[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:45

Stille meelezer.

Wat zijn nu echt goede klinieken bij deze problemen?

Mijn paard hoest niet tot nauwelijks. Vorig jaar honderden euro's kwijt geweest omdat de dierenarts iedere dag op stal stond omdat ze zo mege benauwd wat was. Allerlei medicatie gehad van slijmoplossers, prednisol enz enz
Het hielp allemaal niets. Ik dacht echt dat ik der moest laten gaan.
En toen werd het najaar en winter afentoe eens een dagje benauwd maar niet lang. En ben bang dat de ellende nu weer begint.

Donderdagochtend niks aan de hand zelfs nog een uur buiten gestapt.
Donderdagavond benauwd
Vrijdagochtend benauwd
Vrijdagavond benauwd en gestart met immulon
Zaterdagochtend benauwd en immulon gegeven
Zaterdagavond benauwd en immulon gegeven
Zondagochtend benauwd en immulon gegeven
Zondagavond niks meer aan de hand wel immulon gegeven
Maandagochtend weer licht benauwd en immulon gegeven

Sinds vorig jaar staat ze al in een ruime stal op strokorrels en met een klein uitloopje. Ze loopt overdag op de wei.
Ze krijgt voordroog (ene pak is droger dan het andere pak) wat ik nu toch een beetje vochtig maak.

Ik vind het zo maf dat er niks veranderd en dat ze zo een paar dagen benauwd staat.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:02

Eerlijk gezegd zou ik niet weten of die klinieken er überhaupt zijn. Ik weet alleen dat Emmeloord tegenwoordig wel mensen (nouja....paarden) doorstuurt naar Equisana, dus daar hebben ze in elk geval door dat zouttherapie veel goeds kan doen. Utrecht heeft al wat langer een dampbox, maar dat is als ik het goed heb flink duurder, en je paard staat er ook flink langer. Bij Equisana staan ze ook buiten de zouttherapie, een sessie duurt een halfuurtje, ook lekker de hele dag in paddock of -in het seizoen- de wei als je dat wilt.
Verder is er niet heel veel meer dan de medicatie die jij noemt en die velen hier allemaal ook voorgeschreven hebben gekregen. Met meestal hetzelfde resultaat: het probleem is niet opgelost.

Dus ik zou zeggen....(en ja, daar gaan we weer, heb echt geen aandelen ofzo, ben alleen een heel blije klant :+ ) zouttherapie!! Heeft bij die van ons echt geweldig geholpen, hij is anderhalf jaar helemaal van het hoesten af geweest. Toen hij daarna weer een beetje begon hebben we eerst een flexineb aangeschaft, en daarmee hebben we hem weer goed gekregen. En we gebruiken hem nog zeer regelmatig, om het ook onder controle te houden. We vernevelen voornamelijk zoutoplossing, maar als het nodig gaat lijken ook silvaplex en/of balsamic air. Als dat niet had gewerkt had ie absoluut weer naar Equisana gegaan.
En, ook dit heb ik al eerder geschreven, een paardje bij ons op stal was ook alleen benauwd, zonder hoesten. Die is inmiddels ook heel goed opgeknapt bij Equisana, en wordt alweer gereden.
Via Equizouttherapie (waar Equisana "bij hoort") zou je kunnen informeren of er inmiddels ook bij jou in de buurt mogelijkheden zijn.

Verder is er bij ons op stal nog iemand die twee benauwde paarden heeft, of die wel/niet hoesten weet ik niet, maar die heeft heel kort geleden ook een flexineb aangeschaft, als ik haar zie zal ik eens vragen of er al verbetering is.

Zowel zouttherapie als flexineb is even een behoorlijke uitgave, maar zoals je inmiddels zelf wel weet betaal je je ook blauw voor medicijnen die vaak uiteindelijk niet of onvoldoende werken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:20

felicity schreef:
Stille meelezer.

Wat zijn nu echt goede klinieken bij deze problemen?

Ik ben erg tevreden van mijn kliniek. Ik woon nogal in een uithoek, dus zouttherapie is hier nogal lastig, maar mijn kliniek is direct gestart met vernevelen (via flexineb). Medicatie, maar ook andere dingen. Bovendien hebben ze daarna ook verder gezocht waar het precies aan lag. Ik kon de flexineb daar eerst huren (ze hebben er verschillende te huur) en heb nadat ik het effect zag er ook zelf 1 aan gekocht.
Daarna allerlei allergietesten om te zien waar het aan lag. Zo kan de mijne wel tegen stro (al heb ik hem op equibedding, in de winter staat hij snachts op stal) maar heeft hij wel andere dingen waar hij niet tegen kan. Daar zijn we voor met immunotherapie begonnen en dat slaat eigenlijk best goed aan momenteel.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:28

Fangio schreef:
Ik ben erg tevreden van mijn kliniek. Ik woon nogal in een uithoek, dus zouttherapie is hier nogal lastig, maar mijn kliniek is direct gestart met vernevelen (via flexineb). Medicatie, maar ook andere dingen. Bovendien hebben ze daarna ook verder gezocht waar het precies aan lag. Ik kon de flexineb daar eerst huren (ze hebben er verschillende te huur) en heb nadat ik het effect zag er ook zelf 1 aan gekocht.
Daarna allerlei allergietesten om te zien waar het aan lag. Zo kan de mijne wel tegen stro (al heb ik hem op equibedding, in de winter staat hij snachts op stal) maar heeft hij wel andere dingen waar hij niet tegen kan. Daar zijn we voor met immunotherapie begonnen en dat slaat eigenlijk best goed aan momenteel.

Ah kijk, het kán dus wel :) Top!!
Overigens, onze dierenarts was zeer geinteresseerd toen wij met de flexineb begonnen, maar begint bewust niet aan de verhuur o.i.d. Dit omdat hij inmiddels van collega's had gehoord dat die dingen dan toch te vaak kapot, niet op de juiste manier gebruikt en schoongemaakt etc, terugkwamen. Op zich begrijpelijk, maar wel jammer.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:46

Je kan de flexineb ook gewoon huren bij flexineb zelf...werkt prima! Heb je het apparaat 10 dagen( of meer) thuis kan dus meerdere keren per dag gebruikt worden..en goedkoper dan zouttherapie..

Ik was zo tevreden dat ik em aangeschaft heb..maar je kan ook gewoon terugsturen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:48

Klopt, maar dan moet je ook bij wijze van borg, de aanschafprijs betalen. Dat is trouwens ook niet zonder reden weet ik, maar toch....je moet het net even hebben liggen.
Ik heb 'm zelf meteen gekocht, nog altijd blij mee.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:07

Sandra_H schreef:
Klopt, maar dan moet je ook bij wijze van borg, de aanschafprijs betalen. Dat is trouwens ook niet zonder reden weet ik, maar toch....je moet het net even hebben liggen.
Ik heb 'm zelf meteen gekocht, nog altijd blij mee.

Je kan betalen via klarna( achteraf dus)..dan moet je na terugsturen gewoon alleen huurprijs betalen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:09

Mag ik vragen hoe de flexineb werkt?
Kan ik het spul wat verneveld moet worden bij de dierenarts verkrijgen?

Nu heb ik ook gehoord dat je ook een puffer kunt gebruiken werkt dat ook?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:15

Mijn kliniek heeft er een aantal liggen, dus zij hebben toen ter plekke de eerste toediening gedaan, zodat ik ook kon zien hoe het werkte en daarna heb ik die gelijk meegenomen. Daar moest ik geen borg betalen (maargoed, was hij stuk gegaan oid dan had ik vast de rekening wel gekregen :+ ) en had ik hem direct.
Overigens zou ik borg ook wel gesnapt hebben. Het zijn geen goedkope dingetjes en paarden doen soms gekke dingen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de mijne ook nooit zomaar zou uitlenen oid.

Ik zag nu trouwens toevallig op facebook dat die Salineras zouttherapie (die werd een paar paginas geleden genoemd dacht ik) binnenkort hier in de buurt is voor 3 dagen. Ik moet zeggen dat ik de prijs best stevig vind (maargoed, de reiskosten naar hier zullen ook flink zijn). Ik sla zelf over, aangezien de mijne nu weinig tot geen last heeft, maar zal mn oren eens open houden naar wat de ervaringen hier zijn.
Naar aanleiding van wat ik hier gelezen heb over zouttherapie vraag ik me af of 3 dagen voldoende is? Iets is beter dan niets waarschijnlijk maar toch... Kunnen de mensen die er ervaring mee hebben daar iets zinnigs over zeggen?

@ felicity, hoe die precies werkt kan je vast wel op de website van flexineb vinden, ik ben niet zo technisch :+
Maar je kan er een heleboel in vernevelen, ik heb er in het begin oa medicatie in verneveld (atrovent + flixotide) Nu vernevel ik soms als hij het lastig heeft weer even met silvaplex en gewoon NaCl.

Puffer heb ik ook gebruikt via een voorzetkamer, zo heb ik flixotide gegeven, dat hielp ook, maar bleek geen langdurige oplossing omdat de oorzaak toen niet weggehaald was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:19

Niet hoesten, betekent niet dat er geen problemen zijn.

Als je bij mijn merrie van 28 gaat luisteren heeft ze geen 100% goede longen meer, maar ze hoest niet altijd of veel.
Uit voorzorg vernevelen we bepaalde periodes, zoals de seizoens overgangen. En als ze wel wat hoest, starten we ook meteen. Dan gaat ze ook van grotere neusgaten, naar weer redelijk normaal.

Als je bij Flexineb zelf huurt, heb je nog niet de medicatie. Wij hebben de flexineb ook gebruikt in combinatie met medicatie en die moet je via een veearts krijgen natuurlijk. Onze veearts zou het wel regelen, maar heeft dat niet allemaal op voorraad.

Zouttherapie in Kraggenburg is in verhouding juist niet duur. In die therapie zit ook het hooi, de stalling, het uitmesten, buiten-binnen zetten, stappen na de zoutbox.

Als ik de rekeningen ga optellen van; ventipulmin, sputolysin, equisolon, ab etc etc, weken, maanden, soms weer op herhaling en equisolon ook vanwege het lange afbouwen, is dat echt vele malen duurder. En uiteindelijk niet effectief, want je blijft vaak in herhaling vallen of erger; raakt je paard op den duur kwijt.

De flexineb aanschaffen is duur, maar zelfde rekensom. Hij is zelfs goedkoper dan de dampbox in Utrecht. Daarnaast zijn ze best waardevast. Als je al 200/300 zou zakken na een periode van gebruik, is dat nog steeds heel weinig in verhouding.

NaCl, wat vaak voldoende is om te gebruiken, kost niks. Is ook goed en makkelijk zelf te maken evt.

Zouttherapie in 3 dagen is wel erg kort en is meer een boost of voorkomen per periode dan echte problemen oplossen.
Maar als je goede zouttherapie volgt maak je de longen schoon en kan de weerstand een dusdanige boost krijgen, dat ze ook weer een periode tegen "normale" omstandigheden kunnen. Niet opsluiten in stal, stof etc, maar wel is er weer een redelijk normaal management mogelijk met normale training.

Voordeel van de flexineb vind ik wel dat ale onderdelen los bij te kopen zijn. Ook niet goedkoop, maar je bent niet je gehele apparaat kwijt. En ik neem aan dat iedereen goede verzekering heeft.

Wij hebben destijds een goedkoper apparaat overgenomen. Doet het ook, maar het werkt net anders en zit aan stroom vast. Achteraf had ik liever de flexineb gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:32

felicity schreef:
Mag ik vragen hoe de flexineb werkt?
Kan ik het spul wat verneveld moet worden bij de dierenarts verkrijgen?

Nu heb ik ook gehoord dat je ook een puffer kunt gebruiken werkt dat ook?

De flexineb vernevelt en zorgt dat het paard de medicatie inademt, zodat het gelijk in de longen terecht komt.

Het ligt aan je veearts of ze inmiddels weten hoe een flexineb werkt en wat ze daarvoor voorschrijven. Mijn veearts heeft hem niet, maar ik had een paard op flixotide ( puffer ) en dan bestellen ze het wel. Alleen was ik dus al bekend met het middel.

Als je NaCl gebruikt is dat meer om slijm op te lossen/te verdunnen. Dat kan je zelf kopen of maken en eigenlijk altijd doen.

Na het vernevelen is stappen en later evt draven wel belangrijk.

NaCL, Balsamic air of silva plex bijv kan je zelf aanschaffen. Maar beter is het wel om te weten wat voor problemen je paard heeft, welk middel de beste keus is.

Een puffer gaat ook via je veearts. Flixotide zijn de meningen enorm over verdeeld. Wij kregen een paard dat er al op stond en ik had het voor (mijn inmiddels overleden ) ruin voor nood.
Ik vond het bij dat gekregen paard erg weinig doen en heb ook vaak het vermoeden gehad dat hij er juist slechter door is geworden. Al dan niet door het middel, want het is geen soft middel.

De ene veearts laat vrij veel puffen tijdens heftige hoest en dan weer afbouwen. De ander doet een korte kuur en dan onderhoud en weer de ander zegt het alleen bij hoest incidenteel te gebruiken.

Ik heb toch wel 3 veeartsen gesproken de afgelopen jaren die niet zo in het puffen geloven. Je moet het wel goed doen. 1 neusgat dicht, wachten op ademhaling en puffen. Maar het lijkt niet zo diep te komen als het vernevelen.

Daarbij is een zouttherapie een veiliger middel, zonder bijwerkingen en doet ook veel voor de algehele weerstand. Zoals in de zout box van Equisana komen de zout deeltjes echt diep. We hebben met ons paard samen in de box gestaan en dat voel je zelf ook. Ik heb geen astma, dus kan daarvoor niet zelf oordelen. Maar humaan zijn er ook veel mensen die naar halo therapie gaan en daardoor vrijer kunnen ademen en minder of geen medicatie gebruiken.

Ja, Equisana is vrij uniek en de afstand echt waard. Het is natuurlijk ook iets wat je uit een bepaalde noodzaak doet en niet elke dag uit gewoonte gaat doen.
Nederland is niet zo groot, dus we zijn dergelijke afstanden niet gewend, maar eenmalig of 1 of 2x pj, is het prima ana te rijden uit diverse hoeken.
Het is vaak ook dat of niks..........

Zeker een groot voordeel dat je paarden daar ook buiten komen en de nodige verzorging en aandacht krijgen naast de zoutbox.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:54

Vleddertje1 schreef:
Je kan betalen via klarna( achteraf dus)..dan moet je na terugsturen gewoon alleen huurprijs betalen

ah ok dat wist ik dan weer niet. Handig, want als iemand het dan na de huurperiode gewoon niet terugstuurt hebben ze wel iets in handen om toch te gaan incasseren (al is dat dan een traject waar je ook niet blij mee bent).

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:56

Niets toe te voegen aan superpony. Als extra aanvulling, ons is toen verteld dat 3 dagen meer voor "onderhoud" is, om een paard met klachten echt schoon te krijgen is 10 veel beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:57

Ik huurde de laatste keer bij een veearts die iedereen een eigen medi cup laat kopen. Prima, snap ik, is ook wat voor te zeggen. Maar ook daar wilden ze nog aan verdienen.
Heb hem dus nog als nieuw liggen en heb er niks aan. ( hadden sowieso een lijst van mega fouten, waardoor ik alweer kriebels krijg )

Bij elke keer dat we een flexineb huurde zaten er wel meerdere batterijen in en moest je soms uitvinden welke goed werkte. Blijkbaar kan dat wel een zwak onderdeel zijn. Maar ik denk ook omdat ze vaak niet goed leeg gaan en te vaak en te snel opgeladen worden misschien?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:30

In de controller zitten lithium Ion batterijen, die moet je juist niet helemaal leeg maken. Beste is om ze net na halfvol (wat natuurlijk gokken is, bij mijn e-sigaretten is dat wel duidelijk te zien, daar gaan dezelfde type batterijen in) weer op te laden.
Sowieso hebben die dingen inderdaad een beperkte levensduur, daar kan niemand verder iets aan doen. Ik gebruik de flexineb nu zo'n anderhalf jaar, en vrij vaak, en de batterij is nog prima.
En ik heb pas 1 medicatiecup versleten. Maar voor die dingen geldt weer dat ze vrij kwetsbaar zijn, en op de juiste manier schoongemaakt moeten worden. Alleen dat al is een reden waarom ik mn flexineb nooit zal uitlenen (tweede reden is, je weet nooit wat een ander onder de leden heeft...) Maar goed ik snap de veearts die een eigen cup laat kopen dus wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:52

Sandra_H schreef:
In de controller zitten lithium Ion batterijen, die moet je juist niet helemaal leeg maken. Beste is om ze net na halfvol (wat natuurlijk gokken is, bij mijn e-sigaretten is dat wel duidelijk te zien, daar gaan dezelfde type batterijen in) weer op te laden.
Sowieso hebben die dingen inderdaad een beperkte levensduur, daar kan niemand verder iets aan doen. Ik gebruik de flexineb nu zo'n anderhalf jaar, en vrij vaak, en de batterij is nog prima.
En ik heb pas 1 medicatiecup versleten. Maar voor die dingen geldt weer dat ze vrij kwetsbaar zijn, en op de juiste manier schoongemaakt moeten worden. Alleen dat al is een reden waarom ik mn flexineb nooit zal uitlenen (tweede reden is, je weet nooit wat een ander onder de leden heeft...) Maar goed ik snap de veearts die een eigen cup laat kopen dus wel.

Ik heb ze natuurlijk gehuurd, dus weet niet hoe mensen ermee zijn om gegaan, maar viel me wel op dat er steeds meerdere batterijen bij zitten en ze het niet allemaal goed doen. Soms zijn ze ook net verschillend.

We hadden hem natuurlijk al gehuurd gehad eerdere keren en dit was de eerste keer dat we een rekening kregen voor de medi cup, incl een flink wins bedrag. Als je dan al met erg veel fouten van een veearts te maken hebt, schiet dat in je verkeerde keelgat.

Het was ons ook niet verteld, dus netjes schoongemaakt en mee retour. Daarna na gedoe om meerdere dingen, dit ook aangekaart en hem terug ontvangen. Gewoon als nieuw, dus ook echt wel zonde.

Ze hadden bijv ook een belachelijke prijs gerekend voor een beetje balsamic air dat ze hadden overgeschronken in een potje.

Daar val je normaal uiteraard niet over als een veearts niet hele schandalige fouten maakt en hele verkeerde diagnose stelt, die bijna het leven van 1, bijna 2 paarden kan kosten.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:01

nouja, als je 'm ooit weer eens wil huren heb je in elk geval die cup nog. Anders evt verkopen?

Sowieso zit er best prijsverschil in die dingen. Bij flexineb.eu bijvoorbeeld betaal je voor een medicatiecup een tientje minder dan bij sportpaardenarts. En voor hetzelfde flesje silvaplex betaal je bij sportpaardenarts zelf 15 euro meer. Zo zijn er wel meer hele flinke verschillen en nee....dat is dan niet gratis verzenden!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:26

Ik heb hem ook nog en twijfel nog. Heb me toen laten overhalen om met de flexineb van alles te vernevelen en dat heeft toen deels geholpen. Maar ik heb zelf een andere vernevelaar en die werkt ook goed.
Dus ik vind het wat zonde. Aan de ene kant, vinden mensen het soms duur en zou er iemand mee geholpen zijn voor iets minder. Aan de andere kant, willen mensen misschien geen gebruikte, dus dan is het de moeite niet waard. Wel zonde, is echt als nieuw.

Ja, de prijsverschillen zijn groot. Maar dit hebben we zelf opgehaald bij die arts die het continu in de verhuur heeft en dus ook vast en zeker groter in zal kopen. Dan bovenop dat alles nog zoveel er bovenop gooien is gewoon een manier van je zaken doen.

Maar zoals gezegd; ze zijn een vreselijk nare ervaring voor ons geweest en de rekeningen waren alleen een nare bijsmaak en bevestiging van hun manier van werken voor ons. Over 1 dingetje val je niet, maar bijna 1 of 2 paarden kwijt, zet een nare smaak.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 01:17

@ Superpony, mijn paard staat onder regelmatige controle van de kliniek, dus ik weet vrij zeker dat er maar minimale problemen zijn momenteel. Je bent niet de enige ervaringsdeskundige in dit topic ;)
Mijn ervaring is dat hengsten zeker niet overal de behandeling krijgen die men vooraf beloofd, dus mijn paard gaat nergens zomaar heen zonder mijn toezicht. Ik geloof best dat zouttherapie goed werkt, maar er zijn meerdere wegen naar Rome, niet iedereen die niet voor zouttherapie kiest heeft daarom niet heb beste voor met z'n paard.
En ik vind een groot verschil zitten tussen een 10daagse kuur met stalling en volledige verzorging van je paard inbegrepen en 3 dagen even een half uurtje in een trailer staan. Voor dat geld kan ik veel leuke dingen doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 03:00

Je stelt een vraag op Bokt, waar ervarings deskundige zitten.

Zoals je in het gehele topic kan lezen zijn er meerdere mensen die na diverse behandelingen ook erachter zijn gekomen, dat het vaak niet afdoende werkt om de standaard weg in te slaan.

Even op een rijtje, Ons gegeven paard met ernstige luchtwegproblemen had al zeker 3 veeartsen/klinieken gezien,w aaronder Utrecht.
Bij ons, onze veearts in vorige woonplaats, Emmeloord en de veearts hier. In Emmeloord is er zelfs tijdens de scopie nog een arts bij geroepen. En hier zijn 2 veeartsen geweest van dezelfde praktijk. Dus meerdere ervaren mensen gesproken.

Mijn ruin is bij de veearts geweest in de vorige woonplaats. Daarna hier de veearts. Vanwege de flexineb is er een andere praktijk geweest. Daar hebben we 2 veeartsen van gezien en gesproken.

Wij kennen Equisana en dat is een professioneel bedrijf die heel veel ervaring heeft met hengsten en alle soorten en maten paarden en pony's. Heb daar een paard gehad die er langer dan 10 dagen heeft gestaan, dus heb heel wat ziek zien aankomen en goed zien weg gaan. Incl de goed, vakkundige zorg voor hengsten.

Een 10 daagse kuur is noodzakelijk om de longen schoon te maken. Dit is gewoon bewezen.

Een 3 daagse kuur is om te voorkomen.

Ik kan van mn geld ook andere dingen doen, maar dan moet je ook accepteren dat een paard ziek is of het niet gaat redden. Zo simpel is het. Dat mag namelijk nooit een reden zijn om wel of niet een behandeling te doen.

Daarbij kan je dus uit alle ervaringen hier lezen, dat die 10 daagse kuur goedkoper is dan al die middelen die veeartsen eerst weken, maanden voorschrijven en uiteindelijk het probleem in veel gevallen gewoon niet verhelpen.

Ik heb zelf ene goede stethoscoop en gewerkt met paarden. Ik kan zelf het verschil goed horen en heb nauw contact met de veearts. Voorheen ook altijd gehad waar we eerst woonden.
Dat een paard niet hoest, zegt niet dat er geen problemen zijn. Dit hebben wij overigens ook zeker 2x op een scopie gezien dat het niet overeenkomt.
Zelfs paarden waar je niks hoort, blijken soms toch vol vastzittend slijm te zitten.

Dat veeartsen het standaard rijtje afwerken is omdat ze het ooit zo hebben geleerd en ook niet meer middelen hebben. Je ziet wel langzaam wat meer flexineb verhuur, dus men gaat wel verder kijken.
Ook kijken ze nog niet naar het dieet, waar een aantal mensen hier wel van specialisten dat al hebben meegekregen.

Overigens werkt Equisana zoals eerder gezegd in dit topic samen met Emmeloord. Emmeloord kwam voor ons paard en dag erna zijn we daar naartoe gereden voor de scopie met Equisana samen. Daarop is er interesse gekomen vanuit Emmeloord die op hun pagina ook al positieve ervaringen hebben gedeeld. Zij hebben vertrouwen in het professionele systeem daar.

Want iedereen kan wel een zout systeem kopen, maar er zit een behoorlijk verschil in.

Door dit topic had je jezelf een hoop ellende en geld kunnen besparen. Er zijn ook veeartsen die je eerst weken, maanden medicatie laten geven en dan zeggen; probeer de dampbox van Utrecht maar en anders houdt het op.
Daar loopt van alles rond en weet je ook niet wie je paard verzorgd, behandeld etc. Ze staan er binnen en de kuur is sws duurder. Contact is ook moeizamer.
Daarom delen mensen op Bokt ervaringen.En veeartsen weten nou eenmaal niet alles. Wel weten hier veel mensen hun ervaringen met diverse veeartsen en klinieken, wat een goed beeld geeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:20

Utrecht dampbox was prima hoor. M'n paard heeft daar 2 weken gestaan, lieve en meedenkende mensen, en ja soms is het contact wat later op de dag dat je zou willen maar het gaat om de zorg van je paard. Of het duurder is weet ik niet, of het beter /slechter werkt dan equisana geen idee. Ze was bijna schoon na Utrecht. Helaas niet zo lang achteraf. Dus die dampdingen zijn ook niet altijd heilig. Daarnaast vind ik het nogal een ding je paard tijdelijk te verhuizen. Voer verandering, stress zijn ook geen beste factoren. Daarom is dat voor mij iets dat op de 'als andere dingen niet meer werken' lijstis komen te staan. Iedereen maakt zijn of haar afwegingen anders.

Daarbij zijn ook de klachten anders. Ik ken wel degelijk paarden die hardnekkig hoestte in het verleden en met de reguliere medicijnen blijvend zijn opgeknapt. Niet elke luchtwegproblemen is iets dat gelijk langlopend en blijvend is. Er zijn ook nog simpele dingen die met ventipulmin en slijmoplossers blijvend worden verholpen.

Mijn flexineb durf ik niet weg te doen, ondanks dat hij alweer meer dan 3 jaar ongebruikt in de kast ligt... Zonde. Maar verkopen durf ik ook niet. Ik zou het toch ooit opeens weer nodig kunnen hebben.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:20

@ Superpony, ik vroeg alleen of de 3 dagen zin zouden hebben, aangezien ik ook vrienden heb die paarden hebben die wel eens hoesten, die dat overwegen. Overigens vind ik 5u met de trailer niet vallen onder 'prima aan te rijden' maargoed, misschien heb ik gewoon niks over voor mn paard. }:0

Mijn paard staat onder controle van een prima kliniek die echt wel iets meer doen dan 'even naar de longen luisteren'. Hij is al meerdere keren gescoped geweest om de stand van zaken op te nemen. Natuurlijk kan er altijd weer plots iets veranderen, maar vandaar dat ik zeg dat ik 'vrij zeker' ben dat hij momenteel gewoon goed is.

Ik vind het gewoon jammer dat je hier jouw ervaringen als feit neerzet. Daarbij wil ik absoluut niet zeggen dat zouttherapie niet goed is, maar wel dat er ook andere opties zijn. Dat mag ook gelezen worden door mensen die hier komen zoeken naar informatie. Jij doet het overkomen alsof je een slechte eigenaar bent die niet het beste met z'n paard voorheeft als je niet naar die zouttherapie gaat en daar ben ik het niet mee eens.
Tegengeluiden mogen gelukkig ook op een forum. :j

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:36

Wij zijn vandaag voor het eerst bij Equisana geweest.
Mijn paard moest eerst wat wennen, vreemde omgeving natuurlijk. Toen wist ze niet wat ze er mee aan moest, schrapen met het voorbeen. En later begon ze te gapen en te ontspannen, dus ik denk dat ze het wel wat vond.

Zelf merkte ik niet zo veel, behalve zoutige lippen en bril.
Toen ik buiten kwam merkte ik wel verschil, ik werd wat snotterig en had ik had wat zoute spuug in mijn mond. En had het idee meer lucht te hebben.

Morgen zal ik even een fotootje maken, ben ik vandaag vergeten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:54

Wat zijn de kosten bij Equisana? Liefst voor intern, aangezien ik denk dat dat de beste optie is.

Spannende dag morgen ; kliniek! Na 5 jaar in de wei mag hij weer met de trailer, hopen dat dat makkelijk gaat.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:09

De kosten intern weet ik niet, omdat ik heen en weer reis.
Ik weet wel dat ze tot eind april vol zit om je paard daar te stallen voor de therapie.