[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:56

Hallo Allemaal,
Sinds kort schuurt mijn pony. In de staart zitten witte deeltjes & door het schuren wordt een deel van z'n kont ook kaal. (je ziet al een beetje z'n huid, Gelukkig nog niet zo erg dat het opengaat) Bij de manen is niets te bekennen van het schuren alleen bij de staart. Weet iemand hier iets van? Of hoe je dat het beste kan bestrijden?

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:25

jeuk bestrijden, deken op! :)

mooie manen en staarten op de vorige pagina :j
ik ben de afgelopen dagen flink aan het repareren geweest.. de oude reparaties gaan het begeven, de stof is gewoon op aan het gaan vrees ik..
meneer is ook nogsteeds niet 100% door de wintervacht heen, dat kriebelt natuurlijk ook. Verder ziet het er vrij rustig uit :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:02

De jeuk kan je alleen maar bestrijden door een deken op te doen.
De manen van de paarden op de vorige pagina zien er supernetjes uit. Senna's manen zien er gelukkig ook nog netjes uit, die heb ik alleen wel heel kort geknipt. Senna staat sinds gisteren dag en nacht op het land. Vanmiddag even lekker helemaal gewassen met mijn nieuwe shampoo, ingesmeerd, laten rollen in het zand (wat kan dat paard kreunen haha ze vond het zo lekker) en toen deken op en weer lekker op het land (rechterpaard):
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:08

Moeminx schreef:
Hallo Allemaal,
Sinds kort schuurt mijn pony. In de staart zitten witte deeltjes & door het schuren wordt een deel van z'n kont ook kaal. (je ziet al een beetje z'n huid, Gelukkig nog niet zo erg dat het opengaat) Bij de manen is niets te bekennen van het schuren alleen bij de staart. Weet iemand hier iets van? Of hoe je dat het beste kan bestrijden?

Heeft je paard geen last van wormen?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:03

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb zelf ook al zitten denken aan de deken maar ik vind het zo sneu... aangezien ik zelf niet de mogelijkheid heb om hem op en af te doen, zal hij er 24 uur mee moeten staan.
Gaat het niet schuren? En hoe zit het met de regen????

Ik vraag me af hoe dat werkt met die staartbandage? Nog andere mensen die hier ervaring me hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:05

Je doet hem toch ook niet af... ze moeten die deken dan juist 24/7 dragen anders heeft het ook geen zin!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:18

Eerst even kijken inderdaad of hij geen wormen oid heeft?
Hoe oud is die?

Heeft iemand nog ervaring met het 'schuren' van de deken op de manen waardoor het steeds kaler word?
Pride heeft 1 plekje (waar de regendeken ophoudt en waar de halsband zit bij de boett) wat langzaam wat kaler word door de wrijving.
Welke deken heeft dit niet of minder? Meer mensen die er 'last' van hebben en wat doen jullie er aan?

Verder gaat het hier 'prima' met de jeuk. Zondag komen ze foto's maken dus dan zal ik dr ook wat plaatsen van de stand van zaken ;)

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:38

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:44

Senne heeft een Rambo Sweet Itch Hoody en die heeft nergens kale plekken van het deken. Bij de manen en staart zit een zachte en gladde stof wat schuren van het deken voorkomt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:56

@aam_mic;
onderlengte 145, dat is een klein maatje dan toch? pagonys vallen ook nog eens klein als ik het goed onthoude heb?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:08

Mijn pony heeft altijd, 24/7, dag en nacht een deken op, maar toch wordt ze gebeten door die *#$@@ vliegjes.
Hoe kan dat nou? de deken past gewoon, kunnen ze er door heen prikken ofzo? :?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:08

Mijn shet van 1.10m past hem, maar a pony's zouden ook kunnen. Maar mijn boett valt weer groter, en deze vond ik ook redelijk goed vallen niet te klein eigenlijk. Ik heb het idee dat die gekrompen is :? maar of dat echt zo is weet ik niet, heb hem al heel lang niet meer gebruikt namelijk. Maar de buikflap is wel kleiner dan bij een Boett.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:12

ah nee, sorry :))
ik zat met onder-bovenmaten te worstelen (houd dat nooit uit elkaar ;) )
maar ik heb een c pony fjord
helaas...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:17

Pink_Horizon de mijne heeft dat ook, maar ik ben er niet helemaal over uit of het nu door de deken komt of niet. Dat is namelijk ook net het stuk waar hij de manen al geschuurd had voordat de deken kwam.

Ik heb Vies vandaag weer lekker met de teatree gewassen en ingesmeerd. Meteen dé gelegenheid om foto's te maken van manen en staart!
Afbeelding

Zo staat hij onder de deken. Goed te zien dat richting de schoft de manen steeds dunner worden.
Afbeelding

Manen los:
Afbeelding
Er vallen hier en daar 'gaten' in de bos manen. Dat zijn stukjes waar de manen dunner en korter zijn en hij dus geschuurd heeft. Dit is sinds de deken volgens mij niet erger geworden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:09

Ah ziet er nog aardig goed uit!
Hopen dat het zo blijft en niet verslechterd! :D

offtopic; Leuk paardje trouwens! :j

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:13

Dat is inderdaad ook de plaats waar het bij Pride minder dik is, echter heb ik haar nog nooit betrapt op schuren op die plek of gekroest haar, terwijl ik het wel direct zie als het geschuurd is op een andere plek.

Overweeg nu ook de Hoody, als dat nog een stuk beter lijkt dan de boett...

Heb voor de geinteresseerden nog een Pagony 165 -nieuw- te koop, wegens te klein...

[EA-TK-AP] Pagony Exceemdeken mt 165, NIEUW!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:06

Moeminx schreef:
Hallo Allemaal,

Laat zeker ook even een mestonderzoek doen , het kan nl ook nog zo zijn dat je paard besmet is met aarsmaden. Daarvan kunnen ze ook vreselijke jeuk krijgen. Als dat zo is even ontwormen met equiworm f dan ben je er zo af (fenbendazole ontwormen).

Mijne heeft dat ook gehad! en daar kunnne ze ook hun hele staart mee naar de vaantjes helpen!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:48

Jenny21 schreef:
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb zelf ook al zitten denken aan de deken maar ik vind het zo sneu... aangezien ik zelf niet de mogelijkheid heb om hem op en af te doen, zal hij er 24 uur mee moeten staan.
Gaat het niet schuren? En hoe zit het met de regen????

Ik vraag me af hoe dat werkt met die staartbandage? Nog andere mensen die hier ervaring me hebben?

die deken moet altijd op, en daarvoor is ie ook gemaakt hoor.
appie loopt er ook de hele dag mee en de deken gaat alleen af als ik kom.
kom ik een par dagen niet dan gaat de deken dus ook niet af en gebeurt er verder helemaal niks raars ofzo

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:19

@ Flosje446 leuke foto van je paarden met Rambo dekens, ik heb er nu ook eentje besteld. Kan nie wachten tot ie binnen is!!!

Ik heb in dit topic een aantal bladzijdes zitten lezen en zag dat er mensen waren die vlooienspul gebruikten tegen ZE, zijn er meer mensen die hier goede eraring mee hebben, en welk merk?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:22

Dat was ik o.a en heb nog geen verschil gezien moet ik zeggen.
Ik zie bij wisse nog steeds op zijn hals dat hij er aan loopt te krabben met zijn achterbenen.
Heb hem maar 3x per week ongeveer in handen en zie hem dan alleen zonder deken. Zal vanmiddag weer even kijken :)

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:33

Okeee, Bedankt allemaal!
* de dierenarts komt vandaag kijken ;) *

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:42

Mijn dierenarts is vandaag geweest om te enten. Hij vond Ulvy er goed uit zien. Hij zei ook dat het allerbeste toch een deken blijft (ze stond even zonder deken voor het enten en hij vroeg meteen of ik wel een deken had voor haar)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:37

Vandaag voor de 2e maal een wat geschuurde staart gespot. Dit keer helaas wel 1 en ander aan haar afgebroken. Gelukkig is het nog geen pleeborstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:47

Hoe reageren bij jullie de weidegenootjes op een hoofdkap ?

Behalve 1 paard die nu steeds bij mijne staat, vind de hele kudde haar namelijk eng :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:01

Zal vanzelf wel weer komen lijkt me, anders samen op de poetsplaats en de hoofdkap ophouden?
Of samen in de bak, nodigt toch wat meer uit dan in de wei.