[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:11

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:57

CarolineCF schreef:
damian23 schreef:
Waarom geen voordroog?

Hooi is gezonder, meer structuur, minder zuur en minder suikers zie http://www.fibra-paardenvoeders.nl/voordoog-of-hooi/

Nee, dat minder suikers gaat echt niet op ( volgens mij ). Er zitten minder suikers inb voordroog/kuil ! Omdat die zijn omgezet in zuren ( en die zijn natuurlijk ook niet goed voor de darmen ).

Astorga

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:05

Prascend smaakt echt heel smerig als het nat wordt. Ik stop het daarom gewoon in de mond en geef daarna een klein stukje brood. De stalhouder geeft het tabletje dmv een hulpmiddel verder in haar mond.
Het gevaar van mengen met voedsel is dat ze het eten gaan laten staan of niet volledig opeten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:57

CarolineCF schreef:
damian23 schreef:
Waarom geen voordroog?

Hooi is gezonder, meer structuur, minder zuur en minder suikers zie http://www.fibra-paardenvoeders.nl/voordoog-of-hooi/

Dat is inderdaad niet correct. In voordroog zit normaal gesproken minder suiker dan in hooi. Mijn voordroog van dit jaar is laag in suiker en heeft veel structuur. Maar het ziet en voelt ook gewoon als hooi.

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 09:25

Dat is een erg interessant punt! Suiker in ruwvoer.

Iedere partij ruwvoer is anders en de gemiddelden schelen enkele procenten. Het klopt in der daad dat in voordroog suikers gefermenteerd worden. Echter, hoe natter het gras in de balen gaat, hoe groter het fermentatie proces, hoe meer suikers worden omgezet en hoe zuurder het product wordt. Het voordroog wat voornamelijk aan paarden gevoerd wordt is droog en grofstengelig, hier zijn dus weinig suikers omgezet en bevat daarom gemiddeld meer suiker dan hooi. Grofstengelig hooi bevat gemiddeld het laagste suiker percentage van 4,8%. (Zie CVB-Documentatie rapport nr. 54)

In het zelfde rapport is te vinden dat de gemeten max suiker in voordroog 24% in DS (droge stof) is. De max in hooi is gemeten op 19% in DS. Het laagste suiker wordt zowel in nat voordroog als in grof hooi gemeten op 1,1% in DS.

Wanneer je het ruwvoer niet laat analyseren en je wil ruwvoer voeren met een laag suiker percentage is grofstengelig hooi daarom de beste GOK. Zoals blijkt uit de cijfers zullen er echt wel partijen voordoog zijn met een lager percentage suiker dan een bepaalde partij hooi. Enkel een analyse kan duidelijkheid geven over het exacte suikerpercentage.

Inge Nijkerk
Fibra

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:29

Fibra, kom dat dan omdat voordroog vaak wordt gemaakt van eerste snede gras ( voorjaarsgras bevat meer suikers ) , dat het daardoor toch meer suikers bevat als hooi van een latere snede ?

En dat fermentatie proces zet suikers om in zuren. Maar zijn die zuren niet erg ongunstig voor de darmen ?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:29

Ik hou niet zo van gokken met mijn cushing HB-ertje en laat al mijn hooi (zomer) en voordroog (winter) testen. Kost maar 2 tientjes, dus voor het geld hoef je het niet te laten. En dan sta je wel eens voor verassingen. Super lang grof hooi van juli met een suikerpercentage van 21% tot 1e snede (eerste week mei) met een waarde van minder dan 10%.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:09

damian23 schreef:
Ik hou niet zo van gokken met mijn cushing HB-ertje en laat al mijn hooi (zomer) en voordroog (winter) testen. Kost maar 2 tientjes, dus voor het geld hoef je het niet te laten. En dan sta je wel eens voor verassingen. Super lang grof hooi van juli met een suikerpercentage van 21% tot 1e snede (eerste week mei) met een waarde van minder dan 10%.

Jeetje, dat verwacht je idd helemaal niet !

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:20

Dat kan als je zelf hooi regelt, mijn paard staat op een pensionstal en met 70 paarden vliegen er te veel pakken hooi doorheen om elk pak te gaan testen.

Mijn paard is 23 november van de ijzers af gegaan (stond alleen voor op ijzers). Dit ging de afgelopen winters goed, nu kwam ze na 4 dagen kreupel uit de wei wat na een uur op stal bijna bevangen leek zo moeilijk als ze stond/liep. DA sloot bevangen uit, dacht gekneusde zolen. Spoot pijnstiller en ze knapte goed op, paar dagen metacam en ze liep op het zachte weer goed, harde was na een week weer goed. Wel struikelde ze ineens meer dan eerst.
Afgelopen zondag was ik vroeg op stal, waren ze nog niet buiten en kwam ze echt stijf uit haar stal. Eerst 5 minuten aan de hand los gestapt omdat het zo slecht voelde. Half uur gestapt en het werd wel iets beter, maar het bleef beroerd. Gister net zo. Alsof ze na stilstaan moeite heeft om in beweging te komen, haar schouder blokkeert lijkt het, waardoor ze half struikelend in beweging komt.
Ze is een bikkelharde, denderde altijd maar door, vreselijke looplust (niet voor niks endurance gaan rijden met haar) altijd het tempo willen verhogen en nu staat ze liever stil en sjokt achter mij aan ;(
Altijd wel een dieseltje geweest die even warm moest worden maar nu lijkt ze liever te blijven staan. Heb haar achterbenen 5 jaar geleden röntgenologisch laten controleren om artrose uit te sluiten en toen was alles goed, zeer netjes voor een 13 jarige. Nu lijkt ze ineens in paar maanden zo snel oud te worden.
Ze is verder keurig op gewicht, glanst mooi ondanks geschoren vacht, kijkt wakker uit haar ogen.
Laatste weken eet ze haar muesli & hooi wel weer wat minder enthousiast. Alleen de slobber gaat in 1 keer op. Ze krijgt sinds 20 september prascend, was toen 72 waar norm 40 was, opgebouwd naar 1 tablet en ze is eind november gecontroleerd en zit nu op 27.1 waar norm 29 is. Na de opbouw periode van prascend at ze beter dan ooit.
Stalhouder stelde Duivelsklauw voor, kijken of haar dat helpt. Komt morgen binnen.
Maar hoor graag of jullie dit herkennen, als 'typisch cushing'.
Is het slim om de prascend te verlagen? Of toch weer op ijzers? Of wandelen juist wel goed is, of niet.
Wil er alles aan doen om haar te helpen maar weet even niet hoe ;(

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:33

@Maris

Ik denk dat het met een aantal factoren te maken heeft. 1 van de redenen is zeker wat jij noemt. Gras voor voordroog wordt vaak in een vroeger groei stadium gemaaid. Je hebt minder droge dagen nodig voordat het verpakt kan worden dan wanneer je baaltjes hooi wil maken. Daarnaast willen de meeste boeren graag zo vaak mogelijk maaien. De genen die echt gaan voor paarden hooi maaien in een later groei stadium en hopen misschien een 2e keer te maaien. Maar ook hier, iedereen heeft een andere aanpak en doel, waardoor er per partij grote verschillen zijn.

Op het moment dat gras gemaaid wordt gaat de fructaan (suiker) productie nog heel even door maar ook gaat het proces van het omzetten van fructaan naar plant door zodat het suiker percentage weer daalt. Hoe langer het dus ligt te drogen op het land hoe groter de kans dat het suiker percentage nog terug loopt.

Ruwvoer met een lage Ph, dus zuurder, heeft in der daad een negatieve invloed op de darmflora. Dat is ook te zien, paarden die natte voordroog krijgen hebben vaak nattere mest en of vocht bij de mest wat wijst op onbalans in de darmflora. Dat heeft vaak grotere gevolgen dan we denken. Bepaalde processen werken daardoor niet optimaal en het rendement van het voer is lager met alle gevolgen van dien.

@damian23

Dat begrijp ik! Zo zie je maar! Een analyse is het enige wat duidelijkheid geeft!

Soms adviseer ik ook het inzetten van stro wanneer het echt niet zinvol is het ruwvoer te laten analyseren, bijvoorbeeld bij kleine wisselende partijen. Stro bevat zo weinig suiker dat het verwaarloosbaar is en daarom als 0% aangegeven wordt. Door een deel van je ruwvoer te vervangen door stro kun je het suikerpercentage flink verlagen!

Het suikergehalte in het ruwvoer wordt bepaald door de omstandigheden op het moment van maaien. Het suiker gehalte is laag op het moment dat alle groeiomstandigheden voor het gras optimaal zijn. Echter zijn lang niet alle producenten van ruwvoer daar van op de hoogte, is het niet altijd mogelijk om daar rekening mee te houden en hebben we geen invloed op alle factoren. Erg lastige materie dus! Over suiker in gras hebb ik ook een stukje geschreven voor degene die dat interessant vind: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/welk ... -het-gras/

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:34

Ik ook niet. Het was prachtig en super langstengelig. Ik heb eurofins-agro zelfs nog gebeld omdat ik dacht dat ze wellicht een verkeerde uitslag hadden gestuurd. IK was echt geschrokken van de uitslag.
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat lang, uitgegroeid gras laag in suiker was. Maar dat is volgens Eurofins dus niet per definitie zo. Je zou dit vaker bij gras zien wat niet of weinig bemest is, de tijd heeft gehad om helemaal uit te groeien. Zodra het gras uitgebloeid is, gaat het weer fructaan aanmaken omdat het niet meer kan groeien.

Je kon het overigens wel voelen. Het was een beetje plakkerig. Net alsof er een waslaagje over het hooi heen zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:39

Het zou heel goed door de ijzers kunnen komen i.c.m dunne zolen van de cushing.

Vandaag een rondje prascend-prijzen bellen gedaan, en JEETJE wat een verschil!!
De ene vraagt gewoon 88 euro meer voor een grootverpakking dan de andere! :oo

Nu kan ik omdat Sed maar 1/4e per dag krijgt ook 640 dagen met zo'n grootverpakking doen maar toch, dan loont het rondje bellen zicht toch wel weer! :oo

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:41

Ethelate schreef:
Afgelopen zondag was ik vroeg op stal, waren ze nog niet buiten en kwam ze echt stijf uit haar stal. Eerst 5 minuten aan de hand los gestapt omdat het zo slecht voelde. Half uur gestapt en het werd wel iets beter, maar het bleef beroerd. Gister net zo. Alsof ze na stilstaan moeite heeft om in beweging te komen, haar schouder blokkeert lijkt het, waardoor ze half struikelend in beweging komt.

Ze is verder keurig op gewicht, glanst mooi ondanks geschoren vacht, kijkt wakker uit haar ogen.
Laatste weken eet ze haar muesli & hooi wel weer wat minder enthousiast. Alleen de slobber gaat in 1 keer op. Ze krijgt sinds 20 september prascend, was toen 72 waar norm 40 was, opgebouwd naar 1 tablet en ze is eind november gecontroleerd en zit nu op 27.1 waar norm 29 is. Na de opbouw periode
Maar hoor graag of jullie dit herkennen, als 'typisch cushing'.
Is het slim om de prascend te verlagen? Of toch weer op ijzers? Of wandelen juist wel goed is, of niet.
Wil er alles aan doen om haar te helpen maar weet even niet hoe ;(

Hier hetzelfde verhaal. Vanmiddag komt de dierenarts van hij lijkt weer bevangen te zijn. Ondanks dat hij op een laag suiker-zetmeeldieet staat, prascend krijgt (in oktober netjes 28), niet dik is, geen harde mannenkam heeft. Het was de laatste week heel wisselend. De ene dag ging hij bokkend door de paddock, om de volgende dag bijna niet te lopen. Als hij even een paar passen heeft gelopen, gaat het beter. Maar ok, is hij niet. Ik weet ook niet wat ik verder nog voor hem kan doen. Ik hoop dat de dierenarts me meer kan vertellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:59

Ik hoor best veel paarden die bevangen zijn de laatste tijd. En ook paarden die slecht herstellen.

Inclusief mijn Roosje. 10 weken onderweg. Iedere dag wisselend, maar wisselend tussen matig en slecht. Niet tussen goed en matig helaas. Nog niet van de buut af en sta op het punt juist weer wat meer te geven. Ik wil haar er nog 2 weken doorheen trekken, dan weer op de foto (staat nu net 2 weken op ijzers, dus ff laten groeien zodat er ook gericht bekapt kan worden bij foto's).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:16

Ja, balen he? Ik snap het ook gewoon niet waarom hij nu toch bevangen raakt.
Het beeld is ook heel wisselend. De ene dag bokkend door de paddock en de volgende dag bijna niet lopen. Hij krijgt Prascend en zijn waardes waren in oktober prima.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:34

Maar mijn paard lijkt niet bevangen, of kan zo stijf zijn en struikelig lopen, toch een lichte bevangenheid zijn en dat ze er doorheen loopt? Toen ze zondag naar de wei ging, ging ze het laatste stuk toch uit zichzelf draven. Volgens stalhouder doet ze dat meestal zo, sjokt op haar gemak het eerste stuk en dan in draf de rest achterna. Naar binnen doet ze dat andersom. Spieren voelen soepel, benen zijn niet dik of warm, aan haar hoeven is ook geen temperatuur verschil te voelen.
Als ijzers de oplossing zouden zijn, gaat ze weer op ijzers. De dierenarts dacht vorige keer dat het niet nodig was en vond het juist goed dat ze zonder ijzers staat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:25

Ik ken wel de winterbevangenheid, bij sommige paarden lijkt het te helpen om ze wat zout te geven (10g/100kg paard na opbouwen, niet bij paarden met hartklachten).

En hier staan ook nog wat tips: https://www.americanfarriers.com/articl ... -laminitis

En een andere site geeft dit:
- Protect from the severe and wet weather by an adequate shelter.
- Use blankets, leg wraps and lined boots.
- Supplement with an adaptogen and L-arginine to combat stress responses and support circulation.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:27

Bij die van mij is het geen winterbevangenheid. Hij had ook echt rode vlekken op zijn zool zitten.
Lastig, als je de oorzaak niet weet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:13

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:48

Paard at het graag maar ik vond niet dat hij het er veel beter op deed. Wat ik wel een beetje verwachtte gelet op de prijs.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:24

Vandaag heb ik mijn Devita van 29 met cushing laten inslapen. 17 jaar hebben we voor haar mogen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:27

29 jaar en 17 jaar bij jou.. wauw, wat een onwijs mooie leeftijd en leven samen hebben jullie gehad! Wat is de reden dat ze is ingeslapen?

Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies en verdriet.. :(:)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:00

Sterkte!!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:49

Heel veel sterkte!

Vandaag komt de smid op stal, ga toch proberen of ijzers er onder helpt. Is een 'makkelijke' manier om te testen of het daar door komt of niet.
Gisteravond staan tutten op de spuitplaats, en zodra het haar te lang duurde als ik even weg was stond ze als een malle te kappen, lijkt mij niet dat ze dat doet als ze bevangen is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:07

Heel veel sterkte!