Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:32

SteffiiY schreef:
Heb je geen eigen trailer of trailer van stalgenootje die niet veel gebruikt word?

Ja heb ik maar die gebruiken wij wekelijks naar de ponyclub. Ik zou het dan natuurlijk wel op zo'n moment even in haar stal kunnen leggen en daarna weer in de trailer.

Nu nog uitzoeken waar ik goed hooi vindt in de buurt. En hopen dat de staleigenaar dan niet pony gaat overslaan met voeren. Maar goed, als dat gebeurt verhuis ik, ondanks dat het er verder ontzettend fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:39

SteffiiY schreef:
[***]: Mijn maagzweren merrie heeft tijdens hengstigheid ook veel meer last dan normaal. ik voer haar inderdaad monnikspeper bij en abler en dit gaat goed.

Oh dat vind ik interessant! Is voor jou niet leuk natuurlijk, maar het sterkt mij in mijn vermoeden.

Geef je de monnikspeper tegelijkertijd met de Abler? Ik wil eigenlijk niet teveel tegelijk proberen. Omdat ik dan niet weet wat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:40

Koekie73 schreef:
SteffiiY schreef:
Heb je geen eigen trailer of trailer van stalgenootje die niet veel gebruikt word?

Ja heb ik maar die gebruiken wij wekelijks naar de ponyclub. Ik zou het dan natuurlijk wel op zo'n moment even in haar stal kunnen leggen en daarna weer in de trailer.

Nu nog uitzoeken waar ik goed hooi vindt in de buurt. En hopen dat de staleigenaar dan niet pony gaat overslaan met voeren. Maar goed, als dat gebeurt verhuis ik, ondanks dat het er verder ontzettend fijn is.

Kan je niet gewoon een aantal gevulde hooinetten in haar stal hangen? Dan weet je in ieder geval zeker dat je paard genoeg hooi heeft.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:45

Koekie73 schreef:
SteffiiY schreef:

Precies de reden dat wij as zaterdag van stal veranderen. Niet omdat ik denk dat mijn paard wordt overgeslagen of minder krijgt omdat ik zelf hooi voer hoor maar omdat het wel erg veel extra gedoe is (wat we uiteraard graag voor haar over hebben) maar als ik een keer ziek ben dan ben je meteen weer afhankelijk van andere.
Je hoort het vaker hoor dat staleigenaren niet mee gaan in dit voeradvies. Vond ik wel jammer want kwam toch met medisch onderbouwt advies vanuit de kliniek..

@nickynicole, hoe is je knapperd door de terugval heen gekomen?
Heb je een prognose gekregen van wanneer je mogelijk resultaat kunt verwachten van de transfusie?
En waar heb je haaronderzoek laten doen? Ben wel erg benieuwd, alle puzzelstukjes zouden kunnen helpen..

Ik heb overleg gehad met de kliniek en da Steffi van der Laarse.
Als de kuur sucralfate afgelopen is gaan we over op 2x per dag medicijnen. In de ochtend 80mg Ekygard en in de middag maagcomposium van Steffi. Beide producten zit praktisch hetzelfde in. Daarnaast heeft ze straks minimaal 22 uur per dag toegang tot ruwvoer waarvan paar keer per dag via slowfeeder..
We krijgen omeprazol waarvan we een aangepaste dosis zullen gaan voeren in tijden van stress of vervoer..

Betreft de vitabix dat is het proberen waard echter geeft ze wel aan dat percentage lysine laag is wat nadelig kan zijn voor de spieropbouw. Dit moeten we in de gaten houden maar in principe wordt dit ook opgevangen door de rijstolie en equilin basic.

Ps kijk wel uit met hooinetten in hrt dekenseizoen, ik ben overgestapt op hooizakken omdat mijn paard paar keer vast heeft gezeten met haar borst sluiting in het hooinet...
Laatst bijgewerkt door petraaken op 10-02-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 alinea verwijderd op verzoek van schrijfster.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:49

Ik ben vorig jaar ook van stal verhuisd omdat de staleigenaar niet genoeg wilde meewerken aan een ander voerbeleid, hij vond het prima zoals het ging en hoe meer hooi, hoe meer kosten. Wij hebben toen enorm ons best gedaan om het hem makkelijk te maken, iets extra te betalen en daardoor meer hooi kunnen voeren maar uiteindelijk was dat het niet waard. Daarna zijn we dus opzoek gegaan naar een andere stalling, waar ze wél ruim genoeg hooi krijgen.

Sindsdien echt geen enkele maagklachten meer gehad, maar ik ga het niet te hard roepen :o Ik voer nog steeds wel standaard Havens Gastro+ voor het idee, ze vindt het lekker en ze doet het er goed op dus ik zie ook geen reden om over te gaan op ander voer.

nickynicole

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:53

Niet mee willen werken van een staleigenaar zou voor mij betekenen andere stal zoeken. Maar ik heb makkelijk praten met de paarden aan huis.... Je zou hooinetten kunnen proberen?

Nsky86: Klinkt allemaal erg logisch wat Steffi voorschrijft. Het enige waar wij mee gestopt zijn is omeprazole geven tijdens transport/ stress. Die van ons krijgt last van zijn darmen. Het is kiezen tussen 2 kwaden. Ik geef hem dan extra moeder aarde van Bio-ron en dat lijkt ook te helpen.

De terugval heeft zich beperkt tot alleen dinsdag, gelukkig. Geen tijdsduur voor de resultaten van de mesttransfusie gekregen. Mogelijk moet het nog een keer. Het is echt een proefondervindelijk iets. Ik ken mijn paard zo goed dat ieder detail opvalt. Voorbeeld, zijn mest had duidelijk een andere geur en andere structuur 2 dagen na de mesttransfusie. F.rederike D.omenie heet ze van de haaranalyse. Ik moet de medicatie 6 weken geven. Ze heeft wel een wachtlijst van 2 maanden...

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:48

Heeft er iemand al gehoord van natriumbicarbonaat bijgeven om het zuur in de maag te neutraliseren? Een stalgenootje heeft mij dit aangeraden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:18

Ik heb het volgens mij wel eens ergens gelezen, nooit echt in de praktijk ervaringen gehoord.

Hier merk ik duidelijk dat de klachten weer erger zijn geworden sinds het najaar, niet meer op de wei.
Die paar uur gras per dag, het vrij in een koppel kunnen bewegen doen hem blijkbaar meer goed dan we hadden vermoed...
Hij krijgt nu onbeperkt ruwvoer, deels voordroog en deels hooi, ik merk geen verschil met het ene of het andere. Wel is hij heel kritisch in wat hij lust, hij laat het zomaar de hele dag hangen als het een baal is die niet naar zijn zin is...
Verder de hele dag paddock, alleen, wel tussen de andere paarden dus wel contact, en paar keer per week samen met mijn andere paard los in de bak.
Maar toch geen wei...

Hij krijgt nu op advies van de arts van Den Hoek gastri druppels van Puur en moeder aarde van Bioron en hij kreeg als Strezz druppels op advies van de osteopaat.
Het gaat op zich best goed, hij ziet er ook super uit in tegenstelling tot een jaar geleden toen hij kwam, maar hij blijft gevoelig op zijn buik...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:04

Ik heb vandaag mijn zending binnen gekregen van Abler.
Ik begrijp dat je de eerste 4 weken 3 zakjes moet geven en daarna nog 4 weken 1 zakje.
Nu heb ik de grote zakken met maatschepje, maar is 1 maatschepje gelijk aan 1 zakje en zo ja, moet je dan ook echt 3 keer per dag 1 schepje geven of kan je ook 2 keer per dag 1,5 schepje geven ?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:14

Bij voorkeur de korrels in 1 dosis geven, elke dag om ong hetzelfde tijdstip.
Hoe veel is afhankelijk van het gewicht van je paard. En ik zou langzamer afbouwen eerst naar 2 1/2, dan 2 schepjes enz.
Laatst bijgewerkt door henshem op 08-02-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:14

Je moet 1x per dag 3 schepjes geven.

En na de 4 weken 3 zakjes moet je 2 weken 2 zakjes doen en dan nog 2 weken 1 zakje, iets geleidelijker afbouwen dus.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:35

Hey, bokkers! Hier twijfel over maagzweer of niet....

Even omschrijven: een dikke 2 weken geleden kwam de osteo en drukte tijdens de behandeling op mijn paard zijn maag, het resultaat een kreunen paard dat dit duidelijk niet fijn vond.

Wat merkte ik reeds voor de behandeling van osteo was dat mijn paard steeds lastiger reageerde op het aansingelen. Dus behandeling osteo en zadel volledig op maat terug aangepast.
Nu reageert mijn paard nog nijdiger op het aansingelen.

Daarnaast hoest mijn paard al een hele tijd. Daarvoor hem helemaal onderste boven gekeerd + endoscopie en medicatie. Longen gezond maar hoesten niet weg.

Dus zelf beginnen zoeken op het internet... Mensen kunnen hoesten als reactie op maagzuur. Dus waarom paarden niet?

DA stelt voor om eerst degelijk te ontwormen en eens te testen of het zijn maag is door middel van buscopan te geven. En pas later over te schakelen moest het nodig blijken.

Wat denken jullie?

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:15

Hoi hoi ik meld me ook weer eens even. Ondanks alle benodigde voorzorgsmaatregelen heeft mijn merrie toch helaas zeer regelmatig recidief. Bij het minste of geringste is het weer raak.
Op advies van grote kliniek hier gestart met sucralfaat siroop, evt voor langere termijn preventief om de recidieven te voorkomen...
Maar wat een ramp spul is dat! Moet het verwarmen om de substantie goed te kunnen mengen. Dat is niet zo erg maar ik moet het klaar zetten voor de staleigenaar. Had het over de lucerne maar het zakt naar beneden en blijft plakken op de bodem van het bakje.
Iemand nog goede meng suggesties waarbij het beter met voer gemengd blijft en het klaar te zetten is voor de staleigenaar???

Ook doe ik eerdaags weer een bestelling bij Abler (dus ook de sucralfaatkorrels die volgens mij veel makkelijker in gebruik zijn), nog meer mensen die mee willen doen?

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:21

Rosiewozie schreef:
Hoi hoi ik meld me ook weer eens even. Ondanks alle benodigde voorzorgsmaatregelen heeft mijn merrie toch helaas zeer regelmatig recidief. Bij het minste of geringste is het weer raak.
Op advies van grote kliniek hier gestart met sucralfaat siroop, evt voor langere termijn preventief om de recidieven te voorkomen...
Maar wat een ramp spul is dat! Moet het verwarmen om de substantie goed te kunnen mengen. Dat is niet zo erg maar ik moet het klaar zetten voor de staleigenaar. Had het over de lucerne maar het zakt naar beneden en blijft plakken op de bodem van het bakje.
Iemand nog goede meng suggesties waarbij het beter met voer gemengd blijft en het klaar te zetten is voor de staleigenaar???

Ook doe ik eerdaags weer een bestelling bij Abler (dus ook de sucralfaatkorrels die volgens mij veel makkelijker in gebruik zijn), nog meer mensen die mee willen doen?

Wij hebben de fles in de warme kantine staan. Het moet ook meteen in de mond gespoten worden, mijn merrie is een ramp met zulke dingen maar ze vind het zo lekker dat ze haar mond al open doet als ik eraan kom.. spuit erin, kin even omhoog het zit er weer in.

Zou het een optie zijn om de spuit klaar te zetten dat hij het zo in de mond kan doen? Werkt toch echt alleen goed als het meteen in de mond komt in 1 portie is mij verteld in de kliniek. Die van mij krijgt 3x per dag 20 ml

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:27

Pffff ik word er een beetje moedeloos van. Nu al ruim 30 dgn volle dosering omeprazol, maar het luchtzuigen lijkt eerder erger te worden dan af te nemen. Ook lijkt ze ontzettend opgeblazen.....

Sinds 2 dgn geen voordroog meer, maar goed en mooi hooi. Hopelijk doet dit nog iets voor mijn paard.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:08

Wat bij ons erg hielp tegen het opgeblazene was Speedibeet.. Gek genoeg verdween het daardoor direct.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:17

bietenpulp werkt wat bufferend en pectines zijn geweldig voor de darmflora. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 07:51

Oh dat ga ik proberen, al ben ik bang dat ze het niet eet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:06

Is Colosan nog een optie?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:42

[***] schreef:
Oh dat ga ik proberen, al ben ik bang dat ze het niet eet.....

Geef je verder nog iets van muesli oid? Ik doe er wat fiber force doorheen namelijk. Anders eet ze het ook niet zo graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:43

Ik geef haar 2 handjes Gastro van Havens, daar gooi ik nu de omeprazole korrels doorheen. Misschien is fiber force ook wel een goede.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:21

nanoukkie schreef:
Heeft er iemand al gehoord van natriumbicarbonaat bijgeven om het zuur in de maag te neutraliseren? Een stalgenootje heeft mij dit aangeraden!

Ik heb natriumbicarbonaat achter de hand als m'n pony niet eet. Dan krijgt hij een eetlepel opgelost in water, ingespoten in z'n mond met een spuit. Vreselijk vindt hij het, maar binnen het half uur eet hij. Maar mijne stopt gewoon met eten bij pijn en eet dan rustig dagen niet. Dat kan z'n lijf niet aan, dus vandaar de drastisch maatregel.

Wat een fijne opmerking over hooi ipv voordroog. Ook hier goede ervaringen met hooi. Als "krachtvoer" voer ik bietenpulp, zemelen, luzerne en Gastro.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:24

Ik heb even het topic rond zitten neuzen omtrent Mastic Horse & Puur Maag. Hoop verschillende meningen.

Vermoeden door Osteopaat bevestigd van eventuele maagzweren. Een maand lang Mastic Horse gegeven en dit werkte heel positief. Nu denk ik zo'n drie weken gestopt en vandaag merkte ik weer dat ze veel last van haar maag had en hoorde ik haar darmen weer. Ze leek ook een erg strakke buik te hebben. Bewust niet gereden, wel gelongeert en dat leek haar goed te doen.

De osteopaat komt de 26ste weer en omdat het oké leek te gaan niets nieuws besteld. Maar ik wil nu toch weer iets gaan doen. Toch weer Mastic Horse bestellen? (duurde wel lang voor ik hier verschil van merkte) of betere ervaringen met Puur Maag?

Of .... heel wat anders?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:40

Ik ben wel fan van de majestic meer dan alle andere dingen. Wat je wel kan doen is kuren met maagcompositum

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:40

Chesss schreef:
Ik ben wel fan van de majestic meer dan alle andere dingen. Wat je wel kan doen is kuren met maagcompositum

Het is of, of neem ik aan? Niet allebei bedoel ik.

Edit: Heb een grote pot Mastic Horse besteld en ga hier nog maar even mee aan de slag. Maar niet over de brokken (want dat werkt voor geen meter) maar door een handje slobber.