[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:45

Sterkte JP, hoop dat ze snel verbetering vertoond.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:19

Kreeg bericht van mijn DA over de gratis testen van BI.
Hij geeft aan dat hij me op de hoogte houdt wanneer het plaats vindt en mijn merrie gewoon getest kan worden. Mooi! :D Dat is fijn een extra test in het najaar. Dan wordt ze ieder jaar half getest, dat geeft een redelijk beeld hoop ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:49

Vorige keer knapte Pauli ook goed op op de prascend meen ik me te herinneren.
Heel sneu voor Pauli! hopelijk gaat het nu ook weer snel beter.. Mei is wat gras betreft (met die heftige zon na alle regen) ook echt zo'n moeilijke maand voor paardjes die aanleg hebben, net als in het najaar als de nachten weer kouder worden..

Sterkte!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:13

Sterkte en beterschap JP

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:01

Jannepauli schreef:
Pfff... gisteravond ( nacht) weer zo slecht dat ik een dubbele dosis pijnstiller heb gegeven. Vanmorgen weer een fractie 'beter'.. Ik wil het natuurlijk een kans geven maar.. wat een roller coaster :(

ik heb geen idee wat voor weer het is in nederland...maar heeft ze s'nachts een deken op?
De spieren hebben het namelijk erg te verduren bij HB,het beste is dan ook om die warm te houden.Regen en kou zorgen ervoor dat de spieren nog meer verkrampen.
Tenminste dat heb ik persoonlijk ondervonden bij mijn paard ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:12

De nachttemperaturen zijn tussen de 10-15 graden; het is hier mooi weer ( redelijk droog, weinig wind)- bij de eerste druppels is Pauli de eerste die naar de schuilstal gaat - ze haat regen op haar oortjes!
Ik controleer haar iedere avond voordat we naar bed gaan rond een uur of 12 als ze de laatste hooivoeding krijgen en dan voelt ze eigenlijk best lekker warm aan.
Ik heb haar vanmorgen maar een halve pil gegeven - misschien toch maar weer opbouwen. Ze staat er momenteel weer goed bij - staat lekker hooi te kauwen en kijkt alert om zich heen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:21

dan is het bij jullie beter dan hier...hier 11 graden en stortregen,heb ze net binnengezet.Ze hadden wel regendeken om.
Fijn dat ze het weer iets beter doet!Dat alert zijn vind ik erg belangrijk.Als ze dat niet meer zijn ga ik mij zorgen maken. :7

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:15

Geerke, vandaag een iets mindere dag maar verder is het hier echt haast zomer!
Wat jammer dat het slecht is bij jullie!

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:04

Ik kom even binnen vallen na dagen steeds weer op dit topic te kijken.

Heb het vermoeden dat m'n 18-jarige paard (reeds met pensioen en 24/7 op de wei) cushing heeft.
Hoofdredenen;
- zeer slecht verharen en op sommige plekken licht krullend, zat ook vreselijk dik in het haar in de winter.
- verdikte oogholtes
- hangbuik (hoewel ze altijd al aan de dikke kant is geweest)
- wat dof uit haar ogen kijken, hoewel ze altijd zeer braaf is maar kijkt toch anders uit haar ogen.
Ze lijkt me wat minder alert.

Ben op cushing gekomen omdat het me echt niet lekker zat en zit dat ze zo slecht verhaart.
Het lukt me ook niet om haar te helpen d.m.v. poetsen. Bepaalde plekken laten gewoon niet los qua haar.
Heb geen ervaring met cushing, nog nooit een paard gezien die het heeft.

Ga het laten testen door de DA, maar mijn vraag is... en dan??
Stel dat ze het heeft, hoe gaat zoiets met medicatie etc.? Moet dat elke dag of waar moet ik aan denken?

Alvast bedankt voor de reacties.

(mochten jullie benieuwd zijn naar de vacht etc. kan ik morgen wel wat foto's maken)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:13

Gezien jouw symptomen denk ik ook direct aan Cushing.

Je moet inderdaad denken aan elke dag medicijnen. De dosis is erg afhankelijk van de ernst en de grootte van je paard

Lees het topic ook eens op je gemak door, worden heel veel tips gegeven

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:01

Mijne had ook oogbollen. . Een typisch kenmerk.. bij de rest denk ik ook aan cushing

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:32

ik kom ook even binnenvallen. Mijn merrie heeft eigenlijk maar 1 iets, een plek in haar hals die niet volledig uitgeruifd is... Geen van de andere symptomen en nergens anders op haar lichaam... Kan dit het begin zijn van...?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:28

Zojuist ook de uitslag van de IR meting binnen gekregen.. de cijfers zijn zodanig dat ik het gevoel heb dat we weer terug bij af zijn - nauwelijks verschillen met haar allereerste meting in November 2011, oftewel diagnose Ernstig Insulineresistent.. :(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:10

Hoe hoog zit ze met IR, fiek heeft ook in die hopeloze situatie gezeten, houdt zich nu aardig..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:25

Jannepauli schreef:
Zojuist ook de uitslag van de IR meting binnen gekregen.. de cijfers zijn zodanig dat ik het gevoel heb dat we weer terug bij af zijn - nauwelijks verschillen met haar allereerste meting in November 2011, oftewel diagnose Ernstig Insulineresistent.. :(

een heel rottige combi...cushing+IR...maar het is te doen. :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:17

Insuline 142
Glucose 5,5
RISQI 0,08
MIRG -458 minus!)
HOMA 34,52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:44

Maar dan snap ik het toch echt niet meer hoor JP; Want (en dit is niet banketstaaf bedoeld hoor) maar wat doe je dan verkeerd? Als de IR nog steeds zo hoog is? Want dat is nu net de enige van de 2 ziektes die je zelf enigszins onder controle kunt houden, door voeding etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:58

Ja.. daar zit ik nu dus ook mijn hoofd over te breken..
In principe is haar dieet 'perfect' ( laag in suiker/kh). Rest dus een aantal zaken: 1) beweging en 2) wellicht nog schildklieronderzoek c.q. Thyrol-L geven om de stofwisseling op te pompen.
Ik ga in ieder geval de balancer die ze krijgt ophogen wat betreft magnesium en chromium.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:21

Balen hoor ;(
Wat eet ze zoal op een dag dan JP? Wat voer je haar precies?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:52

Hooi, 200 gr bietenpulp + balancer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:53

Ik weet onderhand 1 ding heel zeker JP; Gebrek aan beweging is echt de grote boosdoener bij IR, wat het natuurlijk niet makkelijker erop maakt als je paard slecht loopt, maar zodra dat verbeterd echt hoor geloof me, rust, roest en niet te zuinig ook! Ik zie zo een levensgroot verschil bij MiniMe, nu ik en haar ruitertje haar dus met veel meer regelmaat beweging kunnen geven, trouwens het maakt ook bij mijn grote een wereld van verschil en die heeft niet eens cushing (hoewel ik daar toch ook altijd een soort van IR bij heb vermoed, maar dan anders)...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:55

Rijdt je haar nog als ze goede dagen/periode heeft JP?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:03

ohjajoh6 schreef:
Ik weet onderhand 1 ding heel zeker JP; Gebrek aan beweging is echt de grote boosdoener bij IR, wat het natuurlijk niet makkelijker erop maakt als je paard slecht loopt, maar zodra dat verbeterd echt hoor geloof me, rust, roest en niet te zuinig ook! Ik zie zo een levensgroot verschil bij MiniMe, nu ik en haar ruitertje haar dus met veel meer regelmaat beweging kunnen geven, trouwens het maakt ook bij mijn grote een wereld van verschil en die heeft niet eens cushing (hoewel ik daar toch ook altijd een soort van IR bij heb vermoed, maar dan anders)...

Ben het helemaal met je eens! Vandaar ook dat ik met de Concord Leader aan de slag ga, zodra de voetjes minder gevoelig zijn. Rijden deed ik al een hele tijd niet meer maar ik ga maandag weer starten bij m'n sportschool om dit oude lijf weer op kracht en spier te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:15

Ach JP, wees niet zo streng voor jezelf; Ik ben toch ook 43 en hartpatient en je denkt toch niet dat als ik al is het maar een half uurtje ga dressuren met mijn grote, dat ik nog pap zeggen kan? Ik roei ook maar gewoon met de riemen die ik heb hoor en ga gewoon lekker op buitenritje, longeer en fiets dan met die kleine of ik laat ze vrijspringen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:31

beweging is inderdaad erg belangrijk...in hoeverre dat mogelijk is.
Ik weet dat als ik maar een fractie teveel hooi geef er een probleem is hier.Het luistert dus erg nauw.
Levothyroxine zal zeker helpen in Pauli's geval.Maakt insuline receptoren weer gevoeliger.
Je zou dat drie maanden kunnen proberen.Totdat de pergolide zijn werk doet?