[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:40

Uhm Whitje staat nu hoogstwaarschijnlijk toch bevangen
Kan toch door de voerwisseling zijn en daarbij dat met de kou de doorbloeding in de voeten niet goed is geweest.
In de bijna 27 jaar dat ik haar heb, is ze nog nooit bevangen geweest.

Omdat ze geen hooi kan eten, moet ik gewoon haar voer blijven geven geeft ze veearts aan.

Ik ga even kijken welk voer het dan geweest kan zijn…
Myo flakes? Luzernebrok van hartog? slobber van marstall? De coolstance copra? Maar de laatste twee zijn geen grote hoeveelheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:48

Zet eens op een rij wat je precies geeft?
En je had het eerder al over stijf en stram lopen,dan speelt het waarschijnlijk al iets langer?

Astertjuhhh

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:55

Ik had haar eerst langzaam over op:
Myo protein flakes
Pre alpin senior
Slobber van marstall bergwiesen mash en coolstance copra
Luzerne brokjes van hartog

De luzerne was ik echter na een paar weken wel gaan verlagen en dat geef ik sinds eergister helemaal niet meer. Ook de myoflakes heb ik vandaag uit haar voer gelaten, omdat ze nu dus bevangen staat.

Dat grove/droge ging niet zo lekker met haar kiezen, dus na de tandarts was ik langzaam op de marstall over gegaan. Ik was nu nog bezig met opbouwen. Dat deed ik door eerst twee handjes vd mash te vervangen door de seniorslobberbrok.
En ik zit nu nog maar op de helft van wat ze eigenlijk zou mogen hebben.

Ze kregen wel de grasmix van hartog, maar niet veel, zij at die kleine grasbrokjes eruit. Dat is misschien een handje in de twee dagen.

Ze was vd zomer ook al erg stijf, maar ze is dan ook al bijna 40 en heeft melanomen op haar achterbeenspieren. Voor mij niks alarmerends, maar nu de afgelopen 2-3 dagen dus wel echt superstijf en vandaag kon ze amper lopen

alle voersoorten zijn naar mijn weten langzaam opgeschroefd destijds en ik verander nu mega langzaam naar de slobberbrok

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:19

Even naar alle suikers enzo gekeken, maar die slobberbrok geeft alleen weer in grammen aan en niet in percentages.
Ben geneigd om deze nu toch te laten…
wat geef je aan een bevangen pony, die geen ruwvoer meer kan kauwen en op gewicht moet blijven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:46

Bel anders even met de Paardenkamp, zij hebben vast wel goed advies voor je !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:43

40 is ook wel echt heel oud hè.
Ja misschien is het het allemaal wat teveel bij elkaar geweest en moet er wat bij weg.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:52

Kan het ook een onderliggende oorzaak hebben? PPID bijvoorbeeld?

Het suiker en zetmeelpercentage in die slobberbrok is eigenlijk wel te hoog. Beter streven naar producten die rond de 10% zitten, liever nog iets minder. Ik zou als ruwvoervervanger een goede, kwalitatieve grasbrok kiezen (bijv. Agrobs, Marstall), en iets wat voorziet in eiwitten. Die Coolstance is een goede optie, en veilig! Myo Flakes zijn ook prima als eiwitbron, maar niet te geven als 100% hooivervanger. Juist vanwege het hogere percentage eiwitten.

Nu ze mogelijk bevangen staat, zou ik het vooral zo basic houden. Evt. magnesium bij geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 07:58

Wat een schatje is het. Hopelijk krijg je haar er doorheen.
Ik zou Mizora eens een pb sturen, zij weet echt heel veel over voer en heeft wellicht nog tips voor je.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:46

Bix schreef:
Kan het ook een onderliggende oorzaak hebben? PPID bijvoorbeeld?

Het suiker en zetmeelpercentage in die slobberbrok is eigenlijk wel te hoog. Beter streven naar producten die rond de 10% zitten, liever nog iets minder. Ik zou als ruwvoervervanger een goede, kwalitatieve grasbrok kiezen (bijv. Agrobs, Marstall), en iets wat voorziet in eiwitten. Die Coolstance is een goede optie, en veilig! Myo Flakes zijn ook prima als eiwitbron, maar niet te geven als 100% hooivervanger. Juist vanwege het hogere percentage eiwitten.

Nu ze mogelijk bevangen staat, zou ik het vooral zo basic houden. Evt. magnesium bij geven.

Ze reageert nu heel goed op de buut, hoop dat ik haar er door heen krijg. Testen op PPID is inderdaad ook iets wat op de lijst staat hier na.

Ze krijgt nu even alleen de pre Alpin senior, ik zou naar de marstall wiesencobs kunnen gaan, die ligt iets lager in suiker.
En ze krijgt een slobber van marstall bergwiesenmash/coolcopra met haar mineralenbrok van Agrobs.
Die coolcopra zit onder de 11%, meer geven ze niet aan op het etiket.
Ze krijgt nu geen grote hoeveelheden, het is uitgerekend op het percentage suiker per dag.

Ik werd op n gegeven moment gek vd cijfertjes

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:50

Even een vraag over mijn magere pony die op leeftijd is. Met ppid en gevoelig voor hoefbevangenheid en gevoelig op de darmen. Ik denk eraan een zak optiform van Mijten te printen, maar kan nergens de suiker en zetmeel gehaltes vinden. Weet iemand dit misschien?

Hij krijgt al andere aanvullingen maar omdat hij niet veel hooi meer eet wil ik dit bij het hooi gaan aanbieden. Ik zoek iets dat echt ipv het hooi gegeven kan worden en wat ik niet hoef te weken, zodat het niet erg is als hij niet alles op eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:13

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:36

Ah top, naar zulke praktijk tips ben ik op zoek. Bedankt.

Die sheet van optiform had ik gevonden, maar niks over suiker/ zetmeel..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:32

En compact grass?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:11

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:31

ellepel schreef:
Misschien is deze ook geschikt?
De soft en fibre,ik vind het er heel mooi uit zien.zou zoiets voor mijn merrie ook wel willen proberen :j
https://www.vitalstyle.nl/ruwvoermix-soft-fiber

Ja die is heel fijn. Heel zacht ook. Net zoiets als de grasmix van Hartog.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:51

Ik voer Optiform, al jaren. Wil wel even voor je op de zak kijken. Maar dat wordt wel dinsdagavond.

Maar mocht het zelfs voeren van de da toen ze acuut bevangen stond.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:30

Bedankt voor de tips, ik ga vanmiddag even kijken wat er in de winkel ligt, mijn voorkeur gaat uit naar de Hartog of Vitastyle nu.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:49

De Hartog en de Vitalstyle zijn wel echt verschillend. In de Hartog zit iets van 11% melasse. In de Vitalstyle niet. Mijn pony vind de Vitalstyle dus niet lekker en de Hartog wel :j , het is ook zachter en plakkeriger door de melasse. Maar als ze gevoelig zijn voor suiker zou ik voor de Vitalstyle gaan.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:22

In de winkel was vrij weinig aanbod. Ik zag inderdaad op het etiket dat Hartog melasse bevat, en ik ben thuis gekomen met een zak Pavo fibrenuggets :') die moet natuurlijk wel geweekt, maar leek verder wel oké.. Dus maar eens kijken of hij dat eet, is altijd maar weer de vraag..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:56

Melasse is best gezond hoor, beter dan suiker dacht ik :j
Maar geef van de nuggets eerst maar een beetje, mijn merrie eet het zo niet, er moet wat doorheen,maar wie weet vind die van jou het juist lekker.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:52

Ik kom binnenvallen...

Ik ben opzoek voor mijn kieskeur naar een fijne slobber.

Ik heb al senior priores gehad dat at hij goed nu op uit gekeken..

Van vitastyle de senior versie ook op uitgekeken

Van vitalbix de breed en grow en de fibre mix..

Ik kwam zelf : cavalor strucomix senior tegen iemand ervaring mee?

En ik kwam cavalor strucomix senior tegen.

Equifyt ook naar gekeken maar zat geen dealer/verkooppunt in de buurt helaas.

Senior slobber brok van masters werd paar x geadviseerd op mijn eigen vraag die ik op bokt had gesteld.. en ook marstall kwam voorbij maar ook daarvoor geld dat er geen dealer of winkel in de buurt zit.. ;(

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:58

Mijn kieskeurige is helemaal gek van Pavo sobbermash!

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:53

Ik kom ook even om advies vragen. Ik zal dit topic ook nog even goed doorlezen maar alvast vragen kan vast geen kwaad.

Ik heb een 28 jarige shetlander. Begin dit jaar Eotrh vastgesteld en sinds een paar weken zijn al zijn snijtanden er uit. Kiezen zijn nog vrij goed. Hij is rap afgevallen: na de ingreep kreeg hij koorts en at hij slecht. Ook was hij iets verstopt. Inmiddels is dat weer in orde maar mag hij nog wel goed aankomen.
Hij kreeg altijd al SP, de laatste maanden aangemaakt met appelsap. Hij is daar duidelijk op uitgekeken. Ik heb nu Fibrenuggets, wat hij lekker vindt, maar sinds ik hem ook Pavo Weightlift bij geef, laat hij de fibrenuggets staan...
Kan het kwaad als hij (naast onbeperkt hooi) alleen Weightlift krijgt? Dat smult hij als een malle weg.
Energie is verder goed. Nooit eerder hoefbevangenheid gehad en tot na de ingreep ook nooit koliekerig. Hij kauwt goed. Hooi heb ik niet zo enorm goed zicht op, maar ik zie het hem vaak eten als ik op stal aankom.

Hij staat op een zorgboerderij waar eigenlijk de deal was dat zij door de week voor hem zorgen en ik in het weekend. Echter omdat hij zo kwakkelde ben ik er elke dag. Voer weken is wat lastig voor hun dus dat maak ik vooraf. Ik zou iets wat niet (of niet lang) hoeft te weken echt top vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:07

Ik vind Marstal Bergwiesen mash een fijne slobber om aan te laten komen. Hoger in eiwitten in vetten, op basis van lijnzaad. Eventueel te combineren met Coolstance Copra.
En toch ook wel goed om uit te vogelen wat er nog aan hooi in gaat. Want als hij het niet goed weg gekauwd krijgt en daardoor toch te weinig binnen krijgt, zou je ook nog een ruwvoermix of gehakseld gras kunnen bij geven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:54

Zorrolily schreef:
Ik kom ook even om advies vragen. Ik zal dit topic ook nog even goed doorlezen maar alvast vragen kan vast geen kwaad.

Ik heb een 28 jarige shetlander. Begin dit jaar Eotrh vastgesteld en sinds een paar weken zijn al zijn snijtanden er uit. Kiezen zijn nog vrij goed. Hij is rap afgevallen: na de ingreep kreeg hij koorts en at hij slecht. Ook was hij iets verstopt. Inmiddels is dat weer in orde maar mag hij nog wel goed aankomen.
Hij kreeg altijd al SP, de laatste maanden aangemaakt met appelsap. Hij is daar duidelijk op uitgekeken. Ik heb nu Fibrenuggets, wat hij lekker vindt, maar sinds ik hem ook Pavo Weightlift bij geef, laat hij de fibrenuggets staan...
Kan het kwaad als hij (naast onbeperkt hooi) alleen Weightlift krijgt? Dat smult hij als een malle weg.
Energie is verder goed. Nooit eerder hoefbevangenheid gehad en tot na de ingreep ook nooit koliekerig. Hij kauwt goed. Hooi heb ik niet zo enorm goed zicht op, maar ik zie het hem vaak eten als ik op stal aankom.

Hij staat op een zorgboerderij waar eigenlijk de deal was dat zij door de week voor hem zorgen en ik in het weekend. Echter omdat hij zo kwakkelde ben ik er elke dag. Voer weken is wat lastig voor hun dus dat maak ik vooraf. Ik zou iets wat niet (of niet lang) hoeft te weken echt top vinden.

Ik zou hem lekker laten genieten van die weightlift en zou me daar niet zoveel zorgen om maken zo lang hij niet te dik wordt.