[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:31

jee,dat is vrij harig!
Die van mij is niet zo harig.Maar die is spaans gefokt dat scheelt misschien.
Die van mij zit weer tegen bevangenheid aan.Hoeven ontlasten,raar draaien,grijze stof op zijn hals.Meteen de ''wei'' verkleint.
Er groeit niets maar schijnbaar toch teveel.Dus van alles de helft dieet. ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:39

Hopelijk gelukt..fimpje van vidar nu

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:44

witte tornado :+ ziet er goed uit!

tylando

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:45

Ja hij was een bom... weinig kunnen doen vanwege regen.. lekker spelen met zijn maatje

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:12

cynthiar schreef:
Op deze foto kan je het een beetje zien

Vooral op zijn schouder

Jep, inderdaad...er komt een lichte voskleur tevoorschijn.
Vind ik toch zo raar dat die haarkleur verandert...hier is de andere kleur vooral zichtbaar aan haar lies, maar heb wel de indruk dat het met de zomervacht weer minder wordt...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:13

tylando schreef:
Ja hij was een bom... weinig kunnen doen vanwege regen.. lekker spelen met zijn maatje

Black and white dancing together <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:14

geerke schreef:
Dus van alles de helft dieet. ;)

Beter voor het peerdje en ook goed voor de portemonnee... ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:02

Hij ziet er goed uit Tylando! Hoe oud is hij nu?

En wat een hondenweer zeg. Ze willen niet eens naar buiten die merries := Ze worden er niet blij van.

Ik heb hier trouwens een mooi glimmend strak zwart velletje. Ik denk dat Pandora ook gelijk heeft. Ieder paard heeft zijn eigen verloop van deze ziekte. Er is geen pijl op te trekken hoe ze reageren.
Ik voer hier nog steeds 3/4. Kijk het nog even een maandje aan en ga anders naar een halve.

Geerke,....balen dat hij toch ergens op reageert. Het is daarom ook zo lastig een lijn te trekken hoe en wat je kan doen. Mensen denken dat wanneer de waarde (in mijn geval) normaal is ik die merrie gewoon weer hele dagen op het land kan knallen. Geen haar op mijn hoofd die daar over na denkt.

Hebben jullie enige idee hoe de waarden kunnen fluctueren? Hoe snel? En moet ik dan denken aan dagen, weken? En zowel omlaag als omhoog?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:15

Na al maanden niet meer hier gereageerd of uberhaupt bijgelezen te hebben vind ik het wel leuk om eens even een kleine update te posten.
Mijn toenmalige 26-jarige verzorgpony Quintos heeft vorig jaar rond juli/augustus de diagnose van Cushign's gekregen, maar dit had hij waarschijnlijk al meerdere jaren. Hij zat in mei nogsteeds met een ontzettend lange wintervacht waar geen haar uit kwam en was erg mager, sloom, saai, totaal geen pit. Zo liep hij er bij, foto genomen in July, hij was geschoren.
Afbeelding

We zijn begonnen met een half pilletje, na ongeveer twee maand downgraded naar een kwart pilletje. Hier staat hij nu nog steeds op. Q is veranderd in een saaie, stille pony naar een hartstikke blije pony die niks liever doet dan door het bos crossen, en dat binnen een jaar tijd. Hij is nu nog steeds wat aan de magere kant, maar nu hij weer nieuw voer krijgt komt het er gelukkig goed bij. Hij krijgt nu seniorenslobber van Subli met daarbij max een half schepje SB van pavo en een klein handje muesli voor de lekker. De SB vindt hij niet lekker dus dit gaat er uit zodra de zakken die we nog hebben staan leeg zijn. Ook gaat hij weer 3x per week mee naar 't bos wat hij heerlijk vindt; de oortjes staan geen seconde naar achter en menig jonger paard houdt hem niet bij.
Ook krijgt hij voor het eerst sinds een jaar of drie weer een mooie zomervacht. Het verharen gaat wat langzaam en zijn zomervacht is iets dikker dan die van mijn andere - gezonde - pony, maar het is wel echt een zomervacht.

Q een paar weken terug. Een happy pony die weer overal zin in heeft en er super uit ziet. :)
Afbeelding

Duidelijk dus weer een succes story, en dat met zo'n klein pilletje van maar 0,25 mg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:00

Wat heerlijk om te zien Piekosj! Daar doe je het toch maar voor, ja toch?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:24

Mijn pony is ook gaan verkleuren. Dacht dat het aan het scheren of het ouder worden lag. Blijkbaar kan het dus ook ergens anders aan liggen. Ben wel blij dat ze haar normale mooie koffievos kleur terug aan het krijgen is deze zomer. Wel heb ik een stuk rechtopstaande witte manen. Hoop toch dat die weer terug grijs met een beetje bruin worden zodat het weer passend is met de rest.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:57

Dennis en Juud hebben wel hun eigen kleur. Zijn nog hard bezig met verharen.

Judith is echt stout voor haar doen. Zo grappig, want ze is de braafste en makkelijkste die ik heb. Als ze los mee mag van t land naar de padock (de andere gaan aan een touwtje, anders word t een zootje) blijft ze wel eens bij t gras of bij mn jonge ruin hangen. Als ik haar dan roep murmeld ze terug en je zie haar dan twijfelen. Soms blijft ze staan of komt ze heel traag naar me toe. Normaal kwam ze meteen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:32

Hij is in april 20 geworden Dimple

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:40

ohjajoh6 schreef:
Wat heerlijk om te zien Piekosj! Daar doe je het toch maar voor, ja toch?

Zeker! :D
Het is onderhand een enorm werk geworden met een grote verantwoordelijkheid, vooral omdat het niet mijn pony is en de eigenaar zich niet aan 'mijn' voerbeleid houdt, dus ik moet altijd veel schuiven of afzeggen om toch langs te kunnen gaan, maar als ik dan weer met een lieve hinnik wordt begroet weet ik weer dat 't het allemaal waard is :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:45

De eigenaar mag blij zijn met jou Piek! Jij zorgt echt goed voor hem.
Hij heeft wel wat weinig bespiering op zijn rug. Rijdt je hem nog onder het zadel? Doe je dan iets ondersteunends extra onder het zadel?

Tylando......hij ziet er echt goed uit. Ik had hem nog geen 20 gegeven. ;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:06

Ah thanks :+:
Ik rijd hem inderdaad nog, dit omdat hij dit echt heerlijk vindt. Voornamelijk lekker het bos in en km's maken. Op het moment ben ik helemaal into de endurance, we gaan uiteraard nooit starten maar ik heb onderhand een 'verslaving' aan steeds weer nieuwe stukken bos onderzoeken. Dit natuurlijk tot zekere hoogte dat het voor Q ook nog haalbaar is, maar hij hobbelt altijd heerlijk met mij mee. Hij heeft op het moment inderdaad erg weinig bespiering omdat hij een tijdlang z'n eten niet at en ik maar niet echt kon vinden waar het aan lag, en toen viel 'ie opeens erg af. Nu krijgt 'ie ander voer en je ziet hem met de week dikker worden. Deze foto was van 2/3 weken geleden.
Ook heb ik inderdaad altijd een dik chabrak onder m'n zadel en nog een gelpad :)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:31

Even een vraagje tussendoor; de monnikspeper van gekruid.com. Welke dosering houden jullie daarbij aan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:18

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:03

jufloontje schreef:
Even een vraagje tussendoor; de monnikspeper van gekruid.com. Welke dosering houden jullie daarbij aan?

4 gram hou ik aan. Ik heb zo'n klein maatschepje (van de Puur Magnesium overgehouden) Ik heb het nog niet gewogen moet ik zeggen. Zal zo de weegschaal eens meenemen naar stal.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:22

hoi, ik heb de uitslag van mijn paardje binnen, en de waarde was 260. En de arts zei dat ze dan iig 1 pil per dag moest. Ze is 155 hoog , maar volgens mij is 260 niet zo heel hoog, waardoor ik ook niet weet of ik indd 1 pil per x moet geven om mee te beginnen, Oh en de kosten kwamen dan op 52,50 per maand dus dat is geloof ik wel een redelijke prijs (omdat t echt zoveel scheelt per DA ) .

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:26

Begin, zoals reeds meerdere maken aangegeven in dit topic, met langzaam opbouwen om bijwerkingen te voorkomen. Begin met 1/4, ga na 5 dagen a een week over op 1/2 enz. Kijk vooral naar je paard, doet je paard het op een bepaalde dosering goed, blijf er 8 weken op en test opnieuw

Mijn paard moest ook 1 pil, maar ben op advies van dit topic begonnen met opbouwen vanaf 1/4. Had bijwerkingen bij 1/2, dus wat langer op deze dosering gebleven en sta nu al bijna 1 jaar op 3/4

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:33

ja dat had ik dus gezien vandaar vond ik 1 pil ook veel had daar zowiezo niet mee begonnen, want ben me ook heel veel gaan inlezen.
Maar de waarde van 260 is toch niet echt hoog want lees hier soms gevallen van 700 ? Of wel ?

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:44

Een van de paarden die ik verzorg heeft ook cuching... Elke lente serieus werk om die haren korter en dunner te krijge! Na de diagnose en medicijnen is het wel leuk om te zien dat hij veel energieker en blijer is! :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:49

Vrijdag wordt mijn paardje getest, ben benieuwd. Hoop dat hij het niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:06

Ik vind een acth waarde van 260 ook niet echt aan de lage kant hoor goldflower. Maar dat heeft volgens mij niets met de uiteindelijke hoogte van de medicatie te maken en de prascend opbouwen is echt heel belangrijk zoals "Douraque al zei.