Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:38

xDenies schreef:
Chesss schreef:
Ik ben wel fan van de majestic meer dan alle andere dingen. Wat je wel kan doen is kuren met maagcompositum

Het is of, of neem ik aan? Niet allebei bedoel ik.

Edit: Heb een grote pot Mastic Horse besteld en ga hier nog maar even mee aan de slag. Maar niet over de brokken (want dat werkt voor geen meter) maar door een handje slobber.

Waar bestel je grote pot, ik ken enkel de kleintjes.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:41

[***] schreef:
Ik geef haar 2 handjes Gastro van Havens, daar gooi ik nu de omeprazole korrels doorheen. Misschien is fiber force ook wel een goede.

heb je gekeken naar het suiker + zetmeel in Gastro? Dit is vergif voor paarden met gevoelige maag/ darmen...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:51

Chesss schreef:
Waar bestel je grote pot, ik ken enkel de kleintjes.

Gewoon hier: http://mastichorse.nl/
Vorige keer op purepaardenvoeding besteld maar toen kreeg ik een heel hoop vragen via de email en over allerlei supplementen. Toen ik aangaf niet standaard supplementen te willen voeren maar wel open sta voor tijdelijk en informatie hield het meteen op; erg jammer, want ik sta open om te leren. Maar ben niet van mening dat ik een hele kruidentuin in mijn kast hoef aan te leggen.

Dus nu gekeken en vergeleken en ik was via deze website toch iets goedkoper uit. Kreeg gelijk een email hoe en wat. Ik laat het naar mijn werk sturen dan weet ik zeker dat ik het gelijk heb.

Wicky

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:56

Mastic werkt wel goed, maar ben gestopt ermee omdat het toch niet handig voert. Plakkerig, klonten in het potje, hele inhoud van de pot keihard.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:00

Plakkerig vond ik het juist totaal niet. Het stoof zo van de brokken af. Maar ik ben niet iedere dag op stal dus had ik geen andere keus, maar het was gigantisch onhandig. Klonten in het potje hoeft geen ramp te zijn, het is niet het meest ideale; maar ik kreeg een nieuwe levering toegestuurd, wellicht zit daar het probleem in.

Wat gebruik jij nu, als ik vragen mag?

Ik las ook het één en ander over speedibeet vanwege pectine?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:48

Mijn patiënt is ondertussen bijna een jaar verder na de eerste behandeling. Hij heeft na een koliekaanval drie dagen niet gegeten, door de DA op gastroguard gezet.

Naast Mastic heb ik altijd een "thee" van rode ieppoeder en heemstwortel gegeven, soms aangevuld met andere kruiden. En Speedibeet, luzerne, zemelen en (kleine hoeveelheid) Havens Gastro. Maar m'n patiënt had al bij aanschaf twee jaar terug klachten om op gewicht te komen en te blijven, bespiering bleef altijd achter. Erg stressgevoelig type, altijd al slechte (ruwvoer)eter met een zeer fragiel verteringsstelsel. Ik wilde graag op een zo natuurlijk mogelijke manier ingrijpen, zorgen voor rust en eetlust want ook daar ontbrak het soms aan. Op dit moment heb ik hem aardig op orde en in conditie, nou kijken of en hoe hij verder ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:04

nickynicole schreef:
[***] schreef:
Ik geef haar 2 handjes Gastro van Havens, daar gooi ik nu de omeprazole korrels doorheen. Misschien is fiber force ook wel een goede.

heb je gekeken naar het suiker + zetmeel in Gastro? Dit is vergif voor paarden met gevoelige maag/ darmen...

Tja ik moet de korrels op de één of andere manier bij haar naar binnen zien te krijgen. Daarbij is het in mijn ogen niet slechter dan een ander krachtvoer.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:44

Gastro + is duidelijk veel slechter dan ander krachtvoer omdat het zoveel suiker+zetmeel bevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:49

Je moet je ook niet blind staren op suiker en zetmeel.... Mijn paard doet het er heel goed op en die had maag en flinke darmproblemen. Op vele andere soorten voer ging het gelijk mis.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:55

Ik breng dit alleen ter sprake omdat het bij die van ons voor de genade klap heeft gezorgd. We hebben zowel de Gastro + als de Paddy's Choice gevoerd. Beide soorten krachtvoer zijn op de markt gebracht onder de noemer speciaal voor darm en maagklachten. De dierenartsen die mijn paard hebben behandeld geven aan dat deze vorm van voorlichting vanuit de leverancier niet overeenkomt met de samenstelling van het voer.

Maar als je paard darm en maagproblemen heeft zou ik nooit dat risico willen lopen concessies te doen aan het suiker+zetmeel gehalte. Misschien zou je paard het nog veel beter doen wanneer je krachtvoer geeft met lage concentraties.

Daarbij is het aangetoond dat suiker+zetmeel slecht is voor paarden met maag en darmklachten. Dat dit per paard verschilt zal best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:03

Dat heb ik allemaal getest uiteraard :) mijn paard kreeg faser light van marstall daar is het suiker + zetmeel heel laag en ook nog graanvrij. Maar sinds ik weer de gastro erbij ben gaan geven doet die het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:48

nickynicole schreef:
Ik breng dit alleen ter sprake omdat het bij die van ons voor de genade klap heeft gezorgd. We hebben zowel de Gastro + als de Paddy's Choice gevoerd. Beide soorten krachtvoer zijn op de markt gebracht onder de noemer speciaal voor darm en maagklachten. De dierenartsen die mijn paard hebben behandeld geven aan dat deze vorm van voorlichting vanuit de leverancier niet overeenkomt met de samenstelling van het voer.

Maar als je paard darm en maagproblemen heeft zou ik nooit dat risico willen lopen concessies te doen aan het suiker+zetmeel gehalte. Misschien zou je paard het nog veel beter doen wanneer je krachtvoer geeft met lage concentraties.

Daarbij is het aangetoond dat suiker+zetmeel slecht is voor paarden met maag en darmklachten. Dat dit per paard verschilt zal best.

Ik vind het juist goed dat je dit ter sprake brengt. Ik heb inderdaad het suiker/zetmeelgehalte bekeken en gedacht dat die paar handjes die ze krijgt niet zo erg zouden zijn, maar zoals ik van het weekend al schreef, lijkt mijn merrie meer klachten te hebben/krijgen. Of dit door de Gastro komt is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat ik het met de pavo vital ga proberen. Volgens voervergelijk scheelt het in totaal 18%.

Bij mijn merrie valt het de laatste tijd erg op dat ze zo opgeblazen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:01

Je zou ook kunnen kijken naar Marstall Faser light daar zit ook amper iets in en als extra probiotica. Mijn paard doet het beter met gastro erbij maar dat zal per paard verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:36

Yvank_ schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar Marstall Faser light daar zit ook amper iets in en als extra probiotica. Mijn paard doet het beter met gastro erbij maar dat zal per paard verschillen.

Ziet er ook goed uit. Heb even op voervergelijk gekeken.

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk extra voeren (dus buiten onbeperkt hooi), maar wil ook niet dat ze vit/min tekort oploopt. Om aan de vit/min behoefte te voldoen moet ik behoorlijk wat Faser light geven. En mijn paard is prima op gewicht. Eerder te dik dan te dun.

Van een vit/min brokje heb ik maar heel weinig nodig.

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:47

Kom weer even binnenvallen.. in april uitgebreide maagzweren geconstateerd bij mijn merrie. Inmiddels is ze absoluut niet meer lusteloos en zit ze goed in haar vel, maar we zijn er nog niet.

Geef nu twee schepjes abler+ per dag, half kilo gastro+ per dag, aangevuld met luzerne en lijnzaadolie. En onbeperkt hooi uiteraard.

Wil het biks gaan opvoeren naarmate ze meer in training komt (nog in opbouw na blessure). Paard heeft opgeblazen buik, is gevoelig bij aanraking (kan ook hengstigheid zijn) en komt bovendien niet terug in dr vacht (eind okt. geschoren en nog geen haar erop). Heeft iemand tips qua voeradvies? Ik zit te denken aan een vitamine/korrel en iets ter ondersteuning van dr darmen. Twijfel nu ook aan de gastro+, merk eigk geen positief verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:56

zjeeel schreef:
Kom weer even binnenvallen.. in april uitgebreide maagzweren geconstateerd bij mijn merrie. Inmiddels is ze absoluut niet meer lusteloos en zit ze goed in haar vel, maar we zijn er nog niet.

Geef nu twee schepjes abler+ per dag, half kilo gastro+ per dag, aangevuld met luzerne en lijnzaadolie. En onbeperkt hooi uiteraard.

Wil het biks gaan opvoeren naarmate ze meer in training komt (nog in opbouw na blessure). Paard heeft opgeblazen buik, is gevoelig bij aanraking (kan ook hengstigheid zijn) en komt bovendien niet terug in dr vacht (eind okt. geschoren en nog geen haar erop). Heeft iemand tips qua voeradvies? Ik zit te denken aan een vitamine/korrel en iets ter ondersteuning van dr darmen. Twijfel nu ook aan de gastro+, merk eigk geen positief verschil.

Mijn gedachte is dan ook meteen de gastro. Mijn paard krijgt het sinds ruim een maand en is nu ook zo opgezwollen als een skippybal...... Ook krijgt mijn paard meer klachten als ze luzerne krijgt.

Ik geef bij de Abler trouwens ook zakjes met probiotica. Ik ga het nu maar eens een week of 2 zonder gastro proberen. Heb voor mijn pony pavo vital, dus heb het toch al in huis.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:06

nickynicole schreef:
[***] schreef:

Dat is precies de reden waarom ik er een hele tijd mee gestopt was. Maar omdat mijn paard achteruit ging toch weer Gastro gaan voeren en hij knapt er weer van op!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:08

Wicky schreef:
Mastic werkt wel goed, maar ben gestopt ermee omdat het toch niet handig voert. Plakkerig, klonten in het potje, hele inhoud van de pot keihard.

Mastic deed helaas niets bij mijn paard.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:00

Hier gelukkig wel, dus ga ik daar maar mee verder zodra de pot binnen is. Vandaag Speedibeet gehaald en gelijk maar wat gegeven zodat er in ieder geval al iets het lichaam in gaat. Ook wat summerfit koeken gekocht gewoon als extraatje. Ze heeft in ieder geval staan smullen.

Ze voelt zich na het lopen in ieder geval fijner dan als ik haar van stal af haal. Ze staat nu tot aan de middag buiten in een paddock en 's middags op stal. Dat was ze ook niet gewend (en bij mij ook niet bekend toen ik haar hier heen heb verhuisd) dus wellicht doet dit ook wel iets.
Ze was hele dagen paddock gewend, gewisseld met weiland. En heeft hier vanaf september hele dagen op de wei gestaan. Nu dus halve dagen paddock.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:05

Summerfitkoeken zijn gewoon mineralensupplementen, dus geen snoepgoed. Niet naast een andere mineralenbrok en niet meer dan 1 koek (er zitten 30 koeken in een klein pak) per 300kg paard.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:08

Mizora schreef:
Summerfitkoeken zijn gewoon mineralensupplementen, dus geen snoepgoed. Niet naast een andere mineralenbrok en niet meer dan 1 koek (er zitten 30 koeken in een klein pak) per 300kg paard.

Uh ......? Snoepgoed, pardon? Dat staat toch nergens? Ze vond het lekker, dat is toch alleen maar positief :') Ze krijgt geen andere mineralenbrok en ze krijgt ook niet meer dan één koek(edit: En ook al helemaal niet iedere dag!). Rustig maar hoor. Ze weegt ruim 500 kilo.

Beestje heeft een zware elektrochemotherapie gehad en mag heus wat extra.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:10

Er staat: "gewoon als extraatje" dus dat klinkt als snoepgoed.

Helemaal top dat ze dan nu wel wat krijgt, maar ik kan het beter een keer te veel dan te weinig zeggen. Ze mag trouwens 1.5 koek met ruim 500kg als je naar de voedingswaarde kijkt, dan dekt het zo optimaal mogelijk.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:34

Dan heb je dat verkeerd opgevat. Ik bedoel 'gewoon als extraatje' wat niets te maken heeft met de eventuele maagzweren maar gewoon ter ondersteuning van haar lichaam.

Mijn merrie is heel zielig en heeft nog nooit in haar leven snoepgoed gehad. Dat mot ze overigens ook niet eens.

Bedankt voor je extra oplettendheid, maar komt goed ;) Ik ben heel voorzichtig met alles wat ik extra geef.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:36

Ik ook weer even terug bij af... voeren jullie de abprazole ook gewoon met voer? Het lijkt echt geen donder te doen..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:11

Wat vervelend! Geef je voldoende?