[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:44

kan morgen weer de halsdeken op doen. Pagony is nog steeds nat.... Misschien niet goed te drogen gehangen denk ik. Echt helemaal zonder moet ik eigenlijk nog niet doen. Zag dat hij toch weer wat jeuk had. Waarom verzuipen die stomme mugjes nou niet gewoon in een plensbui!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:57

ik heb ook de pagony en op zich blijven ze er langer droog onder, maar als het door blijft plenzen onophoudelijk dan haal ik toch echt een koud bibberend paard uit de wei Verdrietig

Veer staat nu weer even zonder Pagony en ik smeer haar manen en staartwortel nu heel dik in met zonnebrandcreme, dat werkt ook wel redelijk goed

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:34

Nicole10 schreef:
LYNN05 schreef:
Ik wil serieus NU nog een halsdeken aanschaffen, omdat ze de laatste tijd meer schuurt dan ooit tevoren!
De dierenarts gaf ook aan dat met dit weer (bewolkt, windstil, warm) JUIST veel vliegjes aanwezig zijn.
We wachten op (nacht)vors, van mij mag het gaan vriezen!

Hier is het absoluut niet warm en windstil.. Met deze regen en de koude wind heb ik in ieder geval nog geen vliegje voorbij zien komen. Ik heb ondertussen dus wel de exceemdeken af en de regendeken (zonder hals) op. Zn staart was altijd het ergst en die is nog steeds beschermd door de staartflap, ik heb hem daar ook nog niet aan zien schuren. Zn manen schuurt hij nu wel weer een beetje, maar dat kan gelukkig alleen aan de voerbak met een ronde rand (dus geen beschadigingen).

Hier is het wel typisch muggenweer. Kom net bij de paarden vandaan en ze zijn allemaal behoorlijk onrustig. De schuurders met een eczeemdeken op hebben nu nog minder last dan de andere paarden die allemaal staan te zwaaien met de staart en zelfs wat gaan draven en in ieder geval onrustig aan doen. Hier in de achterhoek is het al een paar dagen echt mugjes weer!!! En voorlopig is de voorspelling ook niet best voor onze schuurdertjes Verdrietig

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 07:37

Help..
Mijn pony heeft voor de tweede keer luizen.
Ik weet nog dat ik twee jaar terug een spulletje voor honden heb gebruikt, op aanraden van de Dierenarts. Is een blauw met wit flesje, moet je eens spuiten voor de luizen en later voor de neten.
Maar nu heeft ze het volgens mij weer, allemaal zwarte beestjes, als ik ze doodknijp komt er echt bloed uit en ze heeft allemaal mini wondjes. En schuren natuurlijk.
Weet iemand iets dat goed werkt? Dat vorige spul was nogal prijzig en volgens mij is er genoeg op de markt..
Ik weet in ieder geval Neodicol, Sebacil en Imaverol, maar die moet je allemaal wassen, en dat lijkt me met dit weer niet zo verstandig. Veeluispoeder is misschien wel handig, maar dat werkt toch alleen op de lange termijn?
Iemand hier verstand van? Ik hoor het graag Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:51

Kas_flower, ik zou gaan voor de Imaverol, daar zijn zowel luizen als vlooien vaak gwevoelig voor. En tje wassen is met een infectie van luizen of vlooien wat mij betrefd echt de beste oplossing. En dan gewoon lekker even binnen houden tot hij opgedroogd is.

Tomtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:31

Lynn enz...
hier is ook pas over 2 weken een halsdeken aangeschaft, idd begon ze hier ook dan pas heel erg te schuren... het is natuurlijk ook heel raar weer geweest en een rare 'zomer'.
Nu is de deken 2 dagen af en enkel nog de halskap, en ze heeft nog niet geschuurd... *neemt hout vast*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:18

kas_flower schreef:
Help..
Mijn pony heeft voor de tweede keer luizen.
Ik weet nog dat ik twee jaar terug een spulletje voor honden heb gebruikt, op aanraden van de Dierenarts. Is een blauw met wit flesje, moet je eens spuiten voor de luizen en later voor de neten.
Maar nu heeft ze het volgens mij weer, allemaal zwarte beestjes, als ik ze doodknijp komt er echt bloed uit en ze heeft allemaal mini wondjes. En schuren natuurlijk.
Weet iemand iets dat goed werkt? Dat vorige spul was nogal prijzig en volgens mij is er genoeg op de markt..
Ik weet in ieder geval Neodicol, Sebacil en Imaverol, maar die moet je allemaal wassen, en dat lijkt me met dit weer niet zo verstandig. Veeluispoeder is misschien wel handig, maar dat werkt toch alleen op de lange termijn?
Iemand hier verstand van? Ik hoor het graag Knipoog

gewoon wassen met sebacil, ze drogen echt heel snel op hoor.
doen wij ook met de shetten
kun je na het wassen je dier niet een paar uur even binnen zetten?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:56

Heb vanmiddag toch Frontline (voor honden en katten) gekocht. Twee jaar terug ook gebruikt en is super spul. Dus ze gaat vannacht zoals normaal op stal dan is ze morgen droog genoeg.
(Jeetje, wat is dat spul duur.. 30 euro voor een mini flesje!!)

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:46

Raya staat al vanaf dinsdag zonder deken in de weide en het gaat goehoeeeddd!
Maar volgende week wordt het weer super mooi weer (19 graden) dan gaat de deken wel weer op hoor.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:59

Otello en zijn vriendjes komen morgen weer allemaal op stal. Het land is hier TE nat geworden, helaas. Dus het 'stal seizoen' begint dit jaar wel vroeg.

Op stal houd hij eerst zijn deken wel op. Regendeken gaat wel af. Ik had hem vanmiddag ook eventjes op stal gezet en hij begon al wat te schuren. Ik hoop dat het goed blijft gaan!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:38

was net ff in de paard&spul aan het kijken stond er een stukje in over

LifeAid Sioskin

iemand ervaring met dit produckt ???

http://www.lifeaidanimal.nl

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:33

mijn pony staat nu wel zonder deken op het weiland, maar denk dat ik ehm rond een uur of 4 wel weer op doe want ze zat nog wel een beetje te schuren ..

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:21

Er moet toch ook een andere oplossing zijn dan al die dekens. Onlangs las ik nog iets over een boek dat ging verschijnen. Het is geschreven door Nicolette Hebing en gaat over het succesvol behandelen van zomereczeem met een bepaald dieet.

Iemand die er al meer over weet?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:23

EdskoTakens schreef:
Er moet toch ook een andere oplossing zijn dan al die dekens. Onlangs las ik nog iets over een boek dat ging verschijnen. Het is geschreven door Nicolette Hebing en gaat over het succesvol behandelen van zomereczeem met een bepaald dieet.

het enige dieet waar ik wat van weet is in combinatie met bepaalde kruiden en dan mogen ze alleen nog maar op zandgrond, onbeperkt hooi en spelt. Verder mogen ze dan niets hebben, de resultaten zijn heel erg hoopvol, maarja hoe ga je een paard alleen op zand houden?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:34

Verafjord schreef:
EdskoTakens schreef:
Er moet toch ook een andere oplossing zijn dan al die dekens. Onlangs las ik nog iets over een boek dat ging verschijnen. Het is geschreven door Nicolette Hebing en gaat over het succesvol behandelen van zomereczeem met een bepaald dieet. Iemand die er al meer over weet?
het enige dieet waar ik wat van weet is in combinatie met bepaalde kruiden en dan mogen ze alleen nog maar op zandgrond, onbeperkt hooi en spelt. Verder mogen ze dan niets hebben, de resultaten zijn heel erg hoopvol, maarja hoe ga je een paard alleen op zand houden?
Ja dan liever met deken op land... Het is ook een suiker en eiwit vrij dieet dacht ik... Ik doe suiker en eiwit-arm dieet bij Den Knipoog en dan mag hij van mij wel lekker buitenspelen op gras (met deken) Lachen ...

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:53

Een deken kan natuurlijk wel grotendeels voorkomen dat het paard gestoken wordt maar biedt geen oplossing voor het eigenlijke probleem. Een dieet misschien wel, al is het: Eerst zien, dan geloven.

Z.E. is een oprukkend probleem dat verband houdt met het broeikaseffect c.q. de opwarming van de aarde. Je wilt niet dat er straks alleen nog maar paarden lopen met dekens om. Misschien houden we onze paarden wel niet op de goede manier.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:01

EdskoTakens schreef:

Is misschien wel zo. Maar zo lang er nog geen behandeling tegen zomereczeem bestaat (en tot nu toe zijn de behandelingen die er zijn volgens mij nog in de onderzoeksfase) vind ik een deken een paardvriendelijke oplossing. Ik wil mijn paard het grazen ook niet ontnemen. Ik heb goede hoop dat er een soort entstof komt. De DA zegt dat er voor honden met een allergie al wel iets dergelijks bestaat.
Aan het begin van het seizoen je paard laten enten, het zou een uitkomst zijn toch?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:39

Dat in verband met voeding is niet uit de lucht gegrepen hoor! Zo hebben de 'dikkertjes' vaak (niet altijd natuurlijk) erger last van ZE dan paarden en ponies die scherp staan en afgetraind zijn.

Ik heb me wat proberen te verdiepen in een dieet dat voor mijn pony zou kunnen helpen en ga voor een suikervrij dieet met aangepaste graastijden (dus niet grazen op momenten met risico op hoog fructaangehalte in het gras). Das nog goed voor der lijn ook Clown

Maar daarbovenop denk ik dat een deken toch nog fijn is voor der...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:01

Verafjord schreef:
EdskoTakens schreef:

precies , mijn pony word denk ik serieus depresief als ik die van het land houd. Denk dat die happyer is met een deken om in het weiland met zn maatjes dan in zn eentje staat te nukken op een zandstuk.
ze staat zowiezo op kort gras met weinig eiwitten er in ...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:28

kynshiri schreef:
Dat in verband met voeding is niet uit de lucht gegrepen hoor! Zo hebben de 'dikkertjes' vaak (niet altijd natuurlijk) erger last van ZE dan paarden en ponies die scherp staan en afgetraind zijn.

Ik heb me wat proberen te verdiepen in een dieet dat voor mijn pony zou kunnen helpen en ga voor een suikervrij dieet met aangepaste graastijden (dus niet grazen op momenten met risico op hoog fructaangehalte in het gras). Das nog goed voor der lijn ook Clown

Maar daarbovenop denk ik dat een deken toch nog fijn is voor der...

ik weet dat het ook te maken heeft met voeding. Maar ook de jaarlijkse inenting kan mede veroorzaker zijn. Het is gewoon lastig om te achterhalen waar het van komt. Mijn paard staat ook op rantsoen en is momenteel mooi slank ennn.. vergaat van de jeuk Huilen Het is broeierig vliegjesweer en ik moet haar echt om 18.00 binnen hebben anders is het feest.Maareh dat fructaan gehalte, wanneer is dat hoog dan? Kan ik daar misschien ook nog rekening mee houden. Alle beetjes... Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:43

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:03

nou ik kon vandaag weer een paard met doorweekte pagony deken uit de wei vissen, gelukkig viel haar rug qua natheid mee, maar haar borstkas was al behoorlijk nat. Heb de deken maar af gedaan en in de wasmachine gestopt (komt ie droger uit dan dat ie was van de regen). Het is echt om wanhopig van te worden met dat weer hier Verdrietig

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:45

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:48

dat ivm fructaangehalte is trouwens ook interessant voor mensen met paardjes die risico lopen op hoefbevangenheid Knipoog

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:09

Volgens mij heeft hoefbevangenheid sterk te maken met zomereczeem. Het komt vooral bij hetzelfde soort paarden voor en is volgens mij beiden een uiting van een vervuild systeem.