[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:01

En je hebt de zoekfunctie!!!

Saskiaojan.
Vanaf 5 graden boven nul vliegt de culicoidesmug.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:47

ellepel schreef:
En je hebt de zoekfunctie!!!

Saskiaojan.
Vanaf 5 graden boven nul vliegt de culicoidesmug.

Dank, net de deken toch maar weer opgedaan, regenjas erover heen.

Zinzi_jewel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:39

Die van mij heeft al met deken opgestaan ,winter deken weg gedaan , maar ze heeft geen jeuk of amper . De kriebels heb ik 2 keer behandeld met Derfen clear! Verder de puur allergie 2 X daags 2 ml
Zelfs in d'r blote billen buiten gelopen maar nu is t weer zo koud dat ze weer een gevoerde deken aan heeft .
Brrrr
Gister natte sneeuw en hagel en heb ze binnen gelaten.
Want een ijsberend paard langs de afrastering is ook niets

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:36

Paar weken geleden heeft ze drie dagen overdag een vliegendeken opgehad, verder nog niet, want er zijn hier nu echt geen vliegen ofzo te zien. Alles stormt weg :brr: , gisteren stonden ze met een berg hagel op hun rug!! de bikkels _/-\o_ .

ik vind het wel sneu voor de zwaluwen ;( , die hebben echt niks te eten nu, gelukkig nog geen kleintjes, maar toch, ze zitten gewoon te koukleumen, arme beestjes, 't is dat ik ze niet kan voeren haha anders zou ik ze een bakje eten geven :+

Dus wat de jeuk betreft alles heel stabiel hier.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:59

Ik heb zo'n 3-4 weken geleden gereageerd hier, omdat ik al een flinke tijd de gedachte had dat mijn pony zomereczeem had.

Toen heb ik de reactie gehad (en een link) over insulineresistentie. Ik heb haar voerschema aangepast, ze mag ook op dieet. Ben haar armer gaan voeren (stro).. Nu zijn we nog maar 4 weken verder. Dus echt oordelen kan ik nog niet. Maar ik wil wel melden dat ik een frissere pony heb vergeleken met voorheen. En er is nog geen jeuk.

Ook, met haar stofallergie zou ze geen stro kunnen verdragen. Maar hier heeft ze nog minimaal last van gehad.

Nu blijft ze wel schilfers houden aan haar staartwortel.. We wassen dit met teershampoo om toch een beetje de eventuele jeuk te stillen.

Zoals ik al zei. Ik kan nog niet oordelen maar toch wil ik jullie in ieder geval bedanken voor de tips! :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:44

Dit weer is echt naar! Ze stond te trillen onder haar gevoerde regendeken gisteren :brr:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:07

Lorettee, wat fijn *\o/*
Ja als we kunnen helpen dan doen we dat!!

Ja bah koud, niet leuk :brr:

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:49

Hier gister af maar was vandaag toch echt onrustig aan het trappen en schudden dus maar weer op :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:53

Cherise loopt nu in regendeken met eczeemhals, niet omdat er zoveel knutten zijn, maar omdat ze een flinke scheur in haar regendeken zonder hals had.
Fijn buurpaard, waar ze altijd mee staat te krabben over de draad... vorige week mijn RSIH een scheur in de hals, nu de regendeken weer.

Gelukkig heb ik een naaimachine voor de RSIH en een plakset voor de regendeken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:28

Ik kon de afgelopen drie dagen niet naar mn paard, ben benieuwd hoe hij er morgen bij staat onder zn rsih en liner.
Als hier de rsih op gaat wissel ik eigenlijk ook niet meer.
Heb in elk geval niet te horen gekregen dat hij t koud heeft, maar ik vraag t me af of t zo warm genoeg is.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:25

Is er iemand van jullie die weet waarom de paarden vooral schuren op het achterste deel van de manenkam?
En niet vooraan

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:40

@Sunke goede vraag! Ik weet het niet

@Jotoma, is er een schuilstal?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:55

Nope, wel bomen en hij staat 's nachts binnen in een buitenstal. Die ik overigens best warm vond de laatste tijd.
Ik ben blij dat de buien hier steeds van korte duur zijn en zag de temp weer omhoog gaan. Dus zou nu sowieso geen dekens meer gaan wisselen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:04

Sunke schreef:
Is er iemand van jullie die weet waarom de paarden vooral schuren op het achterste deel van de manenkam?
En niet vooraan

Dat is volgens mij de 'handigste' plek om hard te kunnen schuren, van boven gaat dat moeilijker.

Hier trouwens net een deken opgedaan, de vliegen enz. worden actief!! zwaluwen ook, dat zegt al wat :Y)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:11

Sunke schreef:
En niet vooraan

Ik denk dat ze op de rest van de kam ook jeuk hebben maat dat de plek waar ze schuren de plek is waar ze bij kunnen. Tegen boom of deuropening etc. Voor hoger op de hals is de hoek heel moeilijk tegen rechtopstaande objecten. Hetzelfde geldt voor de staartwortel. Het stuk dat ze schuren bovenop kunnen ze makkelijk ergens tegenaan duwen. Het uiteinde minder makkelijk. Mijn paard vind het bijvoorbeeld heerlijk als ik hem op de punt van de staartwortel kriebel maar zitten geen schuurplekken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:13

Wat Tinepine zegt gaat hier ook wel op. Mijn paard schuurt tegen de onderkant van zn voerbak en heeft daardoor halverwege zn manenkam juist de schuurplekken zitten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:37

@Jotoma, als hij 's nachts naar binnen gaat was het waarschijnlijk geen punt! :) het vervelendste is als ze helemaal geen tijd hebben om tussendoor op te drogen of uit de wind te staan, ik zou heel graag een schuilstal willen hebben.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:45

TinePine schreef:
Sunke schreef:
En niet vooraan

Ik denk dat ze op de rest van de kam ook jeuk hebben maat dat de plek waar ze schuren de plek is waar ze bij kunnen. Tegen boom of deuropening etc. Voor hoger op de hals is de hoek heel moeilijk tegen rechtopstaande objecten. Hetzelfde geldt voor de staartwortel. Het stuk dat ze schuren bovenop kunnen ze makkelijk ergens tegenaan duwen. Het uiteinde minder makkelijk. Mijn paard vind het bijvoorbeeld heerlijk als ik hem op de punt van de staartwortel kriebel maar zitten geen schuurplekken.

Hmm maar hier kunnen ze echt nergens tegen aan schuren en het enige waar ze bij kan is met haar achterhoef juist aan de bovenkant, niet aan de onderkant van de manen. Haar weidegenootje kan ook nergens bij (shetlander).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:54

Waar heeft jouw paard de schuurplekken dan Silver-Fox?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:31

Sinds ze een eczeemdeken heeft geen schuurplekken, maar wel jeuk en weinig manen op het stuk waar de manen kort zijn in deze foto:

Afbeelding

Misschien is het makkelijker om daarmee over de grond te schuren? Lager en hogerop heeft ze geen jeuk, toch krabt ze hogerop af en toe wel met haar hoef dus ik neem aan als dat echt jeukerig is ze dat wel meer zou doen en de manen daar ook uit vallen (het lijkt kort in de foto maar het zat niet netjes met het halster, daar zijn de manen juist het dikst/langst).
Deze foto was van de winter trouwens (best lelijk), maar de manen zien er nu alweer een stuk beter uit *\o/* hopelijk blijft dat ook zo, ik vlecht ze nu in.

Maar ik denk dat het gewoon verschilt per paard, op zich zie ik ook wel paarden die juist schuurplekken hebben rond de oren. Een andere reden kan zijn dat er dichterbij de schoft meer druk staat van halsdekens en dat het op die plek een beetje schuurt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:38

Silver_Fox schreef:
@Jotoma, als hij 's nachts naar binnen gaat was het waarschijnlijk geen punt! :) het vervelendste is als ze helemaal geen tijd hebben om tussendoor op te drogen of uit de wind te staan, ik zou heel graag een schuilstal willen hebben.

Ik vraag me wel af als hij alleen onder rsih en liner staat en er zo'n stortbui komt, of hij t niet koud heeft. Want die hals wordt natuurlijk wel nat. Hij heeft natuurlijk geen mogelijkheid om zn haren omhoog te zetten door de deken tegen de kou.. Snap je?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:41

Wat bedoel je met liner? Is dat een 0 grams regendeken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:55

Ja, je hebt een speciale onderdeken die als regendeken werkt. Een waterdichte onderdeken dus, speciaal voor rsih.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:08

Aha, ja dat zou waarschijnlijk wel te koud zijn geweest de afgelopen dagen. Ben sowieso niet zo voor ongevoerde regendekens, dat werkt alleen in de zomer en sja, hebben ze het dan wel nodig? Maar normaal gesproken werkt het waarschijnlijk goed, het is nu gewoon heel raar weer. Was ook verbaasd dat die van mij stond te trillen onder een gevoerde regendeken terwijl dat prima gaat in de winter, maarja ze heeft nu geen wintervacht.. Ik weet ook niet precies wat ik moet doen want ik ben de hals van mijn regendeken kwijt en heb haar liever niet met een natte eczeem hals, dus ze staat nu gewoon zonder. Duimen dat het goed gaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:15

Oh grappig ik zie de liner juist als een stukje voering omdat het paard twee lagen op heeft. Ongevoerde regendekens werken bij mij echt prima, ook in het najaar en in t voorjaar, weet niet hoe je er bij komt dat die alleen in de zomer werken?
Heb geen appje gehad van mn trainster en als hij zou rillen zou ik dat echt horen, dus ik ga er niet vanuit dat hij t koud heeft gehad.
Maar normaliter zou ik met zulke temperaturen een 100gr op hebben gedaan.