Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tine10 schreef:Even een vraagje, ik geef mijn pony speedibeet om hem wat voller te krijgen, maar hij eet het niet helemaal op, dus dat schiet niet erg op. Nu heb ik hier een paar dingen langs zien komen, cavalier fiberforce en lucerne. Is dit smakelijk en is dit te verkrijgen bij bv een Jumper?
Naath86 schreef:Ik heb zojuist de uitslag binnen van de waarden van mijn pony en die zat op 59. Dierenarts vond het niet schrikbarend en raadde aan om eerst aan te kijken en eventueel in het najaar weer opnieuw te testen. Ze was afgelopen weekend ook helemaal opgeknapt en de uierontsteking die ze had en de gevoeligheid daar is helemaal weg. Toen ik dat ook vertelde, raadde de da ook aan om eerst niet met medicijnen te beginnen. Aankijken hoe ze nu blijft en anders direct weer aan de bel trekken.
Heb zelf geen ervaring met deze ziekte, dus ben even benieuwd naar jullie mening. Ik lees op internet dat waarden boven de 50 in principe op Cushing duiden, maar 59 valt dus nog mee?
Naath86 schreef:Laat ik mij hier ook maar melden.. Maandag krijg ik de bloeduitslag maar zoals het nu lijkt heeft mijn 21-jarige pony ook Cushing. Lichamelijk is er nog weinig aan te merken, maar het begon allemaal met een onverklaarbare uierontsteking en haar gedrag veranderde de laatste weken. Voor de kerst had ze vochtbulten onder de buik zitten, die onverklaarbaar waren. Bloedonderzoek gedaan, eerst nog niet op Cushing, omdat dierenarts bloedarmoede verdachtte. Maar er kwam niks uit, wel ineens een dikke uier paar dagen later. Bleek een uierontsteking te zijn, oorzaak geen idee. Nooit een veulen gehad ofzo, maar het kon.. Antibiotica gekregen en na een aantal dagen, hadden we het onder controle. Maar afgelopen week begon het weer ineens, niet echt zo dik als dat het was, maar de complete uier was wel weer dikker. En gevoeliger, kon er niet meer bij in de buurt komen en ze viel me gewoon aan als ik er alleen al naar wees. Kende dit gedrag ook absoluut niet. Daar komt nog bij dat ze sinds een paar weken als een gek haar paardenvriendjes op de wei in de ochtend begroet, door op ze af te stormen, even flink te bijten en te meppen. Ook dit ben ik zo niet van haar gewend.
Dierenarts heeft dus sterk het idee dat haar hormonen heel erg opspelen en kan op het moment geen andere oorzaak bedenken. Uier ziet er niet ontstoken uit, niet warm, komt weinig troep uit. Ze heeft nog een echo gemaakt van de baarmoeder en eierstokken en ook daar is niks te vinden. Ze heeft ook wel wat last met door haar vacht komen, maar ach heb het altijd op haar leeftijd geschoven, is toch niet zo gek.
Ben dus heel benieuwd of mensen dit herkennen. Ik ga het topic ook nog wel doorlezen, maar tips etc. zijn altijd welkom!
Maris schreef:Naat86, die uierontstekingen kunnen ook door PPID komen..
Naath86 schreef:Bedankt voor alle reacties. Hier dus andersom, wat hogere waarden maar weinig symptomen. Besloten dus om eerst maar eens aan te kijken en dan eventueel in het najaar weer testen. In elk geval wel bedankt voor jullie reacties en ik blijf graag nog even meelezen!
Marcella schreef:Naath86 schreef:Bedankt voor alle reacties. Hier dus andersom, wat hogere waarden maar weinig symptomen. Besloten dus om eerst maar eens aan te kijken en dan eventueel in het najaar weer testen. In elk geval wel bedankt voor jullie reacties en ik blijf graag nog even meelezen!
Heb je wel eens een lijstje voor je zelf gemaakt met alle problemen die je heb of gehad heb met je paard.