[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:59

heb je een eczeemdeken?
en anders een regendek opdoen..
die natte hals is niet zo erg ,dat droogt toch wel weer op?

zou niet omdat het slechter weer is je dier binnen laten staan,koop dan een goede deken?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:19

Misschien heb ik het een beetje verkeerd uitgelegd.. Het beste voor mn pony is gewoon dat ik hem om de zoveel dagen was.. Maar kan dat wel met kouder weer?? Hij heeft verder geen dekens op (wil volgend jaar waarschijnlijk wel een eczeemdeken voor hem halen)

Ik bedoelde eigenlijk met binnenzetten, bijv. een half uur totdat het weer droog is na het wassen en dan weer het weiland in..
Of kan ik hem na het wassen (alleen zn manenkam en staartwortel) en dan nat zo het land weer in gooien?? (ik ben dan bang dat ie ziek word, of stel ik mij aan??)

Ik wil idd nog een ongevoerde regendeken aanschaffen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:24

Als het kouder wordt zijn de eczeemvliegen er niet meer en hoef je hem ook niet meer te wassen omdat hij er dan geen last van heeft. Lachen Tot die tijd gewoon aankijken of het kan met het weer. En ik wil je wel adviseren om volgend jaar een eczeemdeken aan te schafffen, daarmee maak je het jezelf makkelijker en wordt het voor je pony een stuk fijner!

Met het weer van de komende dagen durfde ik het vanmorgen wel aan om Jónas zijn deken om te wisselen voor zijn halsdeken, hij schuurt al een week niet en sowieso heeft hij alleen eczeem in zijn manen. Ook heb ik zijn hoofdkap afgelaten, vrijdag eens kijken hoe het met hem gaat.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:17

Oke, dankje. Ik wist namelijk wel dat de vliegjes er dan niet meer zijn. Maar zoals nu zie ik toch dat hij er nog last van heeft, en het is op dit moment niet echt fijn weer om hem te wassen..

Ik kijk het wel even aan met het weer.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:05

Ik heb nog steeds alleen de regendeken op (zonder hals). Manenkam is wel iets dikker geworden, je ziet van die strepen lopen als hij zn hoofd omhoog doet. hij heeft er niet extreem veel jeuk aan, dus ik laat het maar zo. Hoe staan die van jullie erbij?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:10

Hoe gaat het nu met jullie excemers? Die van mij is sinds 2 weken als een gek aan het schuren Verward Snap er niets meer van. Hij heeft vooral zijn staart geschuurt en zijn hoofd. Ook de plekken op zijn benen zijn erger geworden.
Ook voer ik sinds 3 weken granenmix bij omdat hij naar mijn idee niet genoeg haalt uit Subli zonder misschien een reaktie op het voer.

Ga van de week de da bellen voor een allergietest Zij zijn groot en ik is klein!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:52

De mijne kan sinds een paar dagen helaas de wei niet meer op, helemaal verzopen. hij staat nu dus op stal... de vliegendeken heb ik verruild voor een zomerdeken met staartflap. hij schuurt namelijk in de eerste plaats altijd zijn staartwortel.

Gaat hardstikke goed! met de zomerdeken op staat hij rustig, schuurt zelfs z'n manen ook niet.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:58

Met Otello gaat het ook erg goed.
Hij staat nog altijd 24/7 met eczeem + regendeken op. Met zijn hoofd gaat het eindelijk ook goed, deze had hij de laatste paar weken open geschuurd.
Manen en staart zien er supergoed uit.
Zo was het begin augustus:
http://fpfserver.pointclark.net/gallery ... 07+030.jpg
Ging toen ook erg goed, alleen met zijn hoofd begon het slechter te worden.

En afgelopen zondag:
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet nog wel de plekken waar de wondjes hebben gezeten en de voorpluk en manentop beginnen weer te groeien!

Helaas heeft hij wel een wondje tussen zijn achterbenen, precies in de bilnaat. Heel vreemd plekje. Waarschijnlijk 'broeit' het daar wat, doordat er veel mest langs komt. Nu zijn we daar vollop mee bezig en wil de eigenaar liever dat binnenkort de dekens afgaan. Heb wel gezegd dat we er beter mee kunnen wachten! Wil geen risico's lopen.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:22

kaatje89 schreef:
Misschien heb ik het een beetje verkeerd uitgelegd.. Het beste voor mn pony is gewoon dat ik hem om de zoveel dagen was.. .

Ik begrijp dat steeds wassen echt niet! Waarom moet je een paard met jeuk en schilfertjes steeds wassen?
Je maakt het alleen maar slechter. Het wassen irriteert de huid alleen maar en haalt de hele eigen beschermlaag weg en gooit de afweer van de huid in de war!

Je kunt beter gewoon helemaal niet wassen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:28

Dat is niet helemaal waar. Wassen met bijvoorbeeld teershampoo kalmeert de huid, waardoor de jeuk even weg is en het schuren vermindert. Zo krijgt de huid een momentje om te herstellen. Ook was je de restjes zalf etc uit de manenkam en de schilfers die veroorzaakt worden door het eczeem. Die schilfers kriebelen, waardoor de paarden gaan schuren, etc. Dus die eruit wassen is zeker een goed idee. Elke vijf tot zeven dagen de manenkam wassen kan prima.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:38

En wat denk je wat teer met de huid doet? Weet je wat er voor rotzooi in shampoo zit?
Wellicht stilt het heel even de jeuk, maar daarna wordt het weer erger dan het eerst was.
De huid rustig houden zonder wassen is veel beter.
Bij open plekken kun je wassen met betadine om de wonden schoon te maken, maar verder niet aankomen.

Restjes zalf eruit wassen is helemaal onzin want je smeert er meteen daarna toch weer zalf op Knipoog
Dus what's the point?

Ik was mijn eczemer nooit en zie daar echt geen nadeel van.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 23:06

Met die van mij gaat het op dit moment prima! Ze hebben nu voor het eerst weer een nachtje binnen gestaan en ze heeft helemaal geen neiging getoond om zich weer te gaan schuren. De hotspots genezen goed en er zijn er geen nieuwe bijgekomen, dus ook dat gaat de goede kant op.
De deken houdt ze wel nog gewoon op. Ik wil niet het risico lopen dat ik het nog net aan het eind van het seizoen even verknal en dat ze dan toch de manen kwijt is. Ook zit het dan meer tussen mijn oren dat de deken af zou moeten want ze heeft er echt helemaal geen hinder van en ze steekt zelf haar hoofd erin.
We wachten dus toch maar even op de eerste nachtvorstjes of enkele dagen met een dag temp van onder de 10 °C.

OT: Hoihoi Pluisbeer Knipoog))

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:43

Jitske_ schreef:
En wat denk je wat teer met de huid doet? Weet je wat er voor rotzooi in shampoo zit? Wellicht stilt het heel even de jeuk, maar daarna wordt het weer erger dan het eerst was.
De huid rustig houden zonder wassen is veel beter. Bij open plekken kun je wassen met betadine om de wonden schoon te maken, maar verder niet aankomen.

Teershampoo wordt al heel erg lang gebruikt voor mensen die jeuk op hun hoofd hebben door eczeem, psoriasis of andere jeukende aandoeningen. Door ze zwavel die erin zit herstelt de huid sneller. Waarom zou het dan voor een paard ineens niet goed zijn? Rolleyes De restjes eruit wassen is niet nodig, maar wel nuttig: een nieuw laagje zalf pakt veel beter op een schone huid en zal dus ook beter werken. Betadineshampoo is inderdaad goed als een paard veel open wondjes heeft, maar die shampoo mag je juist niet elke week gebruiken. Daar is het net wat te hefitig voor.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:44

Ik zie eigenlijk alleen aan mijn pony dat hij jeuk heeft wanneer er schilfers aanwezig zijn, zijn die weg door bijv. te wassen heeft hij dus geen jeuk.
Ook heb ik al allerlei smeerseltjes gebruikt maar dat werkt gewoon niet bij hem. De schilfers blijven en ook de jeuk. Als ik hem heb gewassen word zijn manenkam dunner en heeft hij duidelijk geen jeuk meer.

En ik was hem dus niet met betadine shampoo want hij heeft namelijk geen open plekjes. En dat wil ik juist alleen maar voorkomen. En ik heb zelf het idee dat het goed helpt met tea tree shampoo...

En ja je kunt misschien beter een eczeem deken kopen want dat helpt misschien beter.
Maar aangezien ik mijn pony nog niet zolang heb en ik dus eerst een beetje dingen aan het uitproberen was. Omdat ik liever had gehad voor mn pony dat er zalf of iets dergelijks was wat helpt, en dat ik hem dan dus niet helemaal in zou hoeven pakken.

Voor mij maakt het ook niet veel uit of hij kaal is, dan is het maar een punker, zolang hij maar van de jeuk af is. En in het begin leek het idd of hij er niet eens zo heel veel last van had. Dus heb ik niet gelijk een eczeemdeken gekocht. Ik ben nou aan het rondkijken wat voor deken ik het beste zou kunnen aanschaffen. Je hebt verschillende en ook de meningen lopen erg uit een.

Dus als iemand een tip heeft? Hij is erg breed..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:58

Boos!

ap heeft dus nu serieus eczeemklachten

ik kan hem gewoon niet onder zijn eczeemdeken zetten vanwege dat akelige ^&* weer!

dus staat hij onder regendek en hals dus onbeschermd.
nou fraai ,want het zijn allemaal plekjes Boos!

ik plak er wel plastic op ofzo...blijft ie ook mooi droog Duivel

en kaatje:
die van divoza(pagony) bevalt mij prima Haha!

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:10

mijn pony heefd ook zomer eceem,
begin dit jaar werd het heel snel warm en was ik dus te laat met het eceem deken op doen.
toen heefd de DA haar een prik gegeven.
dat hielp een maand en toen had ik al even me deken om. Ze heefd het heel goed gedaan dit jaar, de staart is weer bijgegroeid en aan de manen heefd ze niet tot weinig aan geschuurd. Haha!

sweet staat nu onder het eceem deken met daaroverheen een regen deken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:15

Ik doe mn regendeken over de exceemdeken momenteel, dan heb je ook geen last van geschuur en je paard blijft lekker droog en kan toch buiten.
Ook heb ik een losse hals van imperial riding gekocht. Die kun je gemakkelijk aan een losse regen- of andere deken vastmaken.
Dan is de hals ook bedekt en heb je maar 1 deken nodig.
Ik heb 2 excemers dus het is af en toe een heel georganiseer om ze jeukvrij te houden. Vooral deze periode is wat verraderlijk.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:17

laten jullie de eczeemdekens nog lang opliggen? Met dit weer ben ik een beetje geneigd om hem af te laten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:17

ja dat merk ik ja.pff

zat vanmiddag ook te denken om de eczeemdeken onder de regendeken te doen,maar vind t zo link als t toch gaat plenzen en zijn hals zeiknat blijft

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:21

het droogt zo weer op, ze staan bij ons ook gewoon overdag buiten, en het droog heel snel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:25

dat is ook niete rg..maar s'nachts staat hij dus ook buiten he

straks word m'n moppie nog ziek Tong uitsteken

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:31

jah dan is het wel een stukie kouder

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:35

Jitske_ schreef:
kaatje89 schreef:
Misschien heb ik het een beetje verkeerd uitgelegd.. Het beste voor mn pony is gewoon dat ik hem om de zoveel dagen was.. .

Ik begrijp dat steeds wassen echt niet! Waarom moet je een paard met jeuk en schilfertjes steeds wassen?
Je maakt het alleen maar slechter. Het wassen irriteert de huid alleen maar en haalt de hele eigen beschermlaag weg en gooit de afweer van de huid in de war!

Je kunt beter gewoon helemaal niet wassen.

waar heb je die onzin weg ? ik was mijn paard geregeld met teershampoo , en als ik hem gewassen heb is het een tijdje veel beter als dat ik hem niet was Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:40

hebben jullie paarden wel eens last van die eczeemplekken op de nek ?

mijn paard staat nu zonder eczeemdeken maar heeft nu alleen een regendeken op .
nu hadden ze laast het draadje om de boom gemolt , en kon hij dus lkkr met zijn nek + manen er tegen aan schuren ... hij heeft nu een heel hard plek in de nek een soort korst achtig iets ...
het doet hem pijn , mag er aan komen maar hij heeft het liever niet .

naar een tijdje laat de korst zeg maar los met het haar en is het kaal ....

hebben die van jullie hier ook wel eens last van ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:41

ja altijd Knipoog

dat hoort dus bij de eczeem, ap kan ze zelfs gewoon op zijn rug hebben.
meestal smeer ik er vette zalf op of de sweet itch