Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:45

Je kunt dat zelf bestellen via Abler.com. Het is exact dezelfde werkzame stof, namelijk gewoon omeprazol. Gastrogard is een merknaam, die goedgekeurd is in Europa en patent heeft. Daarom is het zo duur. Verder is er geen verschil. Je kunt kiezen voor pasta of korreltjes of tabletten geloof ik. Kijk maar eens op de website.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:49

Ik zat al even te kijken indd! Kan denk ik het beste de pasta doen, weet ik zeker dat ze het binnenkrijgt. Maar moet ik daar dan ook 28 dagen een volledige dosis van geven (1 spuit Pd?) en daarna afbouwen?

Edit; heb het al op de site gevonden, thnx!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:06

Beetje brutale vraag misschien, maar er is zeker niemand die iets heeft liggen wat ik over kan nemen he? :o Zag dat de levertijd op kan lopen tot 10 dagen en aangezien de merrie zo slecht is is het noodzaak dat ik zo snel mogelijk start.

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:09

Aukelizzy schreef:
Beetje brutale vraag misschien, maar er is zeker niemand die iets heeft liggen wat ik over kan nemen he? :o Zag dat de levertijd op kan lopen tot 10 dagen en aangezien de merrie zo slecht is is het noodzaak dat ik zo snel mogelijk start.

hoi, ik verwacht deze week mijn bestelling 30 spuiten van abler.com ik heb ze niet nodig dus je mag die van mij over nemen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:10

ohio schreef:
Aukelizzy schreef:

hoi, ik verwacht deze week mijn bestelling 30 spuiten van abler.com ik heb ze niet nodig dus je mag die van mij over nemen!

Ik stuur je even een pb!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:20

Vraagje, kunnen maagzweren gaskoliek veroorzaken? Mijn paard stond gisteren met gaskoliek. Gisteravond om half 12 dierenarts er ook weer bij gehad dat het weer terug was. Als het nu weer terugkomt wordt er bloed getrokken om te kijken of er ontstekingen zijn. Heb het gevoel dat ze hier al langer tegenaan hinkt, omdat ze de ze niet altijd energiek is en laatst beet ze zo in m'n elleboog toen ik haar halster af wilde doen, heeft ze nog nooit eerder gedaan.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:36

LiiNd_Y schreef:
Vraagje, kunnen maagzweren gaskoliek veroorzaken? Mijn paard stond gisteren met gaskoliek. Gisteravond om half 12 dierenarts er ook weer bij gehad dat het weer terug was. Als het nu weer terugkomt wordt er bloed getrokken om te kijken of er ontstekingen zijn. Heb het gevoel dat ze hier al langer tegenaan hinkt, omdat ze de ze niet altijd energiek is en laatst beet ze zo in m'n elleboog toen ik haar halster af wilde doen, heeft ze nog nooit eerder gedaan.

Dat kan zeker maar komt maar weinig voor. Die van mij had altijd een combi tussen maagzweer/ gaskoliek. Daarbij krijgt mijn paard ook gaskoliek van de omeprazole.

Na verder onderzoek blijkt de maag nu redelijk ok maar zijn de darmen geïrriteerd/ ontstoken. We gaan nu verder met het behandelen van de darmen. Misschien kun je darmen en maag niet los van elkaar zien. Ze beïnvloeden elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:25

Nickynicole, waarmee worden de darmen behandeld?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:53

ohio schreef:
Aukelizzy schreef:

+:)+ +:)+

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:00

Ik heb even een vraagje; mijn dochter heeft sinds 1 november een nieuwe pony.
Pony had een klein beetje singelnijd. Dus na een nieuw zadel (via een zadelmaker) de osteopaat er bij gehad, naar de tandarts geweest.
Nu valt het me op dat ze wat ingevallen raakt bij haar flanken. Ze krijgt nu nog meer ruwvoer (niet onbeperkt maar 4x een flinke berg per dag). Wij voeren haar ook bij met slobber en pavo vital (vitamine brok), naast brok die ze krijgt (2x 1/2e schep)
De afgelopen week staat ze dagelijks veel te geeuwen en is ze de laatste weken in toenemende mate narrig als je haar aan wilt singelen (en dat doen we al heel voorzichtig) De afgelopen paar dagen wordt ze ook heel narrig als we haar bij haar buik borstelen (oren plat, proberen te bijten) en staat ze dan te schrapen. Ook hoor ik heel vaak gerommel van haar darmen. Maar goed, dat gerommel en gegeeuw kan ook normaal zijn natuurlijk. (Geeuwen door ontspanning bijvoorbeeld)

Ik heb voor volgende week een afspraak op de kliniek gemaakt, maar ik vroeg me af of bovenstaande kan duiden op maagzweer? En waar moet ik op letten bij de kliniek volgende week, qua onderzoeken/behandeling?
Ik zou het fijner (minder stressvol voor de pony?) vinden trouwens als de dierenarts bij ons zou komen maar de voorrijdkosten zijn hoog, dus dit is dan handiger, ook als ze evt toch willen opvoelen.

Mijn gevoel zegt dat ze ergens last van heeft, misschien pijn heeft?
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 30-01-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:07

Ik zou even een lijstje maken van de opvallende dingen die je nu ook noemt, daarbij wat jullie voeren en dan je vragen aan de dierenarts en gewoon aankaarten of ze daar denken dat het een maagzweer kan zijn.
Gezien mogelijke stress door de verhuizing kan dat goed.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:16

Koekie73 schreef:
Ik heb even een vraagje; mijn dochter heeft sinds 1 november een nieuwe pony.
Pony had een klein beetje singelnijd. Dus na een nieuw zadel (via een zadelmaker) de osteopaat er bij gehad, naar de tandarts geweest.
Nu vakt het me op dat ze wat ingevallen raakt bij haar flanken. Ze krijgt nu nog meer ruwvoer (niet onbeperkt maar 4x een flinke berg per dag). Wij voeren haar ook bij met slobber en pavo vital (vitamine brok), naast brok die ze krijgt (2x 1/2e schep)
De afgelopen week staat ze dadelijks veel te geeuwen is ze de laatste weken in toenemende mate narrig als je haar aan wil singelen (en dat doen we al heel voorzichtig) De afgelopen paar dagen wordt ze ook heel narrig als we haar bij haar buik borstelen (oren plat, proberen te bijten) en staat ze dan te schrapen. Ook hoor ik heel vaak gerommel van haar darmen. Maar goed, dat gerommel en gegeeuw kan ook normaal zijn natuurlijk. (Geeuwen door ontspanning bijvoorbeeld)

Ik heb voor volgende week een afspraak op de kliniek gemaakt, maar ik vroeg me af of bovenstaande kan duiden op maagzweer? En waar moet ik op letten bij de kliniek volgende week, qua onderzoeken/behandeling?
Ik zou het fijner (minder stressvol voor de pony?) vinden trouwens als de dierenarts bij ons zou komen maar de voorrijdkosten zijn hoog, dus dit is dan handiger, ook als ze evt toch willen opvoelen.

Mijn gevoel zegt dat ze ergens last van heeft, misschien pijn heeft?

Met deze symptomen is de kans op een maagzweer zeker aanwezig. Als de DA een scopie wil doen,moet ze nuchter (12 uur) zijn. Misschien even van te voren nog telefonisch overleggen met DA?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:05

[***] schreef:

Probiotica met levende gisten en homeopathische medicatie. Omdat de omeprazole alleen onvoldoende was om de maag te behandelen heeft hij aanvullende medicatie gehad. Deze was niet zo best voor de darmen. De medicatie was nodig maar heeft ook heel veel stuk gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:27

nickynicole schreef:
[***] schreef:

Probiotica met levende gisten en homeopathische medicatie. Omdat de omeprazole alleen onvoldoende was om de maag te behandelen heeft hij aanvullende medicatie gehad. Deze was niet zo best voor de darmen. De medicatie was nodig maar heeft ook heel veel stuk gemaakt!

Dankjewel.

Ik was gewoon even benieuwd. Ik geef naast de omeprazole ook probiotica, uit voorzorg.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:28

Is er heel toevallig nog iemand die spuiten heeft liggen en wat kan missen? Ik heb van 1 bokker 30 spuiten over kunnen nemen, van 1 bokker 2 spuiten en ik heb er nu eigenlijk nog 7 nodig om de kuur af te maken.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:19

We hebben donderdag een mesttransfusie gedaan samen met de dierenarts. Ik ben benieuwd wat daar de resultaten van zijn.

We hebben de mest van 2 "gezonde" paarden direct in de maag gebracht met als doel dat de goede bacteriën zich in de darmen gaan vestigen. Vroeger deden ze dat vaker bij paarden die ernstige diarree hadden of vaak koliek. Zelf zie ik de veulens dat ook doen, af en toe een hap mest van een ander paard tot zich nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:54

nickynicole schreef:
We hebben donderdag een mesttransfusie gedaan samen met de dierenarts. Ik ben benieuwd wat daar de resultaten van zijn.

We hebben de mest van 2 "gezonde" paarden direct in de maag gebracht met als doel dat de goede bacteriën zich in de darmen gaan vestigen. Vroeger deden ze dat vaker bij paarden die ernstige diarree hadden of vaak koliek. Zelf zie ik de veulens dat ook doen, af en toe een hap mest van een ander paard tot zich nemen.

Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar! Dat gebeurde vroeger inderdaad een stuk vaker. Hoor er nu niet veel meer over.

Succes!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:56

@nickynicole, Ik ben ook heel benieuwd of dit heeft gewerkt. Ik ken het ook van vroeger.
Het klinkt heel vies, maar aan de andere kant heel logisch.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:09

Hi bokkers,

Ik heb een hoop kunnen lezen (oa in dit topic) over maagzweren maar niet over 'streepvormige leasies.

Mijn 6 jarige merrie wordt al 2 jaar dmv kruiden via da Steffi van der Laarsen behandeld voor haar maag. Kruiden werken als soort maagbeschermers. (Werkte voorheen top)
Echter eet ze deze niet meer.. of slecht althans.

In december zijn we naar andere stal verhuisd waar klachten toe zijn genomen (voer beleid voor paard met maagproblemen is niet toereikend bleek na een aantal weken..) Dit probleem hebben we nu getackeld door deze maand over te gaan naar stal waar ze praktisch 24/7 toegang krijgt tot ruwvoer oa aangeboden in slowfeeder wissels met porties op de grond.

Omdat de klachten steeds erger werden zijn we 4 weken geleden naar de kliniek gegaan (Wilde duidelijkheid over wat er precies in haar lijfje mis gaat)
Het vermoeden was een maagzweer maar dat was er niet, er waren wel streepvormige leasies te zien.. in de kliniek werd mij verteld dat dit moeilijker te genezen is maar ook weg te houden is dan zweren..
Ze heeft nu 3x per dag sucralfate direct in de mond. Dit legt laagje op de maagwand zodat de leasies in de maagwand kan herstellen.
Verder is ze ook opgevoeld, echo van de baarmoeder/eierstokken gemaakt en volledig bloedonderzoek gedaan. Enige afwijking was klein te kort aan eiwitten (vangen we nu op door tijdelijk bijvoeren van luzerne tot de verhuizing)

Nu is mijn vraag.. zijn er bokkers waarvan de paardjes ook (streepvormige) leasies in de maag hebben? Of zijn er verder preventie tips?

Wil graag ondersteuning blijven bieden als preventie en het liefst in pellets vorm (makkelijker te voeren met voerrondes mee)

Verder krijgt ze 2x per dag 1/4 muesli (sportfit) + 1x per dag equilin basic.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/input

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:25

Nsky86:

Misschien een domme vraag maar wat zijn streepvormige leasies? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord..

Super dat je verder bent gaan onderzoeken. Dat geeft weer meer duidelijkheid wat er mis is. De tip die ik je wil geven is dat een kliniek/ reguliere dierenarts opzoek gaat naar iets dat "stuk" is en dat gaat behandelen. Deze dierenartsen zoeken niet naar relaties, stalmanagement, karakter paard etc... Staat je dus niet blind op de diagnose maar blijf verder zoeken naar supplementen en aanpassingen stalmanagement (wat je dus ook al doet).

Wat is het suiker/ zetmeel gehalte van je krachtvoer? Paarden met een gevoelige maag/ darmen zou je niet meer dan 10% zetmeel + suiker moeten voeren en kleine porties.

Hoe zijn de darmen? Bij mijn paard waren de maagzweren weg maar bleven de klachten sluimeren. Het probleem had zich verplaatst van de maag naar de darmen. De befaamde negatieve cirkel. Door pijn in zijn buik (gaskoliek) kreeg hij stress en niet eten. Daardoor ontstond en een maagzweer. En zo blijven we deze klachten maar houden.

Wat is de kwaliteit van het ruwvoer (kuil of hooi)?

Krijgt je paard ook lucerne? Ze beweren dat het goed is voor de maag maar mijn paard kreeg die hoeveelheid eiwitten niet verteerd.

Ik vind de discussie/ tips uitwisselen interessant. Wij zijn er nog lang niet met ons paard en heb er een soort levenswerk van gemaakt zijn probleem op te lossen.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:17

@nickynicole

Ik had er ook nog nooit van gehoord gezien er altijd van uit wordt gegaan dat een dier zweren heeft bij klachten.
Steepvormige leasies zien er een beetje uit als striae maar dan zijn het een soort scheurtjes in de maagwand. Alsof er met een oud scheermesje geprobeerd is striae na te maken. Is lastig te genezen door het maagzuur. Doen er alles aan maar wil er ook alles aan doen om alles rondom haar zo goed mogelijk in balans te houden en haar zo goed mogelijk in goede conditie.

Ik schrik er best van. Het zetmeel gehalte is per kilo 27.5% en suiker 4.5%.. moet zeggen dat veel voeders zo hoog zitten. Ook al krijgt ze maar 2x een kwartje is het wel weer belasting van de maag.

Luzerne krijgt ze nu puur om periode tot andere stal te overbruggen daarna stop ik ermee gezien ze dan onbeperkt voordroog krijgt. Ik weet niet of het geanalyseerd is.

Voor haar darmen en algemende gezondheid krijgt ze Equilin Basic, zit alles in ten aanvulling op hooi en weinig krachtvoer. Oa probiotica, magnesium en vitamine e (zonder selenium), daar is ze erg van opgeknapt!

Ben nu aan het kijken voor vitabix, erg laag in suiker en zetmeel..

Ja zo is het ook hoor! Elk paard is een individu en als je er voor kiest moet je het goed doen zeg ik altijd maar. Alles voor onze paardjes!

Hoe gaat het nu met je paard en de sluimerende klachten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:23

(meelezer komt onder steen vandaan)

@Nsky86
heb je al overlegd met steffi? Ben erg benieuwd naar haar advies.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:24

Bestaan er ook supplementen die je vrij kan krijgen ter 'bescherming' / ondersteuning van de maag?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:37

Hierbij mijn reactie:

Ik had er ook nog nooit van gehoord gezien er altijd van uit wordt gegaan dat een dier zweren heeft bij klachten.Steepvormige leasies zien er een beetje uit als striae maar dan zijn het een soort scheurtjes in de maagwand. Alsof er met een oud scheermesje geprobeerd is striae na te maken. Is lastig te genezen door het maagzuur.
Dit had mijn paard ook maar de dierenarts gaf aan dat dit ook een soort van zweren zijn geweest maar dan langzaam aan het genezen. Eigenlijk is het littekenweefsel wat nog weg niet trekken. Maar misschien is dit bij jouw paard wel anders. Ik weet alleen wat ik heb gezien en gehoord bij mijn eigen paard. De kliniek in Moerbeke, Utrecht en 2 dierenartsen uit de regio zijn betrokken geweest bij de behandeling bij die van mij. Ook die geven allen afzonderlijk andere adviezen

Ik schrik er best van. Het zetmeel gehalte is per kilo 27.5% en suiker 4.5%.. moet zeggen dat veel voeders zo hoog zitten. Ook al krijgt ze maar 2x een kwartje is het wel weer belasting van de maag.
Ik zou per direct stoppen. Er zijn veel alternatieven om te kunnen voeren Pavo Care 4 Life, Horsefood Happy Summer Mix, FiberForce, etc. Die kun je zo opzoeken via voervergelijk. Die van mij reageert binnen 3 dagen wanneer ik krachtvoer voer met een hoog percentage suiker/ zetmeel en dan niet meer dan 1 schep per dag.

Luzerne krijgt ze nu puur om periode tot andere stal te overbruggen daarna stop ik ermee gezien ze dan onbeperkt voordroog krijgt. Ik weet niet of het geanalyseerd is.
Ik zou niet kiezen voor voordroog maar puur hooi. Alles wat verpakt is bevat bacteriën die voor een paard moeilijk te verteren zijn. Zeker voor paarden met maag/ darmproblemen. Vaak geven mensen aan dat het heel droog voordroog is, maar het blijft voor een lange periode in plastic. Ik heb een analyse laten doen van het hooi zodat ik weet hoeveel ik kan/ moet voeren.

Voor haar darmen en algemende gezondheid krijgt ze Equilin Basic, zit alles in ten aanvulling op hooi en weinig krachtvoer. Oa probiotica, magnesium en vitamine e (zonder selenium), daar is ze erg van opgeknapt!
Lijkt me een prima aanvulling. Besteet de probiotica uit levende gisten?

Ben nu aan het kijken voor vitabix, erg laag in suiker en zetmeel..
Heb ik ook voorbij zien komen. Lijkt me een goed voer

Ja zo is het ook hoor! Elk paard is een individu en als je er voor kiest moet je het goed doen zeg ik altijd maar. Alles voor onze paardjes!

Hoe gaat het nu met je paard en de sluimerende klachten?

Wij zijn het gaan zoeken in de alternatieve hoek, in overleg met de behandelende dierenartsen. Na een half jaar van omeprazole (volledige dosis) aangevuld met andere medicatie bleek na de 3e maagscopie dat de zweer nagenoeg weg was. Natuurlijk ook het hele stalmanagement aangepast voor zover dat mogelijk was en de training op een laag pitje. Helaas bleef zijn gezondheid een 6-je met 1x per 3 weken koliek. We hebben een haaranalyse laten uitvoeren en al het voer en supplementen laten analyseren. Daaruit kwam ook het advies voor de mesttransfusie. Ook ben ik zelf gaan experimenteren. Sinds 3 weken eet hij duidelijker meer hooi, vrolijker, dikker, ontspannen buik en gaan we langzaam de training oppakken

Dit ziet er toch niet uit als een ziek paard :=

Afbeelding

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:39

@ nanoukkie :
Jazeker, ik heb bv. goede ervaringen - bij diverse paarden - met Maagsupport van De Paardendrogist ..