[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kannie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:43

ja, mijn merrie had het van de een op de andere dag en er is niks veranderd, dus ik heb echt geen flauw idee waar dit ineens vandaan komt...heb nog steeds geen uitslag van de bloedtest, die bij mij trouwens helemaal niet duur was: 13, 35 euro.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:23

het paard van een vriendin van mij heefd nu beginnende eczeem,hebben jullie misschien tips hoe ze het beste kan beginnen met behandelen?

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:51

Eczeem deken erop om erger te voorkomen.
Daar zou ik mee beginnen... Want als de mugjes prikken kun je alleen de jeuk verlichten, maar het beste is dat er helemaal geen jeuk komt....

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:40

Ik heb ook een shet met maaneczeem. Allerlei middeltjes geprobeert, niks hielp echt een beetje. Hij stoeide vaak met een weidemaatje, dus een deken kopen was zonde van mijn geld, want die zou zo kapot zijn. Dus nu kocht ik van de zomer veerust voor de vliegen en het blijkt nu bij hem ook te helpen tegen eczeem Haha!

ik blij, want het is niet duur en hij heeft weer redelijk lange manen Cool en ze worden niet meer afgeschuurt, dus krijgt hij steeds langere manen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:47

Pfff, nou het gaat heel goed met de deken op en op dit moment gebruik ik eczema balm en dat lijkt echt fijn te helpen. De manenkam lijkt dunner en de manen en staart zien er rustig uit maar nou steekt het volgende probleem de kop op:

Freya had gisteren wel 10 hotspot achtige plekken op haar rug en kont van zo ongeveer de grootte van een euro muntstuk Verdrietig Alsof het allemaal nog niet genoeg is...

Ik heb alle plekken schoon gekrabd en haar toen helemaal goed gewassen met zwavelteer shampoo en vervolgens goed betadine oplossing op de plekken gedaan. Vervolgens manen en staart weer met eczema balm, vlechten er weer in. Anti vlieg er overheen, deken erop. Pfff, wat een gedoe allemaal zeg.

Vanavond maar even kijken of het geholpen heeft en of ze niet nog meer plekken gekregen heeft. Als dit niet afdoende gehoplen heeft, wil ik er hydrocortiderm opsmeren. Dat zou dan echt wel moeten helpen.

Heeft er hier toevallig nog iemand een tip wat ik er verder nog aan zou kunnen doen zodat het er niet meer worden en waardoor de bestaande plekken snel wegtrekken?

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:25

Kan iemand mij vertellen hoe je de pagony excema hoofkap bevestig aan de deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:24

die hotspot plekken had ap vorig jaar steeds bij zijn staart aanzet.
er is via de dierenarts wel aan speciale creme voor hotspot te komen.
ik had zelf nog hydrocortiderm daar heb ik het toen mee behaandled en toe trok t ook wel weg
heb geen idee hoe ze daar komen,dit jaar had ap ze gelukkig helemaal niet.

gianna bel de winkel op waar je de deken vandaan hebt,zij kunnen je dat wel vertellen Knipoog

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:25

Wat bedoelen julie met hotspot plekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:18

Citaat:
Wat zijn de symptomen bij een Hot Spot (Engels voor hete plek)?

Uw hond wordt lusteloos en gaat flink aan het krabben. Vaak willen ze niet eten en hebben ze koorts. Bij nadere inspectie ziet men een natte plek in de vacht. Na het wegscheren van wat haar ziet u een vuurrode huid die bovendien bedekt is met een gele etterlaag. Dit is een vochtig eczeem dat binnen enkele uren na regelmatig krabben of likken van een huidplek kan ontstaan.

Hoe ontstaat een Hot Spot?

De oorzaak van het heftige likken of krabben is enorme jeuk! Jeuk kan ontstaan na bijvoorbeeld vlooienbeten, tekenbeten - vooral wanneer de kop van de teek achterblijft als de teek niet in zijn geheel verwijderd wordt - algemene schurftmijtinfecties en oormijtinfecties. Bij een hond die overgevoelig reageert op vlooienbeten (een vlooienallergie) ontstaan na de beet jeukende bultjes. De hond gaat hieraan bijten, likken of krabben. Hierdoor wordt de huid beschadigd. Er ontstaat een vicieuze cirkel, jeuk leidt tot krabben en dat leidt weer tot verdere huidbeschadigingen waardoor een ontsteking met nog meer jeuk (en meer krabben) ontstaat. Binnen een uur ontstaat hierdoor vaak een natte vochtige plek onder de haren die alle kenmerken van een ontsteking vertoont, de huid is rood, warm, gezwollen en pijnlijk. De eigenaar merkt dat de hond een Hot Spot heeft doordat de hond zich krabt en een vochtige plek op zijn huid heeft. Later ontstaat een rode, kale plek waarop een laagje etter gevormd wordt, dat kan indrogen tot een korst. De meest voorkomende plaatsen voor Hot Spots zijn de achterhand van de hond, op het kruis, de staartbasis of op de dijen. Daarnaast zien we vaak Hot Spots bij katten of honden die een infectie met oormijt hebben die jeuk veroorzaakt, meestal onder het oor en op de wangstreek. Vaak is behalve de zichtbare rode (kale) plek een groot deel van de aangrenzende huid ontstoken. De uitgebreidheid en de mate van ontsteking van de huid kunnen zorgen voor een duidelijk ziek, lusteloos dier.

Hoe wordt een Hot Spot behandeld?

Voor de behandeling van de Hot Spot is het heel belangrijk dat de oorzaak aangepakt wordt. Vlooien en teken moeten worden bestreden. Het afdoden van vlooieneieren en larven in huis met behulp van sprays of andere producten is ook noodzakelijk, vlooienspray werkt doeltreffend. Het is verkrijgbaar bij de dierenarts of drogist. In geval van een oormijtinfectie of algemene oorontsteking door bacteriën of gisten moeten de oren langere tijd worden behandeld. Voor het bepalen van de uitgebreidheid van de ontsteking en voor het behandelen van het huidoppervlak met crèmes of lotions die verkoelend en ontstekingsremmend werken, wordt de huid door de dierenarts zoveel mogelijk geschoren. Vaak blijkt dan pas hoe groot de ontstoken plek is. Om de vicieuze cirkel van jeuk en krabben te doorbreken en om de huid snel rust te geven, kan door de dierenarts ook een jeukremmende injectie worden gegeven, al dan niet gecombineerd met een antibioticakuur. Dat gebeurt zeker als het dier ziek is. In sommige gevallen kan een Hot Spot erg hardnekkig zijn en een langere behandeling is dan noodzakelijk. Er moet gewaakt worden voor een terugkeer van de aandoening. Een hond met een allergie moet onderzocht worden zodat een passende behandeling opgesteld kan worden.

Hotspot heeft meestal verschillende oorzaken tegelijk. Het begint met een allergie, of een andere oorzaak. Op de dan geïrriteerde plek krijgen vervolgens bacteriën vat die een ontsteking veroorzaken.
Men moet dus beide oorzaken behandelen. De ontstoken huid moet dus ook behandeld worden met een antibioticum

het komt bij honden heel erg veel voor,maar bij paarden met zomereczeem dus ook Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:50

jupzz heeft mij pony ook gehad... Erg zielig.. Ach gut

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:12

ik heb de deken ondertussen afgedaan. Voordat ik de deken erop had schuurde hij voornamelijk zn staart en zn manen maar heel iets wat ik goed onder controle kon houden. Heb nu de regendeken opgegooit ivm het weer. Hoop dat ik vanavond niet een kaal paard aantref...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:34

vandaar dat ik nu dus op zoek ben naar een beetje een goede betaalbare regendeken MET hals Knipoog
vrees toch dat dat de enige oplossing is voor als het behoorlijk regent.
zo blijft hij droog en als het droog is kunnen de vliegjes daar niet prikken.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:51

vandaag dan eindelijk de uitslag binnen. en idd ze heeft zomereczeem....omdat ze eigenlijk alleen maar last heeft op haar manenkam wilde ik dat losse nekstuk van ivanhoe bestellen, heb net op de site gekeken, kost 99 euro. iemand nog een oudje liggen?? Clown of weet iemand of er nog losse halsdekens ergens anders te koop zijn?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:31

@kannie; volgens mij staat er momenteel op marktplaats een te koop (weet niet wat voor maat je nodig hebt)

De DA heeft weer iets nieuws voor Silke bedacht. Omdat de schimmelkweek van een van de andere paarden positief is, is ze bang dat de plekken van Silke ook door een schimmel geinfecteerd raken. Dus nu moet de deken af, als de zon schijnt (om de schimmel "weg te branden"). Zodra de zon weer weg is, moet de deken weer op. Vanmiddag scheen er hier een lekker zonnetje, dus Silke bloot. Ze vond het heerlijk, lekker ongehindert rennen door de wei en uitgebreid knuffelen met de anderen (die haar zonder deken dus toch een stuk liever vinden).
Vond het best wel zielig om de deken weer op te doen, maar Silke vond het geen probleem, stak zo haar snuitje er weer in

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:42

@silkie: kan het niet vinden, iig niet voor eczeem speciaal...en ik moet de grootste maat hebben, het is voor een fries met een lekker dik nekje..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:03

kannie:
ik geef je toch de tip om een hele deken te gaan halen...omdat ze nu alleen hals eczeem heeft hoeft niet te betekenen dat dat zo blijft.
bij ap wiseld het nog wel es namelijk,kan best zo zijn dat de jouwe er volgend ejaar meer last van krijgt, en dan is een hele deken toch beter Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:07

ff een update van sultan Haha!

het gaat goed met de eczeem Lachen hij loopt zelfs zonder deken Go jij! Go jij!
en zijn staart en manen groeien weer aan Haha! Haha! Haha! * Blij *

ik smeer wel elke dag , eczema balsem en azijn
en hij krijgt knoflook door zijn eten en 1 x in de week was ik hem met teerschampoo Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:46

het seizoen loopt een beetje ten einde
het regent ,dus zijn minder vliegen.
met ap gaat het ook goed hoor, ander paard bij me op stal heeft behoorlijk erg eczeem en die knapt ook wel wat op.
ap loopt nu weer gewoon onder zijn regendeken.

maar hij houydt wel erg van kriebelen, hahaah alle paarden bij ons staan regelmatig bij elkaar te kriebelen
Afbeelding Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:54

wat heeft die van jou lange manen Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:33

nou er mist alweer heel wat uit door dat gekriebel Boos!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:34

Met Otello zijn ZE gaat het nu ook goed. Hij schuurt al een stuk minder en zijn manen groeien Bloos! .
Hij draagt nog wel zijn ZE-deken met een regendeken erop. Zijn ZE-deken komt ook nog niet af. Ben veel te bang dat hij wel weer begint te schuren en dan ben je weer te laat.
Maar Otello doet het nu goed Lachen . Zal binnenkort wel weer even een foto maken.

Ik smeer zijn manen dagelijks in met Leovet Bio Huidolie, hier doet hij het ook erg goed op! En ik heb baby-olie spray voor zijn hoofd.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:11

Zit toch behoorlijk te twijfelen of ik de deken eraf zal halen... Ziek Bij 2 van de eczeempaarden bij ons zijn de dekens er nu af en zij hebben nauwelijks last... Maar het eczeempaard dat zonder deken stond deze zomer had toch nog behoorlijk last (behalve met erge wind). Het is geen mugjes-weer, en t regent zoveel dak liever heb dat hij zonder deken staat omdat dat ding drijfnat wordt. Ook zou het fijn zijn als ik Den nog een paar weekjes zonder deken kan zetten omdat hij vd winter weer onder regendek gaat... Maar ik wil er ook niet weer paar keer per dag heen moeten om te wisselen... Scheve mond Zucht.. Scheve mond Wanneer halen jullie de dekens eraf?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:18

Ik heb Licor nog steeds onder zijn deken staan, ik durf het nog niet aan. Gisterenavond zaten die rotmugjes nog volop zijn oren lek te prikken dus ze zijn er bij ons zeker nog...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:06

ik neem het risico niet eens, het is nog veel te warm. Soepjurk blijft dus gewoon op hare zwarte hoogheid liggen tot de vliegjes echt vertrokken zijn.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:33

Ben even flink aan het bijlezen. Ik las dat Iwanlover ook aan de proef van het STEHD mee heeft gedaan, wij ook. Bij ons was het wel duidelijk dat Joris de placebo had en Boyyek de echte. Alleen ging het net na het eingbezoek toch mis met de jeuk van Boyyek, hij stond de hele zomer zonder deken maar vanaf eind augustus weer onder de eczeemdeken.
Joris heeft dit jaar minder last, wel zijn staart kaal maar daar bleef het bij. Ik was hem 1 keer per week, bij warm weer 2x met teatreeshampoo en spoel na met water met dode zeezout en paar druppel teatree olie. Verder geen smeersels meer. Vorig jaar kreeg hij irritaite van de smeersels, zeker met warm en zonnig weer. Laatste weken had ook hij iets meer jeuk.Joris staat wel vanaf 5 uur op stal en krijgt op stal een vliegendeken op waar ik een "staartkoker aan heb gemaakt", dik gevoerd ter bescherming tegen het schuren.
Bij niet zonnig weer, spuit ik 2 keer per week wat fenonolf op de staart, heb ik pas vanaf augustus gedaan. Deze week gaat het beter. kan ook zijn dat het supplement van de STEHD aanslaat, want daar ben ik wel mee begonnen.

Hoi Aline4 en zus!!
Doei!