Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:28

Hallo allemaal,

Mijn merrie van 20 heeft ook Cushing, ze staat in een rusthuis. Ze krijgt 2 mg Pergolide. Het gaat goed met haar! Ze is ook bevangen geweest vorig jaar, maar nu doet ze het super.

Ze krijgt hooi en 3 kg nature's best. Maar ze is toch een beetje ingevallen.
Hebben jullie tips om er op een verantwoorde manier een beetje dikker te laten worden. (andere paarden krijgen bijv. bietenpulp maar dat lijkt mij een te groot risico om te voeren)
Ik ben erg benieuwd :)

Groetjes,
Roos

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:33

iets eiwitrijk (luzerne, soja of lijnzaadkoek) met wat extra olie erdoor misschien. Nature's best is ook vrij lag in eiwit en dit is juist wat cushing paarden extra kunnen gebruiken voor het behoud van de spieren

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:34

Roos, fijn dat ze het zo goed doet. Ik denk zelf dat de Nature's Best een stukje gevaarlijker is dan bietenpulp, zeker bietenpulp zonder toegevoegde melasse zoals Kwikbeet. Nature's Best bevat 24% suiker+zetmeel. Zetmeel is effectief ook suiker omdat het lichaam dat omzet naar suiker. Als je bang bent voor bevangenheid, dan zou ik dit ook niet meer voeren. Je zou ook kunnen kijken naar Subli Senioris, dat helpt veel paarden aanzetten zonder dat het heel veel suiker+zetmeel bevat (ook niet superweinig, ik zou het niet aanraden voor paarden die op dit moment bevangen zijn, maar voor een oudje dat in aan het vallen is kan het wel een goede optie zijn).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:35

Bietenpulp is helemaal geen risico, zeker als het de ongemelasseerde variant is. Beter dan Nature's Best in ieder geval!
In plaats daarvan kun je beter Subli Dieetmix geven, lager in suiker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:00

geweekte bietenpulp is zo ongever het veiligste te voeren....zelfs mijn insuline resistente paard verdraagt dat goed.

Met Pablo gaat het erg goed!Hij heeft zo goed als ,zijn eetlust terug.
Is gelukkig ook niet teruggevallen ondanks het slechte eten.
Ik heb zelfs met hem gewandelt drie dagen geleden.
Dat vind ik altijd een beetje eng omdat ik verplicht ben een vrij steil weggetje af te lopen (en ook weer omhoog moet)....maar hij liep zo goed dat ik verder ben gegaan dan dat ik van plan was.
Hij liep mij eruit :D
Ook even een foto gemaakt,dat kan alleen als hij een hap (illegaal)gras neemt.

Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:10

Bedankt voor jullie informatie! Is lijnzaad(olie) goed om (bij) te voeren?
Groetjes,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:12

ja hoor...ik kook iedere dag lijnzaad.
Goed voor de vacht,darmen en de nodige callorieen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:57

(gekookt) lijnzaad is het best (en betaalbaarst) om dagelijks te geven. Indien je pony/paard wat gevoelig is aan de darmen. Dan is het wel beter af en toe een pauze van een 3-tal weken in te lassen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:09

ik geef geen olie, maar wel gemalen geel lijnzaad - heb daar zelfs een klein koffiebonen-maal-machientje voor aangeschaft. Ze krijgen dagelijks circa 50 gram - waardevolle bron van omega 3

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:17

Heb overleg gehad met de DA en we gaan vanaf vandaag beginnen met metacam, ze had vanacht nl ook voor het eerst in de 20 jaar dat ik haar heb haar stal overhoop gehaald, denk dat ze echt last van haar maag ofzo heeft.
Nu had ik het idee dat het vanmorgen een klein beetje beter ging, dus wie weet kan ze nog even aan de metacam en loopt ze volgende week weer goed!
We gaan igg nog even het weekend door en zou het niet beter gaan of slechter dan houdt het op..
Ik zie er ook behoorlijk tegen op om de vorst in te gaan met die zere voetjes, nu staat ze telkens lekker in de paddock in een plas met haar voor voetjes, over het harde is het al strompelen.

Nefertarie, ze wordt dit jaar 25 en ze is 3,5 jaar aan de pergolide.
Fijn dat Moon verder goed gaat, maar door die krullen word je wel weer even met je neus op de feiten gedrukt..

Geerke, fijn dat Pablo weer lekker aan het eten is!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:50

@ sparkling app: zou best kunnen fenylbutazon (equipalazone) ligt zwaar op de maag ik moet bij mijn paard altijd iets voor de maag bijgeven als ik dat wil gebruiken, anders is het binnen 2 dagen gedaan met eten. :(:) voor je paardje

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:37

Mijn paard van 22 jaar heeft ook cushing. Fijn dat dit topic bestaat, heb er veel aan gehad om door te lezen.
Mijn da adviseert nog niet te beginnen met pergolide, zolang ik het met aangepaste voeding en supplementen goed houd.
Hij krijgt s'ochtend subli senior priores met magnesium (van paardnatuurlijk.nl), vit+min supp., omega 3-6-9 olie en foenegriek. S'avonds krijgt hij coolmix muesli van havens met zonnebloemolie en provarium breeding. Zijn er nog tips om zijn voedingsschema mee aan te vullen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:16

Mimimi:
Vreemd dat jullie nog geen pergolide willen geven. Paarden knappen er zo van op en aan dit topic te zien zijn er erg weinig paarden met bijwerkingen.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
Wat is de rede dat je DA adviseert om geen pergolide te geven?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:40

Hallo allemaal!

Alweer lang geleden dat ik me hier heb gemeld... Het einde van 2011 was een beetje rot hier. Viel me op dat Ivanka eind november dunnere ontlasting begon te krijgen, wat na een paar dagen opeens diarree was wat niet over ging. Uiteindelijk is ze helemaal door de mallemolen gehaald, bloedonderzoek en mestonderzoek wees niets uit. Misschien lag het aan het voer, heeft ze hooi van de DA gekregen (oud, grof gestengeld hooi), met nog steeds geen resulaat. Ze heeft zelfs een paar dagen op stal door moeten brengen, zodat ze echt alleen hooi zou eten, zonder resultaat. Wist op een gegeven moment echt niet meer wat ik moest doen... Ze viel natuurlijk ontzettend snel af. Ondanks dat ze diarree had, bleef ze wel eten. Uiteindelijk in overleg met de DA is de ACTH-waarde bepaald (die laag was) en is ze toch gestart met prednison, weet dat het niet het meest gunstige is bij Cushing paarden, maar we moesten gewoon iets doen.
En dat begon (na ruim 3 weken) eindelijk te werken en is ze ook gestart met speciaalvoer voor paarden met darmproblemen. Inmiddels ben ik vorige week begonnen met afbouwen van de prednison en dat lijkt goed te gaan *afkloppen....*.
Maar ja, ze is er natuurlijk ontzettend door afgevallen. Ze krijgt al de benodigde supplementen voor extra vitamines, mineralen en weerstand. Had ook seniores priores voor haar gekocht, maar kieskeurig als ze is, ze wilt het niet eten. Dat is ook tegelijkertijd het meest lastige... Ze krijgt het speciaalvoer ook nog van de DA, dus misschien moet ik het even daarbij laten, maar wil eigenlijk graag dat ze weer wat aankomt.
Ben echt even bang geweest dat het het einde was... Ze zat ook echt zo niet lekker in haar vel, aan de achterkant was alles kapot door de irritatie (was ook niet schoon te houden door die diarree), kreeg kale plekken in haar vacht. Maar sinds de diarree over is, is ze gelukkig weer de 'oude', maar heeft dus zeker wel zijn sporen nagelaten.
Misschien wil ik wel te snel teveel, snap ook wel dat ze niet 1-2-3 weer op haar oude gewicht zal zitten. Maar mochten jullie nog extra tips hebben. Graag!
Inmiddels krijgt ze Sanequi colon voer; 2kg/dg en daarbij basisbrok van Pavo 1kg/dag (+supplementen). Vankje is een echte ruwvoer-eter en als ik meer krachtvoer geef, laat ze het gewoon liggen. Daarnaast kan ze 24/7 de wei op en krijgt ze zo goed als onbeperkt hooi en krijgen ze 's avonds voordroog.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:43

Mijn da vindt dat de medicatie ook zwaar voor zijn lichaam is. Maar als ik het echt wil dan is die keuze aan mij. Ik ben me aan het inlezen en verdiepen of ik toch tegen het advies van de da in pergolide wil gaan geven. Om het geld gaat het niet. Hij is nu nog heel vrolijk en heeft alleen moeite om op gewicht te blijven. Vandaar dat ik vroeg of er nog aanvullingen zijn op zijn voeding, buiten medicatie om.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:47

Mimimi schreef:
Mijn da vindt dat de medicatie ook zwaar voor zijn lichaam is. Maar als ik het echt wil dan is die keuze aan mij. Ik ben me aan het inlezen en verdiepen of ik toch tegen het advies van de da in pergolide wil gaan geven. Om het geld gaat het niet. Hij is nu nog heel vrolijk en heeft alleen moeite om op gewicht te blijven. Vandaar dat ik vroeg of er nog aanvullingen zijn op zijn voeding, buiten medicatie om.

Als je nu een matige dosis pergolide gaat geven, voorkom je ook dat alle nare symptomen om de hoek komen kijken, dat is beter dan dat je er 1 voor 1 door overvallen wordt en dat dan weer moet rechtbreien. Beter voorkomen dan moeilijk herstellen. Je geeft al wel provarium breeding dat scheelt natuurlijk wel.
Hoe zwaar is je paard, wat voor ras is het en zijn er echt dingen waar hij last van heeft? Bijv veel drinken, plassen en of zweten, vieze neus, vieze ogen, ingevallen spieren, onregelmatiger/zwakker in de achterhand, vacht, longontsteking, huidproblemen die je misschien nu nog niet in relatie hebt gezien tot de cushing??

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:42

Oh wat gaan jullie hard. Fijn om te lezen dat het aardig gaat met de paardjes.
Petitparis, sorry voor de late reactie, maar alsnog sterkte met het verlies voor jou en je vriendin.
Met Indy gaat het ok. Weer geschoren, last van mok, maar vrolijk en vooral ondeugend!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:36

SparklingApp@....hoe is het met je pony?Gaat het iets beter? :(:)

Fijn dat Indy goed gaat!

Mimimi@...de meeste paarden reageren goed op Pergolide.
Het is het proberen waard denk ik.Het moeilijk op gewicht blijven heeft vermoed ik toch wel met de cushing te maken.
Vergeet niet dat er binnen in het lijf er veel dingen fout gaan....die wij niet zien.
En als we ze zien ,is de ellende al drie jaar aan de gang.
Misschien toch de pergolide proberen twee maanden?Na twee maanden kun je zo een beetje zien hoe ze er op reageren....(toch Fargo?)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:40

door de pergolide is gambit echt goed opgeknapt,nu had hij eigenlijk alleen maar vooral last van veel plassen,zweten en die verkleuring,maar dat is echt allemaal weg :j

ik heb bitje gister weer geschoren,hij kreeg toch best een lange vacht weer,en hij is nu weer fris en fruitig :D

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:50

Hallo allemaal,

ik wil graag mijn verhaal delen. Over een maand is het 2 jaar geleden dat ik de keuze heb moeten maken om mijn lieve vriendje in te laten slapen.
Heb het er altijd nog ontsettend moeilijk mee en mis hem heel erg! ;(

Zijn naam is Trippel Boy en is op 18 jarige leeftijd overleden.
We hebben bij hem cushing ontdekt door de witte haren over heel zijn lijf maar met name bij zijn hals.
Hij kreeg op het begin zo'n 2/3 tabletten per dag en uiteindelijk 7 tabletten + pijnstillers. Hij is in een jaar erg achteruit gegaan.
De krullen waren al snel zichtbaar. Ook zijn benauwdheid, veel plassen, zweten en uiteindelijk hoefbevangen.
Hij is twee keer hoefbevangen geweest. De eerste keer was het dragelijk met pijnstillers. Hij kreeg ook speciale ijzertjes hiervoor.
De tweede keer troffen we hem liggend in de wei aan en kon hij niet meer overeind.
We hebben hem met 5 mensen omhoog moeten trekken om vervolgens mee naar zijn stal te lopen..
ook kreeg hij er een ontsteking bij in zijn hoef waardoor hij in het verband moest.
Hij kon bijna niet meer staan, niet steunen op zijn voorvoeten en het deed hem erg veel pijn.
Hij at niet meer, dronk alleen erg veel. Hij was altijd helemaal nat van het zweet. Ook wanneer hij geschoren was.
Toen de dierenarts langs kwam werd ons verteld dat zijn toestand niet positief was.
We hebben toen besloten hem in te laten slapen.. Hij was nog steeds hoefbevangen en werd alleen maar magerder.
Het was een hele moeilijke beslissing en wil het nog steeds niet beseffen. Hij was al 8 jaar in mijn leven en was alles voor mij.

Heb nog wel een paar foto's met de verschillen

Vroeger:
Afbeelding

Zijn krulletjes. Deze foto heb ik op canvas in mijn kamer.
Afbeelding

Cushing en geschoren:
Afbeelding

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:34

Wat een verschil van paard zeg.
Ik voerde mijn paard toendertijd met subli seniores priores.Moest aangemaakt worden met water en dan verdeeld over de dag in porties geven.Is goed voer waarvan de paarden weer wat dikker worden zonder dat het gevaar kan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:36

Eleonora wat een nare beslissingen moet je soms nemen he?
Denk wel, je hebt 8 jaar van je kanjer mogen genieten, die tijd neemt niemand jullie meer af!

Pony heeft nu "alleen" nog last van haar voeten, de metacam werkt iig beter op haar lijfje, verder is ze fit.
Lopen op het harde blijft net zo slecht, op het zachte (nu het nog zacht is) gaat het goed.
Moeilijk dus... nu wachten of het nog erger gaat worden.. of erger voorkomen en de knoop doorhakken..
Alleen een beetje op stal staan is ook geen leven voor haar, ik weet niet hoe veel hoop ik nog moet hebben dat het ineens weer beter gaat, ze loopt nu al heel wat weken helemaal niet goed.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:50

Eleonora, wat verdrietig van je paard en wat kan het snel gaan allemaal...

SA, fijn dat de metacam in ieder geval de andere dingen weggenomen heeft.

Ik had een vraag qua pergolide geven, moet je altijd rond dezelfde tijd geven of is dat niet heel belangrijk als je maar steeds dezelfde dosering geeft ? Ik ben vrijdag begonnen met 0,05 mg, gisteren ook, en vandaag ook en dan wil ik vanaf morgen 0,1 mg gaan geven in 2 delen, dus 2x 0,05 mg. Dat dan een week volhouden en dan weer iets omhoog gaan. Ik heb pillen van 0,05mg en pillen van 0,25 mg. Ik kan ze allebei in 2en delen. Is het een te grote sprong om van 0,1 naar 0,25 te gaan, ook verdeeld over 2x per dag ? Van de DA zou hij op 0,6 pd moeten zitten, maar dat wil ik dus heeeeeel rustig opbouwen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:20

Volgens mij is het het beste om altijd op 1 tijdstip de pergolide te geven.

@ leonora_
Wat een vervelende tijd moet dat voor je zijn (geweest)
Als ik jou verhaal lees is het erg snel gegaan. Ik hoop nog wat langer van mijn paard te kunnen genieten ipv dat het zo snel gaat :(:)

Kreeg jouw paard 7 pilletjes en dus 7 mg pergolide per dag aan het einde?
Of verschillende pillen voor diverse dingen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:56

Met Aurora ben ik van 0 naar 0.25 naar 0.5 gegaan, alles op 1 tijdstip. En dat ging prima.

Eleonora, wow dat is inderdaad snel gegaan zeg, en wat kreeg hij veel pergolide!