Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:13

L-Lysine voeren is het enige effectieve heb ik me laten vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:15

russel schreef:
Ga ik doen.....ik weet dus niet of hij iets in zijn neus heeft wat irriteert en ondertussen een wondje is geworden....of dat hij pollenallergie aan het ontwikkelen is, hoop het niet, woon tussen boomgaarden..of idd een variant van Rhino.

ik hou jullie op de hoogte!!!!

DA vond het te vroeg voor pollenallergie...niks met Rhinoachtige dingen te maken..zit misschien iets in neus wat irriteert. Duurt dit te lang, laat ik scopie doen....bloed is afgenomen..

just_kiki

Juut schreef:
Het virus blijft wel iets langer actief als 7 uur. Het lijkt me wijs als je voor iedere stal schone kleding en andere schoenen aantrekt. en even douchen. Gezien dit best wat van je kleding vraagt (ik kom op 3 stallen en mn wasmachine draait overuren), lijkt het me handig als je nu even keuze maakt naar welke stal je móet, en welk paard even zonder je kan

ik kan best keuzes maken. maar mijn school vind dat ik naar de stallen moet blijven gaan...
Dus vroeg me af wat jullie hier over denken. Zou school nu ook moeten zeggen even 3(minstens) weken geen stage?

dan zou ik nog maar naar twee stallen moeten. Dat is nog te doen kwa kleding en schoenen ( ik heb geen 5 paar schoenen :+ )

SodeletuutJarig

Daffie9 schreef:

Verkopen ze dat bij dierenwinkels?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:16

[***] schreef:
Ik vind het allemaal maar moeilijk ...

Op zich zit ik (zitten wij) een héél stuk van de bevestigde stallen af, maar ook hier vlakbij sterven paarden of hangen ze aan een draadje. Hierbij is niet bevestigd of ontkent dat het om rhino gaat, dit zou een paar dagen duren voordat het zeker zou zijn? Weet iemand hier meer van? Kan je meteen zien of je paard rhino heeft bv. of dat het wat anders is?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar je wordt toch wel ongerust als je van alle kanten vanalles hoort waaien ... En als dit dan nog eens allemaal anders is afhankelijk van de persoon die het vertelt dan weet je het helemaal niet meer :=

Zo gaan wij hier wel enten want volgens de DA zou dit wel nog zin hebben... Het zou geen zin hebben als het al op onze stal was, maar als het enkel nog maar 'in de buurt is' zou enten wel zin hebben ... Verder zei de DA dat als ze geënt zouden zijn ze het wel nog zouden kunnen krijgen, maar dat ze dan wel een stuk makkelijker behandelbaar waren en normaal gezien niet zouden sterven ... En hier lees je dan weer dat enten totaal geen zin heeft, in geen enkel geval.. Is leuk :+

Als je nu gaat enten hebben je paarden tijdelijk minder weerstand, wat nu dus heel gevaarlijk is! Bovendien voorkom je er de ernstige, neurologische variant niet mee. Dus waarom zou je het doen? Als ze alleen de verkoudheidsvariant krijgen komen ze daar zonder enting ook wel bovenop.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:17

Livanna schreef:
Zelfde probleem hier, loop stage op mijn eigen stal en die van school.
Ik vin dat ze de school stages af moeten schaffen... wat vinden jullie hiervan?

Ik vind dat dit echt moet :j bedoel jij komt maar op 2 stallen, ik 4a/5 waarvan 2 van school :=
Ze moeten het voor paar weken even aflassen vind ik :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:17

Nexus schreef:
Ben ik nou de enige die het gemodereer (op een trieste manier) ronduit lachwekkend vind worden?!
Op diverse - naar mijn idee betrouwbare - mediasites worden naam en toenaam genoemd met bronvermelding, maar Bokt leeft in ontkenning omdat het hen persoonlijk nog niet bevestigd is?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:18

Ja daar is het ook dat heb ik ook gehoord

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:18

Moderatoropmerking:
Zojuist weer een plaatsnaam verwijderd.
Ik wil jullie met klem verzoeken om te stoppen met het noemen van plaatsnamen die niet in dit [VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 5 maart 2012 19.24 uur* topic vermeld staan. Deze berichen zullen worden aangepast of worden verwijderd.
Berichten waarin gevraagd wordt om pb's worden ook verwijderd.
Linken naar andere site's waar geruchten staan zorgt alleen voor onnodige paniek.
Als jullie geruchten horen stuur die dan naar de nieuwsredactie, alvast bedankt.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:19

just_kiki schreef:
Livanna schreef:

Ik vind dat dit echt moet :j bedoel jij komt maar op 2 stallen, ik 4a/5 waarvan 2 van school :=
Ze moeten het voor paar weken even aflassen vind ik :=

Ja ik vind dat ook, stel hier in *** is het nog niet en *** al wel, maar nog niet bekend, dan is de kans groot dat ik mijn stal besmet met het Rhinovirus
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-03-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:20

Enten tegen Rhino is hoogstwaarschijnlijk alleen effectief tegen de verkoudheidsvorm, maar niet tegen de neurologische en abortusvorm. Bovendien ben je toch al te laat. De 1e basisenting moet dan nu en de tweede daarop nog een keer na 4 weken voor volledige bescherming.

Stage afschaffen? Waarom? Om verspreiding van ziektes te voorkomen? Nou dan moet ook niemand meer naar les of op wedstrijd en dan nog....
Nee hoor lekker verder met stage. Ga je na stage naar een andere stal, dan ff schone kleren aan en goed je handen wassen (vooral ook onder je nagels)

Voorkomen kan je dit soort dingen toch nooit helemaal, misschien wel beperken, vandaar dat bij ons voorlopig iig een vervoersverbod geldt. Ook worden er even geen nieuwe paarden aangenomen...

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:21

Livanna schreef:

Heb hetzelfde probleem, 1 dag op school, 1 dag orun cursus, 3 dagen stage en mijn eigen paard.
Het is niet anders op het moment, school wilt stage nog niet afbreken, maar ik vind het wel een groot risico. Stageplekken kunnen daarintegen wel naar school bellen en melden dat ze niet willen dat wij bij de schoolpaarden komen of dat wij geen stage meer lopen om het nog enigzins te beperken..

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:22

@ Livanna/just_kiki Gewoon wanneer je van de ene stal komt je douchen en schone kleren (denk ook om andere of ontsmette schoenen/laarzen en andere jas!) . Dan is het geen probleem ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:22

Daffie9 schreef:
Enten tegen Rhino is hoogstwaarschijnlijk alleen effectief tegen de verkoudheidsvorm, maar niet tegen de neurologische en abortusvorm. Bovendien ben je toch al te laat. De 1e basisenting moet dan nu en de tweede daarop nog een keer na 4 weken voor volledige bescherming.

Stage afschaffen? Waarom? Om verspreiding van ziektes te voorkomen? Nou dan moet ook niemand meer naar les of op wedstrijd en dan nog....
Nee hoor lekker verder met stage. Ga je na stage naar een andere stal, dan ff schone kleren aan en goed je handen wassen (vooral ook onder je nagels)

Voorkomen kan je dit soort dingen toch nooit helemaal, misschien wel beperken, vandaar dat bij ons voorlopig iig een vervoersverbod geldt. Ook worden er even geen nieuwe paarden aangenomen...

Hier in de regio is er in ieder geval al 1 school die de praktijklessen heeft afgeschaft totdat de zaak weer enigzins onder controle is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:23

Ik ga nu ook even niet op wedstrijd idd ;) ik mag niet eens van het terrein af van me stal incl paard ;) (net als vele stallen hier in de buurt) Ik Les wel,want die persoon woont ook op het terrein.
Ik vind het link :j
beter voorzorgsmaatregelen als niks toch ? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:24

Daffie9 schreef:

Dat hangt ook van het stalbeleid af. Bij ons kom je er nl niet meer in als je meerdere stallen per dag bezoekt. Het is niet na te gaan of iedereen voldoende zijn kleding en zichzelf wast voor je naar een andere stal gaat.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:24

Juut schreef:
S_en_Z schreef:
Lekker dan. >;) (wbt de CDA)

De meldplicht die het CDA verplicht wilt stellen? Lijkt me juist alleen maar goed. Rhino is niet te voorkomen, en het is rot als het op jouw stalopduikt, maar móeten melden maakt wel dat de omgeving de juiste voorzorg kan nemen

Onze stal is al gesloten. Wedstrijden zijn afgezegd. Er hangen al pamfletten waar duidelijk op staat hoe het beste om te gaan met de situatie. De eigenaar heeft ons verboden met de paarden het erf af te gaan (overleg in spoedsituaties natuurlijk) en op de pamfletten staat duidelijk hoe te handelen als je ook op andere stallen komt. Enkel omdat KNHS advies heeft gegeven en zij zelf ook geen risico willen lopen.

Hier prima geregeld dus.

Meldingsplicht, prima. Maar wat als er ook een ruimingsplan komt?

Heeft er 1 rhino wordt de hele stal uitgemoord. Sta je daar te kijken hoe een grijper jouw vermoorde paard in een vrachtwagen staat te scheppen. Terwijl het ook had gekund dat wanneer de stal juist gehandeld zou hebben zonder bemoeienis er maar 2 paarden ziek waren geworden.

Nee dankje, de paardensector is nu toch zelf al hard aan het werk om het virus zoveel mogelijk te beperken?

Ik denk dat de stalhouders meer "positiviteit" en "aanmoediging" nodig hebben om uit zichzelf te melden wanneer er een abortus- of neuro- variant van rhino is.

horselover66

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:29

Nikass schreef:
[***] schreef:
Ik vind het allemaal maar moeilijk ...

Op zich zit ik (zitten wij) een héél stuk van de bevestigde stallen af, maar ook hier vlakbij sterven paarden of hangen ze aan een draadje. Hierbij is niet bevestigd of ontkent dat het om rhino gaat, dit zou een paar dagen duren voordat het zeker zou zijn? Weet iemand hier meer van? Kan je meteen zien of je paard rhino heeft bv. of dat het wat anders is?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar je wordt toch wel ongerust als je van alle kanten vanalles hoort waaien ... En als dit dan nog eens allemaal anders is afhankelijk van de persoon die het vertelt dan weet je het helemaal niet meer :=

Zo gaan wij hier wel enten want volgens de DA zou dit wel nog zin hebben... Het zou geen zin hebben als het al op onze stal was, maar als het enkel nog maar 'in de buurt is' zou enten wel zin hebben ... Verder zei de DA dat als ze geënt zouden zijn ze het wel nog zouden kunnen krijgen, maar dat ze dan wel een stuk makkelijker behandelbaar waren en normaal gezien niet zouden sterven ... En hier lees je dan weer dat enten totaal geen zin heeft, in geen enkel geval.. Is leuk :+

Als je nu gaat enten hebben je paarden tijdelijk minder weerstand, wat nu dus heel gevaarlijk is! Bovendien voorkom je er de ernstige, neurologische variant niet mee. Dus waarom zou je het doen? Als ze alleen de verkoudheidsvariant krijgen komen ze daar zonder enting ook wel bovenop.

Omdat de DA zegt dat het wél zin heeft?
Dat is nu juist het leuke aan alles, iedereen schreeuwt wat anders :+

Hier zeggen ze (zegt de DA dus) dat wanneer je paard geënt is deze ook beter behandelbaar voor de varianten waar geen enting tegen mogelijk is. Deze kunnen ze dus wel nog krijgen, je voorkomt het niet, maar doordat ze al afweer hebben opgebouwd tegen het virus zou je ze beter kunnen behandelen dus minder kans op sterfte.

Voor de enting is het inderdaad laat :j Moet inderdaad nog een 2e keer geënt, maar als het nog een week buitengehouden kan worden zouden de paarden wel al goed beschermd zijn. Volgens de geruchten hier dan :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:30

S_en_Z schreef:
Juut schreef:

De meldplicht die het CDA verplicht wilt stellen? Lijkt me juist alleen maar goed. Rhino is niet te voorkomen, en het is rot als het op jouw stalopduikt, maar móeten melden maakt wel dat de omgeving de juiste voorzorg kan nemen

Meldingsplicht, prima. Maar wat als er ook een ruimingsplan komt?

Waarom zou je met EHV-1 gaan ruimen? Dat is totaal niet logisch gezien EHV-1 totaal geen gevaar voor de volksgezondheid meebrengt.

horselover66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:31

Sodeletuut schreef:
Daffie9 schreef:

Verkopen ze dat bij dierenwinkels?

Hier wel in Overasselt en je kunt het ook via internet bestellen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:32

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:32

Dierenarts hier in het dorp zegt dat het geen noodzaak is de paarden op het erf te laten, stalgenoten gaan dus gewoon van het erf af... Is het gek dat de dierenarts dat zegt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:33

Tsja.. MKZ was ook geen gevaar voor de volksgezondheid. Toch werden die ook geruimd.

http://www.devoedingswijzer.nl/dierziektes.html

Citaat:
Mensen kunnen geen mkz krijgen. Het eten van vlees van een besmet dier is niet schadelijk voor de gezondheid.

italiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:34

Bokt.nl lijkt steeds meer op iraanse media.... = censuur op de berichten van gebruikers.
Ik ben tegen paniekzaaierij maar het moedwillig wijzigen van posts gaat ook te ver.