Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eleonora_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:40

Het is een hele moeilijke beslissing geweest. En erg snel gegaan helaas..
Bedankt voor jullie lieve reacties! :)

Ja we zijn begonnen met een tablet per dag maar merkte al snel dat het niet hielp en moesten steeds meer gaan geven. Vonden het zelf ok echt niet fijn voor hem. Zoveel medicatie.
Volgens de dierenarts genoeg om het een tijd draaglijk te maken maar toen hij hoef bevangen werd kreeg hij pijnstillers er bij en ventipulmin (als ik t goed schrijf) voor zijn longen.
Helaas heeft het uiteindelijk iets geholpen maar niet genoeg..

Geniet van jullie paardjes!! En dat ze nog een lang leven mogen hebben :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:32

Nado schreef:
Eleonora, wat verdrietig van je paard en wat kan het snel gaan allemaal...

SA, fijn dat de metacam in ieder geval de andere dingen weggenomen heeft.

Ik had een vraag qua pergolide geven, moet je altijd rond dezelfde tijd geven of is dat niet heel belangrijk als je maar steeds dezelfde dosering geeft ? Ik ben vrijdag begonnen met 0,05 mg, gisteren ook, en vandaag ook en dan wil ik vanaf morgen 0,1 mg gaan geven in 2 delen, dus 2x 0,05 mg. Dat dan een week volhouden en dan weer iets omhoog gaan. Ik heb pillen van 0,05mg en pillen van 0,25 mg. Ik kan ze allebei in 2en delen. Is het een te grote sprong om van 0,1 naar 0,25 te gaan, ook verdeeld over 2x per dag ? Van de DA zou hij op 0,6 pd moeten zitten, maar dat wil ik dus heeeeeel rustig opbouwen.

Jij maakt nu wel hele kleine stapjes, maar goed dan heb je bij de jouwe misschien wel meer kans dat het gaat lukken, want eerder was je toch gestopt? Of heb ik dat nu verkeerd onthouden? 0,6 is een kul hoeveelheid (sorry :o :o ). Dan ga je dus in de praktijk op 0,5 zitten. Net als wij ipv op 1,2mg op 1 gaan zitten. Want eigenlijk geef je ook liever minder dan meer en mocht het toch niet voldoende zijn kun je altijd bijstellen.
Voor wat betreft het tijdstip, hoeft dat niet op het uur gelijk te zijn hoor. Het gaat erom dat je met goede regelmaat het geeft. Dus wij geven bijvoorbeeld door de weeks om ongeveer 10 uur 'savonds. Maar in het weekend is dat bijvoorbeeld om 8 uur, dat maakt echt niets uit hoor, zulke verschillen. Het is belangrijk dat het niet over geslagen wordt, maar het is niet op minuut nauwkeurig nodig.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:36

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:29

Ik heb echt de neiging om die vragenlijst zelf in te vullen... niet zo slim om dat zo online te zetten.

oeps, helemaal ingevuld

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:41

Fargo, dank je. Ik heb het eerder geprobeerd met parlodel, dat was toen voorgeschreven door de toenmalige DA. Ik weet niet hoe de mg's vergelijkbaar zijn, maar ik zag op het doosje laatst dat ik hem 15 mg pd moest geven, zonder opbouw. Klinkt heeeeel hoog nu, als in naar de hoeveelheid pergolide kijk.

Vandaag al omhoog gegaan naar 0,1mg, hij was helaas echt heel erg stijf weer....

Ik denk dat je gelijk hebt, dat 0,5 een prima hoeveelheid is. Hij weegt trouwens ong. 275kg. Nu eerst een week 0,1mg, dan omhoog naar 0,25 voor een week en dan twijfel ik over een tussenstap van 0,35 voor een week of direct omhoog naar 0,5. Eens kijken hoe hij reageert deze eerste 2 weken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:03

Jemawi schreef:
Nog even een stukje wat ik jullie niet wil onthouden:

http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/ ... an-cushing

Wat een onzin verhaal is dit.. Cushing (PPID) wordt al decennia lang onderzocht, daar is niks nieuws aan.
Het enige dat 'nieuw' is, is dat deze arts-onderzoeker zou willen dat artsen over de hele wereld een formuliertje zouden moeten invullen met hun ervaringen. Dat lijkt meer op een poll dan dat het wetenschappelijk interessante gegevens gaat opleveren.
Eenmalig medicijn ontwikkelen? Dream on.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:04

ja dat lijkt me een utopia...1 malig medicijn ontwikkelen voor cushing...

met bitje gaat het goed :j

hier zijn wat foto's van vandaag..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik vind hem alleen nog wel bruin geworden na het scheren had hem eigenlijk grijzer verwacht,daar hij weer helemaal zwart was..nou ja,ik wacht af of hij weer gaat verharen nu hij pergolide krijgt en wat voor kleur vacht er terug gaat komen :j

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:43

Ik ben in het bezit van een bijna 23 jarige KWPN merrie. Sinds begin van het stalseizoen valt het me op dat ze veel plast. Dagelijks een natte stal. Ik hoor haar ook heel regelmatig uit de waterbak drinken. Sinds een week op 2 overgestapt op Pavo Natures Best en provarium breeding. Ik merk al wel iets verschil aan de natte stal maar overweeg om qua voer over te stappen naar Marstall Vito om nog minder suiker/zetmeel te geven. De merrie is een kwieke tante, is met pensioen vanwege een gebroken rib en rugwervel maar beweegt nog 5 dagen per week aan longe of naast de fiets. Ze heeft geen last van bolling boven de ogen of krullen in de vacht. Ze heeft wel een langere wintervacht maar staat ook voor het eerst in jaren weer meer uren per dag buiten. Haar vacht is goed van kleur en glanst prachtig. Kan het vele plassen dan toch een begin symptoom zijn van cushing / IR ?

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:18

Bedankt voor de reacties.

Ik heb veel positieve verhalen gelezen over Pergolide op internet. Ga nog een keer mijn da bellen om te overleggen.

@fargo dingen waarvan ik eerst dacht dat het de ouderdom was en IR koppel ik nu met cushing. Zijn stal is namelijk altijd natter dan van de rest, al jaren...
Verder is zijn vacht ook veranderd. Het is een kwpner, rond de 1.75.
Kun je Pergolide halen bij de humane apotheek? Met briefje van je da?

Vinden jullie dat je sowieso Pergolide moet gaan geven als cushing is geconstateerd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:14

Als er cushing is geconstateerd, zou ik zel wel gaan behandelen, dit zou als het nog niet zo erg is evt eerst alleen uit provarium breeding kunnen bestaan, dan ondersteun je het paard al wel en worden er een aantal zaken toch verbeterd en ondersteund. Dit is geen geneesmiddel maar wel een supplement dat geschikt is voor beginnende gevallen van cushings en wij geven het nu nog steeds naast de pergolide.
In principe ben ik voor starten met behandelen als een paard nog in zijn redelijk goede doen is, het is namelijk veel moeilijker om een paard dat wel al allerlei symptomen heeft er weer boven op te helpen dan om de symptomen te proberen voorkomen als het paard nog redelijk fit is. En zeker hoefbevangenheid wil je voor zijn, heeft een paard dat eenmaal gehad, dan wordt het gewoon een zwaardere strijd voor zowel eigenenaar als paard.
Je kunt pergolide inderdaad op recept van de DA bij de mensenapotheek halen.

Tinne: goed dat je je weer eens meldt! Wat naar dat je merrie zo'n last van diarree heeft gehad. Heb je al eens geprobeerd om yakult te geven om de goede bacterien in de darmen te bevorderen? En dingen als probiotica zoals colonflora of probiotica van Groene os? Mijn Whizz is onlangs aan koliek geopereerd. Hoe bevalt de Sanequi colon? Eet ze dat graag? Evt zou ik het namelijk ook aan Whizz kunnen gaan geven, maar twijfel nog. In Sanequi zit overigens levend gist - yea sacc dat wordt geadviseerd om de dikke darm te ondersteunen ook ter voorkoming van teveel gasvorming, weet niet of er verder ook probiotica in zit??

Kimmie: mooie stoere foto's zeg! Hij komt inderdaad nog redelijk bruin onder zijn vacht weg, maar goed, verder is zijn body super! Hoe is het met zijn koker? Ook nog steeds goed op orde???

@Hartje: is jouw merrie tijdens haar leven vaak wat te zwaar geweest? Hoe zit ze in haar spieren? Heeft ze een hangbuik of een beetje een ingevallen rug en billen? Heeft ze huidproblemen? Zijn haar ogen en oren schoon of heeft ze vaker wat traan of geirriteerde ogen? Hoe zijn haar voeten, zijn die gevoelig?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:32

@Hartje: is jouw merrie tijdens haar leven vaak wat te zwaar geweest? Hoe zit ze in haar spieren? Heeft ze een hangbuik of een beetje een ingevallen rug en billen? Heeft ze huidproblemen? Zijn haar ogen en oren schoon of heeft ze vaker wat traan of geirriteerde ogen? Hoe zijn haar voeten, zijn die gevoelig?

Nee mijn merrie is eigenlijk nooit echt te zwaar geweest. Misschien wat voller in de zomer vanwege het gras maar niet echt te dik (zeker geen vetophopingen op schouder en billen). Ze ziet er verder eigenlijk prima uit, ze heeft wel wat minder spieren op de schoft maar zeker geen ingevallen bovenlijn. Nog altijd ronde billen en prima hals. Ook geen huidproblemen, geen tranende ogen, geen bolling op de ogen en schone oren. Ze loopt prima op blote voeten over de harde weg en zelf grint maakt niet uit.

Ik heb een paar foto's najaar op het land (ze is de vos in het midden) en de andere foto van 6 wkn geleden.
Afbeelding
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:42

Hartje: ik zie er op de foto niet zo heel veel raars aan moet ik zeggen, veel plassen en drinken kan evt vanuit suiker dan wel nieren komen, suikerziekteachtige verschijnselen komen vaak bij cushings voor maar ook los. Evt een bloedonderzoek gecombineerd met urineonderzoek laten doen bij twijfel??

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:12

Hoi hartje

ik raad je aan je paard eens te laten testen door een bioresonantietherapeut. die kan aan de hand van wat haar een uitgebreid onderzoek doen en dan weet je tenminste wat er aan de hand is. en het kost je de kop niet, veel goedkoper dan een bloedonderzoek.
ik doe dit een paar keer per jaar en mijn paard van 28 is volledig gezond verklaard.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:27

Krijg je dan alle afwijkingen die e.v.t aanwezig zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:19

marietje1000 schreef:
Hoi hartje

ik raad je aan je paard eens te laten testen door een bioresonantietherapeut. die kan aan de hand van wat haar een uitgebreid onderzoek doen en dan weet je tenminste wat er aan de hand is. en het kost je de kop niet, veel goedkoper dan een bloedonderzoek.
ik doe dit een paar keer per jaar en mijn paard van 28 is volledig gezond verklaard.

Bron Wikipedia:
Bioresonantie:
Geen van de verschillende theorieen achter bioresonantie is wetenschappelijk onderbouwd en de effectiviteit van de methode wordt niet bewezen geacht.
Medici waarschuwen voor de risico's van het volgen van deze alternatieve behandeling.

Pergolide werkt wel tegen cushing ;)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:30

Hartje, heb je al bloed laten onderzoeken op nierwerking ?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:36

ER zijn helemaal geen bijwerkingen. Nee, dan medicijnen, dan weet je zeker dat er wel bijwerkingen zijn. Het feit dat medici er niet achter staan is logisch, er valt immers niets aan te verdienen.
Persoonlijk geef ik mijn geld liever uit aan een alternatief therapeut, waar ik heel tevreden over ben, dan aan een medicijn met bijwerkingen, die niet eens helpen.
Bioresonantie test je gehele lichaam op verstoringen en herstel deze. dat maakt bloedonderzoek en andere dure onderzoeken overbodig. jammer voor de farmaceuten, beter voor de portemonnee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:37

marietje1000 schreef:
ER zijn helemaal geen bijwerkingen. Nee, dan medicijnen, dan weet je zeker dat er wel bijwerkingen zijn. Het feit dat medici er niet achter staan is logisch, er valt immers niets aan te verdienen.
Persoonlijk geef ik mijn geld liever uit aan een alternatief therapeut, waar ik heel tevreden over ben, dan aan een medicijn met bijwerkingen, die niet eens helpen.
Bioresonantie test je gehele lichaam op verstoringen en herstel deze. dat maakt bloedonderzoek en andere dure onderzoeken overbodig. jammer voor de farmaceuten, beter voor de portemonnee.

als jij daar een goed gevoel bij hebt is het helemaal prima.
Dit topic gaat over cushing....heeft jouw paard cushing dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:37

geerke gefeliciteerd met je verjaardag!!

en pff tegen een bloedonderzoek kan toch geen alternatieve behandeling tegenop...snap niet dat mensen daarop vertrouwen eerlijk gezegd...ik wil gewoon feiten zien en weten,en dat is met bloedonderzoek klaar en duidelijk.

en fargo,ja gambit ziet er verder goed uit in zijn body,je zag ook eigenlijk verder niets aan hem,behalve die extreme verkleuring in zijn vacht...maar hij had ook geen krulletjes geen vieze ogen ( nog niet ) of andere symptomen.
en zijn koker is echt heel netjes :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:40

marietje1000 schreef:

sylvia millecam is ook behandelt met bioresonantie....die leeft niet meer

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:41

en iedereen die regulier behandeld wordt leeft zeker nog wel!!!!!!!!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:46

marietje1000 schreef:
en iedereen die regulier behandeld wordt leeft zeker nog wel!!!!!!!!!!!!

ben je speciaal lid geworden om ons hier ....met cushingpaarden...te vertellen over bioresonantie? |o

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:49

Marietje, het is duidelijk dat we hier in ons cushing topic niet echt op je zitten te wachten, tenzij je met relevante informatie komt. Echter zie ik dat nog niet voorbij komen...

Geerke, van harte met je verjaardag!

Gambit ziet er goed uit, ben benieuwd hoe hij gaat verharen. La vie is inmiddels een heel klein beetje begonnen, altijd fijn als je merkt dat ze hun haar weer loslaten zoals het hoort.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:56

Ik dacht dat er mensen zouden zijn die open zouden staan voor een andere aanpak. Blijkbaar niet dus.
En inderdaad, ik heb een goede ervaring. Mijn hond had Cushing en is nu genezen.
Hoe dan? Jawel, met bioresonantie. En voordat je zegt dat ik dan op een ander forum hoor, er zijn heel veel paarden met Cushing die ik graag zou adviseren. Gewoon omdat mij dat een goed gevoel geeft.
Als jij hier niet op zit te wachten, reageer dan niet. Misschien is er een ander die er wel wat aan heeft.
Ieder paard dat hiervan gered kan worden is er een.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:59

Gambit ziet er inderdaad heel goed uit!
Vol energie!

Pablo laat nog geen enkele haar los! :7 Dat is nog nooit voorgekomen....
Ook niet als ik er aan trek.

Verder is het wisselend met hem...ene keer eet hij en aantal dagen met smaak,dan weer een keer met lange tanden.De ene dag zweet hij een beetje en dan weer een aantal dagen niet.
En aan de temperatuur zal het niet liggen,aangezien het hier ook aardig fris is :D
4 graden overdag en s'nacht -4.
S'avond voel ik onder zijn deken en dan zweet hij niet,tegen de ochtend een klein beetje.
(cortisolspiegels zijn s'ochtends het hoogst volgens mij)

Verder klaag ik niet....weer gelopen met hem vandaag...hij is net zo wakker als vroeger :D
En ik had nog wel een hond mee als versterking...waar Pablo zich helemaal lam van schrok toen die na een rondje bos weer tevoorschijn kwam }:0

Bedankt voor de felicitaties! :j