Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:Had ze het niet gewoon erg warm op stal?
Is ze geschoren?
Moonlight17 schreef:Mijn cushie gaat ook iets minder helaas niet door de cushing zelf, maar door haar longproblemen. Na gisteren 3 kwartier op stal te hebben gestaan, aangezien ik het ander paardje reed stond ze gewoon pompend te ademen. Vandaag nog even aankijken en anders mag de dierenarts toch weer even een bezoekje komen brengen.
IMJ schreef:Moonlight17 schreef:Mijn cushie gaat ook iets minder helaas niet door de cushing zelf, maar door haar longproblemen. Na gisteren 3 kwartier op stal te hebben gestaan, aangezien ik het ander paardje reed stond ze gewoon pompend te ademen. Vandaag nog even aankijken en anders mag de dierenarts toch weer even een bezoekje komen brengen.
Het kan natuurlijk wel door de cushing komen. De thermostaat is vaak stuk hè?!
Douraque schreef:En volgende week komt er iemand shiatsu op hem doen. Ze zocht iemand met een ouder paard dat spierverlies had. Mijn paard is het perfect paard daarvoor. En baat het niet, schaad het niet. Ben zeer benieuwd
Jannepauli schreef:Als een paard 100% zeker Cushing heeft, dan heb je gelijk Ohjajoh.. maar, zelfs B.I. raadt aan om te kijken of na verloop van tijd ( en controle op de waardes) de pergolide verlaagd kan worden. In mijn geval heeft het stoppen met pergolide duidelijk gemaakt dat er wellicht géén sprake is van 'full-blown' PPID, maar dat bij de klachten van mijn paard de Insuline Resistentie wellicht de drijvende kracht is.
Bij de eerste Cushing test bleek Pauli in de 'schermerfase' te zitten - achteraf zou je kunnen bedenken dat het basaal ACTH toen dermate verhoogd was door het feit dat ze licht bevangen ( gevoelig) was toen het bloed afgenomen werd. En dat ze onder 'normale' omstandigheden wellicht geen PPID zou kunnen hebben.
Het is allemaal maar erg ingewikkeld.. zeker als er geen overduidelijke symptomen zijn. Bij ons was /is dat HB + verdikking boven de ogen en harde manenkam, meer symptomen van IR dan PPID.
Anyway, vanmorgen is bloed afgenomen dus we gaan in spanning afwachten hoe de uitslagen zijn. Die heb ik waarschijnlijk al donderdag ( zeker van de IR) - voor PPID gaat het bloed naar IDEX in Duitsland.
pluisbeer schreef:Ik meld me ook echt bij de cushingers aan![]()
uitslagen zijn binnen:
acth 33 en insuline 266
nu even verdiepen in deze waardes wat het betekent
Morgen de arts terug bellen over medicatie.
Vandaag liep hij kreupel op 1 achterbeen![]()
Ik heb hem laten testen vanwege extreem dikke vacht, wat depressief overkomen en mijn gevoel daarbij
Verder dikke manenkam en koker.
jp wat waren de waardes bij jou?
Jannepauli schreef:Metformine is meer voor Insuline Resistentie. Ik ben benieuwd hoe de complete uitslag er uit ziet.