Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sietske83

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:49

Ja dat zeggen we nu allemaal.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:49

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:50

Hmm komt nu wel dichtbij ind!
Erg sneu voor alle drachtige merries die besmet zijn geraakt..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:50

Wat afschuwelijk voor manege De Veerkracht. En terecht de opmerking dat zij mogen "piepen" en dat anderen zich een beetje gedeisd moeten houden. Dit stukje las ik hier in dit topic:

Een goed overzicht van het voorkomen van de neurologische-vorm van rhinopneumonie in Nederland is niet mogelijk omdat veel eigenaren van maneges of andere paardenbedrijven niet openlijk uitkomen voor eventuele problemen en paarden met verlammingsverschijnselen direct opruimen. Een bedrijf dat openlijk uitkomt voor de problemen, de paarden probeert te behandelen en onderzoek toelaat, draagt er aan bij meer over de aandoening te leren en in de toekomst misschien zelfs te kunnen voorkomen. Eigenaren van paarden dienen zich te realiseren dat de neurologische-vorm van rhinopneumonie zich overal in Nederland kan voordoen en dat alleen openheid en voldoende kennis van zaken het probleem kunnen beperken.

en volgens mij is dat dus het grootste probleem!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:52

MissPK schreef:
Zowiezo heeft in paniek raken geen zin Marga! :D Maar gewoon stom doorgaan, tegen beter weten in dus, met wat je altijd doet is dan wel weer de andere kant op gaan imo...
http://gemeente-groningen.citysite.nl/l ... +neer.html

Ik vind het wel apart dat de media doet alsof alle wedstrijden doorgingen, terwijl het grootste gros hier in Groningen gewoon werd afgelast..

DubbelFun

MissPK schreef:
Tuurlijk wel! Hoe weet je nou of ze misschien al zieke paarden op stal hadden staan dan?

Dat weet je niet, dat weet je van niemand....daarom heeft het ook geen zin om het die mensen kwalijk te nemen.
Met een ziek paard zullen ze echt niet op wedstrijd gaan en als iedereen zijn paard op stal moet houden omdat ie een snotje heeft dan kan er nooit geen enkele manege/pensionstal meer open en kunnen er nergens meer wedstrijden gehouden worden.

Nexus

Abortus variant is toch ook EHV1...
Dus ook mogelijk gevaarlijk voor niet drachtige merries, ruinen en hengsten?!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:53

:wave: ik dacht misschien weten jullie dit.

Ik zit op een paardenhouderij en loop 2 dagen stage + een halve middag praktijk (op school)
tevens heb ik zelf 3 paarden op 3 verschillende stallen (waarvan 1 opfok)
Wat vinden jullie? Ik ben van mening dat school moet zeggen even 2/3 weken geen stage +praktijk ivm besmettingsgevaar. Ik kom (mede vanwege verkoop veulen) op dit moment dus op 5 stallen! (niet in de zelfde regio) Mijn merrie moet (proberen we athans) dit jaar drachtig te krijgen dus ik vind het risico erg groot :=

Ik heb even de 1e bladzijde (incl) linken gelezen, maar het is mij niet helemaal duidelijk. Kan het via hoesten/slijm/snot/kwijl (lekkere woorden :') ) afgegeven worden aan andere paarden als ik binnen 7(?) uur een ander paard aai(of wat dan ook?)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:53

Het komt zo wel erg dichtbij. Hoop van harte dat het onze kant niet op komt met een hele hoop drachtige merrie's op stal :=

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:54

Jeanneee_ schreef:
MissPK schreef:
Zowiezo heeft in paniek raken geen zin Marga! :D Maar gewoon stom doorgaan, tegen beter weten in dus, met wat je altijd doet is dan wel weer de andere kant op gaan imo...
http://gemeente-groningen.citysite.nl/l ... +neer.html

Ik vind het wel apart dat de media doet alsof alle wedstrijden doorgingen, terwijl het grootste gros hier in Groningen gewoon werd afgelast..

Klopt, volgens mij zijn er twee wedstrijden door gegaan en is de rest afgelast. Wel twee te veel trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:55

just_kiki schreef:
Kan het via hoesten/slijm/snot/kwijl (lekkere woorden :') ) afgegeven worden aan andere paarden als ik binnen 7(?) uur een ander paard aai(of wat dan ook?)

Ja, alhoewel 7 uur al best lang is, zeker nu het wat kouder gaat worden zal de overlevingskans van het virus buiten de gastheer ook korter worden.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:57

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:58

Marga schreef:
Hou even in de gaten dat in Winsum de arbortusvorm is gecontstateerd, heel erg vervelend voor mensen met drachtige merrie's maar dit komt elk jaar voor en is niet iets om gelijk over in paniek te raken.
Al helemaal niet als je geen drachtige merrie hebt staan.

Wou ik ook zeggen, vorig jaar volgde ik die berichten op de voet (drachtige merrie thuis),
want dan is nieuws over die vorm wel heel interessant.

(edit, overigens wel op wedstrijden geweest, maar handig als je weet waar het heerst, blijf je daar weg)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 05-03-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:59

Och god nu ook al in Winsum...

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:00

Wij hebben inmiddels voor onze stal een vervoersverbod ingesteld. Paarden krijgen de komende tijd L-Lysine tijdens de voerbeurten bijgevoerd, zeker tot 3-4 weken nadat het virus weer tot rust is gekomen.

Juut

S_en_Z schreef:
Lekker dan. >;) (wbt de CDA)

De meldplicht die het CDA verplicht wilt stellen? Lijkt me juist alleen maar goed. Rhino is niet te voorkomen, en het is rot als het op jouw stalopduikt, maar móeten melden maakt wel dat de omgeving de juiste voorzorg kan nemen

just_kiki schreef:

Ik zit op een paardenhouderij en loop 2 dagen stage + een halve middag praktijk (op school)
Wat vinden jullie? Ik ben van mening dat school moet zeggen even 2/3 weken geen stage +praktijk ivm besmettingsgevaar. Ik kom (mede vanwege verkoop veulen) op dit moment dus op 5 stallen! (niet in de zelfde regio) Mijn merrie moet (proberen we athans) dit jaar drachtig te krijgen dus ik vind het risico erg groot :=

Ik heb even de 1e bladzijde (incl) linken gelezen, maar het is mij niet helemaal duidelijk. Kan het via hoesten/slijm/snot/kwijl (lekkere woorden :') ) afgegeven worden aan andere paarden als ik binnen 7(?) uur een ander paard aai(of wat dan ook?)

Het virus blijft wel iets langer actief als 7 uur. Het lijkt me wijs als je voor iedere stal schone kleding en andere schoenen aantrekt. en even douchen. Gezien dit best wat van je kleding vraagt (ik kom op 3 stallen en mn wasmachine draait overuren), lijkt het me handig als je nu even keuze maakt naar welke stal je móet, en welk paard even zonder je kan

MissPK

DubbelDun schreef:
Dat weet je niet, dat weet je van niemand....daarom heeft het ook geen zin om het die mensen kwalijk te nemen.
Met een ziek paard zullen ze echt niet op wedstrijd gaan en als iedereen zijn paard op stal moet houden omdat ie een snotje heeft dan kan er nooit geen enkele manege/pensionstal meer open en kunnen er nergens meer wedstrijden gehouden worden.

Sorry maar ik vind het wel een zeer kwalijke zaak om zo'n dringend vervoersadvies van de sector en KNHS gewoon aan je laars te lappen!
Dat laatste wat je schrijft heeft hier natuurlijk niets mee te maken, appels en peren..

Fijn te lezen dat er toch ook wel veel wedstrijden waren afgelast in Groningen!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:01

Is het 100% zeker dat de abortusvorm geen niet drachtige paarden kan besmetten??

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:03

Rivaldo schreef:
Is het 100% zeker dat de abortusvorm geen niet drachtige paarden kan besmetten??

Volgens mij is het doodgeboren veulen heel besmettelijk en het vruchtwater daarvan!

Weet ik niet zeker hoor.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:05

Nee, ook de abortusvorm kan andere paarden besmetten, de uitwerking is alleen anders

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:05

Equine rhinopneumonitis virus (EHV1 or equine abortion virus) is a highly infectious disease that usually affects the respiratory system. Occasionally, the virus may also cause neurological disease.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:06

Nikass schreef:
Wat afschuwelijk voor manege De Veerkracht. En terecht de opmerking dat zij mogen "piepen" en dat anderen zich een beetje gedeisd moeten houden. Dit stukje las ik hier in dit topic:

Een goed overzicht van het voorkomen van de neurologische-vorm van rhinopneumonie in Nederland is niet mogelijk omdat veel eigenaren van maneges of andere paardenbedrijven niet openlijk uitkomen voor eventuele problemen en paarden met verlammingsverschijnselen direct opruimen. Een bedrijf dat openlijk uitkomt voor de problemen, de paarden probeert te behandelen en onderzoek toelaat, draagt er aan bij meer over de aandoening te leren en in de toekomst misschien zelfs te kunnen voorkomen. Eigenaren van paarden dienen zich te realiseren dat de neurologische-vorm van rhinopneumonie zich overal in Nederland kan voordoen en dat alleen openheid en voldoende kennis van zaken het probleem kunnen beperken.

en volgens mij is dat dus het grootste probleem!

En ik ben dus voor een meldplicht van de neurologische variant! :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:08

Pff wat eng zeg, dat virus.. Ik wil iedereen wiens paard getroffen wordt/werd door Rhino heel erg veel sterkte wensen..

Ik heb 3 paarden, en ze staan alle drie ergens anders.. Nou zou ik zo graag willen dat ze bij elkaar stonden ergens helemaal afgezonderd waar geen mensen komen ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:11

Ik vind het allemaal maar moeilijk ...

Op zich zit ik (zitten wij) een héél stuk van de bevestigde stallen af, maar ook hier vlakbij sterven paarden of hangen ze aan een draadje. Hierbij is niet bevestigd of ontkent dat het om rhino gaat, dit zou een paar dagen duren voordat het zeker zou zijn? Weet iemand hier meer van? Kan je meteen zien of je paard rhino heeft bv. of dat het wat anders is?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar je wordt toch wel ongerust als je van alle kanten vanalles hoort waaien ... En als dit dan nog eens allemaal anders is afhankelijk van de persoon die het vertelt dan weet je het helemaal niet meer :=

Zo gaan wij hier wel enten want volgens de DA zou dit wel nog zin hebben... Het zou geen zin hebben als het al op onze stal was, maar als het enkel nog maar 'in de buurt is' zou enten wel zin hebben ... Verder zei de DA dat als ze geënt zouden zijn ze het wel nog zouden kunnen krijgen, maar dat ze dan wel een stuk makkelijker behandelbaar waren en normaal gezien niet zouden sterven ... En hier lees je dan weer dat enten totaal geen zin heeft, in geen enkel geval.. Is leuk :+

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:12

just_kiki schreef:

Zelfde probleem hier, loop stage op mijn eigen stal en die van school.
Ik vin dat ze de school stages af moeten schaffen... wat vinden jullie hiervan?