Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:40

barabas, Ik heb bij mijn shet, destijds 33 ook geen onderzoeken gedaan, Maar puur op de symtomen, pergolide gaan geven. Daar heeft ze toch nog ruim 2 jaar profijt van gehad.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:00

SparklingApp schreef:
Barbaras, bedoel je met niet willen doktoren dat je niet aan allemaal onderzoeken enzo meer gaat beginnen, of ook dat je geen medicatie meer gaat geven?
Het 2e zou ik persoonlijk iig wel doen en zou sowieso eens overleggen met je DA, misschien wil die met deze (duidelijke) symtomen zo ook wel pergolide voorschrijven, anders kan je ook urine opvangen en dat laten testen.

Chocolate gaat ineens ook overdag veel slechter zien..
Weet iemand of het zou kunnen helpen de dosis pergolide te verhogen?

Wil geen onderzoeken enz meer bij haar doen, ze is doodsbang voor dierenartsen, medicatie geven wil ik natuurlijk altijd.
Ze heeft alleen geen krulvacht, wel lange vacht en stijve voorbeentjes (is vroeger op rontgen foto's met leeftijd van 19 al artrose geconstateerd) enz, plast wel veel maar krijgt ook alleen nog pap van seniores priores, dus daar zit ook veel vocht in. Dus ja zeker weten doe ik het niet. Kan het dan kwaad wel medicatie te geven en kan je daar zomaar aankomen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:09

Het zijn medicijnen die ook nog wel wat bijwerkingen kunnen geven, zeker in het begin, dus ik zou het niet zomaar gaan geven.
Een DA moet ze ook voorschrijven, zijn niet vrij te verkrijgen.
Vanmorgen hebben wij zelf urine opgevangen van mijn zus haar pony om te laten onderzoeken, is dat een idee voor jouw pony? Dan hoeft ze geen DA te zien..

BarbaraNova

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:24

Ja dat is niet te moeilijk, zodra de paarden uit de wei komen moeten ze ineens lekker warm in stal piesen. . . Ze houden je lekker bezig haha. . . Kunnen ze alleen daar aan zien of ze cushing heeft?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:31

Ik heb even een vraag voor degene die een recept van de dierenarts krijgen voor pergolide. Wat betalen jullie voor het schrijven van een recept en hebben jullie dan een herhaalrecept?
Ik had geïnformeerd bij de apotheek en kon ze inderdaad goedkoper krijgen. Echter geeft mijn DA nu aan dat een recept schrijven ook geld kost, dus was even benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:49

Indy, dat recept uitschrijven kostte mij iets van 5 euro, niet een reden om het te laten in ieder geval ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:22

Mijn da geeft het gratis. Als ze op het terrein is voor andere paarden, vraag ik of ze een nieuwe wil schrijven, is ook maar 2 tellen werk.
Het eerste recept kreeg ik van andere da(wel van zelfde praktijk), hij stuurde het op, dat kostte toen 12 euro.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:50

Ik betaal geloof ik 9,50 voor een recept en per gestuurde rekening 2,50 administratie kosten en dan kan hij voor max 3 maanden voorschrijven.

Barbaras, bij die van mijn zus gaan ze kijken naar een eventueel verhoogd cortisol gehalte, geen van de tests biedt 100% zekerheid en ik weet ook niet of deze test meestal een juist beeld geeft.
Volgens mij was het zo dat: als er niks uit de test komt dan kan je het niet helemaal uitsluiten, maar als er wel een verhoging blijkt te zijn weet je zeker dat ze het wel hebben.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:26

Heb je dan ochtendurine nodig wat direct nagekeken moet worden?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:26

Ik denk dat ik niks betaal voor het uitschrijven van een recept hoor!

Ik heb net even met de DA gebelt, om een nieuw recept te bestellen.
Ze wil ook graag binnenkort langskomen om Moon te bekijken en naar haar hart en longen
te luisteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:06

ik haal mijn recepten gratis op...ook voor de levothyroxine.
(Maar goed,als hij vraagt of ik wil helpen ergens dan ben ik er ook)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:43

SA wat een onzin van jou dierenarts,als hij geen einddatum op het recept schrijft maakt de apotheek er automatisch een vervolg recept van voor een jaar...

jou DA verdiend zo dus 4x 12 euro voor een recept uitschrijven,wat ook met 1 recept klaar kan zijn.

je zou het ook aan je huisarts kunnen vragen of deze eenr ecept uit wil schrijven,als je op goede voet staat met je HA dan :)

barabas ik zou deze pony niet zomaar op pergolide zetten zonder onderzoek.bij cushing hoort ook wel een ingevallen bovenlijn,dikke buik en verkleuring van de vacht,als ze dit allemaal verder niet heeft zou ik zeker niet zomaar aan een medicijn geven beginnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:53

kimmie261 schreef:
SA wat een onzin van jou dierenarts,als hij geen einddatum op het recept schrijft maakt de apotheek er automatisch een vervolg recept van voor een jaar...

jou DA verdiend zo dus 4x 12 euro voor een recept uitschrijven,wat ook met 1 recept klaar kan zijn.

je zou het ook aan je huisarts kunnen vragen of deze eenr ecept uit wil schrijven,als je op goede voet staat met je HA dan :)

barabas ik zou deze pony niet zomaar op pergolide zetten zonder onderzoek.bij cushing hoort ook wel een ingevallen bovenlijn,dikke buik en verkleuring van de vacht,als ze dit allemaal verder niet heeft zou ik zeker niet zomaar aan een medicijn geven beginnen.

Nee hoor, mijn apotheek maakt er alleen een herhaalrecept van als DA dat ook zou vermelden of verstrekken! Heb het al meerdere malen gevraagd, maar moet elke keer met nieuw recept aankomen. Onze DA rekent een tientje geloof ik voor het schrijven van het recept.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:19

apotheek? De apotheek voor gewone mensen doelen jullie op?
En wat zijn jullie kwijt aan medicatie? En in wat voor vorm krijg je medicatie?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:24

DA is langs geweest voor bloedname en ik ben een week later gaan betalen toen de volledig uitslag van de 2 paarden binnen was. Na bespreking van de uitslag heb ik hetzelfde bedrag moeten betalen als ze gezegd had op de dag van de bleodname. Dus ik ga er vanuit dat ik mijn recept gratis gehad heb :)

Ik betaal ook niks extra als ik langs de praktijk ga voor andere medicatie ed, terwijl ik soms toch de tijd van een "klein" visite inneem...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:43

Nee PP, maar de onze stuurt het recept op of we moeten het afhalen. Bovendien verkopen ze zelf ook pergolide ;-) en verliezen dus geld op ons omdat we het elders halen :D

Barbaras: pergolide is een mensenmedicijn dat voor paarden met cushing wordt gebruikt. Vaak is pergolide duurder om via de Da te bestellen dan via de gewone apotheek. Je hebt dan alleen wel een recept nodig van de DA om het te kunnen halen.
Pergolide zijn kleine pilletjes van 1 mg of van 0,5 mg of 0,25 mg. De meesten van ons hebben denk ik de pillen van 1 mg per pil, die zijn deelbaar en dan heb je 0,5mg per pil en als je zelf met mesjes aan de gang gaat kun je die nog een keer delen voor de liefhebbers.

Vroeger was een doosje van 30 pillen ongeveer 30 eur, nu is het ongeveer 15 eur per doosje denk ik. Als je zoekt in het topic staan de prijzen al meerdere keren vermeld..
Als je 1 mg per dag zou moeten geven dan ben je dus 1 doosje per maand kwijt dus dat is te overzien. Staat je pony of paard op 0,5 mg dan is het dus maar ongeveer eur 7,50 per maand. Willy ons paard staat op een dubbele pil dus wij zijn wel 30 eur per maand ongeveer kwijt aan de pergolide.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:47

barbaras schreef:
apotheek? De apotheek voor gewone mensen doelen jullie op?
En wat zijn jullie kwijt aan medicatie? En in wat voor vorm krijg je medicatie?

nog maar een keer dan ;)
http://www.efarma.nl/pages/iteminfo.asp?ItemID=14926008

Ik kan mij voorstellen dat je in al die pagina's de weg kwijt bent.
Deze internetapotheek accepteert gewoon een recept van je dierenarts.
Bij bestellen eerst recept doorscannen,daarna het origineel opsturen.

edit :D
Met Pablo gaat het trouwens goed.
Ik heb een mini paddock gemaakt achter de stal...in verband met de sneeuw,die hier al vanaf zondag ligt.
Hij staat naast Geerke en ik heb de shet ook bij Pablo gezet.
Het is hier vreselijk koud :brr: s'nachts -14 en nu nog -7....ZUID-FRANKRIJK :7
De groters staan met een 350 grams op en ik haal hem er nieteens af om ze te borstelen.

Pablo eet niet met zoveel smaak net als voor de pergolide...ik denk dat zijn smaak en trek is verandert.
Zijn voer is al 10 jaar hetzelfde gebleven.
Hij heeft nu ook weer een groot gedeelte laten staan,wat wel in de dag op gaat,omdat hij nu zijn stal in en uit kan lopen(shet kan er niet bij,voerbak is te hoog ;) )

Ik voer s'avonds een kleiner portie(aan allemaal dus) en geef dan om 11 uur het andere gedeelte,wat bestaat uit geweekte pulp en gehakselde lucerne.
Dit omdat het zo koud is en ze s'avonds gekookt lijnzaad krijgen dus een redelijk vochtig geheel.
Als hij dat niet snel opeet wordt het ijskoud,en bevriest zelfs.

Ik kan nu absoluut niet met hem wandelen,hij is rondom beslagen.Moet het zelfs overdag in de gaten houden...zodra de sneeuw zachter wordt gaat het klonteren en dan zet ik hem binnen...en maak zijn hoeven schoon,wat niet echt makkelijk gaat.
Laatst bijgewerkt door geerke op 08-02-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:50

de mijne verkoopt het ook zelf, maar is misschien iets meer open-minded. Ze raad zelfs aan voor sommige zalven om ze gewoon via de apotheek te halen/bestellen ipv bij hun. Of eigen medicatie/kruiden uit te proberen :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:55

https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater

weet niet of de link werkt voor jullie?

Onze pony heeft geen last van magerder worden ofzo, weet ook niet of je haar vacht krul kunt noemen, wel een vreemde vacht maar ja ze is ook 32 he.
Maar ze piest wel veel, en heeft ook erg last van haar voetjes (heeft ook artrose)....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:58

Nou daar kan ik heel vlot in zijn, ik denk dat ze cushing heeft. Die langere plukken haar in haar vacht zijn echt een bekend verschijnsel. Gevoelige voeten had Willy ook voordat we gingen behandelen, toen heeft ie een half jaar echt zere pootjes gehad en na behandelen is dat gelukkig overgegaan. Ik zie wel degelijk een ingevallen rug, ze is natuurlijk ook oud, maar toch.
Dat dement worden is ook een beetje de waas die ontstaat door cushing. Bij ons op stal stond er ook een die niet behandeld werd, hij leek al dover en meer in zijn eigen wereld te zijn. Nu hij wel pergolide krijgt is ie ineens weer veel meer erbij en hij hoort ook meer en is veel oplettender en alerter, niet meer zo verzonken in zijn eigen wereld.

Zie ook de verkleuring wel denk ik, de golden glow of beetje oranje/goudkleurige uitstraling van de vacht..

Wat is het voor een ras en hoe zwaar is ze denk je? Heeft ze ook kuiltjes boven haar ogen? Hoe is haar huid en zijn haar ogen en neus schoon?
Laatst bijgewerkt door fargo op 08-02-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:03

barbaras schreef:
https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater

weet niet of de link werkt voor jullie?

Onze pony heeft geen last van magerder worden ofzo, weet ook niet of je haar vacht krul kunt noemen, wel een vreemde vacht maar ja ze is ook 32 he.
Maar ze piest wel veel, en heeft ook erg last van haar voetjes (heeft ook artrose)....

weet het bijna zeker dat dat cushing is :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:39

Ja, dat weet ik ook bijna zeker.

Niet echt krullen, maar meer een soort kruinen overal over haar lijf!
En die doorgezakte rug is ook zeker ingevallen bij de ruggegraat.
Er zit nog een flinke bips achter, maar dat komt vast door het ras.

Wat is het?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:43

Ras is onbekend, ze is 1,36 hoog en altijd redelijk flinke pony geweest, tikkie richting welsh cob zeg maar. Ze was vroeger lang in haar rug dus dat doorzakken zat er wel in. Ze heeft vaak ontstoken oogjes en soms wat snotterig. Rijden ging heel lang goed, ze gaat namelijk nog steeds erg graag mee maar is nu met die zere voetjes echt niet te doen. Op asfalt dus vlak gaat het redelijk maar hier hebben we naast het asfalt zo'n stukje gestraat waar de fietsen rijden, daar kan ze echt niet lopen.

Dus wat moet ik nu doen? Plas opvangen en naar DA brengen? Wil haar ten aller tijde helpen, we zijn al samen vanaf mijn 13de en haar 9de jaar...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:53

Allemaal duidelijk PPID-symptomen.
Plas opvangen is niet betrouwbaar. Neem kontakt op met je DA.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:25

waarom is dat niet betrouwbaar? pony is echt doodsbang voor de dierenartsen, slaat helemaal door dus daardoor willen we niet meer teveel dokteren met haar