[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Connie76

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:02

Al een hoop gelezen hier om wat tips te krijgen.

Vorig jaar is onze pony voor het eerst gaan hoesten. Kuur Ventipulmin gehad. Hielp niet voldoende dus naar de kliniek gegaan en de arts heeft één bronchoscopie gedaan. Conclusie was stofallergie. Kreeg weer Ventipulmin, Sputolysin en Equisolon.
Zelf ook de luchtwegkruiden van de groene os erbij gaan geven. Eigenlijk het aardig onder controle. Hij heeft een keer wat meer gehoest en naast de kruiden een kuur Sputolysin gegeven en ging daarna weer goed. Maandag heeft hij de hele middag staan te hoesten, echt zo sneu. Meteen weer Sputolysin gestart. Sinds dinsdag bijna niet meer gehoest.

Besloten de flexineb te gaan kopen. Wil zo ie zo met zout gaan vernevelen. Nu zie ik Silvaplex en balsamic air. Hebben jullie zelf uitgeprobeerd wat helpt of ook dit soort middelen met de dierenarts overlegd?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:45

Ik gebruik tot dusver alleen zoutoplossing. Dus ik kan je niet vertellen wat de rest nu allemaal is

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:00

hagelslag schreef:
Ik gebruik tot dusver alleen zoutoplossing. Dus ik kan je niet vertellen wat de rest nu allemaal is

Daar wil ik ook mee beginnen maar zou graag nog wat extra’s voor erbij willen voor als hij weer zo’n slechte dag heeft

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:06

Balsamic air had ik voor de flexineb al in huis via de dierenarts, voor over het voer. En dat ben ik als het nodig was vervolgens ook gaan vernevelen toen ik de flexineb eenmaal had. Dat werkte overigens beter dan ventipulmin (dat eigenlijk helemaal NIETS deed) in de flexineb. Silvaplex heb ik gewoon zelf besteld. En datzelfde geldt voor de Myonal. Dat laatste heb ik kort gebruikt (overigens net als balsamic air verdund met zoutoplossing) toen de hooistomer een paar dagen bevroren was en hij vervolgens weer een paar keer kuchte.
Ik gebruik verder grof gezegd 90 tot 95 procent van de tijd zoutoplossing, en een heel enkel keertje silvaplex tussendoor, en verder alles (heel erg onderbouwd, ik weet het :+ ) op gevoel.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:33

Sandra_H schreef:
Balsamic air had ik voor de flexineb al in huis via de dierenarts, voor over het voer. En dat ben ik als het nodig was vervolgens ook gaan vernevelen toen ik de flexineb eenmaal had. Dat werkte overigens beter dan ventipulmin (dat eigenlijk helemaal NIETS deed) in de flexineb. Silvaplex heb ik gewoon zelf besteld. En datzelfde geldt voor de Myonal. Dat laatste heb ik kort gebruikt (overigens net als balsamic air verdund met zoutoplossing) toen de hooistomer een paar dagen bevroren was en hij vervolgens weer een paar keer kuchte.
Ik gebruik verder grof gezegd 90 tot 95 procent van de tijd zoutoplossing, en een heel enkel keertje silvaplex tussendoor, en verder alles (heel erg onderbouwd, ik weet het :+ ) op gevoel.

Bedankt voor je info. Die balsamic air ga ik vast voor over zijn voer bestellen. Zodra ik de flexineb in huis heb ga ik die voor af en toe vernevelen gebruiken. Een hoop dierenartsen zijn toch van de “gewone” medicatie en voor de overige middelen ga ik liever af op de ervaringen van anderen. Wil ventopulmin en equisolon zoveel mogelijk vermijden en aangezien het nu aardig onder controle is verwacht ik met de flexineb al een heel eind te zijn.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:59

Hier ook goede ervaringen met balsamic air( door voer en verneveld)
Is wel sterk, dus goed verdunnen met zoutoplossing..
Verder gebruik ik via de dierenarts nog atrovent via de flexineb, ook hier mee goed resultaat!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:03

Vleddertje1 schreef:
Hier ook goede ervaringen met balsamic air( door voer en verneveld)
Is wel sterk, dus goed verdunnen met zoutoplossing..

Inderdaad, advies is 50/50, maar dat vindt die van ons duidelijk niet fijn (terwijl het vernevelen verder altijd een zen-momentje is voor hem) dus ik verdun hooguit op 30/70.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:07

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Had inderdaad gelezen dat 50/50 te sterk is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:54

Ja, 50/50 verdunnen is voor die van mij ook echt niet genoeg, dat vond hij verschrikkelijk. Daarom dat ik eigenlijk ook op silvaplex ben overgestapt, dat vind die van mij wel prima te doen.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:55

Fangio schreef:
Ja, 50/50 verdunnen is voor die van mij ook echt niet genoeg, dat vond hij verschrikkelijk. Daarom dat ik eigenlijk ook op silvaplex ben overgestapt, dat vind die van mij wel prima te doen.

Ik ga ze denk ik allebei bestellen. Kan ik het uitproberen en evt afwisselen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:45

Hier is Max inmiddels 4 keer geweest voor mijn hoestende haflinger. Sting loopt nog steeds prima de trailer op, is tijdens de behandeling wel wat onrustig zo af en toe. Eerste keer heeft hij na afloop flink gehoest en geproest. Daarna niet meer. Afgelopen zaterdag, dus voor de 1e behandeling, mét 3 pillen pred en ventipulmin, heeft hij een ademhaling in rust van 20. Nu, na ons rondje wandelen, maar wel weer helemaal rustig een ademhaling van 24. Gezonde ademhaling is 8-14. Ik ben er nog niet gerust op dat dit voldoende zal zijn. Hij krijgt vandaag en morgen nog 1 pil pred (die zijn we aan het afbouwen) en dan volgende week weer 5 dagen zouttherapie. Duimen dat we dan iets meer effect gaan zien!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:23

Die van ons was direct na de zouttherapie (bij Equisana, 10 dagen) ook nog niet helemaal hoestvrij. Er zijn nog zeker een week klodders uitgerocheld, en toen was het over. Dus maak je nog niet ongerust, het werkt nog wel even door na de laatste behandeling.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:11

Sting: hopelijk na de volgende kuur van 5 dagen een goede verbetering van Max

Sandra H: is dat al lang geleden die zouttherapie? Ben benieuwd hoe lang ze daarna klachtenvrij zijn.

Gelukkig gaat het met onze pony een stuk beter. Hij heeft maandag een hoestaanval gehad wat ik erg naar vond. Meteen met Sputolysin begonnen en het gaat nu heel goed. In rust heeft hij een ademhaling van 10 dus keurig.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:16

Hoe meten jullie de ademhaling?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:44

velvetblack schreef:
Hoe meten jullie de ademhaling?

Stopwatch op mn gsm en tellen hoevaak die in een minuut ademt :+
Als ik tijd heb doe ik meestal 5 minuten en daar het gemiddelde van nemen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:46

Connie76 schreef:
Sandra H: is dat al lang geleden die zouttherapie? Ben benieuwd hoe lang ze daarna klachtenvrij zijn.

Dat was in mei 2018. Hij is vervolgens bijna anderhalf jaar klachtenvrij geweest. Toen kwam het hoesten weer wat terug. Lang nog niet zo erg als voorheen weliswaar, maar alles meer dan een incidenteel kuchje vonden we al teveel. We stonden al bijna op het punt om hem weer naar Equisana te brengen maar omdat we hem eigenlijk niet weer 10 dagen konden missen ( :+ ) hebben we eerst een flexineb gekocht om daarmee te proberen het weer onder controle te krijgen. En dat is gelukt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:06

Connie76 schreef:
Zodra ik de flexineb in huis heb ga ik die voor af en toe vernevelen gebruiken. .

In beginsel zou ik het even elke dag doen..... tot ie wat meer symptoomvrij is, daarna kun je minderen.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:55

Sandra H: zo dat is lang zeg klachtenvrij gebleven na de zouttherapie. Fijn dat jullie het met de flexineb onder controle hebben.

Ninx: dat is inderdaad ook het plan. Eerst elke dag en dan wat afbouwen.

Hoe vaak gebruiken jullie de flexineb in de week voor onderhoud?

Nu met de Sputolysin en hoestkruiden gaat het super goed dus ik hoop dat als ik de Sputolysin stop en flexineb voor in de plaats dat ik hem zo goed hou.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:54

Ik doe het eigenlijk bijna elke dag. Met zoutoplossing kan dat ook prima. Het is vaste routine. Hij staat lekker te dampen en ondertussen poets ik en zadel ik op.
Omdat we ivm de coronamaatregelen bij voorkeur alleen op stal moeten zijn om paard te doen en er geen toeschouwers in de bak mogen zijn etc hadden we in het begin bedacht om dan op rijdagen niet te vernevelen, zodat degene die "schoonmaak- en cateringdienst" had niet al te lang hoefde te wachten. Maar toen begon hij toch weer af en toe te kuchen. Dus we hebben echt het idee dat dit, naast de andere aanpassingen (gestoomd hooi, aangepast voer, etc) helpt om hem goed te houden.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:01

Sandra_H schreef:
Ik doe het eigenlijk bijna elke dag. Met zoutoplossing kan dat ook prima. Het is vaste routine. Hij staat lekker te dampen en ondertussen poets ik en zadel ik op.
Omdat we ivm de coronamaatregelen bij voorkeur alleen op stal moeten zijn om paard te doen en er geen toeschouwers in de bak mogen zijn etc hadden we in het begin bedacht om dan op rijdagen niet te vernevelen, zodat degene die "schoonmaak- en cateringdienst" had niet al te lang hoefde te wachten. Maar toen begon hij toch weer af en toe te kuchen. Dus we hebben echt het idee dat dit, naast de andere aanpassingen (gestoomd hooi, aangepast voer, etc) helpt om hem goed te houden.

Fijn dat jullie het zo goed onder controle hebben. Ga zo ie zo met elke dag beginnen en kijken hoe hij erop reageert.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:59

Wat is jullie ervaring met het geven van cetizirine bij gevoelige luchtwegen?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:12

Juangi schreef:
Wat is jullie ervaring met het geven van cetizirine bij gevoelige luchtwegen?

Dat is toch puur als hooikoorts onderdrukker te gebruiken?
Voor luchtwegen zelf doet het niks dacht ik?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 01:11

Het werkt als antihistamine en werkt tegen allergien, vaak voor hooikoorts gerelateerde klachten ingezet maar is in principe allergie breed (bijvoorbeeld bij mensen ook tegen schimmels).

Ik kwam een klein onderzoek van Utrecht tegen waaruit lijkt te blijken dat de groep head shakers die wél op cetizirine reageert, tekenen vertonen van luchtwegproblemen (kortademigheid en hoesten). Daarom vond ik het wel interessant!

Clinical trial of cetirizine in seasonal headshaking horses - A.D Nijmeijer

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 04:10

Juangi schreef:
Het werkt als antihistamine en werkt tegen allergien, vaak voor hooikoorts gerelateerde klachten ingezet maar is in principe allergie breed (bijvoorbeeld bij mensen ook tegen schimmels).

Ik kwam een klein onderzoek van Utrecht tegen waaruit lijkt te blijken dat de groep head shakers die wél op cetizirine reageert, tekenen vertonen van luchtwegproblemen (kortademigheid en hoesten). Daarom vond ik het wel interessant!

Clinical trial of cetirizine in seasonal headshaking horses - A.D Nijmeijer

Dat is zeker interessant!

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:58

Volg. Iemand ervaring met (hoestend) paard die geen geweekt hooi lust? Toch maar gewoon nat maken dan?