[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:51

Apart dan toch he! Er is nog veel niet bekend over de ziekte, dat zie je nu maar weer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:40

En er zijn ook nog altijd een klein deel van de paarden die niet reageren op pergolide :(

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:52

Dat is pas echt sneu. Met name als je ziet hoe goed het (kan) werken.

Zou het te maken hebben welke vorm je hebt? Wat de oorzaak is van de ppid?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:11

Tja...is net hetzelfde als medicijnen bij mensen veronderstel ik...wat bij de ene goed z'n werk doet, doet bij de andere haast niets.
Bij paarden wordt ook wel Trilostane gebruikt, of Bromocriptine in sommige gevallen...maar bij tests bleek dat pergolide het hoogste '' slagingspercentage '' had...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:22

Die namen zeggen mij weer niks, maar altijd handig om te weten :D

Alles goed hier met de cushies?

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:27

Het zijn ook medicijnen die ook nauwelijks meer gebruikt worden.
Mijn merrie gaan we deze week opnieuw testen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:29

Ik ben heeeeeel benieuwd JP. Voelt ze zich nog steeds zo goed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:45

Nee, helaas kreeg ze vorige week een dramatische terugval, zelfs zo dat ik er over gedacht heb om ermee te stoppen. Gek genoeg is ze nu weer OK en loopt ze weer vief rond. Snap dat maar 's.. Ik heb het gefilmd maar dat filmpje ga ik niet in het topic zetten - ik kan er zelf niet naar kijken. Wil iemand het zien dan wil ik wel een pb linkje sturen.
Morgenochtend vroeg gaan we testen: IR en PPID. En dan zien we verder.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:02

Oh jeetje zeg wat sneu. Nee, ik hoef dat filmpje niet te zien, ik kan daar nooit zo goed tegen :\

Heel veel sterkte met haar, ik ben heel benieuwd naar de uitslagen, hoop dat je ze snel retour hebt. :(:)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:06

Hoop dat ze snel opknapt hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:28

Sterkte JP!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:57

Mijn cushie gaat ook iets minder helaas niet door de cushing zelf, maar door haar longproblemen. Na gisteren 3 kwartier op stal te hebben gestaan, aangezien ik het ander paardje reed stond ze gewoon pompend te ademen. Vandaag nog even aankijken en anders mag de dierenarts toch weer even een bezoekje komen brengen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:17

Had ze het niet gewoon erg warm op stal?
Is ze geschoren?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:18

mijn paardje gaat sinds 3 dagen vooruit,, een anderhalve week had ze gigantische pijn kon niet normaal staan en lopen,, dus arts adviseerde me toch om echt gelijk aan 1 hele pil prascend te beginnen, vond het eng omdat de meeste zeiden van heel langzaam opbouwen, maar omdat haar waarde 262 was en zo een pijn had en hoefbevangen was (is) heb ik t toch maar geprobeert met 1 pil,, eerst kreeg ze nog meer pijn dus nieuwe pijnstiller gehaald ,, maar de 2de dag at ze dat niet meer op en liep ze ineens beter,, dus ben die pijnstilling achterwege gaan laten en ineens schiet ze voorruit weer heel alert en brutaal en loopt weer vrij goed,,,, na hoeveel dagen kregen die van jullie evt bijwerkingen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:07

Is verschillend goldflower; bij de een begonnen de bijwerkingen na dag 1 al en bij anderen duurde het dagen tot nog langer en sommigen krijgen zelfs geen bijwerkingen. Wat krijgt ze aan voer per dag binnen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:04

Dimple schreef:
Die namen zeggen mij weer niks, maar altijd handig om te weten :D

Alles goed hier met de cushies?

Misschien zijn er ondertussen al wel nieuwe medicijnen die ze proberen, maar daar ben ik ook niet van op de hoogte :D

Cushies hier gaan goed...die zonder pillen is echt wel helemaal ok. De andere die aan de pillen zit, gaat ook goed, enkel haar vacht is iets dikker als normaal in de zomer ( had zo'n volbloedvachtje vroeger :P ), maar dit was ook haar grootste '' probleemzone '' , dus ben al happy dat ze verhaard is. Misschien komt er nog wel een 2e rui in juni ofzo... :+
Ze staan hier wel nog steeds op een strikt '' vreet-de-helft-dieet '' :Y)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:53

Goldflower, het kan ook goed gaan hoor, denk dat je geluk hebt, soms is het kiezen tussen 2 kwaden, en Hoefbevangen is heel naar!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:54

Hier dat zelfde dieet pandora, nu nog toepassen voor mezelf :D

Mijn cushie gaat super, lekker samen aan het werk, ze schiet er nog steeds af en toe van tussen dus die humor heeft ze nog steeds. }>

Ben jij niet op de hoogte van nieuwe medicatie?? >;) Dat valt me van je tegen Pandora :)) :P

Goldflower, die van mij heeft nooit last gehad van bijwerkingen. Ben begonnen met halve, toen naar 4 weken een hele. Nu weer terug naar 3/4 pil en ben heel tevreden over hoe dat nu gaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:01

Dimple schreef:
Ben jij niet op de hoogte van nieuwe medicatie?? >;) Dat valt me van je tegen Pandora :)) :P

Ik WIL het zelfs niet weten ! ^) :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:05

Dimple schreef:
Ben jij niet op de hoogte van nieuwe medicatie??

Zoals ik al zei: het is geen nieuwe medicatie, dus weet zij veel. Bromocriptine en Trilostane dateren van vóór pergolide. En daarmee bedoel ik dus ook van vóór Prascend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:59

Jannepauli schreef:
Dimple schreef:
Ben jij niet op de hoogte van nieuwe medicatie??

Zoals ik al zei: het is geen nieuwe medicatie, dus weet zij veel. Bromocriptine en Trilostane dateren van vóór pergolide. En daarmee bedoel ik dus ook van vóór Prascend.

Ben ik toch wel helemaal van op de hoogte hoor, we hadden 't over eventuele nieuwe medicatie NA prascend.... :P
Waarom toch altijd zo vriendelijk? :roll: ...ik weet inderdaad niet veel, heb dat ook nooit beweerd...maar van sommige zaken blijk ik toch wel een heel klein beetje verstand te hebben....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:35

Het was ook zo ontzettend cynisch bedoel dat ik niet snap dat jij het niet snapt JP! :+

Rustig aan, adem in en uit............innnnnnnnnnnnnn...........en uittttttttttt............. :)F

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:38

Maar goed nog een keer mijn vraag van 2 blz terug.

Heeft iemand enig idee hoe snel de waarde kan fluctueren?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:25

Jeetje wat hebben sommige veel ups en downs met hun cushing patient. Ik heb er hier 1 nu bijna een jaar aan een halve tablet pergolide per dag. Het gaat gewoon eigenlijk perfect met hem, 4 dagen per week op de wei en 3 dagen op de paddock met hooi en af en toe vitamine brokje. Hij is deze maand 23 geworden... Ik denk dat ik blij moet zijn dat hij het goed doet als ik het zo lees. Gisteren nog naar het bos geweest, hij was flink opgefokt, dus hij heeft flink gerend....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:44

Ik mag ook blij zijn dat het goed gaat. Enkel probleem bij die van mij dat ie weer problemen heeft om zijn muesli te eten, op zich eet hij het wel maar met lange tanden als in het is pas de volgende dag op.

En volgende week komt er iemand shiatsu op hem doen. Ze zocht iemand met een ouder paard dat spierverlies had. Mijn paard is het perfect paard daarvoor. En baat het niet, schaad het niet. Ben zeer benieuwd