[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:00

Ik koop het bij de Pets Place.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:02

Marcella schreef:
Ik koop het bij de Pets Place.

Wat koop je dan? En vind je paard/pony het lekker?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:14

FiberForce en luzerne huismerk van hun.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:20

tine10 schreef:
Even een vraagje, ik geef mijn pony speedibeet om hem wat voller te krijgen, maar hij eet het niet helemaal op, dus dat schiet niet erg op. Nu heb ik hier een paar dingen langs zien komen, cavalier fiberforce en lucerne. Is dit smakelijk en is dit te verkrijgen bij bv een Jumper?

Ik geef seniorenslobber van Masters, hier doet de mijne een moord voor. Dus misschien vind de jouwe het ook heel lekker.
De mijne lust ook geen Speedibeet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:40

Mijn dame eet als een dokwerker haar bak leeg met senior piores.Dat was ook de reden dan ze vorige week viel.Rennen naar de etensbak door de modder.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:53

Ik heb zojuist de uitslag binnen van de waarden van mijn pony en die zat op 59. Dierenarts vond het niet schrikbarend en raadde aan om eerst aan te kijken en eventueel in het najaar weer opnieuw te testen. Ze was afgelopen weekend ook helemaal opgeknapt en de uierontsteking die ze had en de gevoeligheid daar is helemaal weg. Toen ik dat ook vertelde, raadde de da ook aan om eerst niet met medicijnen te beginnen. Aankijken hoe ze nu blijft en anders direct weer aan de bel trekken.

Heb zelf geen ervaring met deze ziekte, dus ben even benieuwd naar jullie mening. Ik lees op internet dat waarden boven de 50 in principe op Cushing duiden, maar 59 valt dus nog mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:59

Waarom heb je dr laten testen? Die van mij had minimale verhoging van waarden maar torenhoge klachten. Niet beginnen met medicatie was dus echt geen optie bij mijn pony.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:03

Naath86 schreef:
Ik heb zojuist de uitslag binnen van de waarden van mijn pony en die zat op 59. Dierenarts vond het niet schrikbarend en raadde aan om eerst aan te kijken en eventueel in het najaar weer opnieuw te testen. Ze was afgelopen weekend ook helemaal opgeknapt en de uierontsteking die ze had en de gevoeligheid daar is helemaal weg. Toen ik dat ook vertelde, raadde de da ook aan om eerst niet met medicijnen te beginnen. Aankijken hoe ze nu blijft en anders direct weer aan de bel trekken.

Heb zelf geen ervaring met deze ziekte, dus ben even benieuwd naar jullie mening. Ik lees op internet dat waarden boven de 50 in principe op Cushing duiden, maar 59 valt dus nog mee?

In deze periode van het jaar ligt de grenswaarde zover ik weet op 29 en niet 50.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:10

Wat eigenlijk al gezegd wordt, de ACTH waarde zegt eigenlijk niet zoveel. Sommige dieren hebben veel klachten bij een lage waarde en andersom.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:11

Hier ook minimale waarde en flinke lijst van klachten dus ook begonnen met medicatie.

Je moet eigenlijk naar totaal plaatje kijken en dus incl. de klachten.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:45

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal mijzelf nog even quoten. Voor het weekend plaatste ik dit berichtje al in dit topic:

Naath86 schreef:
Laat ik mij hier ook maar melden.. Maandag krijg ik de bloeduitslag maar zoals het nu lijkt heeft mijn 21-jarige pony ook Cushing. Lichamelijk is er nog weinig aan te merken, maar het begon allemaal met een onverklaarbare uierontsteking en haar gedrag veranderde de laatste weken. Voor de kerst had ze vochtbulten onder de buik zitten, die onverklaarbaar waren. Bloedonderzoek gedaan, eerst nog niet op Cushing, omdat dierenarts bloedarmoede verdachtte. Maar er kwam niks uit, wel ineens een dikke uier paar dagen later. Bleek een uierontsteking te zijn, oorzaak geen idee. Nooit een veulen gehad ofzo, maar het kon.. Antibiotica gekregen en na een aantal dagen, hadden we het onder controle. Maar afgelopen week begon het weer ineens, niet echt zo dik als dat het was, maar de complete uier was wel weer dikker. En gevoeliger, kon er niet meer bij in de buurt komen en ze viel me gewoon aan als ik er alleen al naar wees. Kende dit gedrag ook absoluut niet. Daar komt nog bij dat ze sinds een paar weken als een gek haar paardenvriendjes op de wei in de ochtend begroet, door op ze af te stormen, even flink te bijten en te meppen. Ook dit ben ik zo niet van haar gewend.

Dierenarts heeft dus sterk het idee dat haar hormonen heel erg opspelen en kan op het moment geen andere oorzaak bedenken. Uier ziet er niet ontstoken uit, niet warm, komt weinig troep uit. Ze heeft nog een echo gemaakt van de baarmoeder en eierstokken en ook daar is niks te vinden. Ze heeft ook wel wat last met door haar vacht komen, maar ach heb het altijd op haar leeftijd geschoven, is toch niet zo gek.

Ben dus heel benieuwd of mensen dit herkennen. Ik ga het topic ook nog wel doorlezen, maar tips etc. zijn altijd welkom!

Enige symptomen op het moment zijn dus de hormonen wat de aanleiding gaf om te testen. Verder is ze echt nog heel fit.. dat is dus idd ook wat mijn dierenarts aangaf, waarden zijn misschien wat hoog maar de symptomen zijn niet zo erg om haar direct op de medicijnen te zetten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:56

Naat86, die uierontstekingen kunnen ook door PPID komen..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:11

Maris schreef:
Naat86, die uierontstekingen kunnen ook door PPID komen..

Dat was ook de reden waarom mijn dierenarts wilde testen. Vraag is nu dus alleen hoe het nu verder gaat. Worden de klachten erger of blijft ze eerst stabiel. Wanneer is er echt reden om over te gaan op medicijnen.. vandaar het advies van mijn dierenarts om later eventueel nog eens te testen als bijvoorbeeld die gratis testen er weer zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:14

Voor iedereen ligt de grens om te beginnen met deze (zware) medicijnen ergens anders. Bij veel klachten is de keuze gemakkelijker als bij maar een paar klachten.

en als je open staat voor meer alternatieve medicijnen is misschien monnikspeper een idee ( verlaagd alleen de ACTH waarde niet ) of het nieuwe supplement van Erik Laarakker.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:17

Overigens gaf ze nog aan dat de waarden nog wat meer konden zijn gestegen doordat ze voor het bloed prikken de eierstokken flink had onderzocht en daardoor konden de waarden dus ook nog wat zijn geprikkeld.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:33

Ja stress voor of tijdens het bloedprikken kan de acth waarde al doen stijgen. Ik weet alleen niet met hoeveel. waarde mag nu 29 max zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:32

Pets place hier verkoopt geen paardenspullen. Heb bij jumper 15 kg luzerne van havens gekocht. De rest kan ik hier dus niet krijgen

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:27

Hier ook alle symptomen en een ACTH waarde die niet so extreem was als de symptomen. Najaar 2016 ACTH van 11 en alle symptomen. Toen niet met medicatie begonnen. September 2017 weer alle symptomen en een ACTH van 18. Gestart met medicatie. Dus meer op basis van symptomen dan op bloedtest. Nu 4 maanden verder heb ik t idee dat de medicatie aanslaat. In de tussentijd is ze bijna ingeslapen omdat ze zwaar HB was...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:02

Bedankt voor alle reacties. Hier dus andersom, wat hogere waarden maar weinig symptomen. Besloten dus om eerst maar eens aan te kijken en dan eventueel in het najaar weer testen. In elk geval wel bedankt voor jullie reacties en ik blijf graag nog even meelezen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:14

Misschien is dan dat supplement van Erik wat voor in de tussentijd ?

PippaElvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:35

Hoi! Ik heb zelf ook een pony gehad met cushing. Ze had het gelukkig niet heel erg, dus medicijnen en pilletjes etc. hoefden niet. Maar ze moest wel bijgevoerd worden. Helaas is ze zondag overleden |(

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:53

Maris schreef:

Ja dat is misschien nog wel een idee. Wat is de naam hiervan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:12

Naath86 schreef:
Bedankt voor alle reacties. Hier dus andersom, wat hogere waarden maar weinig symptomen. Besloten dus om eerst maar eens aan te kijken en dan eventueel in het najaar weer testen. In elk geval wel bedankt voor jullie reacties en ik blijf graag nog even meelezen!

Heb je wel eens een lijstje voor je zelf gemaakt met alle problemen die je heb of gehad heb met je paard. ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:10

Naath86 schreef:
Maris schreef:

Ja dat is misschien nog wel een idee. Wat is de naam hiervan?

Hypo balance van Phytonics.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:17

Marcella schreef:
Naath86 schreef:

Heb je wel eens een lijstje voor je zelf gemaakt met alle problemen die je heb of gehad heb met je paard. ;)

Nee niet echt, maar na een operatie in Utrecht vier jaar terug en twee peesblessures, ben ik eigenlijk heel snel klaar.. :+