[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:01

Nee niet ivm het hoofdschudden maar afgelopen maanden wel veel gecheckt door de DA en ze heeft nu een klein maandje terug nog een bronchoscopie en longspoeling gehad dus lijkt me dat als daar iets zou zitten dat dat tijdens die scopie wel gezien zou zijn...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:57

anuschkaatje schreef:
Nee niet ivm het hoofdschudden maar afgelopen maanden wel veel gecheckt door de DA en ze heeft nu een klein maandje terug nog een bronchoscopie en longspoeling gehad dus lijkt me dat als daar iets zou zitten dat dat tijdens die scopie wel gezien zou zijn...

Dat zal dan wel, dat zijn ook idd de 2 onderzoeken die wij dan ook zouden moeten laten doen. Op zich kan er in een maand natuurlijk wel van alles gebeuren, maar goed, je kunt ook niet blijven onderzoeken!

Hoe gaan die beide onderzoeken trouwens, krijgt je paard dan een roesje (want ze moeten toch met een slang naar binnen)? Wat moet ik me precies bij een longspoeling voorstellen?
En hoe lang duren die onderzoeken, gaat dat snel of zijn ze best lang bezig?
Krijg je direct uitslag of later?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:54

appie heeft ook nog steeds wat witte neusuitvloeiing,dat is een reactie van de longen op irriterende stoffen.
( ik heb dat zelf ook, en heb ook bronchitis)
denk in dit geval dat er toch wat pollen, of ander spul,(eventueel graszaad) in dat gras/hooi zit waar je paard dan allergisch op reageerd anuschkaatje?

appie bleef ook bij nat hooi reageren, pas op het gras werd het echt beter.
wil deze winter dan ook echt proberen dat ik voor hem goede kwaliteit voordroog kan krijgen,dat scheelt een hoop in stof

anuschkaatje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:33

Met zo'n onderzoek krijgen ze inderdaad een roesje. Eerst luisteren ze even naar de longen en moest ze even in de longeercirkel draven. Daarna weer even luisteren na de arbeid. (Chinook hoeste toen echt behoorlijk) met de bronchoscopie brengen ze een slangetje met een camera via een neusgat in de longen en bekijken daar de boel. Daar kwam uit dat ze inderdaad bronchitis had en heb toen direct een kuur prednisolon en ventipulmin meegekregen. Die behandeling heeft alles bij elkaar ongeveer een uurtje gekost. Ze had ook niet zoveel sedatie gekregen en was ook redelijk snel weer bij. 3 weken na die behandeling zijn we teruggegaan voor een controlescopie. Ze hoestte toen nog wel een beetje en toen hebben we eigenlijk direct een longspoeling gedaan. Daarbij krijgt ze weer een roesje en wordt er weer een slang via het neusgat de longen ingebracht. Dan brengen ze een aantal spuiten met 300 ml vloeistof en de longen en halen dat er direct weer uit. Die vloeistof gaan ze vervolgens bekijken en de cellen tellen. Die uitslag kreeg ik een kleine week later. Bij de longspoeling was Chinook niet echt van plan om mee te werken dus ze was dubbel gesadeerd en toen duurde het ook langer voordat ze weer bij was. Denk dat we toen al met al anderhalf uur bezig zijn geweest. Er kwam daarna trouwens nog wel vocht uit haar neus lopen als ze haar hoofd naar beneden deed. maar ze leek daar zelf niet veel last van te hebben. Ik ben overigens naar de Lingehoeve geweest.

Maar Ellepel, zou ze dan ondanks het hooi geweekt is nog last kunnen hebben van pollen of zaden? En hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze er tijdens het eten minder last van heeft? Zo'n neusnetje lijkt me niet ideaal tijdens het eten en dan vraag ik me ook echt af of dat dan zou helpen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:40

soms heeft het ook wat meer tijd nodig om te herstellen
appie heeft dus ook bronchitis en heeft ook ventipulmin en een tijdje prednison gehad
en zelfs toen dat over was heeft hij nog een tijd lopen hoesten en dubbele ademhaling.
heeft jouw paard dat ook die dubbele ademhaling?

pas toen appie in het gras kwam werd het beter.
mooiste zou zijn als je die mogelijkheid hebt,ik heb geen idee hoe het kan en het zal ook toeval zijn,maar de meeste paarden knappen pas echt op als ze van het geweekte hooi af zijn en op gras kunnen

waar ik ook voor gewaarschuwd werd is dat als je hooi lang weekt er ook veel voedingsstoffen verloren gaan,zorg er dus voor dat je de vitamines/mineralen goed aanvult. je paard heeft die nu juist nodig om zo goed mogelijk te herstellen.

ap heeft ook pollenallergie en is momenteel weer aan het schudden, altijd als de eikebomen flink vol eikels staan begint hij weer, en dit jaar zitten de bomen flink vol zag ik.

ik bedenk me net ....je paard doet het alleen in lang gras en net hooi he?
zou het kunnen dat het heel simpel komt omdat de sprietjes langer zijn en in haar neus prikken?
klinkt misschien raar,maar kan me ergens voorstellen dat het zo simpel kan liggen :D

ik heb er bewust niet voor gekozen om een bronchoscopie te laten doen, uiteindelijk is de diagnose namelijk toch altijd hetzelfde en dit bespaarde me een hoop geld.
was ook in overleg met de veearts hoor,die zeiden precies hetzelfde

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:57

Nee dubbele ademhaling heeft ze niet, alleen hoesten en dat doet ze nu al sinds de laatste behandeling gelukkig niet meer. Ze staat al 24/7 buiten op de wei en we voeren 1 keer per dag hooi bij en voor Chinook week ik dat dus. De andere paarden krijgen wel droog hooi op de wei, Chinook zetten we even apart tot de andere paarden het ophebben en dan gaat ze terug. Maar we hebben met drie paarden te weinig gras om niet bij te voeren dus dat kan niet anders...

Klopt wat je zegt over het hooi weken, wij laten het ook eigenlijk maar 10 minuutjes staan en ze krijgt een goede musli van st hippolyt bij.

Ja haha, dat idee had ik dus ook want ze neemt een hap, gaat staan schudden en kauwt het dan rustig op, neemt weer een hap, schud agressief en kauwt het weer rustig op... Het is echt met het pakken dat ze geirriteerd wordt. De eerste keer dat ik het deed ging ik ook voelen in het hooi of er niet iets in zit wat prikte haha :Y) maar dat was dus niet het geval! maar met kauwen zelf doet ze het niet...

Bronchoscopie was ook eigenlijk meer een bevestiging van wat we al wisten inderdaad. Denk dat we er uiteindelijk ook niet zo heel veel mee opgeschoten zijn, behalve het feit dat je wel zeker weet wat je moet behandelen. Anders kan je soms ook wel heel lang aan het tobben zijn en ben je uiteindelijk niet het juiste aan het behandelen. Wij zijn uiteindelijk ook ruim een half jaar bezig geweest, maar na de laatste kuur ventipulmin naar aanleiding van de longspoeling is ze wel hoestvrij dus ik ben toch wel blij dat ik het gedaan heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:05

had je de tanden ook laten nakijken?
soms kunnen ze daarom ook wat moeilijk staan doen als ze net beginnen te eten.

maar zoals ik zei moet het misschien ook nog wat meer tijd hebben en dat het straks wel weg is dats chudden tijdens het eten.

maak anders es een filmpje van wat ze nou precies doet?
ben wel benieuwd of ik het misschien herken

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:10

Ja, toen ze begon met hoesten kreeg ze ook weer erg opgezette speekselklieren, was af en toe net een hamster! Ze dronk ook raar, heel vaak kleine beetjes. Toen heb ik eerst de tandarts gebeld, deze is half april geweest en ze had geen bijzonderheden dus ik kan me niet voorstellen dat dat het nu is.

Ik zal vanavond wel even kijken of ik een filmpje kan maken (en hier kan plaatsen, dat is een grotere uitdaging haha)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:31

valt mee hoor,ik upload altijd gewoon via youtube,is niet zo moeilijk,.als je maar niet te lange filmpjes doet
en dan plak je de link die boven in je adresbalk staat van het filmpje gewoon hier neer en kunnen we het bekijken.

vreemd van die dikke speekselklieren?
leek dat een beetje hier op:
Afbeelding

ap heeft dat als hij teveel in erg kort nat gras staat,zodra hij daar uit is trekt het weer weg.
deze foto is afgelopen donderdag gemaakt

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:21

vidar heeft ook wel eens van die opgezette speekselklieren net als op de foto..komt omdat ze op kort gras staan en daardoor tijdens het grazen lucht mee naar binnen nemen..is onschuldig volgens de DA en trekt idd s avonds op stal weer weg.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:31

Niek heeft ze ook. Alleen bij hem slinken ze niet meer. Zijn chronisch opgezet. Heeft te vaak een infectie gehad aan zijn klieren en daardoor blijven ze nu groot.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:45

is dat dan niet lastig met inbuigen tijdens het rijden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:14

meestal wel,stalgenootje van me had het laats met een van haar dieren.
die wilde ook niet inbuigen en was vervelend,ik wist dat ze op kort gras stonden en kon dus ook zien dat de klieren waren opgezet.
toen ze dat wist is ze het dier aan een lange teugel gaan rijden en was het probleem over

je kunt dan prima rijden hoor,maar lang en laag is dan natuurlijk ook een optie.
ik rijd momenteel toch bijna niet en als ik zie dat ap ergens last van heeft rijd ik sowieso niet,hij is belangrijker dan dat hele rijden

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:09

Lijkt inderdaad daar op! Ik heb nog wel ergens een foto van vorig jaar, zal m eens opzoeken. Trekt inderdaad snel weer weg, maar de andere paarden die op hetzelfde gras staan hebben er geen last van! Met rijden geeft het over het algemeen geen problemen. Rijd dan ook eigenlijk altijd lang en laag (AdB) heel soms als ik haar wat meer oppak heeft ze er last van maar over het algemeen tegen de tijd dat ik haar wat ronder rijdt is het al weggetrokken,

Dikke speekselklieren kunnen overigens ook duiden op problemen in de keel en hoeft dus niet altijd door kort gras te komen. Wel frappant dat ook al jullie paarden (allemaal headshakers?) Ook last hebben van dikke speekselklieren... Zou het verband met elkaar hebben?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:29

Zeker apart, zal er ook eens op gaan letten!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:28

dit jaar had een ander paard ( geen headshaker) ook wat dikkere klieren vanwege het gras. mijn pony heeft het dit jaar ook minder als vorig jaar.

ik rijd sowieso veel voorwaarts/neerwaarts en als ik hem oppak met rijden heeft hij gelukkig weinig last als de klieren wat verdikt zijn..heb er vorig jaar wel rekening mee gehouden toen ze wat dikker waren, maar nu gaat het prima en ziet het er goed uit...nu is er al een hele tijd geen verdikking meer te verkennen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:55

tylando schreef:
is dat dan niet lastig met inbuigen tijdens het rijden?

Rijden doen we bijna niet meer en aan te de teugel al helemaal niet, inbuig oefeningen aan de hand gaat prima ;)
Als we rijden rijd ik altijd met losse teugel vanwege artrose in de nek.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:56

anuschkaatje schreef:
Dikke speekselklieren kunnen overigens ook duiden op problemen in de keel en hoeft dus niet altijd door kort gras te komen. Wel frappant dat ook al jullie paarden (allemaal headshakers?) Ook last hebben van dikke speekselklieren... Zou het verband met elkaar hebben?

Veel mensen noemen het speekselklieren maar het zijn echt de keelklieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:46

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:37

Het kan alledrie. Mijn DA vertelde dat het de speekselklieren zijn die door het veel kauwen op het korte gras overgestimuleerd raken en daardoor opzetten. Mijn Homeopathe dacht dat het inderdaad haar lymphklieren/keelklieren waren, maar het kunnen ook luchtzakken zijn die opgezet zijn. Vind het nogsteeds typisch!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:26

Ik ga ook af op wat mijn therapeute zegt ;) Opgezette luchtzakken (door een schimmel) kan ook maar zitten die op die plek??

edit; zie nu op de link van Ellepel dat die luchtzakken daar ook zitten. Het houdt eigenlijk allemaal verband met elkaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:18

het enige wat ik heel apart aan het hele verhaal vind is dat ap wel vaker op kort gras staat en dan nooit zo reageerd
maar alleen als het gras dan ook nog es nat is van de regen krijgt hij die dikke wangen.

anders dus nooit,
nou ja ziek is hij er niet van,zodra hij er vanaf is trekt het weer weg gelukkig

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:32

Helaas ben ik bang dat mijn 3,5 jarige ruin ook een of andere allergie heeft ontwikkeld. Sinds 3 weken is hij meer dan normaal aan t proesten/briessen vooral aan de longe als hij lang en laag loopt ook schudt hij zo af en toe met zijn hoofd. Heb een bronscopie laten doen en alles was goed geen enkele irritatie.. vreemd genoeg liet hij op de kliniek niet zien wat hij thuis wel doet ... beetje jammer maargoed. Heb Nostrilvet gekregen en dit gisteren voor het eerst uitgeprobeerd, een half uur voor longeren... ik dacht dat hij erin bleef hij bleef maar briessen. Neusnetje had ik ook geprobeerd maar ook hiervan blijft hij briessen. Ik vind het echt vreemd dat hij dit alleen in draf uit en op stal staat hij zo af en toe te briessen of lijkt t net alsof hij een elektrische schok krijgt. Wat moet ik hiermee ... ga morgen rijden en kijken of hij het met rijden ook heeft..Kan t zijn dat hij bijv. antistoffen aan t aanmaken is dit gebeurd op jonge leeftijden toch waardoor t versterkt. Zou hij er nog overheen kunnen groeien.. etc. etc. Eigenlijk was ik nog niet klaar met de zomer... maar verlang voor mijn paard naar de winter.. Hebben jullie ervaring met Nostrilvet en eventueel het meer briessen in het begin. Ik hoor graag al jullie ervaringen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:16

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:39

Ik heb hier eerder gereageert in het topic. Ivm hoofdschudden van mijn paard.Ik had de DA nog opgebeld. En die heeft pilletjes voorgeschreven, irritatieremmers, die niet hebben geholpen. Verder moest ik maar eventjes wachten met onderzoeken. Want het was een duur onderzoek en een onduidelijk onderzoek. Dus nu heb ik maar een plukje haar opgestuurd naar natuurlijk in balans en wacht ik dat eventjes af. Wat mij ook nog opvalt is als hij zijn hoofd laag heeft richting de grond dat hij dan niet schud, pas als hij zijn hoofd horizontaal of hoger draagt begint het.