[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:06

Hier wel sterke voorkeur voor hooi. Kleine pakjes fijn Duits hooi, ging er zo in. Nu een groot pak fijn hooi en zijn net is de volgende dag niet leeg. Tja, jammer. Hij moet het maar gewoon eten, wat een luxe probleem... Het is prachtig hooi, mooi arm..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:22

cynthiar schreef:
Had ze het niet gewoon erg warm op stal?
Is ze geschoren?

Ze heeft het binnen en buiten, stond toestraks zelfs met haar neus boven de waterbak om maar te koelen. Ze is geschoren geweest, gelukkig bijna compleet in haar zomervacht terug. Dierenarts is toch maar weer geweest. Ventipulmin gekregen zoals verwacht binnen 3 dagen verbetering, ook maar even gekoeld helpt helaas maar voor even. Nu staat ze vannacht buiten om morgen overdag maar weer op stal te staan uit de zon.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:25

Moonlight17 schreef:
Mijn cushie gaat ook iets minder helaas niet door de cushing zelf, maar door haar longproblemen. Na gisteren 3 kwartier op stal te hebben gestaan, aangezien ik het ander paardje reed stond ze gewoon pompend te ademen. Vandaag nog even aankijken en anders mag de dierenarts toch weer even een bezoekje komen brengen.

Het kan natuurlijk wel door de cushing komen. De thermostaat is vaak stuk hè?!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:33

IMJ schreef:
Moonlight17 schreef:
Mijn cushie gaat ook iets minder helaas niet door de cushing zelf, maar door haar longproblemen. Na gisteren 3 kwartier op stal te hebben gestaan, aangezien ik het ander paardje reed stond ze gewoon pompend te ademen. Vandaag nog even aankijken en anders mag de dierenarts toch weer even een bezoekje komen brengen.

Het kan natuurlijk wel door de cushing komen. De thermostaat is vaak stuk hè?!

Zou kunnen, helaas laat ze geen andere symtomen meer zien dan veel ademhalingsproblemen en hoesten. Eet super, drinkt normaal, super vrolijk, een bitch tegen haar vriendin enzo. Helaas wat dunner geworden dus dat wordt wat bijvoeren van een slobber denk ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 06:18

Verkoudheid door verminderde weerstand kan cushing zijn.
Vermageren en humeurig kan ook cushing zijn.
Wanneer is haar waarde voor het laatst getest?

Edit, even terug gelezen, je geeft geen medicatie hè? Gezien al de klachten bij elkaar, misschien wordt het toch tijd...
Eerder ook wat gekke kale plekken, dikke vacht met weerborstels, vacht verkleuring, nu dat overmatig zweten en bovenstaande.
Ik vind het allemaal bij cushing passen...
Jij zei vorige keer dat je denkt dat het een beginstadium is..ik denk het niet.
Wanneer je paard het gaat tonen zit het er al 3 jaar...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:10

Waarde getest is weer even geleden
laatste keer was rond december geloof ik. Waardes waren toen normaal. Ik beslis helaas niet wanneer wat wordt gedaan

Medicatie krijgt ze niet meer bleef ze enorm depressief van en at ze ook zeer slecht door.

Vacht is ondertussen weer normaal, zweten deed ze ook al even niet meer.

Klinkt allemaal zo tegenstrijdig zo als zelfs meerdere dierenartsen uit dezelfde praktijk zeggen dat ze er echt super uit ziet voor haar leeftijd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:34

Maar de waardes waren toch niet normaal en daarom kreeg ze toch juist medicatie?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:09

Na ongeveer 6 weken de pracend te hebben gegeven waren de waardes wel al goed. Toen heeft ze wel even op een dubbele dosis gestaan om de symptomen helemaal weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:12

Huh? Wat een raar verhaal dit, sorry hoor. Maar dit heeft dus geen enkele zin, om maar zo een korte tijd prascend te geven, de meeste paarden zijn dan nog niet eens voorbij het punt van de vele bijwerkingen en het is een ongeneeselijke ziekte en dus kan de prascend helemaal niet genezen, maar wel zorgen voor een nog paardwaardig bestaan, maar dan kan je er niet meer mee stoppen hoor!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:30

Ik zou dat paard inderdaad weer snel terug op de Prascend zetten.
Ik merk nu zelfs nog steeds verbetering door het geven van de medicatie. Mijn merrie krijgt het vanaf half februari en moet er niet aan denken haar dit te onthouden.

Net als ohjajoh, snap ik deze keuze niet om te stoppen. Je moet echt even doorzetten, ook als ze depri wordt en slecht eet. Daarna krijgt je paard er pas echt lol van dat hij zijn medicijnen neemt.

Dit is gewoon zielig. Die van mij kon ook ene been niet voor de ander zetten door dat ze zo benauwd was. En nu........ze loopt een intensieve les van 30 min prima door!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:34

Ja.. dit is wachten tot het mis gaat..
Het is geen kuur. Je geeft het niet tot de waardes goed gaan.
Het gaat nooit meer over. Als de waardes goed zijn geef je de juiste hoeveelheid op dat moment. Ermee stoppen betekent dat je je paard toch wat tekort doet.

Als ie niet meer eet moet je de pil niet voor het eten geven maar juist er na.
Ook nooit bij het eten geven want dan kan het zijn dat je paard het eten niet meer vertrouwt..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 20-05-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:35

Als een paard 100% zeker Cushing heeft, dan heb je gelijk Ohjajoh.. maar, zelfs B.I. raadt aan om te kijken of na verloop van tijd ( en controle op de waardes) de pergolide verlaagd kan worden. In mijn geval heeft het stoppen met pergolide duidelijk gemaakt dat er wellicht géén sprake is van 'full-blown' PPID, maar dat bij de klachten van mijn paard de Insuline Resistentie wellicht de drijvende kracht is.

Bij de eerste Cushing test bleek Pauli in de 'schermerfase' te zitten - achteraf zou je kunnen bedenken dat het basaal ACTH toen dermate verhoogd was door het feit dat ze licht bevangen ( gevoelig) was toen het bloed afgenomen werd. En dat ze onder 'normale' omstandigheden wellicht geen PPID zou kunnen hebben.
Het is allemaal maar erg ingewikkeld.. zeker als er geen overduidelijke symptomen zijn. Bij ons was /is dat HB + verdikking boven de ogen en harde manenkam, meer symptomen van IR dan PPID.

Anyway, vanmorgen is bloed afgenomen dus we gaan in spanning afwachten hoe de uitslagen zijn. Die heb ik waarschijnlijk al donderdag ( zeker van de IR) - voor PPID gaat het bloed naar IDEX in Duitsland.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:47

Douraque schreef:
En volgende week komt er iemand shiatsu op hem doen. Ze zocht iemand met een ouder paard dat spierverlies had. Mijn paard is het perfect paard daarvoor. En baat het niet, schaad het niet. Ben zeer benieuwd

Sen krijgt deze week haar 2e Shiatsu-behandeling. Ik ben ook erg benieuwd of ik verschil ga merken. Het is iig heel erg ontspannend voor het paard.

Ik vind het ook maar erg ingewikkeld dat hele PPID-gebeuren en hoe meer ik er over lees hoe ingewikkelder het wordt :P. Zo was Sen licht koliekerig bij de 1e keer bloed afnemen, volgens de DA zou dit geen invloed moeten hebben op de ACTH, pas bij een ernstigere vorm van koliek (en dus veel pijn) stijgt de ACTH. Maar ik heb daar soms nog weleens mijn twijfels bij.

JP, altijd spannend dat afwachten van de uitslagen. Hier heb ik de uitslag meestal binnen 2 dagen, dus het wachten valt dan gelukkig wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:57

Jannepauli schreef:
Als een paard 100% zeker Cushing heeft, dan heb je gelijk Ohjajoh.. maar, zelfs B.I. raadt aan om te kijken of na verloop van tijd ( en controle op de waardes) de pergolide verlaagd kan worden. In mijn geval heeft het stoppen met pergolide duidelijk gemaakt dat er wellicht géén sprake is van 'full-blown' PPID, maar dat bij de klachten van mijn paard de Insuline Resistentie wellicht de drijvende kracht is.

Bij de eerste Cushing test bleek Pauli in de 'schermerfase' te zitten - achteraf zou je kunnen bedenken dat het basaal ACTH toen dermate verhoogd was door het feit dat ze licht bevangen ( gevoelig) was toen het bloed afgenomen werd. En dat ze onder 'normale' omstandigheden wellicht geen PPID zou kunnen hebben.
Het is allemaal maar erg ingewikkeld.. zeker als er geen overduidelijke symptomen zijn. Bij ons was /is dat HB + verdikking boven de ogen en harde manenkam, meer symptomen van IR dan PPID.

Anyway, vanmorgen is bloed afgenomen dus we gaan in spanning afwachten hoe de uitslagen zijn. Die heb ik waarschijnlijk al donderdag ( zeker van de IR) - voor PPID gaat het bloed naar IDEX in Duitsland.

Dat wat jij nu zegt, blijft voor mij bij MiniMe ook nog altijd mijn grote twijfel punt, dat het toch niet grotendeels de I.R. is, maar dat verklaart bij die van mij dan weer niet die vreselijke dikke vacht, niet ruien, echt al een paar jaar niet, begint nu eindelijk te komen, maagzweren, die vreselijke stress, slechte achterhand en die altijd aanwezige ontstekingen; en oedeemen maar ook die altijd maar weer terug komende wondjes en plekjes over het hele lijf...

Daarom test ik in oktober weer, dan is het precies een jaar geleden en hoop ik beter inzicht te kunnen krijgen door de test uitslagen van beide keren.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:49

Ik meld me ook echt bij de cushingers aan :(
uitslagen zijn binnen:
acth 33 en insuline 266
nu even verdiepen in deze waardes wat het betekent
Morgen de arts terug bellen over medicatie.
Vandaag liep hij kreupel op 1 achterbeen :(
Ik heb hem laten testen vanwege extreem dikke vacht, wat depressief overkomen en mijn gevoel daarbij
Verder dikke manenkam en koker.

jp wat waren de waardes bij jou?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:53

Voor de waardes wat normaal is qua acth, zie de OP

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:22

pluisbeer schreef:
Ik meld me ook echt bij de cushingers aan :(
uitslagen zijn binnen:
acth 33 en insuline 266
nu even verdiepen in deze waardes wat het betekent
Morgen de arts terug bellen over medicatie.
Vandaag liep hij kreupel op 1 achterbeen :(
Ik heb hem laten testen vanwege extreem dikke vacht, wat depressief overkomen en mijn gevoel daarbij
Verder dikke manenkam en koker.

lijkt mij insuline resistentie?Maar waar komt die dikke vacht dan vandaan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:33

pluisbeer schreef:

De voorlaatste keer heb ik alleen acth getest; dat was toen meen ik 47

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:35

Welkom pluisbeer!

Mijn schim is ook geschoren, veel te warm. Na lang tobben heb ik vandaag in overleg met de DA afgesproken dat we maandag opnieuw de waarden laten vaststellen om over te gaan tot medicijngebruik. Er blijven steeds problemen met de weerstand optreden (extreme gevoeligheid voor plekjes, zonnebrand, mok, dikke benen.. en onlangs weer een lichte infectie aan de voorste luchtwegen) en aangezien ik mijn paard nog niet in de wei wil gooien om met pensioen te gaan vind ik het de moeite waard om het te proberen.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 20-05-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:36

Ik heb deze 2 waardes alleen via de telefoon gekregen, met name die insuline lijkt me zeer hoog, even afwachten op de gemailde versie.

Maar zou het niet kunnen dat die waarde acth 33(=cushing) de verstoorde insuline productie veroorzaakt en als ik dat aanpak met prascend dat dat ook naar beneden gaat? maar 33 is niet heel hoog, maar ik las ook al dat dat niet alles zegt: te hoog is te hoog begreep ik?
(anders misschien metformine?)

Ben benieuwd wat de arts gaat adviseren en wat hij over die kruepelheid zegt(hoop wel echt dat het toevallig is, 1 achterbeen)
Laatst bijgewerkt door pluisbeer op 20-05-14 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:37

Metformine is meer voor Insuline Resistentie. Ik ben benieuwd hoe de complete uitslag er uit ziet.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:38

Jannepauli schreef:
Metformine is meer voor Insuline Resistentie. Ik ben benieuwd hoe de complete uitslag er uit ziet.

komt net binnen,maar meer staat er niet op(ik had gevraagd te testen op cushing en ir):

acth 33 met als referentie 0-10 pmol/L moet zijn?

insuline 276 met als referentie < 10mU/L moet zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:50

Het is voorjaar! En mijn cushies maken elkaar helemaal gek. Een oude fokmerrie die na 14 veulens voor t 2e jaar leeg is en goedgekeurde dekhengst die 4 jaar geleden gecastreerd is. Wat een lol samen.

Ik maar denken dat Den nietmeer dekte omdat hij echt ruin is. En dat Judith beter met haar hengstigheid om kon gaan (voorheen werd ze in de veulenhengstigheid meteen weer gedekt).
Maar niets is minder waar, ze hebben 'gewoon' cushing en gaan op de medicijnen weer helemaal los. Ook een van de jongere lellebellen kan haar lol niet op met Dennis. Als t te gek word moet ik ze uit elkaar halen, Dennis is de hele tijd in de weer als ze in de paddock staan (op t land zijn ze alleen met gras bezig).

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:43

ik geef alleen handje meusli en daar doe ik de prascent (1hele) doorheen en geef ik uit de hand zodat ik zie dat ze t opeet.
Ze gaat nu bijna een weekje helemaal vooruit, voor mijn gevoel is ze weer net als voorheen, , wanneer zou ik weer beetje kunnen gaan proberen met draven/longeren?
En wil haar zo graag weer tussen haar maatjes op een landje hebben,, maar ben zo bang dat ze dan weer HB word,,, maar blijkbaar waren die symptonen echt van die cushing,, want t was ineens binnen paar dagen weg toen ze haar prascent kreeg... Ik weet dat ieder paard anders reageerd, maar wanneer durfde jullie ze weer op t land te zetten ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:48

Ik heb daar dus een ruim half jaar mee gewacht , voordat die van mij weer een beetje gras mocht zien.
Ik zou maar even heel rustig aandoen, Goldflower, want een terugval hebben ze sneller als dat jij "gras" kunt zeggen namelijk...
Dus eerst een aantal weken helemaal weer goed lopen, zonder in het werk te zetten, alleen eigen beweging dus, dat heel langzaam gaan opbouwen, dmv aan de hand gaan stappen en dit dan weer langzaam aan uitbreiden. Ben jij dan een x aantal maanden verder en ze loopt nog steeds goed dan kan je ze eens 1 uurtje op het land gaan zetten, maar blijf in godsnaam heel voorzichtig hiermee!!