[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:55

Fijn zinti dat 't zo goed gaat, ben benieuwd of het zo blijft! hoop het voor je!

Voor gebruik van de Puur producten moet je even lezen wat ze aanraden.
ik gaf 's morgens allergie en 's avonds cullico, gewoon op klein inimini stukje brood, ging er goed in!
deze zomer niks, ook weer afwachten :j

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:14

Sarah_Fons schreef:
xMathilde schreef:
Mijn DA raad het gebruik van Butox af voor paarden maar Z itch was hij wel positief over, dus dat ga ik dit seizoen eens proberen. Verder was gelukkig alles goed met zijn vitamientjes, dat scheelt toch weer.

Heeft hij ook gezegd waarom hij Butox af raadt?

Omdat het niet voor paarden is en te belastend is. Hij raadde aan om eerder Z itch te gebruiken. Dus dat ga ik proberen dit jaar. Mijn DA is niet de flauwste qua regels dus als hij het af raadt dan ga ik zijn advies maar opvolgen. Heb er verder eigenlijk niet op doorgevraagd. Uit het bloedonderzoek bleek dat mijn paard zijn lever overbelast is door een te hoog ijzergehalte in zijn bloed, dus dat is een probleempunt wat eerst aangepakt moet worden. Overigens heeft dat hoogst waarschijnlijk niks met ZE te maken, maar ergens roest in de leiding/drinkbak..

Ik ga ook weer eens puur collico bestellen, kan nooit kwaad.

angelax

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:35

Heeft iemand trouwens enig idee of de RSIH ergens in de aanbieding is? Of waar je hem het goedkoopst kan halen? Mijne krijgt zijn eerste scheuren namelijk :n

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:41

angelax schreef:
Heeft iemand trouwens enig idee of de RSIH ergens in de aanbieding is? Of waar je hem het goedkoopst kan halen? Mijne krijgt zijn eerste scheuren namelijk :n

Ik verwacht dat EJ en Divoza volgende week wel weer korting hebben ivm koningsdag.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:11

Waar bestellen/ halen jullie de Z-inch? Ik gebruik sinds eind vorige zomer tectonic maar ik voel mij prettiger met product voor paarden. Werkzame stof is dezelfde maar dosis en gebruik voor paarden is iets anders.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:49

Als aanvulling op mijn vorige post heb ik eens gekeken wat precies de concentratie permitrin is per eenheid.
Tectonik: 26 g/L (= 26mg/ ml als ik mij niet vergis)
Z-itch: 40 mg/ml
Ergens eerder hier gelezen dat een dierenarts adviseert de tectonik onder te doseren.
Tectonik is advies op verpakking 20 ml per 8 weken (per koe)
Z-itch adviseert 1 keer per week 40 ml voor 400 kg paard!
Ben ik nou raar! Dan slaat onderdoseren met Tectonik dus helemaal nergens op.
Of heb ik nu een rekenfout gemaakt?

En als men zich druk maakt over leverbelasting etc is de Tectonik dus eigenlijk beter dan de Z-itch....Als men doet wat er op de verpakking staat krijg je paard over 8 weken met Tectonik 520 mg permithrin binnen en bij de Z-itch maarliefst 12800 mg. Dat is 24keer zoveel! (of ik moet een rekenfout hebben gemaakt) EDIT ik kom op verschillende sites verschillende waardes tegen voor Tectonik. Als ik vanavond op stal kom zal ik eens op de verpakking kijken....wordt vervolgd

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:10

Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben.
En Tectonik werkt als een tiet....! Als ik alle verhalen mag geloven!

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:52

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:17

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:57

Ik heb Butox vooral gekregen om teken van haar benen af te houden. Dat lijkt wel te helpen, als ze veel jeuk heb, wil ik nogwel'ns een beetje (verdund 10%) pour on in masseren. Ja het is niet goedgekeurd voor paarden maar mbt teken is er geen middel op de NL-markt goedgekeurd. En aangezien mijn merrie extreem reageert op beten van insecten inclusief teken, moet je iets. Ik heb voor de eczeem een homeopate in de arm genomen, maar ze staat ondertussen ook onder een boett deken met uiterbescherming. Ik kan erop wachten dat ze nu plekken op haar hoofd gaat krijgen. Ze staat 's-nachts in een inloopstal, overdag buiten en ik doe 's-middags de deken een paar uur uit...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:00

Ik hoop dat ik volgende week de deken eindelijk om kunnen doen, nog te dik in zijn vacht

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:12

Omdat het niet voor paarden is en te belastend is. Hij raadde aan om eerder Z itch te gebruiken. Dus dat ga ik proberen dit jaar. Mijn DA is niet de flauwste qua regels dus als hij het af raadt dan ga ik zijn advies maar opvolgen. Heb er verder eigenlijk niet op doorgevraagd. Uit het bloedonderzoek bleek dat mijn paard zijn lever overbelast is door een te hoog ijzergehalte in zijn bloed, dus dat is een probleempunt wat eerst aangepakt moet worden. Overigens heeft dat hoogst waarschijnlijk niks met ZE te maken, maar ergens roest in de leiding/drinkbak..

Ik ga ook weer eens puur collico bestellen, kan nooit kwaad.[/quote]

Dat ijzer overschot kan ook nog uit je hooi komen! Misschien laten analyseren ? Weet je waar t vandaan komt en wat voor bodem t groeide?

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:20

TinePine schreef:
Waar bestellen/ halen jullie de Z-inch? Ik gebruik sinds eind vorige zomer tectonic maar ik voel mij prettiger met product voor paarden. Werkzame stof is dezelfde maar dosis en gebruik voor paarden is iets anders.

Ik bestel het bij mijn dierenarts. Ik heb wel eens gezocht, maar heb het nooit via een Nederlandse website kunnen bestellen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:21

Mi_Amore schreef:
ik heb echt 1 klein stukje manen dat wat droog is e eenvoudig uitvalt in de zomer.
Zou het helpen om daar uiercreme te smeren?

Ja belangrijk is om het vet te houden maar niet dicht te smeren.. ik gebruik daarom cocosolie (onbewerkt zit geen geur en extra toevoeging aan) maar uiercreme is ook goed hoor

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 09:33

Voor ponylief heb ik toch een RSIH besteld, ze waren nu voor 108 euro bij de agradi.
Iedereen iig bedankt voor het meedenken.
Ze heeft normaal een 175 en heb nu een 6'0 besteld. Alles wat te lang is kunnen we met de naaimachine wel aan, het is een scheurmonster dus beetje bewegingsvrijheid is voor haar wel fijn :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:38

kim1207 schreef:
Dat ijzer overschot kan ook nog uit je hooi komen! Misschien laten analyseren ? Weet je waar t vandaan komt en wat voor bodem t groeide?

Bedankt voor het meedenken! Het hooi komt geloof ik gewoon van een weide af waar niet al teveel bijzonders mee gebeurd op wat kunstmest strooien na. Mijn DA dacht in ieder geval niet dat dat de oorzaak was. Zijn waarden waren 8x (!) te hoog. De waterleidingen zijn van kunststof echter de laatste bocht van de leiding naar de drinkbak is van ijzer en aan de buitenkant geroest, de binnenkant zal wel niet veel beter zijn. Deze gaan we daarom vervangen naar allemaal kunststof onderdelen :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:08

Heeft iemand hier ervaring met producten van phytonics?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:20

TinePine schreef:
Als aanvulling op mijn vorige post heb ik eens gekeken wat precies de concentratie permitrin is per eenheid.
Tectonik: 26 g/L (= 26mg/ ml als ik mij niet vergis)
Z-itch: 40 mg/ml
Ergens eerder hier gelezen dat een dierenarts adviseert de tectonik onder te doseren.
Tectonik is advies op verpakking 20 ml per 8 weken (per koe)
Z-itch adviseert 1 keer per week 40 ml voor 400 kg paard!
Ben ik nou raar! Dan slaat onderdoseren met Tectonik dus helemaal nergens op.
Of heb ik nu een rekenfout gemaakt?

En als men zich druk maakt over leverbelasting etc is de Tectonik dus eigenlijk beter dan de Z-itch....Als men doet wat er op de verpakking staat krijg je paard over 8 weken met Tectonik 520 mg permithrin binnen en bij de Z-itch maarliefst 12800 mg. Dat is 24keer zoveel! (of ik moet een rekenfout hebben gemaakt) EDIT ik kom op verschillende sites verschillende waardes tegen voor Tectonik. Als ik vanavond op stal kom zal ik eens op de verpakking kijken....wordt vervolgd

Vanochtend sprak ik onze dierenarts en heb haar ook gevraagd over de produkten zoals o.a. Butox bij paarden.
Ze zou nog even met een collega overleggen maar meende dat ze in de praktijk Butox voorschreven bij paarden en dat ging prima. Maar ze zou me er nog over terug bellen.
Volgens haar is er een steeds groter wordend probleem met geregistreerde paardenmiddelen.
Simpel omdat het voor de fabrikanten te duur wordt om ze officieel te registreren.
Bij koeienprodukten lukt dat kennelijk makkelijker.

Net als TinePine kom ik bij Tectonik op internet verschillende waardes tegen wat betreft het gehalte aan permethrine. Niet bepaald duidelijk dus :(

Ik kwam op een overheidssite nog wel iets interessants tegen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0021668/2007-04-10 Er wordt over meerdere stoffen gesproken, verbod en vrijstelling i.v.m o.a. de stof permethrine en ook over de stoffen Butox en Tectonik.
Inclusief de gevarennummers en de betekenis ervan.
Nu was het een beetje ongelukkig kopieëren maar hopelijk toch nog duidelijk genoeg.
Er is nl. één verschil qua gevaren tussen beide stoffen.

Bij tectonik staat bij waarschuwing R zinnen 43 het volgende:
"Kan overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid"
Deze waarschuwing staat niet bij de Butox.

Butox pour on [Vervallen per 08-08-2007]
Voorschriften voor gebruik:

Toegestaan is uitsluitend het gebruik als bestrijdingsmiddel voor het bestrijden van de Culicoïdes op runderen. Niet toepassen in de nabijheid van oppervlaktewater maar bijvoorbeeld binnen in stallen of midden op het land.
Volg de gebruiksaanwijzing om gevaar voor mens en milieu te voorkomen.

Dosering:
Geiten en schapen: 10 ml
Runderen: onder 100 kg: 10 ml
100–300 kg: 20 ml
boven 300 kg: 30 ml

Gevaarsymbool:
N
aanduiding: milieugevaarlijk

R-zinnen
50/53
Zeer vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.

S-zinnen
24
37
Contact met de huid voorkomen.
Draag geschikte handschoenen.

60
Deze stof en de verpakking als gevaarlijk afval afvoeren.

61
Voorkom lozing in het milieu. Vraag om speciale instructies/ veiligheidsgegevenskaart.
V17-NL
Niet toepassen in aanwezigheid van kinderen.

Tectonik pour-on [Vervallen per 08-08-2007]
Voorschriften voor gebruik:

Toegestaan is uitsluitend het gebruik als bestrijdingsmiddel voor het bestrijden van de Culicoïdes op runderen. Niet toepassen in de nabijheid van oppervlaktewater maar bijvoorbeeld binnen in stallen of midden op het land.

Volg de gebruiksaanwijzing om gevaar voor mens en milieu te voorkomen.

Dosering: 10 ml voor 100 kg lichaamsgewicht, met een maximum van 25 ml per rund.

Gevaarsymbool:
Xi
aanduiding: Irriterend milieugevaarlijk

R-zinnen
43
Kan overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid

50/53
Zeer vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.

S-zinnen
24
37
Contact met de huid voorkomen.
Draag geschikte handschoenen.

60
Deze stof en de verpakking als gevaarlijk afval afvoeren.

61
Voorkom lozing in het milieu. Vraag om speciale instructies/ veiligheidsgegevenskaart.

V17-NL
Niet toepassen in aanwezigheid van kinderen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:56

Ik zal vanavond nogmaals op de verpakking kijken van de Tectonik. Gisteren gekeken maar toen is thuis kwam ging ik twijfelen over wat ik nou gelezen heb. Dus vanavond foto maken met telefoon :)
Er stond wel een andere waarde op dan dat ik online heb gevonden dus dat is ook weer opvallend.....

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:19

Wellicht hebben de verschillen te maken met de samenstelling van de stof? Of het een pure stof is of er een dragerstof oid aan vast zit. Geen idee hoor ben geen scheikundige eerlijk gezegd.

Dan heb ik het over het aantal ml die je mag toedienen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:30

mijn verzorgpony schuurt telkens met zijn rechter hals overal tegenaan... hij heeft er erge jeuk.
aan de andere kant van zijn hals heeft hij deze jeuk niet.
iemand enig idee wat dit kan zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:12

Misschien op die plek een schimmel wat jeukt?-
Al weet ik niet of schimmel jeukt eigenlijk.
Misschien mijt.
Verder heb ik geen idee

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:02

Heeft hij ook gezegd waarom hij Butox af raadt?[/quote]

Ik ga ook weer eens puur collico bestellen, kan nooit kwaad.[/quote]

Hoog ijzer gehalte werkt jeuk wel in de hand ! Daarom best geen toegevoegd ijzer geven .

De vraag over de allergie druppels , ik doe ze gewoon over d'r voer .
Is niet handig om smorgens te geven via spuitje in de mond en dan half uur wachten , voor ze wat anders mag .
Geef 2 X per dag 2 ml
Heb 30 druppels uitgemeten in spuitje .
Ze zeggen de cullico combineren met allergie dat dat de werking versterkt .
Zinti doet t goed op de druppels

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:47

xMathilde schreef:
Wellicht hebben de verschillen te maken met de samenstelling van de stof? Of het een pure stof is of er een dragerstof oid aan vast zit. Geen idee hoor ben geen scheikundige eerlijk gezegd.

Dan heb ik het over het aantal ml die je mag toedienen.

De waarden die vermeld moeten staan op de verpakking is de hoeveelheid werkzame stof per eenheid. In geval van permithrin kom je dan op mg/ mL of g/L

Vanavond echt nog een keer gekeken. Op de doos van mijn tectonik staat 37,6 g/L dus dat is 37,6 mg/ ml. Bijna evenveel als wat online bij Z-itch staat. N.l. 40 mg/ml.
Dus tectonik minder werkzame stof dan Z-itch. Dus onderdoseren klinkt voor mij nog steeds niet logisch.
En wat ik heel raar vind en teleurstellend is dat de verschillende webshops waar je tectonik kunt kopen er met de pet naar gooien als het om de info gaat....Mag toch aannemen dat ze daar secuur in zijn. Maar nee dus!!!
Eigen onderzoek blijft dus de moeite waard.

En ik blijf het dan raar vinden dat Z-itch wekelijks aangebracht mag worden en Tectonk volgens voorschrift minimaal 4 weken ertussen, liever 8. Dus dan nog grofweg 4 keer hogere dosis werkzame stof dan Tectonik en over Tectonik maak de dierenarts zich dan zorgen over overdosering?
Ik hou het bij de Tectonk in ieder geval dit seizoen. Nog lang niet op :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:40

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren manen gewassen van paardlief!
Veel los/dood haar uitgehaald, alles fris en luchtig nu :)

Hoop dat die 3 korte vlechtjes mooi willen groeien en dat ene mini-korte stukje ook eens groeit, want dat is triestig :')