[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:04

sja dat gaat niet werken denk ik , is een kudden van ong 15 merries en daarvan vinden 14 haar eng en 1tje die zelf ook een eczemer is , is niet bang voor dr die blijft wel bij dr.

Nouja ik denk dat het met een paar dagen wel gewend is..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:10

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje, sinds twee weken schuurt mijn paard heel erg. Ik heb hem inmiddels al gewassen en zijn manen en staart ingesmeerd met azijn en daarover heen uierzalf.
Nu heb ik vandaag klitwortel gekocht en ik vroeg mij af of ik de klitwortel met de azijn kan mengen als een soort vliegenspray?
Daarnaast heb ik ook biergistpillen gehaald, hoeveel geven jullie je paard per dag? Ik zat er aan te denken om te beginnen met 1 en dan op te bouwen naar 3 per dag. ( Is de aanbevolen hoeveelheid voor mensen dus lijkt me niet schadelijk voor paarden). En hebben jullie nog meer tips om het schuren tegen te gaan. Want als het erger word zie ik mij toch genoodzaakt om een eczeemdeken om te doen.

Alvast bedankt!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:18

martina1 schreef:
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje, sinds twee weken schuurt mijn paard heel erg. Ik heb hem inmiddels al gewassen en zijn manen en staart ingesmeerd met azijn en daarover heen uierzalf.
Nu heb ik vandaag klitwortel gekocht en ik vroeg mij af of ik de klitwortel met de azijn kan mengen als een soort vliegenspray?
Daarnaast heb ik ook biergistpillen gehaald, hoeveel geven jullie je paard per dag? Ik zat er aan te denken om te beginnen met 1 en dan op te bouwen naar 3 per dag. ( Is de aanbevolen hoeveelheid voor mensen dus lijkt me niet schadelijk voor paarden). En hebben jullie nog meer tips om het schuren tegen te gaan. Want als het erger word zie ik mij toch genoodzaakt om een eczeemdeken om te doen.

Alvast bedankt!

Ik denk dat je meer moet geven van die biergist pillen wil je resultaat hebben.
Ik denk eerder een stuk of 9 aan gezien een paard heel wat meer weegt als een mens.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:24

Oke bedankt! Ik wil het wel gaan opbouwen, ik weet niet hoe hij er op reageert.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:32

hallo,
mijn verzorg pony begint nu ook heel erg te schuren ...
ze heeft vooral last bij de mannen ,die schuurt ze helemaal kapot!
ik heb ze net nog helemaal gewassen met paarden shampoo.

weten julie nog goed spul/tips om de de jeuk weg te halen?
alvast bedankt
gr roxynoalover

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:48

voor beide: eczeemdeken op, daarmee haal je eerst de oorzaak weg (steken van de mugjes) plekjes goed behandelen met eczeemspul (verschillende merken, werkt bij elk dier anders, dus uitvinden wat het beste werkt bij het dier) en goed insprayen met vliegenspray.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:54

Wat is het doel van biergistpillen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:59

Yvank_ schreef:
Hoe reageren bij jullie de weidegenootjes op een hoofdkap ?

Behalve 1 paard die nu steeds bij mijne staat, vind de hele kudde haar namelijk eng :=

er lopen er bij ons nu 2 rond met vliegenkap op en de andere paarden kijken er niet eens naar.
vreemd kleurige dekens ofzo valt hen ook niet op,maar het is bij ons al een bont gezelschap dus ze zijn wel wat gewend :P

martina1:
niet teveel gaan mengen met middeltjes,houd je bij 1 ding en kijk een tijdje hoe dat gaat.
als je teveel gaat mengen tast je de natuurlijke afweer van de huid juist aan waardoor er juist nog meer jeuk kan ontstaan of je dier last van een huidschimmel kan krijgen.

welke biergistpillen heb je?
weet je de dosering per pil?

info over biergist:
[VS] biergist

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:10

Oke heel erg bedankt. Aan een eczeemdeken wil ik nog niet meteen beginnen, dan laat ik eerst wel bloedtesten doen door de DA om zeker te weten dat het niets anders is.

Over de biergistpillen ik heb ze bij de trekpleister gehaald, 100% biergist (licht ontbitterd). Inhoud per pil staat er niet op Maar je hebt denk ik wel gelijk met het niet te veel door elkaar gebruiken. Dus ik wacht wel met de biergist, dat blijft sowieso wel een tijd goed.

Ik zal mijn azijn uierzalf combinatie even aankijken. En anders ga ik de klitwortel proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:14

wat voor dosering staat er op voor mensen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:20

Iemand gebruikte hier toch de subli semit??

Ik ben niet tevreden over de pavo's nature best. Wil dus gaan afbouwen, maar zoek nog een alternatief.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:23

3 maal daags 3 pillen

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:28

Dan heb ik ook nog een vraagje.
Mijn merrie schuurt ook en die had ik onder een pagony excema maar daar begint ze behoorlijk onder te zweten.
Welke deken kan ik dan het beste nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:30

martina1 schreef:
3 maal daags 3 pillen

dus 9 per dag.klopt die had ik volgens mij ook.
ben toen begonnen met 6 per dag,omhoog gegaan naar 11 en daar heb ik het toen op gehouden.
ietsje meer dan mensen omdat ap natuurlijk ook groter is,maar 11 vond ik genoeg.

itske,die van mij zweet ook wel onder zijn eczeemdeken als het erg warm is.
voor die dagen doe ik er een goede lichte vliegendeken op.
wel een nemen met buikflap en hals natuurlijk!

merk kan ik je zo niet vertellen, de meesten zijn wel goed,ligt er alleen aan wat je betalen wilt

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:02

oke dankje wel voor de tips happytime.... ;)
maar zijn er ook vliegdenkens te koop voor een pony van (rond de 1.20)?
en als die er zijn richting welke prijs...
en is het beter op met paardenshampoo te wassen of met azijn?
alvast bedankt.
gr roxynoalover.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:08

Waarom zou je willen wassen met azijn dan?
Dat zou je evt. wel wat kunnen sprenkelen op je paard tegen vliegen, hoewel een goede vliegenspray vele malen beter werkt ;)
Ik was zelf met teatree of aloe vera paardenshampoo, evt. bij mij te bestellen (meer info via pb)

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:17

tjha ik had gehoord dat met azijn goed was om te wassen maar daar snapte ik dus ook niet veel van... :P
kun je die paardenshampoo ook in de paardenwinkel halen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:44

vroeger...... :D
als ik geprikt was door een vliegje dan deed mijn moeder er altijd azijn op..dat zou werrken tegen de jeuk.
en volgens mij was dat ook zo.ook gaat azijn de zwelling tegen die de prik van de vlieg veroorzaakt
ook zou azijn door de zuurheid ervan niet gunstig zijn voor de vliegjes omdat die van zoet houden en zodoende niet prikken.

is dus prima te proberen hoor,alleen prikt azijn erg op open plekjes dus daarmee uitkijken.
ik heb echt al van alles geprobeerd en gebruikt de afgelopen jaren bij mijn pony.

maar het beste blijft nog aangepast voer,voldoende beweging en een deken

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:00

oke dankje wel ellepel :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:27

leeneliefje schreef:
Mijn pony heeft altijd, 24/7, dag en nacht een deken op, maar toch wordt ze gebeten door die *#$@@ vliegjes.
Hoe kan dat nou? de deken past gewoon, kunnen ze er door heen prikken ofzo? :?

staat ze ook veel op de wei
en zo ja , wat voor wei

de ruin met eczeem hier op stal heeft zodra hij ook maar iets te veel gras op heeft , of als hij te zwaar word extreem veel meer jeuk dan als hij veel op de paddock staat en hooi eet

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:29

eczeemdekens zijn er (bijna ) in alle maten, mijn pony 125cm heeft wel 2 maten groter (beetje breed) ik heb maat 165,175.
pagony is niet zo duur 70euro, maar ff op internet kijken, nu veel aanbiedingen met merken en winkels.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:37

Ik smeer nu 4 dagen Liberate/Befix en moet zeggen dat mevrouw haar staart nog steeds erg rustig is, misschien zelfs nog wel rustiger als met Tea Tree! Geen nieuwe schuurplekken, hoewel ze soms nog wel wil schuren als ik net gesmeerd heb, wat ze natuurlijk erg lekker vind, maar het is gewoon erg rustig!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:39

Voor degene die twijfelen over Defendog (vlooien bestrijdingspray/shampoo voor honden), gewoon doen :D
Mijn pony's staan sinds kort op een nieuwe wei. Helaas had ik niet in de gaten dat er best wel veel en lang water op bleef staan na een heftige regenbui. Na de regen kwam idd zonneschijn en ging de temp. behoorlijk omhoog. Gevolg; een explosie van @#$%^%& }:) muggen, vliegen en ander bijtspul.
Beide pony's werden helemaal lek gestoken (ik trouwens ook :( ), het hoofd van mijn oudste pony stond vol met bulten en ook de rest van haar lijf zag er niet uit.

Ben dus meteen gaan bellen voor info (bij de DA) over de Defendog en het gebruik ervan bij pony's en die zei dat het zeker geen kwaad kon. Dezelfde dag beide pony's helemaal ingespoten en ik moet zeggen dat het echt een wereld van verschil is. De bulten zijn vrijwel allemaal wegetrokken, wat dus inhoudt dat ze niet meer opnieuw gestoken zijn. Ze staan er ook een stuk rustiger bij en er zijn geen hele hordes vliegjes en muggen meer te bekennen boven de ruggen van de pony's (zijn natuurlijk niet helemaal verdwenen, helaas). Ook de eczeem pony is een stuk rustiger. Helaas durf ik het niet op mezelf te gebruiken dus ben ik nog steeds de dupe van het bijtgrage tuig |o

Groetjes ingrid

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:23

itske schreef:
Dan heb ik ook nog een vraagje.
Mijn merrie schuurt ook en die had ik onder een pagony excema maar daar begint ze behoorlijk onder te zweten.
Welke deken kan ik dan het beste nemen.

ik zou als ik jou was gewoon een goede investering doen en de Boett kopen. dat is een prijzig eczeemdeken, maar dan heb je wel wat. de stof ademt, maar houdt bij kleine buitjes het water tegen, werkt als een parasol als het erg heet is en houdt je paard iets warmer als het 's nachts koud is. ook schuurt het deken niet, dus het is echt een fantastisch deken! de pagony is vervaardigd van een simpel goedkoop stofje die op geen enkele manier te vergelijken is met de Boett (behalve het model van de deken dan). er zullen heus mensen zijn die er plezier aan beleven, maar de praktijk bewijst dat het toch tegenvalt voor de meeste paarden.
succes en groetjes

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:26

Moet je met zoiets als Defendog niet uitkijken met wondjes? En als andere paarden er aan bijten (wat hier nog wel eens gebeurd) heeft dat nog gevolgen voor degene die er aan zit?