[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:10

henshem schreef:
Paard at het graag maar ik vond niet dat hij het er veel beter op deed. Wat ik wel een beetje verwachtte gelet op de prijs.

Ik heb twee zakken besteld om te proberen.

Wat voeren jullie? Ik tast nl nog steeds in het duister waarom mijn shet weer bevangen is geraakt. Ik las in een ouder topic dat ze ook bevangen kunnen raken van te veel hooi. Ondanks dat dit laag in suiker is. 10%;van onbeperkt hooi is toch nog een hoop suiker.

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:12

Die van mij krijg Fiber Force en eet dit ook met smaak.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:14

Marcella schreef:
Die van mij krijg Fiber Force en eet dit ook met smaak.

Hoeveel voer je daar van? Mijn shet krijgt dat ook om hem op gewicht te houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:20

Om dik te houden zou ik anders senior priores geven. Die van mij heeft op het moment vetjes te veel dus die hoef ik niet dik te houden. ;)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:36

kvulden schreef:
Vandaag heb ik mijn Devita van 29 met cushing laten inslapen. 17 jaar hebben we voor haar mogen zorgen.

Sterkte kvulden! Een mooie leeftijd maar daardoor niet minder verdrietig vind ik altijd.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:45

damian23 schreef:
henshem schreef:
Paard at het graag maar ik vond niet dat hij het er veel beter op deed. Wat ik wel een beetje verwachtte gelet op de prijs.

Ik heb twee zakken besteld om te proberen.

Wat voeren jullie? Ik tast nl nog steeds in het duister waarom mijn shet weer bevangen is geraakt. Ik las in een ouder topic dat ze ook bevangen kunnen raken van te veel hooi. Ondanks dat dit laag in suiker is. 10%;van onbeperkt hooi is toch nog een hoop suiker.

Masters senior.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:07

Seniores Priores zit op 13% suikers & zetmeel, is dat niet te hoog?
Heb het elke winter veel gevoerd, maar sinds ze cushing heeft niet meer.
Voor nu alles suiker & graan vrij.
Mijn Fries krijgt 2x pd halve kilo Bonpard Muscle muesli, goed voor spieren & maag, en meerdere keren per dag een berg hooi. Hier helaas geen hoeveelheden van bekend, op vorige stal woog ik alles af in netten, maar hier voeren ze op het oog en dat ze het net op heeft bij de volgende ronde. Ze komt dagelijks op de wei.
Zelf voer ik dagelijks een meer slobber met halve kilo schep Vitalbix NutriMash & halve kilo Metazoa lucernebrok (voor de extra eiwitten). Hier gooi ik alle supplementen door.
Heb de Vitalbix Daily Complete en de Healthy Treats als 'lekkers' voor bij het trainen met de clicker.
Bij de Prascend krijgt ze een stukje appel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:38

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:43

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:56

Ga morgen even bellen hoe of wat. Had ze gemaild

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:50

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn shet ruin heeft sinds afgelopen najaar de diagnose ppid gekregen. Hij is 10 jaar oud, luxe gebouwd.
De diagnose was een eye opener. Hij verhaard altijd al slecht, wil slecht dik worden en heeft duidelijke vetbulten boven de ogen. Op moment van diagnose was hij flink hoefbevangen op 2 benen, hij liep op 3. Na pijnstilling en van gras naar hooi was dit gelukkig vrij snel over.

Na het starten van prascend heeft hij een tijd slecht gegeten. Dat doet hij nu gelukkig wel weer. Hij krijgt een kwart pil per dag, en na een tweede keer testen bleek dat voor hem de goede hoeveelheid. Hij krijgt vitalbix daily complete en een handje pavo 18+ voor de extra vetjes in overleg met de DA. Olie moest ook gevoerd, maar dat eet meneer niet.

We zijn inmiddels een aantal maanden verder. zoals gezegd eet hij wel weer goed, loopt weer goed en zit beter in zijn vel. Maar aankomen, ho maar. Hij is echt mager, en dat is de laatste tijd niet beter geworden, eerder slechter. De ruggegraat ligt er echt bovenop. Hij is nooit dik geweest, maar wel gewoon netjes op gewicht.
Nu ben ik lichtelijk ten einde raad. Wat is wijsheid? Scheren en een deken opgooien zodat hij geen energie meer verbruikt om zichzelf warm te houden? Ander voer zit ik niet om te juichen, hij reageert altijd heel heftig op voer (zandeten bij marstall force, enorme eiwitbulten en wit uitgeslagen urine bij te veel 18+) dus liever wissel ik niet van voer.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, maar die laatste staat hij alleen in als er een nieuw hooinet hangt. Hij heeft het ook niet koud, maar hij ziet er ook niet fit uit.
Wat zouden jullie me aanraden?
Ik blijf ondertussen natuurlijk in gesprek met de dierenarts, alles gaat in overleg. Maar een andere kijk op dingen waardeer ik ook altijd zeer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:15

Ik vind dat ook een lastig probleem. Mijn fjord krijg ik ook moeilijk dikker. Is ook bij a mager te noemen. Hij krijgt vanalles extra en je ziet (soms) wel iets verschil, maar om nou te zeggen dat hij mooi op gewicht zit ;( . En hij eet echt zat. Maar waar dat heen gaat :o?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:53

Niet scheren maar zeker bij regen en wind en temperaturen onder de 10 graden wel een deken op.
Heb je de omega 369 van subli wel eens geprobeerd? Kan je rustig opbouwen van een klein handje over het voer naar zoveel hij wilt desnoods als slobber met wat zemelen. Succes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:12

Ethelate schreef:
Seniores Priores zit op 13% suikers & zetmeel, is dat niet te hoog?

De masters zit ook op 13% zetmeel en suiker. Eigenlijk is dat dan al weer te veel. Of niet?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:53

Volgens de openingspost is 10 of lager ideaal. 13% is iets hoger maar hij doet het er erg goed op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:56

JudithO, ruggegraat die erop ligt klinkt als te weinig bespiering. Dit zou heel goed kunnen komen omdat je zo sober voert en daardoor ook te weinig ( goede ) eiwitten voert. Aminozuren ( eiwitten dus ) zijn nodig voor de spieren.
PPID verbruikt ook veel eiwitten toch ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:02

Weinig bespiering is inderdaad ook waar. Bij Leo ook. Maar ik zou al blij zijn met een laagje vet ook. Hier krijgt hij emmers met pulp, lijnzaad en slobber bij. Dat weerhoudt hem om nóg magerder te worden, maar aankomen is wel een ander verhaal. Hij zit enorm dik in het haar. Zweet niet ofzo, maar ben dan ook weinig geneigd om er een deken op te gooien. Lijkt me niet zo fris met die enorme laag wol. Maar wie weet ga ik daar toch nog eens aan beginnen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:10

Mijn shet is juist afgevallen toen hij aan de Prascend ging. Ik denk dat hij daarvoor insullineresistent was door de cushing. Nu heb ik weer moeite om hem op gewicht te houden. En ondanks alle voorzorg, is hij toch weer bevangen geraakt. Ik ga nu dus zijn rantsoen nog een keer goed onder de loep nemen en wellicht een deel van zijn hooi vervangen door een vezelrijk product wat heel laag in suiker en zetmeel is. Bv de Cavalor Fibre Force of de Pavo Speedibeet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:42

Speedibeet is ook een goede dikmaker mits je paard dit eet (moest ik heel veel van voeren om dikker te krijgen). Die van mij at het niet graag en de senior priores die ging er makkelijk in en hoefde ik maar een klein beetje van te gebruiken (heel weinig voeren). Ben het toen alleen ook nodig geweest omdat ik op een stal gestaan heb waar achteraf niet tot zeer slecht gevoerd werd. Ben het nu dus ook alweer een poosje niet nodig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:12

Ik ga het voerbeleid van mijn pony ook aanpassen. Hij is erg mager geworden -O- . Omdat hij met deken oploopt zie je dat toch minder. En als bijrijdster er is met zadel op, zie je het ook niet. En heb voor vrijdag afspraak staan voor bloedafname bij mijn paard. Ik verdenk hem ervan ook ppid te hebben. Ik hoop dat ik het verkeerd zie, maar hij heeft toch wel een paar kenmerken die opvallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:17

Wat betalen jullie nu voor 160 tabletten? Ik zie dat mijn dierenarts nu bijna tegen de 300 euro zit, dus ik ga toch eens kijken of ik het uit het buitenland kan halen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:20

Ik heb het vorige week bij andere dierenarts gekocht, omdat we daar met een pony waren voor onderzoek. Daar betaalde ik geloof ik 266,00 (kan de rekening zo snel even niet vinden).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:40

Maris schreef:
JudithO, ruggegraat die erop ligt klinkt als te weinig bespiering. Dit zou heel goed kunnen komen omdat je zo sober voert en daardoor ook te weinig ( goede ) eiwitten voert. Aminozuren ( eiwitten dus ) zijn nodig voor de spieren.
PPID verbruikt ook veel eiwitten toch ?

Ja, het is inderdaad ook weinig bespiering op de rug. Maar wat ik al zei, reageert hij heel gevoelig op eiwit in het voer. Dat maakt het nou juist zo lastig.. van die enorme eiwitplaten onder zijn buik lijkt me ook niet erg prettig.
Hij krijgt verder wel gewoon goed hooi, twee keer per dag. Daar minder ik absoluut niet op.
Zo sober wordt hij nou ook weer niet gevoerd... Vroeger kregen ze bij ons überhaupt nooit iets van brok. Dat is pas sinds een jaar. En dan nog niet eens door mijn ruin maar door mijn merrie.

Ik weet niks van dekens. Wat voor deken gooi je op een pony met dikke vacht? Waterdicht snap ik, maar dan. En is dat juist niet nadelig, want met een deken kan de vacht niet overeind gezet worden. Maar als je er een 200g op gooit, krijgt hij het dan weer niet te warm?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:45

Eiwitbulten krijgen is idd ook niet de bedoeling natuurlijk. Maar zou het niet kunnen dat hij/zijn die eiwitbulten krijgt van een overschot aan aminozuren die teveel in het dieet zitten ?
Om een eiwitstreng te kunnen maken heb je alle 19 ( ik geloof dat het er 19 zijn ) aminozuren nodig.
Heb je van aminozuur 1 t/m 18 100 eenheden , maar van aminozuur 19 slechts 10. Dan worden er 10 eiwitten aangemaakt. de rest van de aminozuren ( dus 90 eenheden van alle andere 18 ) zijn dan een overschot en belasten het lichaam. ook als het lichaam misschien die 100 eenheden eigenlijk gewoon nodig heeft.
Tenminste ....... zo ongeveer werkt het wel. En er zijn vaak een paar aminozuren tekort in het dieet van paarden zoals methionine b.v.

Lucerne schijnt die vaak ontbrekende aminozuren wel te bevatten ?! Maar in 18+ van pavo zouden ze ook moeten zitten.

Vraag anders eens aan Fibra hoe ze hierover denken ( Fibra is hier ook op bokt aanwezig ). Misschien wel interessant ook voor andere bokkers !
edit : ik heb Fibra een pb gestuurd om te vragen of ze ( of hij ??) hier even wil reageren als er tijd is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:21

pluisbeer schreef:
kvulden schreef:
Vandaag heb ik mijn Devita van 29 met cushing laten inslapen. 17 jaar hebben we voor haar mogen zorgen.

Sterkte kvulden! Een mooie leeftijd maar daardoor niet minder verdrietig vind ik altijd.

Zeker niet minder verdrietig. Ze maakte toch al 17 jaar deel uit van dit gezin. Al mijn kinderen nu 8 t/m 17 hebben allemaal op haar gereden en leuke dingen met haar gedaan. Het laatste jaar intensief verzorgd vanwege de cushing. Veel voermomenten omdat ze geen hooi meer kon eten. Iemand hier vroeg waarom ik heb moeten besluiten om haar in te laten slapen. Op kerstdag stond ze met een slokdarmverstopping toen in 'smorgens in de stal kwam. DA erbij eerst spierverslappers, maar dat leek niet te helpen. Daarna nog een keer de DA en hebben we geprobeerd haar te spoelen. Helaas ging dit niet. We kamen tot de conclusie dat de verstopping niet veroorzaakt werd door eten. Nog meer injecties en daar knapte ze van op. Maar 4 dagen later begon het weer niet zo acuut als kerstdag. Maar toch. En vanaf oudjaarsdag liet ze haar eten staan. Alles wat ze at kwam er weer uit. En we hebben samen op nieuwjaarsdag besloten dat we haar zouden laten gaan. De DA leek verder naar de kliniek niet een optie met een goede afloop. Idereen kon die dag nog even lekker met haar knuffelen. En ik heb 2 januari de DA gebeld en ze zijn vrijwel direct gekomen.