Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yvank_ schreef:Je moet je ook niet blind staren op suiker en zetmeel.... Mijn paard doet het er heel goed op en die had maag en flinke darmproblemen. Op vele andere soorten voer ging het gelijk mis.
henshem schreef:Wat vervelend! Geef je voldoende?
SteffiiY schreef:Yvank_ schreef:Je moet je ook niet blind staren op suiker en zetmeel.... Mijn paard doet het er heel goed op en die had maag en flinke darmproblemen. Op vele andere soorten voer ging het gelijk mis.
Hier ga ik compleet in mee. Mijn maagzweren merrie heeft nog nooit zo goed gedaan als dat ze op gastro+ staat.
Sassieja schreef:henshem schreef:Wat vervelend! Geef je voldoende?
hij weeg 670 kilo en geef nu 4 zakjes per dag... Nu echt slecht eten al een paar dagen en weer flink aan het inkakken qua spieren weer. Heb uberhaupt niet echt het idee dat de zakjes veel doen, als ik GastroGard geef, zie ik hem per week echt groeien zeg maar...
[***] schreef:Mij is verteld door A.nette v.an W.eezel dat paarden met maagzweren over het algemeen een probleem hebben in de gehele spijsvertering, dus ook de darmen.
Wicky schreef:[***] schreef:Mij is verteld door A.nette v.an W.eezel dat paarden met maagzweren over het algemeen een probleem hebben in de gehele spijsvertering, dus ook de darmen.
Dat is op zich logisch; als het aan het begin van de vertering niet goed gaat, zal het verderop niet herstellen maar ook gewoon niet optimaal verlopen. Maar komen de problemen verderop in de vertering van de zweren in de maag, of zijn er problemen en vervolgens ontstaan er zweren? Blijft een puzzel denk ik
Weidebloem schreef:Met het afbouwen goed opletten hoe hij daarop reageert, ook overgang van stal naar land zijn stresvolle momenten waarin het misschien verstandig is de dosis (onderhoudsdosis) nog even voort te zetten totdat er rust is in de kudde.
[***] schreef:Inderdaad een puzzel. En een behoorlijk lastige.......
Zij vertelde mij dat veel paarden zowel hooi als voordroog niet goed verteren en er daardoor onbalans ontstaat in het gehele proces.
Wicky schreef:[***] schreef:Inderdaad een puzzel. En een behoorlijk lastige.......
Zij vertelde mij dat veel paarden zowel hooi als voordroog niet goed verteren en er daardoor onbalans ontstaat in het gehele proces.
Als hooi en voordroog niet goed verteert worden, wat moet je dan nog voeren? Gras? Dat is in mijn ogen ook niet ideaal, veel te weinig zicht op voedselinname en kwaliteit van wat erin gaat. Daarnaast loopt m'n patiënt samen met een aantal "kriebelaars" en een eczemer, alleen gras is dus ook geen optie. En gras is niet jaarrond beschikbaar.
ik denk dat ik na twee jaar voeren en een jaar puzzelen eindelijk gevonden heb wat werkt voor mijn kneusje. Hij ziet er goed uit, eet goed en graag, glanst en ontwikkelt nog altijd (wordt dit jaar negen). Hopen dat hij zo door blijft gaan.