Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:36

Mijn paard is ook eerder opgeblazen van de darmproblemen dan van de maagproblemen. De lucerne gaf een slecht resultaat. Waarschijnlijk kreeg hij de hoeveelheid eiwitten niet verwerkt.

Ik geef van Audevard de probiotica (met levende gisten) en het maagsupplement. Ik ben erg tevreden en blijf dit voorlopig als basis geven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:49

Yvank_ schreef:
Je moet je ook niet blind staren op suiker en zetmeel.... Mijn paard doet het er heel goed op en die had maag en flinke darmproblemen. Op vele andere soorten voer ging het gelijk mis.

Hier ga ik compleet in mee. Mijn maagzweren merrie heeft nog nooit zo goed gedaan als dat ze op gastro+ staat.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:33

Zou het bepalend kunnen zijn waardoor de maagzweer is ontstaan en of de maagzweer een combinatie is met darmproblemen? Of de ernst van de maagzweer?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:24

Ter overname 50 zakjes abprazole van abler aangeboden. Kan afgehaald (omgeving Zwijndrecht) of opgestuurd worden (op eigen risico).

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:24

Zal het niet gewoon zijn dat elk geval anders is en je dus bij elk geval weer moet uitvinden wat wel werkt en wat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:38

Mij is verteld door A.nette v.an W.eezel dat paarden met maagzweren over het algemeen een probleem hebben in de gehele spijsvertering, dus ook de darmen.

Ik geef nu nog de probiotica van Abler. Wil nu eerst gaan afbouwen en dan straks kijken of ze ook zonder probiotica kan.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:20

henshem schreef:
Wat vervelend! Geef je voldoende?

hij weeg 670 kilo en geef nu 4 zakjes per dag... Nu echt slecht eten al een paar dagen en weer flink aan het inkakken qua spieren weer. Heb uberhaupt niet echt het idee dat de zakjes veel doen, als ik GastroGard geef, zie ik hem per week echt groeien zeg maar...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:22

SteffiiY schreef:
Yvank_ schreef:
Je moet je ook niet blind staren op suiker en zetmeel.... Mijn paard doet het er heel goed op en die had maag en flinke darmproblemen. Op vele andere soorten voer ging het gelijk mis.

Hier ga ik compleet in mee. Mijn maagzweren merrie heeft nog nooit zo goed gedaan als dat ze op gastro+ staat.

mijne ook; in combinatie met Bonpard colon. Nu helaas wel gewisseld even met voer, en het lijkt toch of hij meteen last heeft.
Vandaag ook even natriumbicarbonaat geprobeerd, hoelang en hoe vaak geven jullie dat?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:07

Sassieja schreef:
henshem schreef:
Wat vervelend! Geef je voldoende?

hij weeg 670 kilo en geef nu 4 zakjes per dag... Nu echt slecht eten al een paar dagen en weer flink aan het inkakken qua spieren weer. Heb uberhaupt niet echt het idee dat de zakjes veel doen, als ik GastroGard geef, zie ik hem per week echt groeien zeg maar...

Dat is erg vreemd. Zit toch echt dezelfde werkzame stof in.
Maagzweren helemaal onder controle krijgen duurt wel 4 weken en daarna heel rustig afbouwen.
Ik hoop dat hij snel opknapt.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 01:32

Via de abler site kan ik enkel vinden 28 dagen lang elke een zoveel aantal zakjes. Hoe zit het met afbouwen? Je hebt dus meer zakjes nodig dan voor die 28 dagen?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:47

[***] schreef:
Mij is verteld door A.nette v.an W.eezel dat paarden met maagzweren over het algemeen een probleem hebben in de gehele spijsvertering, dus ook de darmen.

Dat is op zich logisch; als het aan het begin van de vertering niet goed gaat, zal het verderop niet herstellen maar ook gewoon niet optimaal verlopen. Maar komen de problemen verderop in de vertering van de zweren in de maag, of zijn er problemen en vervolgens ontstaan er zweren? Blijft een puzzel denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:23

Wicky schreef:
[***] schreef:

Dat is op zich logisch; als het aan het begin van de vertering niet goed gaat, zal het verderop niet herstellen maar ook gewoon niet optimaal verlopen. Maar komen de problemen verderop in de vertering van de zweren in de maag, of zijn er problemen en vervolgens ontstaan er zweren? Blijft een puzzel denk ik

Inderdaad een puzzel. En een behoorlijk lastige.......

Zij vertelde mij dat veel paarden zowel hooi als voordroog niet goed verteren en er daardoor onbalans ontstaat in het gehele proces.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:24

Het duurde een week voordat ik het topic helemaal doorgelezen had, wat hebben jullie veel kennis en ervaring! Echt superfijn, heb er veel aan gehad. Ook enorm veel herkenning.

Mijn pony is 9 en sinds 2 jaar in mijn bezit. Erge stresskip vanaf aankoop. Hiervoor stonden we op een stal waar ze in de zomer 24/7 op de wei stonden en daar ook bijgevoerd werden als het gras op was. In de winter op stal stond hij op stro en had nagenoeg onbeperkt ruwvoer uit hooinetten. In de zomer was hij vrij relaxt en buiten het schrikkerige gedrag (waar hij Mg voor kreeg) merkte ik niet veel aan hem. In de winter werd hij meer gestrest, maar met een oornetje gewoon prima te rijden.

We zijn afgelopen zomer van stal verhuist. Hij moest voor zijn luchtwegen op vlas en in een buitenstal. Op deze stal staat hij in de zomer overdag op het land en 's avonds op stal (met hooinet)
Sinds eind oktober staan ze niet meer op het land en eigenlijk zijn toen de meeste klachten begonnen.
Vooral zijn schrikachtige gedrag werd erger en tijdens het rijden werd het meer overleven en blijven zitten. In nov hebben we een ongeluk in de springles gehad. Daarna kon ik 5 weken niet zelf rijden.

Toen ik wel weer kon rijden begon hij erg te knarsetanden en in galop met zijn hoofd te schudden. Hij was traag en niet aan het been. Na 2 weken werd dat iets beter, maar hij werd steeds vervelender met poetsen en opzadelen. Vooral bij de singelplek en zijn borst en linker schouder. Singelnijd heeft hij nooit gehad, maar is de laatste maanden steeds erger geworden. Vorige week woensdag zag ik hem voor het eerst gapen in de paddock en nadat ik hem opgezadeld had gaapte hij 3 keer achter elkaar. Toen ik erop ging letten zag ik ook dat hij steeds water bij zijn mest heeft. Ik vond op YouTube het filmpje van dr. Paolo en hij reageert enorm op de punten die hij aangeeft. Links achter de elleboog op de ribben, haalt hij met zijn voorbeen uit naar mijn hand en gooit met zijn hoofd. onder zijn buik bij het sternum doet hij hetzelfde, op zijn linker schouder bij de schoft is hij onrustig en op zijn rug reageert hij niet.

In overleg met een stalgenoot en een bevriende dierenarts ben ik begonnen met Abprazole. Hij is van de krachtvoer af (kreeg 0,5kg basisbrok per dag) en vervangen door 150 gram metazoa en luzerne van subli. Onbeperkt voordroog kreeg hij al. Hij krijgt elke ochtend en avond een net van ongeveer 5 à 6 kg (per net) Zijn netten zijn bijna nooit leeg. Samen met een stalgenoot zorgen we ervoor dat onze paarden nooit zonder voordroog staan.
Hij krijgt nu sinds vrijdag Abprazole en ik heb nu al een andere pony! Hij is veel relaxter en ik heb eindelijk weer contact met hem. Hij stond vaak alleen voor zich uit te staren en reageerde heel lauwtjes als ik aan kwam. Als ik hem buiten ging zetten vloog hij alle kanten op. Nu loopt hij weer relaxt achter me aan. Op zijn schoft reageert hij niet meer en bij de singelplek reageert hij alleen met zijn hoofd en wat heen en weer lopen. Hij tilt zijn voorbeen niet meer op. Gapen zie ik hem nog wel doen en vandaag stond hij op een klein afzet pad naar de wei en daar was hij van de aarde aan het likken. Ik heb nu in ieder geval voldoende zakjes om 1 maand volle dosering te geven en nog 1 maand af te bouwen. Hopelijk sluit dat ook gelijk aan bij het land seizoen.

Ik heb echt veel informatie uit het topic kunnen halen! Fijn dat iedereen elkaar op zo'n positieve manier elkaar helpt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:29

Ha Ukkiepuk, wat super dat de Abprazole zo goed zijn werk doet! Heel fijn voor Don dat hij weer een beetje tot rust kan komen en blijkbaar niet meer zoveel pijn ervaart. Zo vervelend om van een afstand hulpeloos te moeten toekijken terwijl je weet dat het niet goed gaat.

Met het afbouwen goed opletten hoe hij daarop reageert, ook overgang van stal naar land zijn stresvolle momenten waarin het misschien verstandig is de dosis (onderhoudsdosis) nog even voort te zetten totdat er rust is in de kudde.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:25

Vraagje: Zijn er ook paarden die minder gaan eten in de begin fase van abprazole?

Mijn pony eet nu juist slechter dan daarvoor. En hij was al geen goede eter. -O-
Ik twijfel nu of ik het door moet zetten. Hij krijgt nu sinds vrijdag.
Ga ook maar even overleggen met de arts.

Fijn dat het voor die van jou wel werkt, Ukkiepuk.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:16

Ja, mijn merrie vindt die korreltjes verschrikkelijk in haar eten... En omdat er dus iets tussen haar voer zit, at ze nog minder goed. Als ik nog ooit moet behandelen, zullen het spuiten of tabeletten worden.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:55

Door het eten hoef ik idd ook niet te proberen. Ik doe ze in een klodder stroop en dan in zijn mond.
Eerst in een lege wormenkuur maar nu smeer ik het met mijn hand achter op zijn tong.

Hij heeft wel vaker dat hij zijn voer niet eet. Dan bedenkt hij ineens dat hij dit niet lust. Dan kan ik weer een ander merk kopen. Maar met wat gekookt lijnzaad of mixjes ging dit eigenlijk al even vrij goed.
Nu wil hij alleen droge zemelen en als ik hem los zet steelt hij schapenvoer.
Gister at hij wel een handje equilin vitaminenbrok. Maar eigenlijk moet hij twee keer per dag een emmer senior priores of bietenpulp eten.

Het ging eigenlijk het beste toen hij elke dag een kopje psyllium husk kreeg. Toen was hij ook zo blij.
Als ik stopte was het na 5 dagen weer mis. Maar hij heeft er een slokdarm verstopping van gekregen dus hij mag het niet meer krijgen zoals ik het gaf en met voer eet hij het niet.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:38

Weidebloem schreef:
Met het afbouwen goed opletten hoe hij daarop reageert, ook overgang van stal naar land zijn stresvolle momenten waarin het misschien verstandig is de dosis (onderhoudsdosis) nog even voort te zetten totdat er rust is in de kudde.

Hmm daar heb je een goed punt. Zal ik de dosis dan weer voor een paar dagen (bijvoorbeeld dag van te voren, dag zelf en dag erna) even omhoog doen als ze het land opgaan of zou onderhoudsdosering genoeg zijn?

Ik heb hem gistern een half theelepeltje Natriumbicarbonaat gegeven. Hij wilde tijdens het 'longeren'(laten bewegen aan een lijn :D ) steeds gaan liggen. Schrok er van want ik dacht dat hij koliekerig was. Terug op stal geen onrust in de zin van schrapen, draaien en gaan liggen. Daarna nog even in de paddock gezet en toen ik hem eruit haalde zag ik minstens 5 rolplekken. Verder oogde hij kompleet normaal en at ook prima. Nu ik terug denk zag ik hem vorig jaar idd een keer of 5-6 achter elkaar rollen als hij in de paddock stond. Nu bleef dat de laatste tijd vaak bij 1x of helemaal niet. Denk dat de natriumbicarbonaat er even voor gezorgd heeft dat hij zich weer goed genoeg voelde om te gaan rollen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:03

[***] schreef:

Zij vertelde mij dat veel paarden zowel hooi als voordroog niet goed verteren en er daardoor onbalans ontstaat in het gehele proces.

Als hooi en voordroog niet goed verteert worden, wat moet je dan nog voeren? Gras? Dat is in mijn ogen ook niet ideaal, veel te weinig zicht op voedselinname en kwaliteit van wat erin gaat. Daarnaast loopt m'n patiënt samen met een aantal "kriebelaars" en een eczemer, alleen gras is dus ook geen optie. En gras is niet jaarrond beschikbaar.

ik denk dat ik na twee jaar voeren en een jaar puzzelen eindelijk gevonden heb wat werkt voor mijn kneusje. Hij ziet er goed uit, eet goed en graag, glanst en ontwikkelt nog altijd (wordt dit jaar negen). Hopen dat hij zo door blijft gaan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:09

Nou ik heb inmiddels discussies met de pensioeneigenaar; ik mag geen zelfgekocht hooi in een hooinet oid ophangen in de stal :-( ' Hij gelooft er niet in'
Nou dat wordt dan wederom zoeken naar andere stalling als we er niet uitkomen. Ondanks dat hij gezegd had dat alles mogelijk is in overleg. Niet dus. En we staan hier nog helemaal niet zo lang, hebben het buiten dit probleem erg naar ons zin en voelen ons juist thuis met stalgenoten en faciliteiten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:10

pensioeneigenaar=pensioneigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:45

Wicky schreef:
[***] schreef:

Als hooi en voordroog niet goed verteert worden, wat moet je dan nog voeren? Gras? Dat is in mijn ogen ook niet ideaal, veel te weinig zicht op voedselinname en kwaliteit van wat erin gaat. Daarnaast loopt m'n patiënt samen met een aantal "kriebelaars" en een eczemer, alleen gras is dus ook geen optie. En gras is niet jaarrond beschikbaar.

ik denk dat ik na twee jaar voeren en een jaar puzzelen eindelijk gevonden heb wat werkt voor mijn kneusje. Hij ziet er goed uit, eet goed en graag, glanst en ontwikkelt nog altijd (wordt dit jaar negen). Hopen dat hij zo door blijft gaan.

Ja dat vraag ik mij ook weleens af..... Wil je vertellen wat er werkt voor jouw "kneusje"?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:44

M'n kneusje eet op het moment onbeperkt voerstro en beperkt hooi met zn kudde en twee keer per dag 3 ons droge speedibeet (met een liter heet water), halve voerschep Gastro plus, twee handen zemelen (bij de wekende speedibeet) en een theelepel rode ieppoeder.

Ik heb heel bewust gekozen om niet te behandelen met abler, maar gekozen voor kruiden. Juist gericht om de spijsvertering zo min mogelijk te verstoren, want we (m'n stalgenoot en ik) hadden na een jaar modderen eindelijk een beetje vlees op z'n botjes. Nu, een jaar na de zweren, staat hij er beter bij dan ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:57

Dankje! Geef je de rode ieppoeder constant?

Het gekke bij mijn paard is, dat ze zeker niet te dun is, ze is eerder behoorlijk goed gevuld (iets te dik), daarbij eet ze goed en graag, mest ze goed en ziet ze er verder goed uit (behalve dat ze nu wat opgezwollen lijkt). Ze krijgt onbeperkt hooi, sinds 3 dagen een handje speedibeet en in de ochtend wat pavo vital met abler.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:03

De ieppoeder geeft ik gelijk met de speedibeet, geweekt. Ik heb eerder meer gegeven; rode ieppoeder en heemstwortel, 2 maal daags 1 gram per 100 kg paard. elke 3 maanden een stopweek. Nu alleen nog de rode iep en slecht 1 gram per 200 kg paard. We zijn aan het afbouwen dus, maar ik durf nog niet zonder. Als de temperatuur wat beter is (m'n paarden staan 24/7 buiten).

M'n kneusje kwam al schraal binnen, is in eerste instantie nog afgevallen ook dus was echt erg mager op gegeven moment.