[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:57

Maar ze heeft dus een veulen. en ik wil niet dat het veulen snochts in het deken verstrikt raakt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:08

Als je deken verder goed zit wil dat wel. De moeder van Storm had ook eczeem en we hebben alleen de deken afgedaan een paar dagen ivm de verwachte bevalling, maar na een paar dagen gewoon opgedaan.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:57

Rody01 schreef:
Mijn pony heeft dus wss eczeem. Nu heeft ze overdag een deken om. Maar als ik haar naar binnen haal, en het deken af haal begint ze even goed weer! Wat moet ik doen?

Wat voor deken heb je? Ik heb een rambo en mijn shet is met deken op bevallen (omdat er geen signalen waren), had het bilkoord eraf dus er was niets wat het veulen kon belemmeren.....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:50

Ik heb dus nu gewoon een vliegendeken met hals. En ik kan zeggen dat ze met deken helemaal geen jeuk heeft. Vannacht op stal heeft ze ook helemaal niet staan schuren, alleen gisteravond wat.
Het deken helpt écht goed. En ik ga eerst door met dit deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:57

even fotootjes van hoe ap zijn manen en staart er nu voor staan:
Afbeelding
zit geen kale plek in het midden hoor,is gewoon een haarwervel waardoor er daar een stukje open hangt
Afbeelding

hij staat nu sinds 3 dagen overdag in het gras,maar dat was dus net te gek.
gister deken af en op stal en hij heeft flink staan schuren met zijn hals.
zijn hals is dus wel dik nu:
Afbeelding
je ziet de bobbels wel bij de manenkam langs.

met deken op:
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:18

Storm's manen en staart gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

je ziet aan hem volgens mij ook helemaal niet dat hij eczeem heeft als je zijn hals ziet?
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:29

Wat een mooie manen en staarten zeg!
Ik zal vanmiddag ook Vies zijn manen en staart eens op de kiek zetten. Hij heeft ook al van die mooie lange manen, ze zijn alleen niet echt dik meer en bij de schoft zijn ze nu kort geschuurd.
Hij heeft trouwens geen verdikkingen op de hals, ook niet gehad. Wel heeft hij een dikke staartwortel, net zo waar de normale vacht overgaat in staartharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:30

Die sluitingen van de hoofdkap, die kan je het beste aan de binnenkant in de deken naaien he ?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:32

Ja :j Ik heb de lange aan de linkerkant van de schoft genaaid. En verder maar een van de korte vastgezet, omdat die eigenlijk niet zo heel erg veel nut hebben vind ik.
Als je het andersom doet (deken onder de hoofdkap) is er groot kans dat er alsnog beestjes tussenkomen, dat de hals af gat zakken en dat hij de hoofdkap alsnog kwijtraakt doordat weidemaatjes het leuk speelgoed vinden zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:36

oke :j dan doe ik het aan de (als ik er voor sta) rechterkant dan zit die ook niet in de manen

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:05

Hallo allemaal,

ik heb even een aantal pagina's terug gelezen (was niet van plan ze alle 205 te doen) maar ik zie eigenlijk weinig staan over het puur behandelen van staart schuren?

Mijn Fjord schuurt iedere zomer flink de staart, niet tot bloedens toe, maar wel flink! Wat helpt er nu volgens jullie?
Ik was hem 1x per week goed uit met betadine, maar kan ik er nog iets anders op doen? Of juist iets voeren?
Hoop dat jullie suggesties hebben!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:11

Ik heb net even bij de Paardendrogist naar de Drainage Composium gekeken, en daar staat geven als halfjaarlijkse kuur (dus 1 flesje van een maand en dan weer 5 maanden niet) of continu doorgeven. Wat doen jullie?
(mijn paard is geen hele heftige excemer, puur flinke staart schuur)

En werkt het? Wil het graag proberen maar ik heb al zo ontzettend veel producten geprobeerd en zo ontzettend veel geld eraan uitgegeven.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:15

als je al zoveel hebt uitgegeven aan smeersels enzo..dan word het misschien toch tijd om een deken er op te leggen?
kijk het paard is allergisch voor die prik van de vlieg.
en dat komt meestal tot uiting in staart en manen en op plekken waar haarwervels zitten( onder de buik,manenkam,hoofd)

maar het ene paard schuurt overal,het ander alleen staart of manen.

drainage compositum kost 22 euro toch?
leg er 40 bij en koop een eczeemdeken.
die gaat langer mee en uiteindelijk ben je dan godkoper uit en je dier is jeukvrij.

als het echt alleen in de zomer is kun je nog proberen om te kijken wat er gebeurd als je je dier 3 weken uit het gars haalt.jeukt het dan minder of helemaal niet of gaat het gewoon door?
in dat laatste geval is het dan toch wel zomereczeem en een deken werkt toch het beste

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:34

Die van mij heeft beide slotjes die aan de buikflap hangen en dus vasthangen aan het borststuk gesloopt... Hoe kan ik dit nu gaan maken? Ik kan het deken niet een week bij de naaister gaan leggen want dan schuurt ze zich een ongeluk...

Zyta schuurt haar hoofd en oren gigantisch vaak! Wat is nu echt een goede hoofdkap en waar kan ik SNEL bestellen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:39

je bedoeld tussen de voorbenen?
die kleine gespjes?

met een stukje touw vastzetten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:40

dat zou misschien kunnen ja... Aan de buikflap hangt nog een slotje, maar aan dat stukje tussen de voorbenen enkel nog een stukje van die gesp en geen slotje. Zal het straks inderdaad proberen met touw.

Iemand nog een eczeemkap te koop met oortjes?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:58

Dit is het vliegje dat in hele hordes mijn paard belaagt. Er zijn zelfs bij stortbuien hele zwermen die op en rond het paard vliegen en op het paard landen, zo erg zelfs dat er zwarte plekken met vliegjes ontstaan als ze gaan zitten op paard of zadel. Dit is ook de veroorzaker waardoor mijn paard op een regenachtige dag een stuk van zijn manen afschuurde....
Afbeelding Deze vliegjes zijn niet vreemd maar ik weet niet wat voor vliegjes het zijn. :? Deze zijn volgens mij in ieder geval niet de veroorzakers van zomerexceem en bij mijn weten heeft mijn paard dat ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:00

zoek een site op over vliegen en stuur via de mail deze foto door?
misschien dat ze je daar kunnen helpen om te kijken wat voor vliegje het is?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:38

Ik had gehoopt dat iemand het hier wist! :D Maar goed, ik zal aankomende week eens zoeken op wat vliegensites....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:00

Annetje: een opgezette rand bij de overgang bil->staart is volgens mij ook één van de tekenen van hoefbevangenheid.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:00

kga vanmiddag mn rambo ophalen! kben benieuwd!

dus als iemand nog interesse heeft ie pagony eczeemdeken? ;) (onderaan de hals zit klittenband zodat je de deken makkelijker op en af kunt doen, echt ideaal!)

ik heb hem gister helemaal lekker gewassen met neutrale antiroosshampoot voor gevoelige huis... maar hij heeft al 4 dagen niet geschuurd of iets! :D gister voor ht eerst ff teatreelotion over manenkam gedaan.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:01

Jenny21: Even over de drainage compositum: Ik heb die kuur ook gegeven, veel verschil heeft het bij die van mij niet gehad helaas. Eczeemdeken zal denk ik iets meer baat hebben. Tenzij hij nu al aan het schuren is, eigenlijk moet de deken op voordat ze gaan schuren. Mijn ervaring is dat als ze eenmaal gaan schuren dat met deken ook blijven doen. Hetzij iets minder.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:05

Nicolet90 schreef:

dus als iemand nog interesse heeft ie pagony eczeemdeken? ;) (onderaan de hals zit klittenband zodat je de deken makkelijker op en af kunt doen, echt ideaal!)

ik heb hem gister helemaal lekker gewassen met neutrale antiroosshampoot voor gevoelige huis... maar hij heeft al 4 dagen niet geschuurd of iets! :D gister voor ht eerst ff teatreelotion over manenkam gedaan.

Welke maat/ prijs?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:08

Jenny21 schreef:
Hallo allemaal,

ik heb even een aantal pagina's terug gelezen (was niet van plan ze alle 205 te doen) maar ik zie eigenlijk weinig staan over het puur behandelen van staart schuren?

Mijn Fjord schuurt iedere zomer flink de staart, niet tot bloedens toe, maar wel flink! Wat helpt er nu volgens jullie?
Ik was hem 1x per week goed uit met betadine, maar kan ik er nog iets anders op doen? Of juist iets voeren?
Hoop dat jullie suggesties hebben!

Kun je niet proberen een staartbeschermer om te doen?
Weet niet of dat goed blijft zitten, maar dan hoeft hij niet een hele deken om, als het echt zo plaatselijk is.
Zelf heb ik deze, in het groen:
Afbeelding

Die hoort eigenlijk aan een schoftje vast, maar ik vlocht het bovenste deel van de staart in en deed dan het lintje van de staartbeschermer door het vlechtje heen, verder zit hij met klittenband vast.
als je het klittenband niet zo strak doet kan het vast geen kwaad om veel te dragen.
Ik deed wel sowieso om de dag het vlechtje eruit en opnieuw vlechten met andere plukken, zodat het niet af zou breken ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:52

Nicolet90 schreef:

welke maat ?