[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:17

Sting schreef:
Hoe gaat het nu met je Superpony?

Hier lig ik weer wakker. We hebben geen schuilstal en op advies van de dierenarts staat Sting nu 24/7 buiten. Op zich ben ik daar helemaal voor! Maar.. Met dit weer.. Hij is al 25 jaar, is dit beter dan de nachten op stal met zoveel regen? Het is een buitenstal. Een regen deken die deze hoeveelheid water tegenhoud heb ik niet helaas, en een natte deken is erger dan geen deken heb ik altijd geleerd? Wat denken jullie?

Zorgen voor een goede deken.
Alles van horseware blijft altijd keurig waterdicht.... jarenlang.
En dan inderdaad buiten laten. Als hij kan eten, gezelschap heeft en een goede deken dan komt het wel goed.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:50

Sting schreef:
Hoe gaat het nu met je Superpony?

Hier lig ik weer wakker. We hebben geen schuilstal en op advies van de dierenarts staat Sting nu 24/7 buiten. Op zich ben ik daar helemaal voor! Maar.. Met dit weer.. Hij is al 25 jaar, is dit beter dan de nachten op stal met zoveel regen? Het is een buitenstal. Een regen deken die deze hoeveelheid water tegenhoud heb ik niet helaas, en een natte deken is erger dan geen deken heb ik altijd geleerd? Wat denken jullie?

Goede deken kopen? Hier ook horseware, houdt het zelfs bij mijn hengsten zeker een paar jaar uit.
Mijne staat overigens nu snachts wel op stal. Maar in eigen beheer, dus luik open, equibedding, gestoomd hooi en dus geen andere stallen waar wel gekke dingen gebeuren. Bij goed weer wel 24/7 buiten, maar ik sta aan de rand van een bos vlakbij de kust, dus in de winter, snachts als ik ze niet kan zien neem ik geen risico's. Overigens in de zomer bij storm ook niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:46

Mijn merrie gaat met dit weer naar binnen ondanks dat op stal afgeraden is... Maar ze is alle behalve happy met dit weer, en stress is okk niet goed. Dus komt ze af en toe een nachtje op stal vanwege het weer. Kiezen tussen 2 kwaden.

superpony

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:38

Sting, dank je wel voor vragen. Het is heel dubbel. We hebben hem heel lang gehad en ik kan alleen maar denken hoe geweldig hij was, dus dat is echt een groot gemis.
Maar we wisten ook dat hij dingen mankeerde, dus we wisten wel dat er een einde aan kon komen. Maar zo goed als hij het deed, hadden we dit niet zien aankomen.

Ben nu wel vooral met de shet van ong 25jr bezig die al 17jr 24/7 met hem leefde. Ze zijn nog nooit uit elkaar geweest. Hij heeft alles meegekregen en de hele dag afscheid kunnen nemen, maar hij liet pas wat merken toen we hem hebben weggehaald.

Hij eet en we hebben net gewandeld, maar er zijn momenten dat ik zie dat hij hem toch echt mist. En je kan er helemaal niks aan doen. Mn merrie van 28 staat er ook al 8jr bij, de ruin 5jr en de andere merrie nu 1,5jr. En zeker met de merrie van 28 is hij top, maar het waren eigenlijk 2 groepjes in 1 groep.

Wat betreft je vraag; Het ligt aan heel veel.
Is er wel beschutting? Staat je paard alleen? Is er wel te eten? Wat laat je paard zelf zien? HOe is het gewicht van je paard? Wat heb je op stal te bieden?

Als een paard gewoon rondloopt, goed van gewicht is en voldoende kan eten, zou ik voor een paar dagen me niet gelijk druk maken.
Maar als je paard niet fit is, onder gewicht, niet voldoende eet of wat dan ook, zou ik toch voor enkele uren stal kiezen. Dat kan bijv ook even bijkomen/opdrogen zijn. Paarden hebben geen dag-nacht ritme, dus of het nou overdag of 's nachts regent, maakt natuurlijk niet uit.

Je kan ook zeggen, ik zet hem even op stal, kijk naar het gedrag en als je paard gelijk gaat liggen, heeft ie dat gewoon wel nodig. Wil je paard er weer uit, zie je onrust, laat je het gaan.

Ik heb de 3 quarters dit jaar weer dekens op, ondanks ruime schuilstal. Nu de winterdekens nog van Nika en die houden al jaren regen tegen. Mijn merrie van 28 wil heel graag buiten staan, dus is vaak zeiknat, of althans, dr hoofd en deken. Of ze gaat halverwege staan.
Ze willen ook wel in de opening gaan staan.

En met de vorige stormen moest ik leefruimte wat verkleinen en werden ze wat chagerijnig. Maar het hoort ook een beetje bij de natuur en daarna hebben ze lang droogte en zon gehad. Het is nu even ruk, maar het gaat ook weer voorbij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:59

Oh jeetje superpony, lees nu je nare nieuws.... Heel veel sterkte, wat moeilijk om hem na zo'n tijd samen te moeten missen...

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:47

Superpony, veel sterkte met dit verlies.

Ik heb besloten om na de positieve verhalen vanaf woensdag naar Kraggenburg te gaan met mijn mpaard voor zout therapie. Haar pollenallergie is nu al behoorlijk.

Hopelijk knapt ze ervan op!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 02:58

Tancreda4 schreef:
Oh jeetje superpony, lees nu je nare nieuws.... Heel veel sterkte, wat moeilijk om hem na zo'n tijd samen te moeten missen...

Dank je wel.

IwanLuver schreef:
Superpony, veel sterkte met dit verlies.

Ik heb besloten om na de positieve verhalen vanaf woensdag naar Kraggenburg te gaan met mijn mpaard voor zout therapie. Haar pollenallergie is nu al behoorlijk.

Hopelijk knapt ze ervan op!

Dank je wel.

Moest even denken, wie is dat? Stom, steeds heen gereden.......... :+

Succes. Denk niet dat je spijt gaat krijgen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:04

Goede beslissing IwanLuver! Wij zijn nog altijd blij dat we die van ons er toen heen gebracht hebben.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:44

Ik ga heen en weer rijden, als ik mijn paard daar wilde stallen kon ik pas eind april terecht.
Dan maar even investeren om heen en weer te rijden, tis gelukkig maar een klein half uur en mijn paard reist makkelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:48

Wat top dat je dat doet!

En ik weet zeker dat als je daarheen rijdt ook de ruimte krijgt om de therapie goed te doen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:57

Half uurtje valt mee, het is even een tijdsinvestering maar dat zou ik er ook wel voor over hebben inderdaad.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:08

Ik wil jullie mijn situatie voorleggen en ben benieuwd naar wat jullie zouden doen. Onze pony van bijna 21 hoest. Hij hoest eigenlijk al sinds ik hem heb (nu 6 jaar), steeds een hoestje van een keer of 3 alleen bij het aandraven. 2 jaar terug werd het in de winter heel veel erger. Kuur ventipulmin en een injectie corticostroiden, hij knapte op en ging weer terug naar zijn "basis" hoestje.

Afgelopen winter werd het weer erger, nu alleen een injectie corticostroiden en wederom knapt hij op. Wel op advies van de dierenarts een afspraak gemaakt voor een endoscopie en bal spoeling. Conclusie daarvan, geen afwijkingen in de luchtwegen vwb ontstekingen, wel veel slijm, met een plasje dieper liggend.

Advies verandering stal, we gaan buiten dus ook iets creeeren voor hem. Starten met een kuur van 3 weken corticostroiden oraal en iets om de slijm op te lossen. Ik wordt gewaarschuwd voor de bijwerking hoefbevangeheid. ze vermoed dat hierna via puffer (babymasker) een dagelijkse dosering corticostroiden nodig is.

Ik vind dit nogal wat, met die corticostroiden onderdruk je continu een ontstekingsreactie.

Ik heb informatie ingewonnen bij een bedrijf wat kruidenmixen op maat maakt en die denken hem te kunnen ondersteunen.

Dit laatste spreekt mij meer aan, maar ik wil onze pony ook niet te kort doen.

Wat zouden jullie doen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:46

Ik geef Hedera Helix tinctuur om slijm los te maken dat werkt goed.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:27

Waarom dan ontstekingsremmers etc, ook nog vrij langdurig, als er geen ontstekingen zijn? En uiteindelijk meer kwaad dan goed doen?
Kruiden zijn leuk, en kunnen vast nuttig zijn, maar die lossen het slijm niet op. Zelfde geldt voor supplementen etc.

Ons paard begon ook met max 3 hoestjes bij het aandraven. Dat werd van lieverlee erger, en na een paar (teveel...) kuren met prednison en respulmin, bleek na een endoscopie+balspoeling stofallergie/RAO of zoals het inmiddels allemaal genoemd wordt, astma. Qua behandeling komen de meeste dierenartsen helaas nog steeds niet verder dan bovengenoemde standaard medicijnen.

Ikzelf, en nog wat anderen hier hebben, heel goede ervaringen met zouttherapie, bij Equisana/Equizouttherapie. Ons paard is er daardoor weer bovenop gekomen, is anderhalf jaar weer helemaal schoon en hoestvrij geweest en toen hij daarna weer een beetje begon hebben we een flexineb gekocht ter ondersteuning. Daarmee hebben we hem toen weer hoestvrij gekregen en tot nu toe ook kunnen houden, met voornamelijk zoutoplossing, en daarnaast wanneer nodig andere middelen als balsamic air, en silvaplex. Die van ons is nu 18 en heeft de conditie van een jonge god :) Zonder verdere medicijnen of supplementen.

Paardje van een stalgenoot staat nu bij Equisana. Hoestte niet maar had wel astma en was benauwd, zelfs in rust. Inmiddels is hij daar, zonder verdere medicijnen, weer zo opgeknapt dat hij weer onder zadel conditie op kan bouwen.

Dus...dat is wat ik zou doen: zouttherapie, of flexineb (zouttherapie is wel de beste "boost" denk ik. Daarnaast inderdaad de omgeving en voeding zo optimaal mogelijk maken. Veel buiten, niet op stro, geen droog hooi, maar minimaal natgemaakt of nog beter, gestoomd. Spit dit inmiddels lange topic uit, daar heb ik toen ook heel veel aan gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:36

kiomiamigo schreef:
Ik wil jullie mijn situatie voorleggen en ben benieuwd naar wat jullie zouden doen. Onze pony van bijna 21 hoest. Hij hoest eigenlijk al sinds ik hem heb (nu 6 jaar), steeds een hoestje van een keer of 3 alleen bij het aandraven. 2 jaar terug werd het in de winter heel veel erger. Kuur ventipulmin en een injectie corticostroiden, hij knapte op en ging weer terug naar zijn "basis" hoestje.

Afgelopen winter werd het weer erger, nu alleen een injectie corticostroiden en wederom knapt hij op. Wel op advies van de dierenarts een afspraak gemaakt voor een endoscopie en bal spoeling. Conclusie daarvan, geen afwijkingen in de luchtwegen vwb ontstekingen, wel veel slijm, met een plasje dieper liggend.

Advies verandering stal, we gaan buiten dus ook iets creeeren voor hem. Starten met een kuur van 3 weken corticostroiden oraal en iets om de slijm op te lossen. Ik wordt gewaarschuwd voor de bijwerking hoefbevangeheid. ze vermoed dat hierna via puffer (babymasker) een dagelijkse dosering corticostroiden nodig is.

Ik vind dit nogal wat, met die corticostroiden onderdruk je continu een ontstekingsreactie.

Ik heb informatie ingewonnen bij een bedrijf wat kruidenmixen op maat maakt en die denken hem te kunnen ondersteunen.

Dit laatste spreekt mij meer aan, maar ik wil onze pony ook niet te kort doen.

Wat zouden jullie doen?

Ik vind 21 niet oud, maar heb zelf 20+ ers.

Het is echt jammer dat veeartsen zo handelen. Had je gelijk geweten dat er slijm zit, had dat opgelost moeten worden. Blijkbaar krijgt je paard dat er niet makkelijk uit.

Wij hebben ongeveer zelfde ervaringen als Sandra_H. Alle standaard middelen wel gehad, maar niks hielp echt.
Uiteindelijk gaan vernevelen. (toen bestond Equisana nog niet) en daarmee kwam het slijm eruit.

Helaas door de veel te lange weg, wel al slechtere longen.

Met een ander paard dat bij ons kwam, ook ong zelfde verhaal. Veel te vaak een kuur dit en dat, maar was helemaal op en pas 10.

Die middelen remmen doorgaans vaak de hoest, maar zoals een (goede) veearts zei; Hoesten kan ook efficient hoesten zijn. Dat mag niet te lang en te vaak, maar als een paard ergens vanaf moet, is het wel belangrijk.

Waardoor het slijm komt, wil je ook gaan voorkomen. Dus veel buiten, niet vegen in de buurt en het dieet onder de loep nemen. Een goed gezondheid begint bij een goede darmflora en dat kan je hier in het topic ook al vaker lezen.

Equisana werkt samen met Emmeloord en dat zit ook dichtbij.

Equisolon moet je om hb te proberen voorkomen voor 9uur 's ochtends geven. Dat staat in de bijsluiter en zou ook de veearts nadrukkelijk moeten aangeven.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:23

Dank voor jullie uitgebreidde antwoorden.

Qua stalling heb ik hem al op nat hooi, vlas en overdag zoveel mogelijk buiten. Vegen, hooinetten vullen en nieuw vlas doen we niet in zijn bijzijn. Ik heb het vermoedde dat de voerwagen met daaronder schimmelend lekwater het probleem is. We gaan dus zorgen dat hij ook snachts buiten kan blijven.

Qua zouttherapie heb ik wel eens contact gehad met Salineras zouttherapie, zij komt met een trailer aan huis als ik het goed begrepen heb. Zij gaf toen zelf ook aan dat als ik de trigger niet wist en dus niet weg kon halen de therapie geen zin had, het hoesten zou dan net zo hard weer terug komen. Nu heb ik dus inmiddels wel een vermoeden van de trigger en kan ik er dus ook iets aan doen.

Ik ga proberen al die 200 pagina's eens door te spitten, wie weet haal ik daar nog meer tips uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:07

Dat is met elke behandeling zo.

Als je vroeg bent en je krijgt medicatie om hoest te onderdrukken van de veearts kan het ook weg gaan. Maar ook dan moet alles qua stof en schimmel vermeden worden.

De genoemde zouttherapie ken ik niet, maar je moet altijd oppassen bij wie je zulke dingen gaat doen. Het kijkt nauw welke installatie ze gebruiken en hoeveel kennis ze hebben.
Maar als jij een paard aanbiedt met hoest, vind ik het een vreemde reactie. Longen schoon zijn echt eigenlijk stap 1, want anders wordt het chronisch. Dus het heeft altijd wel wat nut.

Er zijn ook paarden die 2x pj op herhaling gaan en waar niet alle aanpassingen in management (kunnen) worden gedaan, die toch weer goed op de been zijn. Juist door op tijd schone longen en de weerstand die daar is opgebouwd. Zout heeft meer positieve invloed dan alleen schoonmaken.
Het is ook echt heel belangrijk om na zout inhaleren te bewegen, dus die stap mag niet overgeslagen worden en ook dat hoor ik gek genoeg weleens.

Nat hooi, ligt er echt aan hoe je het doet. Te lang weken is weer minder goed. Net als te ver vooruit weken of stomen voor wie dat doen.

De darmflora is echt heel belangrijk en wordt te weinig naar gekeken. Al helemaal door reguliere veeartsen. Sommige mensen stappen bijv over op verpakt ruwvoer, maar dat heeft dan weer nadelen voor de darmen. Of paarden die te weinig doen en op dieet staan, die vaak te weinig krijgen en ook bijv te weinig eiwitten. Eiwitten voeren is ook echt aan te raden.

Buiten dat heb je ook paarden die gevoelig zijn op pluimvee. Dus als je dichtbij pluimvee zit of wilde vogels, kan dat ook triggeren en dat is haast niet weg te halen. Wat wel kan is bijv zorgen dat er weinig voedsel voor vogels in de buurt is.

Snel handelen is gewoon het beste. Mensen schrikken van de prijzen van zouttherapie, de flexineb etc. Maar als je kijkt naar wat mensen gemiddeld kwijt zijn als de hoest ellende eenmaal begint, ben je vaak meer kwijt na weken/maanden medicatie geven en dan vaak ook met regelmaat in herhaling of een onderhouds dosis.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:37

Goedemiddag Bokkers,

Mijn merrie van 26 heeft al jaren last van haar longen. Tot nu toe redde we het altijd met een goede huisvesting (stofvrij, veel buiten) en het hooi natmaken. Af en toe heeft ze wel eens een kuurtje Ventipulmin gehad in de periodes dat ze benauwd was. Afgelopen week was ze echter zo benauwd dat ik de dierenarts er weer bij moest halen, het was zo erg dat de keus was: inslapen of prednison.
Ik heb voor prednison gekozen, ze heeft gelijk een spuit met pednison gehad + ventipulmin.
Ik heb nu een kuur pednison en ventipulim voor 10/12 dagen en daarna zullen we gaan afbouwen om te kijken hoe haar longen daarop reageren en of ze het weer zelf, zonder prednison en ventipulmin aankan. Tot nu toe reageert ze goed op de medicijnen!
De komende weken is het dus heel spannend. En ik hoop zo dat ze het toch red. Ik heb vertrouwen in mijn dierenarts, maar ik ben ook benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring.
Ik heb ook nog gehoord van Sputolysin, dat wilde ik binnenkort ook nog met de DA bespreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:39

xMarloes schreef:
Goedemiddag Bokkers,

Mijn merrie van 26 heeft al jaren last van haar longen. Tot nu toe redde we het altijd met een goede huisvesting (stofvrij, veel buiten) en het hooi natmaken. Af en toe heeft ze wel eens een kuurtje Ventipulmin gehad in de periodes dat ze benauwd was. Afgelopen week was ze echter zo benauwd dat ik de dierenarts er weer bij moest halen, het was zo erg dat de keus was: inslapen of prednison.
Ik heb voor prednison gekozen, ze heeft gelijk een spuit met pednison gehad + ventipulmin.
Ik heb nu een kuur pednison en ventipulim voor 10/12 dagen en daarna zullen we gaan afbouwen om te kijken hoe haar longen daarop reageren en of ze het weer zelf, zonder prednison en ventipulmin aankan. Tot nu toe reageert ze goed op de medicijnen!
De komende weken is het dus heel spannend. En ik hoop zo dat ze het toch red. Ik heb vertrouwen in mijn dierenarts, maar ik ben ook benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring.
Ik heb ook nog gehoord van Sputolysin, dat wilde ik binnenkort ook nog met de DA bespreken.

Misschien heb je kans om een groot deel van het topic door te lezen, omdat er ook recent veel gereageerd is.

26 hoeft niet oud te zijn, maar ligt natuurlijk aan meer. Algehele gezondheid zegt alles.

Veel buiten is hoeveel? Stofvrij bestaat niet, zeker niet als ze binnen staan.

De medicatie die je noemt is hier al erg veel over geschreven. Weinig positieve ervaringen. De medicatie die je noemt hebben ook andere werking. Sputolysin is een slijmoplosser/verdunner, dus totaal iets anders dan prednison.
Als je paard vieze longen heeft, moeten die schoon.
Hoest wil je alleen onderdrukken op de lange termijn, omdat het de longen slechter maakt. Maar vastzittend slijm moet er wel uitgewerkt kunnen worden.

Mijn ruin was bijna 23 en had al jaren chronische klachten. Bovenop wat andere dingen. Hij was verder wel goed en stabiel. Maar het chronische is gekomen door veel te lang sleutelen met dat soort medicatie.
Bij hem altijd verneveld.

Mijn merrie van 28 heeft al wat langer mindere longen, maar hoestte vorig jaar en begin dit jaar alleen korte periode. Ook zij heeft de eerste keer jaren terug kuren gehad, maar nu gaat ze gewoon aan het vernevelen en kan dan weer goed door.
Tijdens het mooie weer opeens weken terug, preventief gedaan, vanwege evt pollen. Niet dat ze daar gevoelig op lijkt, maar alles kan triggeren bij gevoelige paarden.

Onze lopen wel 24/7 buiten. Maar ook aan een bosrand.

Naast dit is het dieet belangrijk.

Maar zoals gezegd, is er heel veel te lezen hier over oorzaak, goed behandelen en welke medicatie mensen juist wel of niet goede ervaringen mee hebben.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:47

superpony schreef:
xMarloes schreef:
Goedemiddag Bokkers,

Misschien heb je kans om een groot deel van het topic door te lezen, omdat er ook recent veel gereageerd is.

26 hoeft niet oud te zijn, maar ligt natuurlijk aan meer. Algehele gezondheid zegt alles.

Veel buiten is hoeveel? Stofvrij bestaat niet, zeker niet als ze binnen staan.

De medicatie die je noemt is hier al erg veel over geschreven. Weinig positieve ervaringen. De medicatie die je noemt hebben ook andere werking. Sputolysin is een slijmoplosser/verdunner, dus totaal iets anders dan prednison.
Als je paard vieze longen heeft, moeten die schoon.
Hoest wil je alleen onderdrukken op de lange termijn, omdat het de longen slechter maakt. Maar vastzittend slijm moet er wel uitgewerkt kunnen worden.

Mijn ruin was bijna 23 en had al jaren chronische klachten. Bovenop wat andere dingen. Hij was verder wel goed en stabiel. Maar het chronische is gekomen door veel te lang sleutelen met dat soort medicatie.
Bij hem altijd verneveld.

Mijn merrie van 28 heeft al wat langer mindere longen, maar hoestte vorig jaar en begin dit jaar alleen korte periode. Ook zij heeft de eerste keer jaren terug kuren gehad, maar nu gaat ze gewoon aan het vernevelen en kan dan weer goed door.
Tijdens het mooie weer opeens weken terug, preventief gedaan, vanwege evt pollen. Niet dat ze daar gevoelig op lijkt, maar alles kan triggeren bij gevoelige paarden.

Onze lopen wel 24/7 buiten. Maar ook aan een bosrand.

Naast dit is het dieet belangrijk.

Maar zoals gezegd, is er heel veel te lezen hier over oorzaak, goed behandelen en welke medicatie mensen juist wel of niet goede ervaringen mee hebben.

Misschien was mijn intro beetje te kort, maar mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal (rubber matten met vlas erop). Ik zal eens wat terug gaan lezen :)
Mijn pony hoest al zn 10 jaar, dus beter zal het sowieso nooit worden. De focus ligt daarom vooral nu op het draagelijk maken voor haar, zoals het nog een paar weken terug was... Mocht dat niet meer kunnen na deze kuur, moet ik helaas een besluit maken wat ik echt niet wil, maar dan moet ik in het welzijn van het dier denken..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:57

Onze ruin van 23 hoestte inmiddels ruim 5jr. Ook begonnen met medicatie, maar hij is daardoor slechter geworden.

Helaas is de aanpak vaak gewoon verkeerd en achterhaalt. Je krijgt het hele riedeltje en die onderdrukken teveel en het duurt ook allemaal echt veel te lang.

Ik kreeg een paard van 10 die ook al wat jaren hoestte af en aan. Stond op flixotide, maar had vaker al kuren en behandelingen gehad. Hij had goede periodes tussendoor, incl sportwaardig.
Achteraf zie je op veel foto's grote neusgaten bijv. En heeft hij toch echt wel zijn ongemak vertoond. Hij was echt op en kapot.

Als je de longen schoon krijgt en de prikkels kan voorkomen, kom je een heel eind. Ik zou dan op deze leeftijd echt gaan kijken of je een flexineb kan huren incl een kundige arts die daar de juiste middelen bij kan leveren. Daarna altijd stappen.
Of dat je naar Equisana kan voor zouttherapie. Wij hebben daar gestaan en paarden zien komen en gaan. Ook hier kan je de vele positieve ervaringen wel lezen.

Zout maakt het slijm los, maar maakt ook de boel schoon en is goed voor de weerstand van je paard.

Thuis stofvrij en dieet aanpakken en in conditie houden.

En een beetje mazzel hebben. Als een ouder paard last heeft en niet goed behandeld is en longen zijn op, kan je rekken, maar is het gewoon heel zwaar. Kan je die omslag nog vinden, kan je paard nog enorm opleven. Vooral als de rest van de conditie goed is.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:13

superpony schreef:
Onze ruin van 23 hoestte inmiddels ruim 5jr. Ook begonnen met medicatie, maar hij is daardoor slechter geworden.

Helaas is de aanpak vaak gewoon verkeerd en achterhaalt. Je krijgt het hele riedeltje en die onderdrukken teveel en het duurt ook allemaal echt veel te lang.

Ik kreeg een paard van 10 die ook al wat jaren hoestte af en aan. Stond op flixotide, maar had vaker al kuren en behandelingen gehad. Hij had goede periodes tussendoor, incl sportwaardig.
Achteraf zie je op veel foto's grote neusgaten bijv. En heeft hij toch echt wel zijn ongemak vertoond. Hij was echt op en kapot.

Als je de longen schoon krijgt en de prikkels kan voorkomen, kom je een heel eind. Ik zou dan op deze leeftijd echt gaan kijken of je een flexineb kan huren incl een kundige arts die daar de juiste middelen bij kan leveren. Daarna altijd stappen.
Of dat je naar Equisana kan voor zouttherapie. Wij hebben daar gestaan en paarden zien komen en gaan. Ook hier kan je de vele positieve ervaringen wel lezen.

Zout maakt het slijm los, maar maakt ook de boel schoon en is goed voor de weerstand van je paard.

Thuis stofvrij en dieet aanpakken en in conditie houden.

En een beetje mazzel hebben. Als een ouder paard last heeft en niet goed behandeld is en longen zijn op, kan je rekken, maar is het gewoon heel zwaar. Kan je die omslag nog vinden, kan je paard nog enorm opleven. Vooral als de rest van de conditie goed is.

Bedankt voor de tip. Ergens naartoe gaan kan helaas niet met haar, ze gaat absoluut geen trailer in...
De dierenarts gaf ook aan dat we het nu alleen maar aan het rekken zijn ja, hopelijk slaat de kuur dan toch bij haar aan en kan ik het nog een poosje rekken...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:44

Er zijn ook een aantal dierenartsen die een scopie op locatie kunnen doen. Wellicht betaald je dan heel wat meer aan reiskosten, maar het zou natuurlijk een optie kunnen zijn.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:18

Sting schreef:
Er zijn ook een aantal dierenartsen die een scopie op locatie kunnen doen. Wellicht betaald je dan heel wat meer aan reiskosten, maar het zou natuurlijk een optie kunnen zijn.

Ik denk eigenlijk dat superpony de zouttherapie bedoelt :o Daar moet je heen, of het kan aan huis, maar wel in een trailer. En dat gaat dus beiden niet lees ik.
@xMarloes: In dat geval blijft zelf vernevelen over. Misschien kan dat ook bij jouw paard nog zoveel verlichting brengen dat het weer draaglijk wordt. Vraag je DA er eens naar, er zijn DA's die de flexineb verhuren, maar dat zijn er voorzover ik weet helaas niet veel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:31

xMarloes schreef:
Bedankt voor de tip. Ergens naartoe gaan kan helaas niet met haar, ze gaat absoluut geen trailer in...
De dierenarts gaf ook aan dat we het nu alleen maar aan het rekken zijn ja, hopelijk slaat de kuur dan toch bij haar aan en kan ik het nog een poosje rekken...

Dat is zonde.

Dan proberen te gaan vernevelen thuis. In welke regio zit je? Misschien kennen we hier in het topic wel een veearts die hem kan verhuren incl de medicatie die je dan kan vernevelen. Ik heb hem een keer in het midden van het land gehuurd en in het Noorden ook.

En anders zijn er mogelijkheden om een eenvoudiger model aan te schaffen of zelf te bouwen? Zijn wel waardevast.

Na de kuur is het echt een aanrader om het met regelmaat te herhalen. Wij deden het bij elk eerste hoestje een week met zoutoplossing. Altijd bewegen daarna, eerst stap, na enkele dagen wat draf erbij.

Nu hebben we ook de silvaplex als voorzorg middel voor de 28 jarige. Zij hoest niet of nauwelijk, maar kan wel gaan hoesten en heeft mindere longen.