan iets wits, maar ik merk daar verder weinig aan bij de mijne :)
hooguit wat zweterig achter zijn oortjes waar de stiek van de hals zit :)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:55

Had ik ook al gezien idd maar naar mijn mening is de deken die het paard om heeft op de foto ook een maatje te klein :+
Maargoed daarom ben ik ook in dit topic, meningen van anderen :D Maaruh k ga me bed in.. Morgen ff verder zoeken/lezen en dan zo snel mogelijk Chico in de burka hijsen :P
Trusten..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 00:27

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:19

naaltje:hij ziet er goed uit,kan ik van sun niet meer zeggen,jaarling moet schurken bij haar.
staart in het midden is kaal aan het worden,manen gaan nu ook, gisteren maar weer lading hertshoornolie op gespoten :(
heeft er iemand ervaring met een graasmasker hier? (om minder gras binnen te krijgen tegen eczeem)
zag die van paardendrogist ,maar vind het graasdeel aan de mond zo dicht zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:13

ik ben ook benieuwd naar zo'n graasmasker...Maar vind het best 'zielig' :+

binnenkort verhuis ik op 5min fietsen van m'n wei en dan ga ik zyta haar weidegang met de helft verminderen. Maar hoe pak ik het het best aan? Want de andere twee gaan dan wel op de weide...

Zyta mest continu héééél plat, iemand ideetjes om dat te verhelpen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:24

Wij verkopen graaskorven en geloof me; niets zieligs aan :D
We hebben ze vorig jaar allemaal met graaskorf gehad, 1 pony was anders steeds hoefbevangen en heeft nooit meer ergens last van gehad. De anderen werden anders veel te dik; gras stond dan ook kniehoog (in tegenstelling tot nu, bedekt nu net je dikke teen :( ). Ze leren er echt heel vlot mee omgaan en 1 vond het zelfs echt een uitdaging om met dat ding om zo veel/snel/goed mogelijk te kunnen eten :D Ook hooi eten ermee is geen probleem, zodra ze het doorhebben is het misschien zelfs wel handiger om ook bij hooi te gebruiken; ze doen meteen beduidend langer met hun hooi!
Heb afgelopen winter Darren zelfs even met graaskorf op de paddock gehad, ze kregen onbeperkt hooi daar en meneer nam dat nogal letterlijk dus leek wel zwanger ;)

Ik vind dit een heel goed model, met een emmertje krijgen ze vaak schuurplekken aan de kaak omdat dit niet meegeeft.
Die met die stalen buizen zou ook nog kunnen, hoewel ik het idee heb dat die veel makkelijker eet en dus minder nut heeft dan die wij verkopen.
De haflinger op de foto's was dus de hoefbevangen merrie, zij kon er alles mee doen!
O ja, drinken is ook geen enkel probleem; als ze hun neus in de waterbak duwen loopt het water er gewoon doorheen. Ze hebben er bij ons ook met een automatische drinkbak mee gestaan, gaat ook prima :)

Afbeelding
http://www.opisopruitershop.nl/epages/0 ... 070-60-Cob

Voor paarden die snel plekjes hebben aan het hoofd adviseer ik altijd bontjes erbij, scheelt enorm en kost toch haast niets ;)

Afbeelding
http://www.opisopruitershop.nl/epages/0 ... /100222-60

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:58

nou sorry dat ik het zeg maar ik vind zulke dingen echt niks..moet je je voorstellen dat je met zo'n ding voor je neus je bakje patat leeg wilt eten. :+

zoveel moeite is het toch niet om een gedeelte wei te reserveren voor de dikkertjes?
wij hebben op stal shetten,fjorden en appie dus en ap staat gewoon snacht op niks met een pluk hooi,smiddags even een paar uur de wei in en daar moet hij het maar mee doen.
als er straks een stuk is kaalgegeten door de andere paarden verhuisd hij daarheen.dat werkt vind ik ngo beter dan ze met zo'n korf om te zetten.

maar is persoonlijke mening hoor,want met zo'n korf kunnen ze niet aan vachtverzorging doen,ze kunnen niet kriebelen bij andere paarden..ik vraag me af of drinken wel goed wil...
nee niet mijn ding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:16

Die van mij doen er alles mee hoor, zoals ik al zei drinken wil gewoon prima en zelfs kriebelen doen ze gewoon door met de korf over de ander heen te schuren :)

Je zegt dat je een deel af kunt zetten voor de dikkertjes.
Maar er zijn zat dikkertjes die de enige zijn. Dan is een korf een veel betere oplossing dan het paard alleen te zetten lijkt me?
Bij ons stond het gras 6000m2 kniehoog, had het in kleine stukjes en meerdere paarden erop maar toch hadden ze een korf nodig hoor! Nu staat het gras heel kort omdat we ze er lang op hebben laten lopen afgelopen jaar en staan ze allemaal zonder korf. vind ik zelf uiteraard fijner, maar ja soms heb je de keuze gewoon niet :)

Als ze er alles mee kunnen doen -en dat kunnen ze- en ze weten niet anders, is er toch niets zieligs aan?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:45

ellepel: ik vind het ook zielig, maar er zit niets anders op. sun gaat maar 5 uurtjes de wei op, rest in land waar niets op staat met loopstal. ze groeid echt letterlijk dicht, ondanks het werk dat ze moet doen.
en dikke ponys zijn echt niet gezond...bevangen enz.
en ook voor haar eczeem is super veel gras niet goed, ik zorg al dat ze stripbegrazing hebben,maar zodra de wei iets groter word, loopt ze wel met een "ontploft" buikje en heeft ze er echt last van.
maar nu over het graasmasker: ik vind de onderkant zo dicht (op de foto) waar gaat het gras/hooi doorheen?
andere maskers (greenfield) is het meer open aan de onderkant, maar vind die gammel zitten(sun is ontzettend handig met haar hoeven, die gaan echt los denk ik)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:53

Hier gaat het gras/hooi doorheen:
Afbeelding

Jammer dat de haf van de foto's niet meer bij ons staat anders kon ik foto's/filmpje maken van hoe ze er mee eet ;)
Maar geloof me; er gaat echt genoeg doorheen hoor!

Je kunt hem op veel plaatsen verstellen dus goed op maat maken.
Heb hem maar een enkele keer uit de wei geplukt en had ze zelf ook erg los omzitten dus die kans zat er bij mij ook wel in.
Ik adviseer wel altijd eentje te nemen die ruim zit, zodat ze genoeg ruimte hebben om de neus anders heb je kans op schuurplekken onder op de kaak bijvoorbeeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:58

en toch vind ik het niks :P

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:10

Bij ons lopen er ook 2 paarden met zo'n masker. Wij wilde ook een stukje afzetten, maar dat mag dus niet. Voor 1 paard heeft dit ook niet veel zin, deze is het hele jaar dik en blijft maar door groeien.
Valt dit masker snel af? 1 van onze paarden gooit continu het masker van haar hoofd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:18

Naar mijn mening kun je ze goed verstellen ( op 3 plaatsen; achter de oren, aan beide zijkanten en onder de kin) en dus mooi passend maken, waardoor ze dus goed zitten.
Maar ja, iedere lenige Harry kan er wel wat mee als ie wil natuurlijk :D