Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:31

ik zou dan gewoon helemaal kaal scheren en een warme deken opdoen,voor een paard is het juist vaak fijn dat die vacht eraf is...althans ik scheer echt alles kaal en helemaal kaal,die deken gaat er tenslotte toch op...

en geerke,ik heb gambit eens geschoren met een kleine tondeuse ben ik 12 uur mee bezig geweest,met een grote tondeuse ong een uurtje...dus ja,of je huurt een scheer apparaat of je koopt er 1 :j

gambit verhaarde wel al wat,maar heb hem alsnog gewoon kaal geschoren,zo was ie de dag voor het scheren:
Afbeelding

Afbeelding

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:09

Geerke, bij Nado komt er wel flink wat haar af al. Dat is al begonnen voordat ik startte met de pergolide (daar ben ik sinds vrijdag mee bezig, dus zo snel zal het niet werken ;) ). Maar hij begint altijd als eerste te verharen hier. Mijn IJslander houdt het meeste nog vast, een paar losse haren. Ik heb Nado vannacht ook een extra onderdeken gegeven, het is hier rond de -10 geweest.

Toen het zo warm was in de late herfst heb ik een kleine streep over de borst/voorkant hals uitgeschoren en dat was al genoeg om te helpen tegen het zweten. Zo scheer ik mijn IJslander ook altijd en het voordeel is dat als je onder de waterlijn blijft, dat ze dan gewoon zonder deken kunnen blijven staan, ze gaan met de kont in de wind als het regent en het water loopt langs de vacht af en komt niet op het geschoren gedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:24

Die van mij heb ik dit jaar voor het eerst niet geschoren en ook geen deken op.
Is echt een ontplofte haarbal maar last heeft ze er zeker niet van. Staat nooit te zweten of te puffen, enkel na echt intensieve arbeid.
Vind ik dus niet de moeite om te scheren en dan met dekens te moeten gaan rommelen. Is mijn paard ook zeker niet happy mee, die staat veel liever zonder deken. Dat laat ze mij altijd duidelijk merken.

@ Nado
Die van mij was ook al licht aan het ruien maar is daar nu weer mee gestopt.
Zoals jij het scheerpatroon beschrijft schoor ik die van mij ook altijd, helpt idd erg goed tegen het ergste zweten, wel had ik er een deken op.

@ kimmie
Bedankt voor de tips voor het geven van de pil.
Appelmoes slikt ze niet door zodra ze door heeft dat er iets in zit, dat spuugt ze er dan weer uit. Boterham met appelstroop hoef ik niet te proberen, gaat een paar keer goed tot ze het door heeft. Ze laat het dan liever staan als ze weet dat er iets in zit dan ze het op eet, hoe lekker de rest ook is. Dat maakt mevrouwtje echt niks uit.

Voorlopig hou ik de "duw het achter in haar strot techniek" nog even vol. Gisteren ging het wel weer redelijk goed op die manier.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:01

Illo heeft nu een redelijk normale wintervacht voor een fjord, wel die lange uitschieters. Hij is nu flink aan het verharen, hoop dat hij eindelijk een wat normalere zomervacht krijgt.
Hij staat nu onder 2 dekens, 250 en 300 grams, want hij staat in een buitenbox.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:02

fargo schreef:
Geerke: wel opletten, jij bent nog niet zo lang bezig met de pergolide, juist doordat de thermostaat en hormoonhuishouding zo van slag is kan een cushing paard ook ZWETEN terwijl hij het toch koud heeft!! Dus gewoon zorgen dat er wel een goede deken op ligt want de signalen van het lichaam kloppen in deze fase nog niet helemaal...
Die rare doorschieters qua haren, tja daar moet je je maar niet te veel van aantrekken, dat is toch de cushing die een beetje meepruttelt.. Gaat wel weer over!

:j hij heeft altijd een deken op,ik ben als de dood dat hij het koud krijgt.
Ik loop wel te vogelen met verschillende diktes....heb sinds kort een 200 grams aangeschaft.
Als ik vermoed dat dat te warm is gaat er een wollen staldek op met een ongevoerde regendeken op.
Ik wil niet dat de koude wind over zijn lijf waait. ;)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:08

Ik heb Moon begin november kaal geschoren zoals dit, onder het zadel zit nog een dekje met keurige, zwarte, mooie, glimmende, lange haren!
(in tegenstelling tot de rest van haar lijf, die is grijs :j ipv mooi zwart):

beetje slordig, ze is als de dood voor het scheerapparaat, dus snelheid is geboden!
Afbeelding
Afbeelding

Maar ze begint op haar benen en nek alweer een aardige hamster te worden!
Haar hoofd is echt extreem en ze heeft inderdaad echt van die hamsterwangen!!

We laten haar voorlopig zo, totdat het wat warmer weer word.
Ik zag in mn stalgenote haar poetskist een furminator, die mag ik vast lenen als het nodig is!

Moon staat 24/7 buiten, dus we hebben nu een flinke jas aan, ook zodat we die vacht minimaal kunnen houden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:51

Gisteren heb ik mijn ponytje laten gaan...
Toch nog een hele moeilijke beslissing.
Nog even ter nagedachtenis:
Afbeelding
Sandy, mijn kleine dappere en karaktervolle pony, ze zou dit jaar 25 worden, ik heb haar van de fokker gekocht en 21 jaar van haar mogen genieten en hoop dat zij net zo genoten heeft die tijd, vooral toen ze nog helemaal gezond was.
Ze is gelukkig rustig ingeslapen..

Chocolate (mijn paard met Cushing) is wit en heel gevoelig op haar huid, vorige winter is dat haar bijna fataal geworden, door haar open stal met uitloop moet ze ook een outdoor deken op en dat lijkt de huid toch snel wat te verstikken.
Dit jaar heeft ze dus geen deken op gekregen, nu wel even met deze extreme kou, ik was toch te bang voor zo'n oudje dat ze het koud zou krijgen.. :o
Gelukkig heeft zij geen last van zweten, anders weet je op een gegeven moment ook niet meer wat je er mee aan moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:06

@ Sparklingapp

Sterkte.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:49

Sparklingapp, heel veel sterkte.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:09

Heel veel sterkte...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:12

Heel veel sterkte!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:36

Ach jee! veel sterkte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:26

|( sterkte...wat triest :(:)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:45

Ook van mij heel veel sterkte.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:00

SparklingApp ,heel veel sterkte met het verlies van Sandy

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:58

Sterkte met het verlies van Sandy, wat zou dat een enorme leegte zijn, een paardje wat je al zo lang had nu te moeten missen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:51

Sparkl: ach wat triest, je hebt Sandy heel erg lang gehad, dat zal niet meevallen om nu zonder haar te moeten. Heel erg veel sterkte!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:28

Sparkl: wat verdrietig om te lezen, heel veel sterkte!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:25

Sparkl: Veel sterkte met het verlies.

Krijg toch elke keer een brok in mijn keel als ik lees dat er weer een van 'onze' paardjes is heengegaan... Je weet toch... Er komt een dag dat je het hier ook moet schrijven.
Laten we nog maar goed genieten van de tijd die we met ze hebben.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:24

Indy1990 schreef:
Sparkl: Veel sterkte met het verlies.

Krijg toch elke keer een brok in mijn keel als ik lees dat er weer een van 'onze' paardjes is heengegaan... Je weet toch... Er komt een dag dat je het hier ook moet schrijven.

Ik heb dit idd ook heel erg. Weer eentje van 'ons' topic. Heel verdrietig.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:35

Bedankt allemaal!
Het is na al die jaren idd heel raar dat ze er niet gewoon is.. mn hengst is ook erg van slag, toen ik zonder haar terug kwam had hij al door dat het niet goed zat.
Indy1990 schreef:

:j Helemaal mee eens!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:28

Goedenavond allemaal. Wij hebben een pony merrie van 32 jaar oud en vermoeden cushing. Maar we willen absoluut niet gaan doktoren met haar, ze is echt panisch voor ze. Ik heb erg weinig puf, ben hoogzwanger, alles hier door te lezen. Kunnen jullie symptomen van cushing op noemen? En wat kan haar helpen? Ze gaat op zich nog redelijk maar plast veel, vacht krult helemaal nu in de winter, ze wordt dement en doof en heeft vaak last van haar voorhoefjes. Alvast bednkt voor de reacties.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:12

Nou, ik denk dat je zelf nu al de meeste symptomen hebt opgenoemt....
gevoelig op de hoeven, krullen, lange vacht, veel plassen en drinken.
Ze is natuurlijk oo al op leeftijd, dus vreemd is het niet.

Je kan haar leed wat verzachten door haar dagelijks pergolide te geven, maar als je niet wil dokteren, zal haar toestand achteruit gaan. Verder zijn er nog wat middelen om haar kwalen wat dragelijker te maken.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:33

Vandaag nog wat foto's gemaakt van Moontje in de sneeuw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:36

Barbaras, bedoel je met niet willen doktoren dat je niet aan allemaal onderzoeken enzo meer gaat beginnen, of ook dat je geen medicatie meer gaat geven?
Het 2e zou ik persoonlijk iig wel doen en zou sowieso eens overleggen met je DA, misschien wil die met deze (duidelijke) symtomen zo ook wel pergolide voorschrijven, anders kan je ook urine opvangen en dat laten testen.

Chocolate gaat ineens ook overdag veel slechter zien..
Weet iemand of het zou kunnen helpen de dosis pergolide te verhogen?