Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:53

@chico_ lama: is dat ttoevallig regio Zeeland???? Ik snap dat kampioenschappen niet doorgegaan zijn hoor erg verstandig. Maar bedoel er meer mee dat het daardoor "groter" in het nieuws is gekomen en verder is doorgetrokken dan anders.
Altijd respect voor dee stallen die gewoon gelijk goed actie ondernemen met maatregelen enz.

Zelf heb ik er gelukkig niets mee te maken. Sta helemaal alleen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:54

Net moest de smid voor 1 van mijn paarden komen. De merrie is drachtig!!!! Mijn smidje beld elke dag de DA op om te vragen hoe het er mee staat. ALs hij naar een stal gaat belt hij eerst op of er snotneuzen zijn. Als er 1 met een snotneus staat, gaat hij niet. Ziet hij er 1 met snotneus, draait hij om en gaat weg. Hij heeft ook paarden en laat het virus liever ergens anders.

Ik vertelde van de petitie voor verplicht melden van Rhino. Hij was het helemaal mee eens. Hij en zijn collega's weten als geen ander dat er heel wat verzwegen wordt. Hij kon daar erg kwaad om worden.
Dan ook nog dat er wedstrijden zijn! Daar kan hij ook helemaal niet bij. 2 weken de boel op slot doen en dan verder kijken.

Shalot

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:57

Nou nu doen velen alsof droes niet erg is. Nou volgens mij is droes ook erg besmettelijk.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:58

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:59

Shalot schreef:
Nou nu doen velen alsof droes niet erg is. Nou volgens mij is droes ook erg besmettelijk.

Ik heb niemand zien zeggen dat droes niet ernstig is...
Waar baseer je dat op?

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:01

Avondtemperaturen van mijn paarden ook weer goed! *\o/*
Hopen dat dit voor de rest van de paarden op stal ook weer het geval is!

Het voelt alsof ik twee keer per dag een heel belangrijk examen moet afleggen.
Brrrr, wat een spanning.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 05-03-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:01

Ivonka schreef:
Chay_Flame schreef:
Mijn moeder zegt net dat ze hoorde dat het via vogels overgedragen kan worden. Kan dat kloppen?

En een jongen uit me klas wist te vertellen dat hij iemand kende die op stal 9 drachtige merries had gehad die allemaal hebben geaborteerd en dat die mensen nog wel vrijdag in bathmen hebben gereden met andere paarden. Weet alleen niet of er al melding van is gedaan!

Je mag geen namen noemen en dit had je dan zelf bij een mod kunnen melden.

Is gemeld , en nagebeld en wordt ontkend. Hier in de omgeving denkt men daar anders over. Website rtv oost meldt hier ook over.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:02

Nexus schreef:
Avondtemperaturen van mijn paarden ook weer goed! *\o/*

Het voelt alsof ik twee keer per dag een heel belangrijk examen moet afleggen.
Brrrr, wat een spanning.

dat is super nieuws

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:03

Tyke schreef:
@chico_ lama: is dat ttoevallig regio Zeeland????

nee noordholland.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:03

Moderatoropmerking:
Zojuist zijn er weer een flink aantal plaatsnamen verwijderd.
Ik wil jullie met klem verzoeken om te stoppen met het noemen van plaatsnamen die niet in dit [VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 3 maart 2012 14.05 uur* topic vermeld staan. Deze berichen zullen worden aangepast of worden verwijderd.
Berichten waarin gevraagd wordt om pb's worden ook verwijderd.
Linken naar andere site's waar geruchten staan zorgt alleen voor onnodige paniek.
Als jullie geruchten horen stuur die dan naar de nieuwsredactie, alvast bedankt.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:05

Arme Marga en andere mods...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:06

yvonnedv schreef:
SophieFT schreef:
Nee, maar de wei loopt langs de weg waar veel mensen besluiten om het paard een aai te geven oid :)

draadje er bij zetten zodat ze niet aan de weg kunnen komen?

Ik heb ook zo'n wei langs een weg waar veel wandelaars langs komen, een goed duidelijk bordje/blaadje ophangen helpt echt.
(plastificeren en met spijkertje in het hout)

Ik zie regelmatig mensen stilstaan en lezen, en vervolgens hun kinderen bij zich houden, dus het werkt iig.
Al hangt het bij iedereen hier met paarden dus dat scheelt :j

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:06

chico_lama schreef:
Tyke schreef:
@chico_ lama: is dat ttoevallig regio Zeeland????

nee noordholland.

Oooh oke.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:07

Jongens, er is gewoon rhino in heel nederland, niet piepen, goed opletten en twee weken je verstand gebruiken. Is dat nu zo moeilijk, de getroffen stallen, die mogen piepen, met recht, want die hebben het moeilijk. Neem de Veerkracht, paard van de eigenaresse overleden en zie hieronder het relaas van de moeder van de eigenaresse. Die mensen hebben heel veel aan hun hoofd en dan kan ik me erg druk maken om mensen die hier na 200 pagina's nog steeds vragen stellen en dingen zeggen die kant nog wal raken. Hieronder het berichtje wat mevr. Clements op RTV Oost heeft geplaatst:

Jeanne Clements maandag 5 maart 2012 17:06 Ik ben de moeder van Janneke Janssen van Manege de Veerkracht uit Heumen waar het Rhinovirus in zijn ergste vorm heerst.

Ik heb verschrikkelijk te doen met de mensen die het virus op stal hebben,dit is emotioneel en financieel ontzettend zwaar.

Mijn dochter heeft inmiddels haar eigen paard verloren aan dit virus maar zij heeft geen tijd om het verdriet te verwerken omdat zij en haar man en tal van vrijwilligers constant bezig zijn om de paarden te verzorgen.

Ik heb grote bewondering voor het hele team van de Veerkracht, voor dierenarts Jeremey en voor alle mensen die voor hen klaar staan.

Iedereen loopt zowat op zijn tandvlees en het einde is nog niet in zicht.

zij hebben 50 paarden waarvan er 49 ziek zijn en ca 10 op de intensive care staan die zij in de binnenmanege gemaakt hebben, daar staan 3 paarden in een broek aan een takel omdat zij verlammingsverschijnselen hebben.

Deze dieren worden gecatheriseerd en handmatig ontmest omdat ze zelf niet meer kunnen plassen enz.

Ik gun dit echt niemand, geen mens en ook geen dier.

Ik hoop dat dit iedereen bespaard blijft en wil nogmaals mijn bewondering uitspreken voor de mensen die zich zo inzetten voor de paarden van Manege de Veerkracht.

Dat doet ontzettend goed en helpt ook om door te gaan door mijn schoonzoon Jan en dochter Janneke Janssen.

Heel veel beterschap en sterkte.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:07

Nexus schreef:
Arme Marga en andere mods...

Inderdaad petje af voor jullie, gaan vast heel wat uren in zitten?

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:09

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:09

beetje jammer dat beide stallen/plekken die ik weet waar er rhino is.. gelijk word verwijdert door de mods...

bevestiging van eigenaar/dierenartsen.. en als nog verwijderen ze het... RAAR

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:11

Wat vervelend dat er toch plaatsnamen worden genoemd maar nu met een tipje ertussen, dat schiet natuurlijk helemaal niets op. Ik vind al dat gespeculeer schandalig, kwetsend en niemand schiet er iets mee op. Want zaak is dat de desbetreffende stallen maatregelen nemen en hun paarden niet direct of indirect in contact laten komen met andere paarden. Ookal is er enkel nog maar een vermoeden.
Een meldplicht is bijna nog erger en werkt helemaal paniek in de hand. Plus stigmatisering, als de stalhouder al voor een uitbraak uit durft te komen krijgt hij alsnog al het gezeur over zich heen (geloof me, gebeurd iedere keer weer, heerlijk paardlievend nederland, zodra er iets besmettelijk uitbreekt is niemand veilig..)

Ook las ik iets over klinieken die uit voorzorg hun deuren sluiten. Dat kan ik volledig begrijpen, zeker de grotere klinieken met klanten uit meerdere windstreken. Paarden die daar naartoe komen hebben toch al snel een verminderde weerstand door ziekte oid, zijn dus gevoelig voor welk virus dan ook. Maar niet direct die paarden zijn een probleem, wat denk je van de bezoekers? Hoeveel mensen er op de Uithof wel niet in en uit lopen, die mensen kan je nooit controleren op de genomen voorzorgsmaatregelen. En dan zijn ze ook niet meer uit de buurt, maar al snel uit heel Nederland en met een autoritje is het virus zo verplaatst.
En wat te denken van concoursen? Meer dan terecht dat die afgelast worden, zo veel paarden bij elkaar op over het algemeen grote stallen met een grote besmettingsdruk. Je kan nooit voorkomen dat jouw paard niet in contact komt met een ander, want hoe erg jij je best doet, je bent afhankelijk van anderen. Of dat jouw groom tegen iemand aan staat in de kantine tijdens de prijsuitreikingen? En paarden die vanuit daar weer worden meegenomen terug naar huis, waar een stal met 40 andere paarden staat te wachten die de week erna ook weer op concours gaan.. Of zie ik het nu heel duister in als ik zeg dat concoursen de grootste verspreiders zijn van (sluimerende) virussen?

Iemand had het erover dat weer niets te maken heeft met uitbraak van Rhino. Maar weerstand wel degelijk en dat hangt toch snel samen met weersomstandigheden. Ik ben bijvoorbeeld ook altijd verkouden in het voorjaar en het najaar, wanneer het nat en guur is, maar zelden in de winter of zomer wanneer het droog is.

NienSCHaap

Typhoon schreef:
beetje jammer dat beide stallen/plekken die ik weet waar er rhino is.. gelijk word verwijdert door de mods...

Dan móet je de MOD een pb sturen die vragen dan zelf ook nog een bevestiging.

enniee

Typhoon schreef:

Berichtje naar de nieuwsredactie :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:13

Maar wat als zij nou eens wel de waarheid spreekt?[/quote]

Ik hoop voor ze dat ze de waarheid spreken. Maar een DA heeft het bevestigd en blijkbaar zijn er getuigen met foto's. Ik heb ze niet gezien overigens.

Mochten zij de waarheid spreken dan is het super zuur voor ze. Doen ze dat niet, dan hebben ze het zichzelf wel heeeeeeeeeel moeilijk gemaakt.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-03-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:16

Wat ik me afvraag, ik weet niet of dit al verteld is in het topic maar kan het niet vinden.

Als het paard de neurologische variant heeft, is dit wel op te lossen met medicijnen ofzo? Is het een tijdelijke verlamming???

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:18

Waarom moet je erom liegen???? Er kan niemand iets aan doen! Niemand vraagt om zulke nare dingen..... ik zou er gewoon eerlijk in zijn al is het nog zo zuur!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:20

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:24

Brainless schreef:
Lovely schreef:
Bij mijn eerste paard heb ik het vaakst 37,6 gemeten. Bij mijn tweede paard meestal 37,8, maar dat was met een andere thermometer.

In het stuk dat Martina67 op de vorige pagina postte staat trouwens vrij duidelijk dat paarden die drager zijn ook het virus afgeven en meehelpen aan de besmettingen.

Een drager geeft niet standaard virussen af, wel zijn ze gevoelig om (bij bv verminderde weerstand) weer ziek te worden. dan zijn ze pas weer besmettelijk. Eerder dus niet.

zie:
http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html

Ik deel ook de mening van Brainless vandaar dat ik dierenkliniek Lemmer een berichtje heb gestuurd met de vraag hoe het zit met de informatie op hun site.