[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 03:09

scott wat was er aan de omgeving anders in de kliniek, dan thuis??

een stoffige bak kan ook voor hoofdschudden zorgen.
wat krijgt je paard voor voer en op wat voor strooisel staat het?

ik zag appie vandaag weer knijpen met de ademhaling -O-
het was ook echt wel *** weer......warm en ik was zelf ook kortademig
ik durf haast niet te rijden nu he :\

Scott

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:16

Hoi Ellepel,

Daar stonden ook bomen en de bak was stuk muller en de vliegen waren daar enorm dus dat begrijp ik gewoon niet. Hij staat op stro en krijgt kuil en basis sportbrok van Havens. Ik ga er vandaag maar is op en kijken of hij het met rijden ook doet. Anders bel ik maandag wederom de dierenarts.

groeten larissa

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:19

ellepel schreef:
scott wat was er aan de omgeving anders in de kliniek, dan thuis??

een stoffige bak kan ook voor hoofdschudden zorgen.
wat krijgt je paard voor voer en op wat voor strooisel staat het?

ik zag appie vandaag weer knijpen met de ademhaling -O-
het was ook echt wel *** weer......warm en ik was zelf ook kortademig
ik durf haast niet te rijden nu he :\

Zou mij niets verbazen als jullie beide hetzelfde hebben ;) (bacterie/virus)

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:57

Hoi Singasong afgelopen donderdag is er een bronscopie bij mijn paard gedaan als hij last had van zijn bovenste luchtwegen heeft dan had dat daaruit toch duidelijk moet worden. Ik geeft nu ook puur pollen dus die luchtwegcompositum kan ik zowieso proberen.

Thanks

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:46

Misschien kunnen jullie me helpen. Mijn paard heeft geen last van headshaking, alleen op het moment wel van die irritante vliegen die tijdens het rijden op zijn hoofd en bij zijn ogen gaan zitten _-:( . In stap schudt die nu dus om de minuut zijn hoofd, als het niet vaker is. Nu zag ik van equilibrium het net relief riding mask, wat me wel een oplossing lijkt. Heeft iemand ervaring hiermee en valt die groot/klein/breed/smal :+ ?
Ik heb net de zoekfunctie van bokt gebruikt, maar kon er niet veel over vinden.

Afbeelding

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... sk/115041/

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:50

ik heb gereden met een Crusader riding mask
dat was super, zaten oren aan en neusflap aan

ik heb een foto in mijn profiel staan ergens halverwege op de appaloosa

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:51

Wat vinden jullie hiervan?

http://www.equinecraniosacral.com/headshaking.html

Het is de site van Maureen Rogers en zij is een bekende Engelse cranio-sacraal therapeut (Cranio is een afgeleide van de osteopatie). Het komt op mij heel logisch over (ben cranioot in opleiding), maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Voor degenen die in de buurt van A'foort-Lunteren: ik zou wel ns willen kijken of ik er iets aan kan doen. Dat kost je dan niks, want ik 'gebruik' de casus voor mijn opleiding.

PB'en maar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:21

ah en waarom woon ik dan net weer te ver weg he?
je had wel even mogen oefenen op appie hoor :D

al denk ik dat de paarden die baat bij jou hebben headshakers zijn die het altijd doen.
appie doet het seizoensgebonden,dus denk ik eignlijk niet dat het veel zal uithalen

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:11

Vandaag weer gelongeerd met eerst Nostilvet in beide neusgaten. Neusnetje om en hoofdstel in. Zowaar is het briessen wat minder geworden en het knikken ook.. Het gekke is dat hij linksom meer briest en knikt dan rechtsom.. dan doet hij het misschien maar 1 of 2 x en gaat lekker ontspannen lopen.. terwijl dat juist zijn moeilijke kant is..mmmmm zowel binnen als buiten doet hij dit... Ga toch zitten denken dat er misschien ook wat anders nog aan de hand is..waardoor hij deze klachten heeft.. Morgen weer rijden en kijken wat er dan gebeurd.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:28

[quote="ellepel"

al denk ik dat de paarden die baat bij jou hebben headshakers zijn die het altijd doen.
appie doet het seizoensgebonden,dus denk ik eignlijk niet dat het veel zal uithalen[/quote]

Klopt! Ik kan geen allergie wegtoveren. Ik kan wel iets met spanning, blokkades en pijn en reken maar dat headshakers dat hebben.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:34

Ik had de allergietest binnen. Hij blijkt allergisch voor stof en zonlicht te zijn. En zijn lever is verontreinigt. Dus die gaan we nou reinigen. Het klopt wel want als hij in zijn stal staat met veel zonlicht , schudt hij het heftigst. Wanneer ik hem poets sinds een tijdje( al voor dat hij begon te schudden) , is hij achter op zijn rug rondom zijn lendenen veel gevoeliger als normaal. Het schijnt dat dat kan ivm problemen met lever. Dus nou gaan we hem reinigen in de hoop dat dat het voor het grootste gedeelte oplost !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:18

debje18 schreef:
Ik had de allergietest binnen. Hij blijkt allergisch voor stof en zonlicht te zijn. En zijn lever is verontreinigt. Dus die gaan we nou reinigen. Het klopt wel want als hij in zijn stal staat met veel zonlicht , schudt hij het heftigst. Wanneer ik hem poets sinds een tijdje( al voor dat hij begon te schudden) , is hij achter op zijn rug rondom zijn lendenen veel gevoeliger als normaal. Het schijnt dat dat kan ivm problemen met lever. Dus nou gaan we hem reinigen in de hoop dat dat het voor het grootste gedeelte oplost !

Waar had je laten testen ? Kunnen ze zelfs een allergie voor zonlicht testen inmiddels ?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:25

ja,ben ik ook ben ieuwd naar,waar heb je laten testen?
klopt dat paarden met een overbelaste lever een gevoelige huid hebben, je merkt dat ook vaak met borstelen.
hoe ga je nu reinigen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:57

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:52

Ik had het laten testen bij natuurlijk in balans. Eerst was ik ook afwachtend of het wel kon testen met haren . Maar de klachten komen precies overeen ! Ik ga hem reinigen met drainage compositum en voor het immunsysteem ga ik probio forte gebruiken, eventueel later nog lever compositum gebruiken en allergie druppels. Maar ik wacht eerst dit eventjes af hoe het uitpakt ! En ik zou niet weten waar zijn allergieen anders vandaan zouden moeten komen als van de problemen met zijn lever. Het moet toch ergens vandaan komen , dat er iets niet goed in het lichaam zit. En als je dat oplost de allergieen dan toch ook zouden moeten verdwijnen! Dus dan ga ik dat nu maar proberen !

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:12

Ok, heb niet alle 209 pagina's doorgelezen..
maar bij ons op de manege hebben ook een paar paarden hier last van, waaronder de haflinger waar ik op rijd..
Ik ben ong. 5 jaar geleden begonnen om op hem te rijden en ong. 2 jaar later had hij hier opeens last van, daarvoor nooit geen problemen mee gehad.. Toen kreeg hij in de zomer een netje voor zijn neus en in het begin hielp het, maar later ook niet meer, want toen ergerde hij zich aan het netje en ging nog meer schudden om het eraf te schudden.. Dus het er maar weer afgehaald, ik heb er maar mee leren leven, maar het is wel lastig met nageeflijk rijden.. Het uit zich bij hem in: veel jeuk aan zijn neus, dus constant jeuken en veel niezen..
Dat andere paard kreeg hier ook van de een op de andere dag last van en die loopt nu wel met een netje voor zijn neus en dat gaat goed.. Natuurlijk niet helemaal van zijn geschud af..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:50

Mirjam, heerlijk dat je weer gereden hebt! Gringo ziet er goed uit ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:22

hij ziet er inderdaad goed uit zeg :D

debje,ik heb ook wel haren daar laten testen,de uitslag klopt inderaad wel hoor.
als je bezig gaat met reinigen,laat je hier dan af en toe weten hoe het gaat?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:56

mirgino schreef:
ik heb gereden met een Crusader riding mask
dat was super, zaten oren aan en neusflap aan

ik heb een foto in mijn profiel staan ergens halverwege op de appaloosa

Die heb ik ook en bevalt heel erg goed! Voordeel is dat die ook voor een groot deel over de wangen valt en het hierboven getoonde masker niet.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:02

Ik kom even binnen vallen.
Waarschijnlijk heeft mijn paard hier ook last van. Zeker weten is nog niet.
Ik heb vandaag met zo'n pollennetje gereden.
Erg wennen, maar ging al beter.
Alleen weet iemand een goed en niet al te duur netje voor in de wei, want die netje wat ik nu heb is echt waardeloos voor in de wei.

Als ik nu puurpollen zou kopen is dat de moeite nog waard of kan ik beter volgend jaar daar mee beginnen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:04

als je paard nu nog last heeft van de pollen zou ik wel nu al beginnen met de puurpollen druppels ! De druppels hebben vaak meer dan 1 jaar nodig om te werken, dus als je dit jaar nog kan meenemen is dat wel al handig voor de werkzaamheid voor volgend jaar. Denk ik.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:05

Oke.
En een goed pollennetje voor in de wei?
Wat wel gek is dat hij niet schud met zijn hoofd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:18

Pollennetje werkt voor het ene paard super, voor het andere paard totaal niet. Mijn paard ging er alleen nog maar meer van schudden en wrijven ( om het af te krijgen ).

Wat heeft jouw paard voor klachten dan van de hooikoorts/ pollenallergie ?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:21

Ik heb hem net 2 maanden en het begon na 6 weken:
Stil staan tijdens het rijden (zelfs uit de galop) om met zijn neus langs zijn benen te jeuken, in de paddock en in de wei met zijn neus langs het hek scheuren, veel briezen, komt spul uit zijn en hij heeft soort traanogen en vooral als hij op stal gestaan heeft.
Ik ben donderdag ook bij de kliniek geweest.
Toen hebben ze ook onderzoek gedaan (scopie) en je zag dat de bloedvaatjes donkerder dan normaal waren en bultjes.
Ze weten nog niet wat hij heeft precies.
Moet verder met de neusspray (2e week), pollennetje en hij stond op stro en moet nu vlas gaan proberen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:28

Afbeelding
Zal zoiets werken?