[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:35

Even een vraagje de masters slobber waar halen jullie die?
Zat op internet te kijken maar dan betaal je 19,95 verzendkosten 8)7 kan niet zo snel een dealer hier in de buurt vinden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:50

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:23

ellepel schreef:
Probeer toch op de dagen dat je niet kunt iets te regelen.
Is wel belangrijk nu dat er genoeg in komt.
Stalgenoot van me zet bakjes klaar, ik hoef er alleen water in te doen en een deksel er op.
Wat mijn eigen merrie betreft,maak ik vandaag klaar en morgenvroeg kan er gevoerd worden en dan heb ik ook voor morgenavond voer wat ook nog goed en fris is.

Wat de veeartsen betreft klopt het dat ze wat voeding voor oudjes betreft niet erg veel onderwijs krijgen en dus beperkt het tot seniores priores.
Leg uit dat er tegenwoordig heel veel voer is?
en mijn eigen mening is dat een goede groffe gras/kruidenbrok veel en veel beter aansluit bij de natuurlijke behoefte van een paard dan bietenpulp.( maar goed.dat lust die van mij dus niet)
Teveel luzerne zit je met de calcium/fosfor verhouding,maar ik geloof dat dat pas zo is als je meer dan drie kilo per dag geeft.

De slobber krijgt ze wel elke dag met oa myo flakes, die geven mijn stalgenoten op de dagen dat ik er niet ben.
Ochtend en avond krijgt ze nu nog droogvoer, heb vandaag wel grote emmers gekocht met deksel, met een maatvoering (handig om hoeveelheid water aan te geven), dus ik kan het dan wel klaar zetten om de myo proteine flakes erbij te doen.

Ik schakel al het voer rustig om, en hoog de hoeveelheden rustig op. We zijn er nu bijna.
Volgens de veearts heeft ze genoeg op haar ribben zitten, alleen wat spierverlies.

Na hoeveel tijd zou ik ong resultaat kunnen gaan zien?

Astertjuhhh

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:32

Nieuw probleem
Nadat Whitney haar gebit door de tandarts is gedaan (Hij was 40 min met de elektrische vijl bezig) is zij haar voer en hooi nog slechter gaan eten. Hooi krijgt ze nu echt niet meer weg, ze krijgt het niet gekauwd en gooit de volle plukken uit haar mond.
Ik dacht eerst; misschien is het gevoelig na de behandeling, dus even een paar dagen aangekeken. Maar het blijft, tandarts gebeld en ik zou vrijdag terug gebeld worden. Niet gebeurd, dus ik hang morgenochtend gelijk weer aan de lijn.

Haar myo flakes kauwt ze nu dus niet en ze hoest elke keer als ze deze nu krijgt.( ze zijn uiteraard geweekt)

De luzerne brokjes krijgt ze op de een of andere manier nog wel weg.
Ik had van hartog compact hooi gehaald, dit krijgt ze ook niet goed weg.
Het zachte senioren gras van hartog lukt wel aardig zonder problemen.

Wat kan ik gaar nu geven om toch voldoende binnen te krijgen?
Had ik net het voer volledig om, nieuwe voorraad ingeslagen

Whitney is nu ook erg traag, komt stijf en langzaam vooruit. Ze is oud en de kou is voor haar gewrichten ook niet zo fijn, maar ze lijkt nu echt moe te zijn ook na het eten.

Misschien toch volledig over op een slobber?
Ruwvoer blijft zoiezo 24/7 ter beschikking.

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:41

Wat een droppie ook zeg <3
Ja jammer,ik herken het wel hoor.
Dan haalt de tandarts toch net iets weg waardoor ze het hooi niet meer kunnen malen.

Maar die myo flakes kan ze ook niet eten? wat vreemd want dat is wel een geschikte slobber.
Je laat het wel lang genoeg weken zodat het een papje word?
Ik geef de wiesencobs van Marstall met senioren slobberbrok van Masters.
En wat muesli er door vlak voor het voeren.
Denk dat je over moet gaan op volledig geweekt voer.
Probeer om de vier tot zes uur wat aan te bieden?

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:55

ellepel schreef:
Wat een droppie ook zeg <3
Ja jammer,ik herken het wel hoor.
Dan haalt de tandarts toch net iets weg waardoor ze het hooi niet meer kunnen malen.

Maar die myo flakes kan ze ook niet eten? wat vreemd want dat is wel een geschikte slobber.
Je laat het wel lang genoeg weken zodat het een papje word?
Ik geef de wiesencobs van Marstall met senioren slobberbrok van Masters.
En wat muesli er door vlak voor het voeren.
Denk dat je over moet gaan op volledig geweekt voer.
Probeer om de vier tot zes uur wat aan te bieden?

Het is ook echt een schattepatat hor en nog bijdehand.
Ja ik baal er wel echt van, zeker nu.

Nou ze eet het wel, maar ze is gierig en slurpt eerst het vocht eruit. Ze snorkelt en duwt gewoon tot ze al het vocht eruit heb gezogen.
Ik maak het al aan met warm water en het wordt wel echt zacht, maar het blijft toch een soort van vezel waar ze licht op moeten kauwen. En omdat ze slurpt, hoest ze zich rot als die vezels naar binnen komen.

Ze krijgt nu inderdaad over de dag verdeeld haar voer, waarbij ochtend en laat in de avond een volle bak met kort ruwvoer waar ze extra lang over kan doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:58

Kun je de flakes tijdelijk niet aanmaken met wat slobber er door zodat ze niet alleen het water eruit zuigt? Of een grasbrok of luzernebrok weken die kleinere vezels heeft. De grasbrok van Hartog bijvoorbeeld. Zit wel wat melasse in, maar in dit geval is überhaupt eten het belangrijkste.

En hooi nat maken zodat het wat zachter wordt kan ook nog helpen.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:20

Daihyo schreef:
Kun je de flakes tijdelijk niet aanmaken met wat slobber er door zodat ze niet alleen het water eruit zuigt? Of een grasbrok of luzernebrok weken die kleinere vezels heeft. De grasbrok van Hartog bijvoorbeeld. Zit wel wat melasse in, maar in dit geval is überhaupt eten het belangrijkste.

En hooi nat maken zodat het wat zachter wordt kan ook nog helpen.

De flakes worden al met slobber (marstall) en wat coolstance copra aangemaakt. Deze bak eet ze wel op, maar niet zonder hoesten. De flakes zijn nog best vezelig nadat ze geweekt zijn.

Het is niet dat ze niet eet, maar ze krijgt dus ook fijner ruwvoer erbij, maar dat kan ze dus nu nadat de tandarts is geweest, dus niet meer kauwen.

Ik zoek dus eigenlijk voer wat ik nat kan maken wat het ruwvoer oa vervangt. Ik heb wel de pre alpin senior, die krijgt ze ook al icm luzerne en de flakes.

Gister was ze met een mini stukje lopen echt niet vooruit te branden, zou dit ook door het voer kunnen komen? Omdat ik nu veel meer eiwitten ben gaan voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:27

Dat niet lopen doet me dan toch denken aan hoefbevangenheid,zou dat kunnen?
Of misschien heeft ze iets onder de leden omdat ze ook hoest met eten,zou zeker ook even kijken of ze goede temperatuur heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:21

En je geeft geen sp of masters seniorenbrok ? Want die beide kunnen ruwvoer vervangen en zijn beide een slobber. Dus kauwen niet nodig.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:19

Maris schreef:
En je geeft geen sp of masters seniorenbrok ? Want die beide kunnen ruwvoer vervangen en zijn beide een slobber. Dus kauwen niet nodig.

Dat had ik nog niet gedaan, omdat ze normaal gesproken nog goed haar ruwvoer kon wegkauwen.

De tandarts komt elk jaar, en meestal net daarvoor merk ik dat ze moeilijker haar hooi weg krijgt. Nu is hij geweest en normaal is alles dan weer goed, maar nu krijgt ze ineens helemaal niks meer weg.

We hadden hier ook net een paar weken geleden het er over gehad, voer aangepast. maar nu dus nadat de tandarts is geweest, ook problemen met het korte ruwvoer.

Dus ik heb nu na dit het idee dat ik inderdaad aan het volledig slobber over moet.

Ze toont niet echt bevangen, daar is ze ook niet gevoelig voor. Maar ze loopt nu zo stram, of het komt door het ophogen vd eiwitten, of door het natte en koude weer.

Hoesten is alleen echt met het eten van de slobber met de myo flakes.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:48

Hoe nat maak je het dan als het nog te slurpen valt?

Hier is het nat en uit elkaar gevallen, maar valt niets meer te slurpen.

Ik meng verschillende soorten door elkaar.
Maar vind die myo flakes wel echt een aanwinst juist door de vezels.
En ben helemaal weg van de masters senior slobber.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:38

monsera schreef:
Hoe nat maak je het dan als het nog te slurpen valt?

Hier is het nat en uit elkaar gevallen, maar valt niets meer te slurpen.

Ik meng verschillende soorten door elkaar.
Maar vind die myo flakes wel echt een aanwinst juist door de vezels.
En ben helemaal weg van de masters senior slobber.

Ik maak het tegelijk aan met de slobber, die heeft wat meer water nodig om uit te zetten.
Misschien dat ik het dan apart moet gaan geven.

Masters senioren hoor ik er meer over.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 01:59

Hier inmiddels de masters senior toegevoegd.
Hij vind het heerlijk!
Ik combineer het in de basis met de priores die ik nog heb en de 18+.

De meneer heeft een nieuwe unicorn regenjas <3
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:09

Wat fijn dat hij het zo lekker vindt !
En wat een mooie nieuwe jas.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:09

Ik ben ook de master slobberbrok gaan geven,
Heb het nu zo dat ze nu 3x per dag slobber krijgt.

Helaas gaat het met mijn lieve pony niet zo goed, ik hoop dat ik haar deze winter nog door krijg.

In een korte reading kwam ook naar voren dat haar lichaam echt niet mee werkt en dat ze het momenteel wat zwaar heeft… maarrr het was nu nog geen tijd om haar te laten gaan, we doen er alles aan om haar nog even op de been te houden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:57

Wat verdrietig Astertjuhh.
Heb je ook helder op wat voor manier haar lichaam niet mee werkt?

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:06

Ze heeft toch echt nog last van haar gebit, met name haar kiezen. Tandarts is nu 2x geweest, maar meer kan hij er niet aan doen. Er zijn toch wat kiezen die nu op haar leeftijd wat losser gaan zitten. Ze baalt dat ze niet gewoon hooi kan knabbelen en andere harde dingen.
Ook voelen haar voorbenen zwaar aan, de kou slaat op haar gewrichten en omdat ze niet meer kan wat ze wel wilt, zakt de moed haar ook een beetje in de hoeven.
Ze wordt nu ook wat blind, maar dat hinderde haar zelf niet.
Ze vond het verdrietig omdat ze mentaal nog 10 jaar kan, maar zoals ze nu lichamelijk is, geeft ze zichzelf geen jaar meer.
Als ze hier nu niet bovenop komt, dan moeten we allebei een plekje geven en afscheid nemen. Ze is te trots om tot het uiterste te wachten zei ze.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:16

Ik begrijp hoe je je voelt :(:)
Gaat hier momenteel ook niet zo denderend hoor.
Ben met de paarden verhuisd en de nieuwe stal heeft vrij goed hooi, wel in plastic maar het is echt heel droog….en grof.
Kelly kan er niks van kauwen -O-
Geef haar overdag meerdere emmers slobber,maar ze krijgt wel wat tekort nu…
Beetje balen, en ze is zo,opgewekt, staat zo dapper op dat hooi te kauwen wat ze vervolgens uitspuugt.
Echt lastig dit.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:54

ellepel schreef:
Ik begrijp hoe je je voelt :(:)
Gaat hier momenteel ook niet zo denderend hoor.
Ben met de paarden verhuisd en de nieuwe stal heeft vrij goed hooi, wel in plastic maar het is echt heel droog….en grof.
Kelly kan er niks van kauwen -O-
Geef haar overdag meerdere emmers slobber,maar ze krijgt wel wat tekort nu…
Beetje balen, en ze is zo,opgewekt, staat zo dapper op dat hooi te kauwen wat ze vervolgens uitspuugt.
Echt lastig dit.

Zielig is dat he, whitney heeft dat ook met hooi. Blijven kauwen en uitspugen. Het frustreert haar gewoon.

Verhuizen met oude paardjes is al niet echt leuk en als het dan een beetje tegen zit, is t helemaal ruk. Dan denk je ergens goed aan te doen en heb je weer een nieuw probleem. Ik hoop dat jouw paardje er niet al teveel last van heeft of krijgt.

Whitney krijgt nu ook 3 emmers slobber per dag..
En dan pre alpin senior en myo flakes geweekt, ze is al aardig aangekomen, dat is iig positief.

Het is zo sneu en probeer mijzelf er van te overtuigen dat ze al zo oud is geworden en dat ze een fijn leven heeft en ik er alles aan doe. Maar ergens ben ik er al 2 dagen zo verdrietig van.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:25

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de foto’s van afgelopen dagen, het vele natte voer doet haar wel goed.
Ik hoop dat ze de winter nog door komt en dan in de lente weer de lekker de wei in. Dat natte en koude weer ben ik nu ook wel klaar mee, voor die stramme oudjes is het ook niet best.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:23

Ze heeft wel lekker een deken enzo? Voor dr stramme gewichtjes en spieren?
Kan bij Bronco wel merken dat dat helpt. En hij gaat savonds wat eerder naar binnen (groepsstal) dan de rest, zodat hij lekker kan relaxen en eten.

Astertjuhhh schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik hoop dat ze de winter nog door komt en dan in de lente weer de lekker de wei in. Dat natte en koude weer ben ik nu ook wel klaar mee, voor die stramme oudjes is het ook niet best.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:28

Ze ziet er wel goed uit toch, mooi rond buikje ook.
:j

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:09

Paintlinger schreef:
Ze heeft wel lekker een deken enzo? Voor dr stramme gewichtjes en spieren?
Kan bij Bronco wel merken dat dat helpt. En hij gaat savonds wat eerder naar binnen (groepsstal) dan de rest, zodat hij lekker kan relaxen en eten.

Astertjuhhh schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Yess ze draagt een deken.. eergisteren wel haar 150 gr op gedaan, merkte dat de 280 toch wat veel werd. Dan wordt ze ook altijd wat lomer.

Enige wat ik hier mis, is dat als de wind op stal staat, ze niet echt ergens achter kan schuilen, omdat de deuropening in het midden zit.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:11

ellepel schreef:
Ze ziet er wel goed uit toch, mooi rond buikje ook.
:j

Ja gewicht gaat nu echt de goede kant op! Dankzij alle voertips van jullie ❤️

Hopelijk helpt het haar nog de zomer in.

De zon schijnt hier nu, daar knapt toch iedereen van op ☀️