[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:09

LauraTNW schreef:
Volg. Iemand ervaring met (hoestend) paard die geen geweekt hooi lust? Toch maar gewoon nat maken dan?

Ja hier!! Die van ons at het echt gewoon NIET. Ja misschien een paar plukjes, maar verder gewoon een dikke "dat vreten jullie zelf maar". Voordroog was voor hem ook geen optie meer, net als uiteraard droog hooi, en dus kwam er een haygain en zijn we gaan stomen. En dat gaat er prima in.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:24

Sandra_H schreef:
LauraTNW schreef:
Volg. Iemand ervaring met (hoestend) paard die geen geweekt hooi lust? Toch maar gewoon nat maken dan?

Ja hier!! Die van ons at het echt gewoon NIET. Ja misschien een paar plukjes, maar verder gewoon een dikke "dat vreten jullie zelf maar". Voordroog was voor hem ook geen optie meer, net als uiteraard droog hooi, en dus kwam er een haygain en zijn we gaan stomen. En dat gaat er prima in.

Dankje, hier hetzelfde verhaald dus! :) Voordroog komt hier ook niet binnen. Dan maar blijven natmaken!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:05

LauraTNW schreef:
Dankje, hier hetzelfde verhaald dus! :) Voordroog komt hier ook niet binnen. Dan maar blijven natmaken!

Let dan wel goed op of ie het blijft weigeren, anders loop je weer het risico op maagzweren. Schiet me net nog te binnen dat wij ipv natmaken ook een tijd hooispray hebben gebruikt. Daar zitten o.a. etherische olieën in, en dat werkte bij ons ook wel. Dat spray je op het droge hooi, dat je dan dus wel helemaal uit moet schudden.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:20

Sandra_H schreef:
LauraTNW schreef:

Let dan wel goed op of ie het blijft weigeren, anders loop je weer het risico op maagzweren. Schiet me net nog te binnen dat wij ipv natmaken ook een tijd hooispray hebben gebruikt. Daar zitten o.a. etherische olieën in, en dat werkte bij ons ook wel. Dat spray je op het droge hooi, dat je dan dus wel helemaal uit moet schudden.

Nat hooi (onder dompelen in vat) eet ze wel goed, maar las dat weken beter werkte. Helaas wil ze dat dus niet eten :p Hooispray is ook een interessante, bedankt!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:55

Ik heb mn hooi altijd maar gewoon onder gedompeld, niet echt geweekt. Dat at te mijne prima, maar ik vond het verdomd arbeidsintensief. Ik heb dus ook een haygain gekocht, daar mik ik een hooinet in en ondertussen kan ik mesten. Ideale uitvinding, jammer dat ze er zo enorm veel geld voor vragen :Y)

Samantha89

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:30

Nou dat vooral inderdaad! Zo duur, maar zo’n goedkopere variant durf ik dus niet aan. Ik weet dat de haygain een automatische stop heeft zodat de boiler niet droog kookt. En aangezien het bij mij op de timer moet vind ik dat toch wel erg belangrijk!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:49

De pony hier heeft een stofallergie, nu al jaar of 2.

Twee weken terug zag ik al 1x snot na een behandeling vd osteopaat.

Vorige week ook na een bosrit. Ze heeft dan bij het aandraven 1 droog kuchje, verder hoest ze niet. Dan is het gewoon lekker proesten.

Afbeelding

Moet ik me zorgen maken dat ze weer een infectie aan het ontwikkelen is?
Ze toont verder niet ziek, ook niet in het werken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:00

Ik heb een aantal maanden gestoomd maar kreeg zelf last van het klaarmaken van hooi. Daarnaast vond ik voor 3 paarden stomen een dagtaak. Leven op een timer. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar voordroog. Gehoest is over en ik heb weer tijd over.
Wel blijft de haygain voor het geval dat. Vind het echt wel een fijn apparaat die zijn geld terug verdiend met gemak en levensduur. 2 keer laten drooglopen en niet stuk. Had mij anders al 120€ aan behangstomers gekocht.

Maar mocht iemand nog een behangstomer willen. Ik heb er nog 1 nieuw van black and Decker die ook een droogkoop beveiliging heeft.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:50

Spoiler:
Saaams schreef:
De pony hier heeft een stofallergie, nu al jaar of 2.

Twee weken terug zag ik al 1x snot na een behandeling vd osteopaat.

Vorige week ook na een bosrit. Ze heeft dan bij het aandraven 1 droog kuchje, verder hoest ze niet. Dan is het gewoon lekker proesten.

[ [url=m/8OwmLG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet ik me zorgen maken dat ze weer een infectie aan het ontwikkelen is?
Ze toont verder niet ziek, ook niet in het werken.

Ik zou het in de gaten houden! Ook kijken naar haar ademhaling in rust!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:06

belle_boef schreef:
Ik heb een aantal maanden gestoomd maar kreeg zelf last van het klaarmaken van hooi. Daarnaast vond ik voor 3 paarden stomen een dagtaak. Leven op een timer. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar voordroog. Gehoest is over en ik heb weer tijd over.
Wel blijft de haygain voor het geval dat. Vind het echt wel een fijn apparaat die zijn geld terug verdiend met gemak en levensduur. 2 keer laten drooglopen en niet stuk. Had mij anders al 120€ aan behangstomers gekocht.

Maar mocht iemand nog een behangstomer willen. Ik heb er nog 1 nieuw van black and Decker die ook een droogkoop beveiliging heeft.

Mocht je een haygain 600 hebben en m toch willen verkopen houd ik me aanbevolen! O:)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:02

LauraTNW schreef:

Ik weet niet of ik dat eerder heb gehoord eigenlijk haha.
Bij mij wilde alle paarden mijn pony zijn gestoomde hooi (toen dat nog nodig was)
Inmiddels staat hij alweer 4 maanden op onze nieuwe plek en gaat het echt geweldig.
Vandaag zag ik hem wel iets zwaarder ademen. Maar dat deden z’n vrienden ook want het is opeens 25 graden...en er zit nog best wat haar op ook.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:26

Heeft er iemand een tip?
Ik wil mijn shetlander graag een kruidenmix/fenegriek bijvoeren, wil hem alleen geen slobber oid geven ivm suikers en zijn zomereczeem en dat hij al rond genoeg is :D

Zat al na te denken over in een spuitje icm iets vloeibaars, maar dat lijkt me niet optimaal. Andere met hetzelfde probleem en een oplossing? :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:14

Ik vul wasmanden met gaten van die hoge, die dompel ik onder en dan laat ik de uit lekken. En dan doe ik ze onderste boven in het hooinet en dan valt het hooi er zo in.

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:40

Goedenavond,
Ik ben via de zoekfunctie in dit topic terecht gekomen.

Mijn vriendin en ik hebben twee minipaarden aan huis staan. Eentje daarvan heeft astma. Sinds een aantal weken hebben we een tweedehands Haygain 600 gekocht. Echter na een paar keer goed gestoomd hooi merken we nu dat het hooi niet geheel gestoomd word. :?

We ontkalken het apparaat wekelijks. Iemand hier die dit ook merkt en misschien al een oplossing heeft gevonden?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:50

Misschien de puntjes waar het stoom uit komt nakijken? Volgens mij las ik een tijdje terug ook zoiets erover in dit topic.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:39

Inderdaad even zonder hooi laten stomen, en controleren of alles nog goed open is. Een tijdje terug is hier inderdaad over geschreven in dit topic, ik weet niet meer precies wanneer, maar diegene had de niet-verstopte gaatjes afgeplakt zodat er meer druk op de verstopte gaatjes kwam en dat werkte.

En wekelijks ontkalken?? Dan kan het daar niet aan liggen zou je zeggen (hoewel ik niet weet of je ook te vaak kunt ontkalken :o? ). Wij zijn daar best heel laks mee eigenlijk, en hij doet het na ruim 2,5 jaar nog altijd perfect.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:01

Volgens mij was het advies vanuit de fabriek iedere 4-6 weken ontkalken en daarom ontkalk ik hem iedere 5 weken. Zoiets meen ik me nog te herinneren tenminste. Ik zou ook eens zonder hooi laten stomen en zien of er overal nog goed stoom uit komt. En lang genoeg laten stomen. Toen ik mn stomer net had kwam ik met het warme weer wel eens in de verleiding om korter te gaan stomen omdat hij sneller op temperatuur was, maar om echt goed gestoomd hooi te hebben moet je hem toch wel minstens 45 min laten staan (ik heb de one)

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:44

Vanmiddag even de punten dicht getaped en gekeken. Het lijkt dan allemaal goed te stomen :)
Wij ontkalken vaak omdat we best hard water hebben, vandaar uit voorzorg.

Qua stomen hebben we een timer op een uur. Na een uur slaat de hooistomer automatisch af.
Heeft iemand ooit de spikes uit de hooistomer los gehad? :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:07

Misschien een hele stomme vraag, maar waarom denk je dat hij nu minder goed stoomt? Wat was er de eerste keren anders dan nu?

Wij hebben de spikes nooit los gehad. Mijn man wilde het na de vorstperiode eerst wel doen omdat hij het toen een paar dagen niet gedaan heeft, maar omdat alles weer helemaal werkte uiteindelijk niet gedaan.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:39

Heeft iemand van jullie ervaring met het geven van cbd olie (of het vernevelen van cbd olie?)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:38

CBD olie vernevelen zou ik in elk geval niet doen. Zelf geen ervaring mee (uberhaupt niet), maar ik weet als damper (elektrisch roker) wel dat cbd olie dampen bij mensen tot de dood kan leiden. Met name in de VS werd dat nog wel eens gedaan, met fataal gevolg.

En daarbij vermoed ik ook dat olie niet best is voor de vernevelaar.

edit: hier even wat info (gaat dus over mensen, maar toch)
https://acvoda.nl/2019/11/16/heeft-de-e-sigaret-zijn-eerste-slachtoffer-in-belgie-geclaimd/

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:41

Sandra_H schreef:
CBD olie vernevelen zou ik in elk geval niet doen. Zelf geen ervaring mee (uberhaupt niet), maar ik weet als damper (elektrisch roker) wel dat cbd olie dampen bij mensen tot de dood kan leiden. Met name in de VS werd dat nog wel eens gedaan, met fataal gevolg.

En daarbij vermoed ik ook dat olie niet best is voor de vernevelaar.

edit: hier even wat info (gaat dus over mensen, maar toch)
https://acvoda.nl/2019/11/16/heeft-de-e-sigaret-zijn-eerste-slachtoffer-in-belgie-geclaimd/

Dat is wel interessant want er een Nederlands bedrijf dat cbd voor in je paarden vernevelaar aanbied!!

Benieuwd of er hier gebruikers zitten van de olie an sich voor een paard.
Bij mij op “stal” (paarden lopen op een paddock paradise dus stal klinkt gek) gebruiken we wel cbd voor een paard. Maar ivm andere redenen dan luchtwegen.
Dus benieuwd of dat zou werken

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:30

fluffyfox schreef:
Dat is wel interessant want er een Nederlands bedrijf dat cbd voor in je paarden vernevelaar aanbied!!

Dat zal dan (hoop ik dan toch) in een vorm zijn die wél ingeademd en dus verneveld mag worden. Dat bestaat ook hoor, maar da's dan geen olie. Maar goed, in nederland mag zoiets voor mensen in elk geval niet meer verkocht worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:48

Iemand hier een idee 'hoe' je longschade (en de graad hiervan) kan onderzoeken?

Mijn veulen hoest alweer 5 maand en we krijgen het niet opgelost...

Veulen heeft wormen gehad, streptokokken, zware bronchitis, dat is allemaal genezen, maar de hoest is gebleven...

Ik wil graag weten of hij een aanvaardbare toekomst kan hebben of niet maar weet niet hoe dit te onderzoeken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:47

Mi_Amore schreef:
Iemand hier een idee 'hoe' je longschade (en de graad hiervan) kan onderzoeken?

Mijn veulen hoest alweer 5 maand en we krijgen het niet opgelost...

Veulen heeft wormen gehad, streptokokken, zware bronchitis, dat is allemaal genezen, maar de hoest is gebleven...

Ik wil graag weten of hij een aanvaardbare toekomst kan hebben of niet maar weet niet hoe dit te onderzoeken.

Bij mijn paard hebben ze destijds een bloedgas geprikt van slagaderlijk bloed. Het zuurstofgehalte daarin geeft een indicatie van hoe goed de longen nog zuurstof kunnen opnemen/overdragen aan het bloed. Misschien dat ze daaraan iets kunnen zien?
Maar ik zou met die vraag gewoon eens een kliniek bellen en voorleggen, die gaan het vast beter weten dan ik :+