[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:31

EdskoTakens schreef:
Er moet toch ook een andere oplossing zijn dan al die dekens. Onlangs las ik nog iets over een boek dat ging verschijnen. Het is geschreven door Nicolette Hebing en gaat over het succesvol behandelen van zomereczeem met een bepaald dieet.

Iemand die er al meer over weet?

Yep,

Er is een andere oplossing dan dekens. Echter dat red je niet in een paar maanden. Het is een proces wat zelfs wel een paar jaar kan duren.
Ik heb 2 kruisingen fjord/fries die beide flink zomereczeem hadden.

Mijn idee is dat zomereczeem veroorzaakt wordt door meerdere triggers.
5 jaar terug zijn we gestopt met kunstmest in de weide.
Zo'n 3 jaar terug ben ik gestopt met vaccineren.
Ze hebben een paar probioticakuren gehad.
Dik 2 jaar terug ben ik op voer overgestapt van Hippolyt. Dat is voer zonder toegevoegde suikers en zonder gen. gemodificeerde soyaprodukten. Geen of nauwelijks granen voeren.
Ze zitten heel hoog in natuurlijke vitamines, mineralen en spoorelementen. Vooral Magnesiumoxide, Calcium en Zink en Zwavel.

Verder zet ik de paarden 's nachts op stal en in de zomermaanden gerantsoeneerd in het gras.
Ze hebben nooit een zomereczeemdeken op gehad.

De laatste jaren zagen we een steeds grotere verbetering. Dit jaar voor het eerst helemaal geen last meer gehad van de zomereczeem.

Groetjes, Henny

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:18

Mijn ene pony heeft waarschijnlijk ook ZE. Nu heeft hij het niet alleen op zijn manen en staart maar ook op zijn vacht. Nu heb ik spul van de da gehad (tkc) en dat mag alleen op de manen en staart worden aangebracht. Helaas blijft hij jeuk houden.
De da heeft gezegd dat ik hem dan moet wassen en daarna weer dat spul erop moet doen. Maar het is nu toch veel te koud om te wassen? Hij kan niet op stal gezet worden en ik heb alleen een koud water spuit. Ik kan wel evt een emmer warm water pakken.
Dekens heb ik evt wel.
Wat kan ik nu het beste doen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:31

We hebben nu een maandje de deken af.
Ze heeft zich wel geschuurd, maar niet extreem.
We hebben bomen in de wei en dat vindt ze af en toe wel lekker!
Zolang ze niet doorschuren heb ik daar ook geen moeite mee.
Babyolie 1 x per week in de manen en staart is nu voor haar voldoende. (dus zorgen dat de manenkam niet te droog wordt)

Ze heeft de deken opgehad van half april tot september.
Ze is wel heel blij dat de deken af is. Nu is ze veel socialer met de anderen, lekker krauwelen enzo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:59

Anke, de vraag is of het 'sociaal' gedrag is of gewoon jeuk hebben en zelf net zo lang krauwelen met je soortgenoten totdat de ander het terugdoet bij jou.
(vaak hebben ze gewoon veel jeuk waardoor ze constant willen worden gekroeld door soortgenoten)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:13

ze kan zich zoveel schuren aan diverse bomen als ze wilt,
maar het lag niet alleen aan haar, de anderen vonden die deken maar raar en ontweken het contact.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:33

Kinke schreef:
Anke, de vraag is of het 'sociaal' gedrag is of gewoon jeuk hebben en zelf net zo lang krauwelen met je soortgenoten totdat de ander het terugdoet bij jou.
(vaak hebben ze gewoon veel jeuk waardoor ze constant willen worden gekroeld door soortgenoten)

Ja, goeie opmerking. Zo hebben wij er ook eentje in de wei lopen. Die dringt zich ook erg op aan zijn weidegenoten. Als die niet meewerken en hem gaan krauwelen, dan krijgen ze op hun donder. Ook hij schuurt zich niet echt aan objecten zoals het kozijn van de staldeur etc. Toch heeft hij duidelijk jeuk en kan ik het niet echt "sociaal gedrag" noemen.

Het valt mij bovendien op dat alle paarden tegen het eind van de dag duidelijk veel onrust tonen. Loperig, veel zwaaien met de staart enzo. Z|e worden dus duidelijk allemaal gestoken of in ieder geval lastig gevallen door vliegend gespuis.
De eczemers staan er maar rustig bij vergeleken bij de rest dus de eczeemdekens gaan echt, echt, echt nog niet af!!
Die laatste paar weken trekken we ook nog wel weer.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:39

ja dat knabbelen herken ik ook en dat is bij die van mij ook geen sociaal gedrag, ze blijft doorgaan bij Exel tot hij het terug doet en dan moet je zien hoe fanatiek ze dan is Boos!

Tomtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:23

hier al een paar dagen dekenvrij en smeerselvrij en niet geschuurd... Go jij! Go jij!

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:26

Phoe bij mij gaat het nog niet zo goed Boos!
Ze is heel erg aan het schuren en ze heeft zo'n mooie lange voorpluk.
Wat ik nu doe is deken op sweet itch en azijn en regelmatig wassen met o.a. betadineshampo.
Wat kan ik verder doen iemand enig idee?
Ik zit er ook aan te denken om een andere eczeemdeken te kopen iemand nog ideeen welke echt heel sterk zijn?
En voor maskers met eczeem welke het best blijven zitten want tot nu toe haalt mijn fjord alle maskers der steeds af?

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:00

Oja nog een vraagje hoe voeren jullie je paarden in de zomer?
die van mij krijgt 1x aardig wat kuil en 's avonds en 's ochtends een handje museli en 's avonds wortels bij der museli.
En ze staat 's ochtends op de wei.
Kan het dus ook aan der voer liggen?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:39

ik heb het idee dat die van mij ook eczeem aan het krijgen is .. ik heb hem een buzz off vliegendeken van bucas op, kost wat maar is een prima deken..
ik was er net nog, ik heb ze geteld.. er zaten wel 30 mugjes op zn deken Huilen ..
maar ik ben er nog niet 100% zeker van dat hij eczeem heeft, laat van de week de dierenarts komen om dr na te kijken. maar ik ga dr wel al een beetje vanuit..

maar ik heb wel een vraag.. heeft iemand informatie over het mugje? hoe ze leven, voorplanten, en wat de natuurlijke vijanden zijn? mischien kan ik de omgeving zo aanpassen dat de vijand van t mugje zich gezellig komt huisvesten in mijn wei Haha! .. was maar een gedachte:P hopelijk is dat echt mogelijk!

verder heb ik van de week een 'vliegensteen' gekocht bij de boerenbond.. t is een liksteen met allemaal ingredienten waar mugjes niet van houden.. en als het paard daar aan likt word hij minder aantrekkelijk voor het mugje.. naja dat vertelde ze mij... en ik ga proberen of het ook echt zo is.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:47

Bij ons in de buurt zijn er op dit moment ook veel fruitvliegjes. Die van mij heeft daar nu heel erg last van.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:50

@ moniekk: hoe oud is je paard?
meestal krijgen paarden het rond hun 3/4 jaar Lachen

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:10

Hier zijn nog vreselijk veel steekmuggen!
Vanaf vanochtend staan de paarden toch weer 24u per dag op t land. Was vanavond bij Otello en hij had erg veel kriebels. Even voordat hij zijn eczeemdeken weer omkreeg zat hij onder de steekmuggen, het was echt nog erg voor deze tijd van het jaar (vind ik zelf)!
Hier blijft de deken nog wel even op! Hij staat nu ook onder de eczeemdeken met daarop de regendeken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:12

Hier zijn ook nog ontzettend veel vliegjes. Het is heel erg nu!
Die van mij houden hun dekens nog even om voorlopig.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:39

Is het ook zo dat eczeempaarden juist meer vliegjes aantrekken?

Toen ik vanavond de paarden eten gaf (en natuurlijk nog even aan het kroelen was) werd ik bij Silke zelf gek van de vliegjes in mijn haar, terwijl ik er bij de anderen helemaal geen last van had.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:45

silkie schreef:
Is het ook zo dat eczeempaarden juist meer vliegjes aantrekken?

Toen ik vanavond de paarden eten gaf (en natuurlijk nog even aan het kroelen was) werd ik bij Silke zelf gek van de vliegjes in mijn haar, terwijl ik er bij de anderen helemaal geen last van had.

Dat idee heb ik ook wel een beetje. Ik heb 2 friezen met exceem en eentje zonder. En het lijkt wel of die ene die geen exceem heeft ook lang zoveel vliegjes niet aantrekt. Die krijgt verder precies hetzelfde te eten als de andere 2 en leeft ook precies zo. Maar die heeft nergens last van.
Terwijl het ook nog allemaal familie van elkaar is, moeder en dochter, broer en zus.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:38

De ZE paarden die ik ken kregen het als jaarling op het eind van de zomer. Liever gezegd, toen was het voldoende opgebouwd om te tonen.

Deze dieren hadden allemaal of een flinke verwonding gehad en/of een langere periode ongeschikt voedsel zoals koeien-kuil, bedorven kuil, (beschimmeld) brood, te veel supplementen etc.

Aan het ontstaan van ZE kun je doorgaans wel het e.e.a. doen, al is het ene paard er natuurlijk gevoeliger voor dan het andere. Het verhelpen is een stuk moeilijker.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:50

@ wupke, mijn paard is nu 1.5 jaar oud en word in februari 2

ik laat er van de week een dierenarts bij komen.. t is namelijk heel vreemd omdat hij alleen maar aan de linkerkant schuurt..
ook krabt hij aan zn koker terwijl het al 3 maanden geleden is dat hij gecasterreerd is.. ik heb zn koker al een keer helemaal gewassen met betadine maar hij blijft doorgaan,
voer kan ik moeilijk weglaten omdat ik biotine bij moet voeren.
ik hoop dat de dierenarts me gaat vertellen dat het geen eczeem is.. maar ik vrees het ergste...

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:59

Hier ook nog zeer veel vliegjes, kan de deken gewoon nog niet af doen!
Bij mijn pony is het ook zo dat alle vliegjes boven hem hangen en op hem zitten en bij de rest niet.
Dacht eerst dat het aan mij lag maar bij jullie is dat dus ook zo....

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:10

@moniekk; Silke is ook net 1,5 jr. Mijn dierenarts zegt nog steeds dat het wrsch geen zomereczeem is, maar een extreme reaktie op vliegjes bij een al door schimmel/bacterie aangetaste huid. Wil hem graag geloven, maar ben zelf erg bang dat het toch gewoon zomereczeem is. Na alle behandelingen die we geprobeert hebben wordt het onder de eczeemdeken pas echt beter (dus ga vandaag ook nog maar een hoofdkap proberen, want daar heeft ze nog vreselijk veel jeuk en nare plekken)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:50

die van mij krijgt rond 4 uur zijn bucas buss off vliegendeken op die dr smorgens rond half 8 weer af gaat. verder heb ik betadine met water in een plantenspray gedaan en spray ik hem hier elke avond mee in en vervolgens spray ik het na met een plantenspray met water. dan doe ik goudsbloem zalf op. ik heb dit nu 3 dagen gedaan en ik zie het nu al beteren.

hij heeft dus ook een maand alleen gestaan eerst had hij een vriendje een kamaroenschaap.. maar die heb ik weg gedaan vanwege het veroorzaken van littekens met de horens. in die maand heeft hij zomereczeem gekregen (als het echt zomer eczeem is want daar ben ik nog niet uit) sinds zaterdag heeft hij er een nieuw vriendje bij gekregen, een a pony. mischien is het ook wel stres geweest dat hij alleen stond.. en dat zich dat met schuren uit. maargoed in het gebied waar hij staat stikt t van de muggen..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:06

Verafjord schreef:
ja dat knabbelen herken ik ook en dat is bij die van mij ook geen sociaal gedrag, ze blijft doorgaan bij Exel tot hij het terug doet en dan moet je zien hoe fanatiek ze dan is Boos!

Kan me voorstellen dat het zo geen pretje is. Ach gut
Nu heeft die van ons ook niet zo'n erge last van eczeem. Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:13

ik vroeg me ook af of mijn eczeem fries meer vliegjes aantrok dan andere paarden. Ik heb er nu een paard bij (geen eczeem) en bij hem waren er net zoveel vliegjes. Ze zaten ook op zijn vacht. Het is momenteel echt erg met die vliegende krengen, het is veel te vochtig en warm Boos!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:15

Het weer is idd heel ongunstig, meer muggen dan ik al die maanden gezien heb.
Gelukkig ligt haar wei tussen huizen in en daar valt het heel erg mee, zijn ook vrijwel geen steekvliegen enzo geweest.