xMarloes schreef:Goedemiddag Bokkers,
Mijn merrie van 26 heeft al jaren last van haar longen. Tot nu toe redde we het altijd met een goede huisvesting (stofvrij, veel buiten) en het hooi natmaken. Af en toe heeft ze wel eens een kuurtje Ventipulmin gehad in de periodes dat ze benauwd was. Afgelopen week was ze echter zo benauwd dat ik de dierenarts er weer bij moest halen, het was zo erg dat de keus was: inslapen of prednison.
Ik heb voor prednison gekozen, ze heeft gelijk een spuit met pednison gehad + ventipulmin.
Ik heb nu een kuur pednison en ventipulim voor 10/12 dagen en daarna zullen we gaan afbouwen om te kijken hoe haar longen daarop reageren en of ze het weer zelf, zonder prednison en ventipulmin aankan. Tot nu toe reageert ze goed op de medicijnen!
De komende weken is het dus heel spannend. En ik hoop zo dat ze het toch red. Ik heb vertrouwen in mijn dierenarts, maar ik ben ook benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijke ervaring.
Ik heb ook nog gehoord van Sputolysin, dat wilde ik binnenkort ook nog met de DA bespreken.
Misschien heb je kans om een groot deel van het topic door te lezen, omdat er ook recent veel gereageerd is.
26 hoeft niet oud te zijn, maar ligt natuurlijk aan meer. Algehele gezondheid zegt alles.
Veel buiten is hoeveel? Stofvrij bestaat niet, zeker niet als ze binnen staan.
De medicatie die je noemt is hier al erg veel over geschreven. Weinig positieve ervaringen. De medicatie die je noemt hebben ook andere werking. Sputolysin is een slijmoplosser/verdunner, dus totaal iets anders dan prednison.
Als je paard vieze longen heeft, moeten die schoon.
Hoest wil je alleen onderdrukken op de lange termijn, omdat het de longen slechter maakt. Maar vastzittend slijm moet er wel uitgewerkt kunnen worden.
Mijn ruin was bijna 23 en had al jaren chronische klachten. Bovenop wat andere dingen. Hij was verder wel goed en stabiel. Maar het chronische is gekomen door veel te lang sleutelen met dat soort medicatie.
Bij hem altijd verneveld.
Mijn merrie van 28 heeft al wat langer mindere longen, maar hoestte vorig jaar en begin dit jaar alleen korte periode. Ook zij heeft de eerste keer jaren terug kuren gehad, maar nu gaat ze gewoon aan het vernevelen en kan dan weer goed door.
Tijdens het mooie weer opeens weken terug, preventief gedaan, vanwege evt pollen. Niet dat ze daar gevoelig op lijkt, maar alles kan triggeren bij gevoelige paarden.
Onze lopen wel 24/7 buiten. Maar ook aan een bosrand.
Naast dit is het dieet belangrijk.
Maar zoals gezegd, is er heel veel te lezen hier over oorzaak, goed behandelen en welke medicatie mensen juist wel of niet goede ervaringen mee hebben.