[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:14

Goldflower, die van mij had een waarde van 54. Had toch allerlei klachten. Het is daarom, zoals ik eerder zei, zo ontzettend verschillend per paard.

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:44

Mijne had een waarde van 33 en toch absoluut cushing-verschijnselen.

Piekosj! Wat fijn joh! Geniet maar lekker van hem!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:08

goldflower schreef:
ja dat had ik dus gezien vandaar vond ik 1 pil ook veel had daar zowiezo niet mee begonnen, want ben me ook heel veel gaan inlezen.
Maar de waarde van 260 is toch niet echt hoog want lees hier soms gevallen van 700 ? Of wel ?

Hier gevalletje met 216 en ééntje met 289 ... de laatste krijgt prascend wegens veels te veel haar en erg slecht verharen, de eerste ( nog ) niet wegens geen symptomen...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:25

ja ik ben er echt een leek in daarom heb ik ook zoveel vragen,, sorry daarvoor, maar indd een vriendin haar paard had 62 hoorde ik vandaag dus toen schrok en dacht ohjee toch indd is 260 dan hoog. Maar had waardes gezien van 760 hier in t topic dus vandaar, ja en heb niet alle 205 de pagina,s doorgelezen.
En indd t opbouwen was ik ook van plan,,al zei de arts dat dat niet nodig was maar wil absoluut niet dat ze zich nog rotter gaat voelen. Maar ik heb ook gehoord dat haar waardes nu hoger zijn doordat ze hoefbevangen is. Echt zielig tis net een oud vrouwtje als je ze dan zo ziet. Waren bij jullie ook de paarden HB erbij, en hoe lang duurde dat voordat je beetje vooruitgang zag dat ze iets minder pijnlijk gingen lopen.
Ik maak dit voor t eerst mee in 11 jaar dat ik haar heb vandaar dat ik ook die dingen vraag om een beetje inzicht te krijgen, en google natuurlijk veel op sites over HB en cushing.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:36

Er is nu een fructaan index app (Android).zo kan je de hele dag zien hoe het risico ligt bij jou in de buurt :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:55

Mijne was idd ook bevangen.
Ik heb hem direct op streng dieet gezet. Hij kreeg alleen oud hooi (minder dan normaal) dat ik spoelde in water (zette het onder water voor de volgende voerbeurt).
Toen was hij binnen een week alweer prettig aan het rond stappen.
Maar dat is best snel hoor. Hij stond ook nog niet in die typische Hoefbevangen houding.
Hoe zielig je het ook vind, voer haar sober nu en absoluut niet op het land!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:27

Precies IMJ! Die van mij kreeg al steeds een terugslag van heel droog voordroog hooi en knapte ook echt pas op nadat ze geweekt oud droog hooi kreeg van mij, en die heeft uiteindelijk een aantal maanden niet op het gras mogen lopen van mij en heb dat dus ook heel langzaam weer opgebouwd. Ik zou mij als ik jou was dan voor nu ook echt concentreren op de hb, dat is wel zo erg...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:09

Ik heb een vermoeden dat één van onze pony's ook cushing zou kunnen hebben. Wat betaal je gemiddeld voor een test? En wat zijn jullie per maand kwijt aan medicatie?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:38

Ik geloof iets van 60/100 euro? (kan het straks even nakijken voor je)

Afhankelijk van de hoogte van de medicatie ben je per dag ongeveer 1,80 euro kwijt (per pil). Er zijn goedkopere adresjes, maar je moet ze weten te vinden en de betreffende DA moet akkoord gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:57

Ik was 150 euro in totaal kwijt voor de PPID en de I.R. test. De gemiddelde prijs voor 1 tablet prascend, ligt rond de 1.60 euro, maar dan ligt het er maar helemaal aan hoe zwaar je pony is. Ik heb bv met mijn shet van 200 kg, bijna 3 mnd. met 1/8 tablet gedaan en dit heel langzaam verhoogd naar nu een halve tablet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:30

Ik betaalde 104 oid voor cushing en IR

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:10

hier is de cushing testen rond de 60 eur zei de arts, tableten per stuk betaal ik 1,72 ,,,

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:53

Vidar is woensdag onderzocht door een hele goede natuurgeneeskundige. . Mocht niks zeggen en ze wist perfect te vertellen wat er allemaal was.. hij houdt teveel vocht vast en daardoor problemen met de nieren en lymfe.
Hij mag absoluut geen tarwe mais of suikers en alles wat op -ose eindigt.
Fiber force is goed voer voor hem..
Verder krijgt ie celzouten en prascend word verlaagd naar 3/4 pil. Daarnaast kleefkruid door zijn voer icm goudsbloem.
Prascend veroorzaakt zwakkere hartspier en veroorzaakt lymfe problemen.
Na 3 mnd gaan we testen en zien hoe t loopt.
Ze heeft paard met cushing van paard in nood behandeld en dat paard is nu prascend af. .
Verder behandeld ze nog 9 andere cushing paardjes.
Maar wel goed dat ze hem zo kon uitlezen..

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:05

Bedankt voor de info!

Wauw dat klinkt goed tylando. Kun je mij de naam van diegene doorsturen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:26

tylando schreef:
Vidar is woensdag onderzocht door een hele goede natuurgeneeskundige. . Mocht niks zeggen en ze wist perfect te vertellen wat er allemaal was.. hij houdt teveel vocht vast en daardoor problemen met de nieren en lymfe.
Hij mag absoluut geen tarwe mais of suikers en alles wat op -ose eindigt.
Fiber force is goed voer voor hem..
Verder krijgt ie celzouten en prascend word verlaagd naar 3/4 pil. Daarnaast kleefkruid door zijn voer icm goudsbloem.
Prascend veroorzaakt zwakkere hartspier en veroorzaakt lymfe problemen.
Na 3 mnd gaan we testen en zien hoe t loopt.
Ze heeft paard met cushing van paard in nood behandeld en dat paard is nu prascend af. .
Verder behandeld ze nog 9 andere cushing paardjes.
Maar wel goed dat ze hem zo kon uitlezen..

fijn dat jij hier een goed gevoel bij hebt :) ...vocht vasthouden daar is de schildklier de oorzaak van.Die werkt vaak bij cushing te traag.
Ik snap alleen de link niet van zwakke hartspier door prascend en lymfe problemen.
Maar iedereen is vrij om zijn paard te laten behandelen op wat voor manier ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:29

Bedoelde dat de zwakke hartspier weer voor lymfe problemen kan zorgen.
Ik Was niet helemaal duidelijk..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:32

geerke schreef:
Ik snap alleen de link niet van zwakke hartspier door prascend en lymfe problemen.

Ik denk dat ik het wel begrijp .. immers, bij humane geneeskunde is pergolide vanwege het (mogelijke) veroorzaken van hartproblemen niet meer in gebruik? Of dit nou is vanwege een zwakke hartspier zou ik niet durven zeggen, maar een feit is dat als het hart niet voldoende klopt het lichaam vocht gaat vasthouden en de lumfeklieren niet meer voldoende 'pulseren'..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:35

o.k ik snap hem...ik heb inderdaad weleens gehoord over hartklachten/pergolide.
Maar dacht dat het wel los zou lopen met 1mg voor een dier van 500/600 kilo.
Een mens slikt soms 2 mg en weegt misschien 70/80 kilo?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:35

Maar dit is vidar zijn diagnose. .elk paard is verschillend natuurlijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:37

tylando schreef:
Maar dit is vidar zijn diagnose. .elk paard is verschillend natuurlijk

dat geloof ik zeker...maar dat van die mais en granen geldt voor ieder paard.Zelfs als ze geen cushing hebben :j

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:00

Mijn cushing paard is vorige week getest en de waarde was 15.6, hij krijgt nu sinds November prascend en sinds 2.5e maand staat hij op 1 hele pil per dag, zijn beginwaarde was 69.2. Wat zouden jullie zeggen, zo houden of proberen of hij het met 3/4de pil ook goed doet? Hij heeft trouwens qua symptomen zn dipjes maar het grootste deel van de tijd gaat hij echt heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:57

Tja, iedereen moet doen wat die doen moet natuurlijk, maar ik heb voor mijzelf besloten om de volgende test dus exact een jaar later te laten plaatsvinden, omdat ik dan eigenlijk pas goed kan zien, of de waarde is gedaald (of niet natuurlijk) door de prascend, ipv van nu weer testen, wetende dat de waardes bij elk paard ziek of niet, prascend of niet toch al lager zijn....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:04

Als ie het zo goed doet zou ik het zo laten geloof ik..
als je het idee hebt dat ie toch last heeft van de medicatie zou ik wel wat zakken.

Ohjajoh, bij die van mij steeg de waarde hè? Ondanks de medicatie..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 00:46

IMJ schreef:
Ohjajoh, bij die van mij steeg de waarde hè? Ondanks de medicatie..

Dat kan dus gelegen hebben aan de periode waarin je hebt laten testen ( seasonal rise)..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:54

Dat had gekund maar was niet zo, eerste keer eind nov, 2e keer februari, omdat hij meer kruinen kreeg. DA dacht dat het nieuw haar was :? , voor mij was het duidelijk verslechtering van de ziekte.
En dat was dus ook zo.