[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:03

Mag ik mij hier (helaas) ook melden?
Heb al het een en ander gelezen, ga straks nog even verder met bijlezen in dit topic, dus excuus voor de ego post.

Mijn merrie is al enkele jaren bekend met kuchen in de winterperiode. Twee keer luchtweginfectie gehad, behandeld met Respulmin siroop waarna het kuchen weer klaar was. Ons is op die momenten niet duidelijk gemaakt dat ze beter niet meer op hooi kon, aangezien ze het altijd in de winterperiode kreeg werd (blijkbaar) aan een andere oorzaak gedacht, in combinatie met gevoeligheid voor enting.
Staat als bijna 9 jaar bij ons aan huis. Altijd op hooi en stro. Vorig jaar vanwege verhuizing in de winterperiode op een andere stal gestaan ter overbrugging, hier geen klachten qua hoesten. Hier kreeg ze kuil gevoerd.
Sinds een klein jaar op nieuwe locatie aan huis, zo veel mogelijk naar buiten. In de winter 's nachts op stal. Vlas als stalbedekking en hooi in hooinet, beviel super. Paar weken geleden enting gehad, waar ze erg gevoelig voor is. Paar dagen daarna kwam weer een kuchje. Rustig aan gedaan, kuchje weer weg maar helaas kwam hij weer terug. Omdat ze bekend is met luchtweginfectie er een beetje vanuit gegaan dat dit weer het geval was, maar alsnog DA maar laten komen. Helaas is de situatie inmiddels erger en heeft ze astma... Ik ben toch wel behoorlijk geschrokken van die woorden en voel me schuldig dat ik niet meteen een DA erbij gehaald heb, na het eerste kuchje. Gelukkig is ze wel heel actief, vrolijk en eet ze goed.
Ze heeft een injectie gehad en moet nu wederom tien dagen aan de Respulmin. Daarna komt DA weer ter controle. Inmiddels hooi gaan weken, en opzoek naar kuil, wat ook al gevonden lijkt te zijn. Met een goed management, vooral mbt ruwvoer, moet het volgens de DA wel te handelen zijn, echter hadden we ook niet later moeten zijn volgens hem. Komende twee weken dus aankijken. Zo veel mogelijk naar buiten. 's Nachts op stal met de buiten luiken open voor goede ventilatie en vooral rust.
Ik hoop op goed nieuws over twee weken..

Zijn er in dit topic ook mensen die nog (actief) rijden met hun paard, ondanks problemen zoals astma of luchtwegproblemen?
Ben wel benieuwd naar de ervaringen op dat gebied.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:17

Astma heb je in verschillende gradaties, die nog niet zo lang geleden anders aangeduid werden (IAD en RAO, en nog wat dacht ik). Astma kan van mild tot ernstig zijn. Hoe dat nu op de uitslagen van de BAL spoeling staat weet ik niet, die van ons kreeg nog het stempeltje stofallergie/RAO.

Voordroog (ik ga er even vanuit dat je dat bedoelt met kuil, want kuil is voor koeien) is wat dat betreft inderdaad beter, maar lang niet elk paard doet het daar goed op. En merk je soms pas na een hele tijd. Die van ons kreeg het ook, werd standaard op stal gevoerd, maar na een paar jaar kon hij er niet meer goed tegen. En goedwerkende darmen zijn juist heel belangrijk, zeker ook bij luchtwegproblemen.

Wij zijn toen, omdat die van ons nat hooi (of dat nou alleen even gedompeld was, of geweekt) absoluut niet wilde eten, bij een hooistomer uitgekomen. Gestoomd hooi is niet alleen stofvrij, het doodt ook de schimmelsporen, waar paarden met astma erg gevoelig voor zijn, meer zelfs dan voor stof. En dat hooi krijgt hij dan vanaf de grond, in zijn uitloop gewoon "los" en binnen in een haybar-achtig ding (lees: een zelf geknutseld geval, gewoon een stuk van een rubber rol in een hoek geschroefd).

En verder is hier al veel geschreven over zouttherapie, waar echt heel goede resultaten mee gehaald worden. De standaard gegeven medicijnen (ventipulmin of respulmin al dan niet in combi met prednison) kunnen bij een beginnend hoestje helpen, maar veel meer dan symptoombestrijding is het niet. Zoek maar eens in dit topic voor ervaringen. Andere mogelijkheid is vernevelen (zoutoplossing, andere vrij voor vernevelen verkrijgbare middelen maar ook medicijnen). Een aantal hier, waaronder ik, hebben een flexineb, maar er zijn er ook met een ander, goedkoper alternatief (weliswaar niet draadloos).

En om eindelijk antwoord te geven op je vraag :+ die van ons heeft astma, is 18 jaar, heeft een conditie om jaloers op te worden en staat dus nog steeds volop in het werk. Dat dankzij zouttherapie, en voor "onderhoud" de flexineb, het gestoomde hooi, geen stro meer, en aangepaste voeding, wat in zijn geval betekent graanvrij, extra eiwitten, en een goede vetbron.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:22

IwanLuver schreef:
De kosten intern weet ik niet, omdat ik heen en weer reis.
Ik weet wel dat ze tot eind april vol zit om je paard daar te stallen voor de therapie.

Wij betaalden toen dacht ik iets meer dan 500 euro, maar dat was in 2018, en tijdens een introductie aanbieding. Daarbij hebben we er, om de spa-ervaring compleet te maken, nog de vitafloor bijgeboekt voor alle dagen. Maar als je ze belt, of via facebook (zoek even op Equisana Stables) benadert heb je heel snel antwoord. Als ik me niet vergis zag ik ergens deze week op facebook een bericht langskomen waar in stond dat ze per 1 april weer plek heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:50

Nibbitlotus, vervelend zeg, sterkte en hopelijk verbetering komende weken.

De eerste luchtweginfectie was 2008. Er volgenden er een hoop meer. Ik heb in 2016 Rao en equine astma als diagnose meegekregen. Maar helemaal duidelijk is dat voor mij niet. Het ene paard is het andere niet met die diagnose. Ze is een tikkende tijdbom daar hou ik rekening mee. Weerstand hoog en arbeid zoals ze het aangeeft. Altijd buiten staan (met heel rot weer een nacht binnen op vlas), en sinds 2 jaar weer op gewoon hooi omdat ze met voordroog Dr voegen uit groeide en dat helpt ook niet voor de gezondheid. Ik heb lang rustig aan gedaan, matige beweging mag maar geen piek belasting. Losgooien deed ik heel lang ook niet omdat ze dan zo uit d'r panty ging en vervolgens bijna in bleef en heel lang duurde voor ze op adem was. Nu ben ik daar weer wat makkelijker in. Na zulke belasting duurt het heel tijd voor het rustiger is, maar ze is er zo blij mee... Ze is periodes wat sneller buiten adem, je hoort dr wat meer, sneller moe en galop doen we echt op max maar 2 rondjes bak achter elkaar maar eerder minder. Maar verder gaat ze super. Soms een periode wat minder, en momenteel een periode met een kuch in het begin. Dan krijgt ze wat meer ondersteuning. We rijden soms lange buitenritten en galopperen op het strand. Ik mag momenteel niet klagen <3 Ze is nu 18.

NibbitLotus

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:48

@Sandra: Bedankt voor je uitgebreide antwoord, erg fijn. Ik ga zo eens wat research doen naar de medicatie en behandelingen die je noemt.

Met kuil bedoel ik inderdaad voordroog.
Voor nu weken we het hooi, aangezien we niet zo snel voordroog konden krijgen. Ik ga zometeen bij een vrouw uit de buurt kijken, die heeft een stofgevoelig paard en haalt haar ruwvoer bij een boer uit de buurt en die doet het daar super op.
Volgens de DA moet de overstap naar voordroog al heel veel verschil gaan maken, dus dat proberen we eerst, in combinatie met de medicijnen.
Ik ga wel alvast even wat inlezen over zouttherapie en hooistomers, bedankt voor de tips!

Voor de rest in mij niet veel duidelijk gemaakt betreft de gradatie, ook is er niks gezegd over evt blijvende medicatie. Ik ga er vanuit dat ik daar bij de controle meer over ga horen.

Wel erg fijn om te lezen dat er met een conditie niks mis hoeft te zijn! :D (Door een goed management dan). Mijn merrie is nog maar 11 dus veel te jong om als grasmaaier te functioneren naar mijn mening. Maar goed, mocht het uiteindelijk allemaal erger zijn dan verwacht dan is het natuurlijk niet anders.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:04

Ik was gisteren bij Equisana en die vrouw raadde juist voordroog/kuil af, dit is over het algemeen te zuur en daardoor krijgen paarden last van maag en darmen, wat ook invloed heeft op het algehele weerstand van paarden. Goed hooi is volgens haar het aller beste.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:44

IwanLuver, klopt helemaal hoor! Voor de luchtwegen op zichzelf is voordroog beter, en dat wordt ook nog vaak door dierenartsen geadviseerd als alternatief voor nat hooi. Maar dierenartsen denken over het algemeen (ze zullen er vast wel zijn) niet verder dan dat. Maar net zoveel dierenartsen realiseren zich niet dat juist in geweekt hooi of nat hooi dat te lang ligt de groei van schimmels en bacteriën groot is. Tijdens het stomen van hooi worden de aanwezige schimmels/schimmelsporen vrijwel helemaal gedood. Als je dat dan weer te lang laat liggen (volgens -ik dacht een zwitsers- onderzoek na 3 dagen) is het trouwens ook niet goed.

Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om hooi te stomen, om verschillende redenen. En als je paard dan zoals die van ons natgemaakt hooi pertinent weigert (gestoomd gaat er trouwens in als koek, gelukkig) en echt niet tegen droog hooi kan, hoe goed het ook is, moet je toch iets.

Heb ook weleens gehoord dat paarden met luchtwegklachten het goed doen op (duits) kruidenhooi, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:01

Vanmorgen naar de kliniek geweest met Sting. Conclusie na de scopie: Matige tot ernstige astma. Zoals al te verwachten. Advies: kuur ventipulmin en 4 capsules pred per dag, over 3 weken terugkomen. Alles meegenomen, paard weer in de wei en nu zit ik thuis, met het idee dat ik dit eigenlijk helemaal niet wil. De pred was voor tijdelijk, tot de kliniek, en nu heb ik nog 3 weken. Hij doet het er wel wat beter op (dinsdag tot zondag 3 schepjes, zondag tot donderdag 4 schepjes), dus het doet wel iets. Oproepje op facebook geplaatst, contact met vriendinnetje/dierenarts en contact met Equisana. Ik neig naar Equisana. Of, collega van vriendinnetje heeft een flexineb te huur, dat is ook een optie. Komende week héél veel aan het werk, dus moet wel kijken of dat qua behandeling in mijn eigen rooster past... Stalgenoten medicatie laten geven oke, maar een flexineb is wel meer werk.
Vol hoofd nu. Advies is ook op voordroog trouwens.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:28

Flexineb is ongeveer een half uurtje werk.
Tenminste hier is dat het.
En dan daarna nog even een beetje lonngeren

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:33

Dank je Hagelslag! En dan moet dat 1x per dag? Hangt natuurlijk ook van de medicatie af... Longeren daarna gaat hem niet worden, gezien zijn beenprobleem staat hij met pensioen en dus kan er alleen gewandeld worden.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:52

Hier de tweede dag bij Equisana.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze was een beetje gespannen omdat ze door een raampje van de stal mensen in de bak zag rijden, dus elke keer kwam er een cap langs het raam, en die was ook weer weg, dat vond ze gek.

Na de tijd met stappen begon ze erg te hoesten, nog geen snot, maar er gebeurde wel wat.

Zelf heb ik afgelopen nacht geslapen als een os, dat schijnt ook bij veel meer mensen te gebeuren.

Morgen even in het bos rijden, kijken hoe ze dan is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:30

Ik vernevelde de eerste periode 2x daags met medicatie in de flexineb (atrovent + flixotide). Duurde indd een klein half uurtje per keer.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:16

Sting schreef:
Dank je Hagelslag! En dan moet dat 1x per dag? Hangt natuurlijk ook van de medicatie af... Longeren daarna gaat hem niet worden, gezien zijn beenprobleem staat hij met pensioen en dus kan er alleen gewandeld worden.

Als het extreem is 1-2x per dag en dan elke dag.
Longeren doe ik voornamelijk stappen en beetje draven.
Maar dat ligt eraan hoe extreem het is.
Momenteel is ze fit, dus kan ze ook gereden

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:47

Het vernevelen duurt hier ook niet langer dan een klein halfuurtje. Vergeet alleen niet dat het ding daarna ook op de juiste manier en met de juiste middelen schoongemaakt moet worden. Vooral voor de levensduur van de medicatiecup zou dat belangrijk zijn. Geen idee of dat waar is, maar ik ben er heel precies mee en heb met mijn eerste cup flink langer gedaan dan het aantal dagen dat er voor staat. En eigenlijk deed ie het toen ook nog gewoon, alleen wat langzamer, en ik begon aan een een nieuwe omdat ik niet wist hoe je kon zien dat ie "op" was.

Zelf zou ik in elk geval het schoonmaken niet aan een ander overlaten maar ik ben misschien teveel een z*ikerd :D

Even heel iets anders trouwens, en of het hier mag weet ik niet, ik wil toch even waarschuwen: er kwam op facebook zo'n gesponsorde ad voorbij over het vernevelen van alpenzout. Salzmax noemden ze dat ding. Ik herkende het meteen als precies die bruine vernevelaar met snoer waar hier wel eens over gesproken is, en iemand hier (meerdere zelfs geloof ik) heeft 'm ook. In die webshop zag ik dat ze hem verkopen voor 679 euro, terwijl letterlijk precies hetzelfde ding, net zo compleet, her en der te koop is voor nog geen 400!! Daar kan ik me toch zo kwaad over maken -:(- wordt ook nog eens verkocht door een of ander marketing bedrijf zonder enige link met of kennis van paarden. Valt me mee dat mijn reactie er nog staat, maar die lijkt niemand te zien. Had trouwens nog niet van zoutoplossing met 8% alpenzout gehoord, maar dat kan natuurlijk. Zelf hou ik het maar gewoon bij 0,9 procent met mijn gewone zout :+
Het heeft totaal geen nut, ik weet het, maar ik kan me daar serieus zo ontzettend boos om maken -:(-

*edit* en natuurlijk zijn er wel meer dingen met grote prijsverschillen, en dat mag vast ook. Zie om het maar even bij het vernevelspul te houden bijvoorbeeld de silvaplex, en de medicatiecups die bij de een duurder zijn dan bij de ander. Maar dan gaat het om hooguit een paar tientjes. In verhouding ook extreem, maar dit gaat om bijna 300 euro.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:53

Sandra_H schreef:
Het vernevelen duurt hier ook niet langer dan een klein halfuurtje. Vergeet alleen niet dat het ding daarna ook op de juiste manier en met de juiste middelen schoongemaakt moet worden. Vooral voor de levensduur van de medicatiecup zou dat belangrijk zijn. Geen idee of dat waar is, maar ik ben er heel precies mee en heb met mijn eerste cup flink langer gedaan dan het aantal dagen dat er voor staat. En eigenlijk deed ie het toen ook nog gewoon, alleen wat langzamer, en ik begon aan een een nieuwe omdat ik niet wist hoe je kon zien dat ie "op" was.

Zelf zou ik in elk geval het schoonmaken niet aan een ander overlaten maar ik ben misschien teveel een z*ikerd :D
.

Hoe doe jij het schoonmaken?
Ik spuit 3x de frost erin en laat dat een tijd staan. Maar hoe lang moet dat nou echt?
Kan jij jouw stappen eens aangeven?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:07

Ik doe, na uitleg via flexineb zelf, 1 druppeltje dreft en dan heet water(geen kraan water maar water uit een flesje) even goed schudden en dan laat ik het 10 minuten zo staan. Daarna spoel ik het uit met water(flesje) en droog ik het aan de buitenzijde af. Dopje er weer op(tijdens het schoonmaak proces doe ik ook al het dopje van de elektrische ingang erop vanwege water wat er anders in zou kunnen komen) en dan berg ik m op in mijn flexineb opberg box.
Voorheen gebruikte ik altijd koud water uit een flesje, in plaats van heet water.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:10

fluffyfox schreef:
Hoe doe jij het schoonmaken?
Ik spuit 3x de frost erin en laat dat een tijd staan. Maar hoe lang moet dat nou echt?
Kan jij jouw stappen eens aangeven?

Toen ik 'm kocht was de instructie voor schoonmaken of met dat spul wat je erbij kon kopen, of met gewone dreft afwasmiddel original, die groene dus. En dat laatste gebruik ik, en met de volgende stappen: 3 druppels dreft erin, aanvullen met gedemineraliseerd (demi) water, dan ongeveer 15 seconden schudden en vervolgens met je duim op de onderkant drukken (dan borrelt het zeg maar vanaf de onderkant op). Dan legen en goed omspoelen met demi water, daarna vullen met demiwater en minstens 5 minuten laten staan. En vooral geen kraanwater, want de kalk daarin kan het membraan verstoppen of beschadigen.

Volgens mij is de instructie van flexineb.eu iets anders, maar aangezien ik het zo gewend ben, en heel lang met de cup doe houd ik het hierbij.

De inlaatbuis spoel ik om met warm kraanwater, en eens in de paar dagen met zo'n borstel waar je babyflesjes mee schoonmaakt. En de "emmer" maak ik schoon met een vochtige doek.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:11

Samantha89 schreef:
Ik doe, na uitleg via flexineb zelf, 1 druppeltje dreft en dan heet water(geen kraan water maar water uit een flesje) even goed schudden en dan laat ik het 10 minuten zo staan. Daarna spoel ik het uit met water(flesje) en droog ik het aan de buitenzijde af. Dopje er weer op(tijdens het schoonmaak proces doe ik ook al het dopje van de elektrische ingang erop vanwege water wat er anders in zou kunnen komen) en dan berg ik m op in mijn flexineb opberg box.
Voorheen gebruikte ik altijd koud water uit een flesje, in plaats van heet water.

oja dat dopje vooral niet vergeten inderdaad!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:54

Jullie, en wat andere informatie die ik heb ingewonnen, hebben me overtuigd. Vanaf maandag gaat Sting aan de zouttherapie. Kost wat duiten, maar ik heb vertrouwen dat het aanslaat. Duimen dus! De trailer komt 10x voorrijden. Ivm geen eigen vervoer was dit iets praktischer.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:32

Wat goed! Ja voor niks gaat de zon op helaas, maar bedenk eens wat je kwijt zou zijn aan de geadviseerde medicijnen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:40

Die heb ik al in huis _O-.

Maar goed, ik combineer het nu wel met de respulmin en de pred heb ik ook aangebroken omdat we deze moeten afbouwen. Blijft nog wel veel van over, wie weet is dat nog eens ergens goed voor.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:27

Die van ons stond ook net weer op de pred toen we aan de zouttherapie begonnen. En die hebben we toen dus ook afgebouwd, en sindsdien nooit meer nodig gehad *\o/*

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:53

Hier ook de kogel door de kerk.

Mevrouw staat al paar dagen benauwd. Stof kan het gewoon niet zijn.
Na het rollen had ze nu ook een flinke hoestbui.
Morgen afspraak maken op de kliniek voor uitgebreid onderzoek.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:48

Actieve stille meelezer hier!

Paard is een headshaker, bekend met pollenallergie. Zeer gevoelig voor wind/zonlicht e.d.
Laatste periodes wisselend benauwd/hoesterig. Hoesten alleen bij aandraven ohz, vrijwel nooit aan de longe/los en nooit in rust/paddock/stal.
Lees veel positieve verhalen over Equisana, afgelopen weekend heel fijn contact mee gehad dus denk dat ik rond mei ( nu geen plek) hem daar heen wil laten gaan. Al is t ook maar ter ondersteuning/verlichting van het headshaken, kan geen kwaad denk ik.
Twijfel ook om een flexineb te huren daarna. Mocht iemand hem in dit topic verkopen dan hou ik mij aanbevolen!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:12

Vanmorgen heeft Sting zijn eerste zout behandeling gehad. Hij vond het prima in de trailer, al duurde het hem wel te lang voor we eindelijk eens onderweg gingen :?.
Na afloop een rondje gewandeld en al flink aan het briesen. Daarna ook na het rollen flink gehoest incl en hoop vocht. Misschien wil ik te snel, maar ik zie het wel goedkomen!