velvetblack schreef:Er is ongeveer 3 weken geleden nog geluisterd naar de longen, in rust en na wat beweging. Er was toen niks te horen, behalve dat na de beweging haar neusgaten wijd waren en de ademhaling wat sneller was. Dat ze astma heeft is al maanden geleden vastgesteld. De snot uit haar neus is helder (soms wittig) en dun.
Ze krijgt nu al een hele poos geen medicatie meer.
Met rollen rolt ze nu ook weer gewoon door naar beide kanten, toen ze zo'n last rolde ze altijd maar 1 kant omdat ze erna moest hoesten
De wijde neusgaten is begonnen sinds de verharing, ongeveer tegelijk.
Haar longen zullen nooit schoon worden, daar ben ik uiteraard van op de hoogte helaas.
Helaas zegt alleen luisteren echt helemaal niks.
Wij kende een paard dat al jaren af en aan problemen had. Had onderzoeken gehad en diverse kuren en medicatie. Ook een tijd met kruiden ondersteund.
Hij leek tussendoor oke en is zelfs serieus getraind.
Wij kregen hem en zijn eerst nog op zijn oude plek wezen rijden. Hij hoestte vreselijk en kwamen zelfs klodders uit. De veearts daar kwam, gaf ab en het leek te verdwijnen. Hij is gekeurd en zou goed zijn, want die veearts had geluisterd.
Hij stond al even op flixotide en kreeg hij bij ons ook. Toch kreeg hij een vreselijke benauwde aanval, dus veearts kwam, hij kreeg medicatie ingespoten en werd rustiger. Ondanks dat hij niet hoestte, stond hij wel met grote neusgaten, dus toch scopie gaan doen 5 dagen later.
Je hoorde niks, maar de scopie liet zien dat het niet goed was. Het was enorm rood, vernauwd, gezwollen en relatief weinig slijm.
Wij zijn nog van alles gaan proberen, omdat we erg schrokken. Zouttherapie hielp hem wel, maar er was niks om los te komen. Hij kreeg toen weer een aanval en ook die veearts daar schrok ervan.
We hebben weer een scopie laten doen, met zelfde resultaat. Toch nog een pak medicatie mee en weer proberen.
Omstandigheden waren al optimaal, dus daar kan je dan verder niks meer aan veranderen.
Bij ons thuis bleef hij vooral 's avonds en 's nachts zwaar hoesten. Ongeacht wat je voerde, hoe etc.
Ook voor hem nog ondersteunende middelen geprobeerd. En zelfs in overleg met oude bazen nog een keer de flexineb 2x daags incl medicatie. Allemaal ongezien meegegeven door hun veearts die hem destijds dus al had gezien en behandeld.
Het heeft allemaal niks geholpen. Terug kijkend, staat hij op heel veel foto's met hele grote neusgaten. Verschillende veeartsen over de jaren voor ons en bij ons hebben geluisterd en niks ernstigs gehoord, waar de scopie echt anders liet zien. Helaas was er voor hem echt geen leven mogelijk. 5 Veeartsen verder, dus echt niet 1 mening.
Geval2; onze ruin. Chronisch luchtweg patient. Slechte scopie, maar kwam niks duidelijks uit de swab. Jaren ups and downs. Goede leefomstandigheden. Zelfs een keer verhuisd vanwege pollen rijk gebied.
Vorig jaar een dip. Equisolon kuur. Eerst moest dosis omhoog en daarna ging het op het eind bij afbpuwen weer mis.
Er kwam een andere veearts voor de tanden en die kon nog wel wat betekenen. Zij luisterde en zei gelijk; die longen zijn op en begon over inslapen.
Een collega kwam voor iets anders en luisterde en wilde nog wel de flexineb proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Onze merrie van 28 heeft ook mindere longen en die vond zij gelijk klinken.
Na de kuur ging het redelijk goed.
Maar, ze zijn dus beiden alleen geluisterd en de ruin werd opgegeven en de merrie zou hetzelfde klinken. Waar de ruin met een dubbele klap stond, grote neusgaten en regelmatig hoestte.
En de merrie niet benauwd en ook eigenlijk niet hoest. Alleen toen even kort voor de 2e keer in haar leven.
Wat dat betreft ben ik dus wel enig vertrouwen in veeartsen kwijt en vind alleen luisteren echt te vaag. Prima als zo tussendoor, dat doe ik zelf ook. Maar ik kan elke dag luisteren en op verschillende momenten.
Wel weet ik inmiddels dat wat je hoort, zeker niet altijd iets zegt over wat er te zien is aan de longen. Ook is het gedrag van het paard per paard verschillend.
Met supplementen kan je alleen ondersteunen, maar ik heb zeker wel honderden, zo niet meer uitgegeven en het geneest niet als er echt wat aan de hand is.
Wel ben je veel geld kwijt en vaak ook kostbare tijd.
Dat paard dat bij ons kwam was misschien een hoop leed bespaart als in het begin een goede veearts beter had aangepakt en doorgepakt.
Net als bij mijn ruin, die eerst weken de standaard medicatie heeft gekregen.
Waar ze op reageren weet je nooit 100% zeker en je kan gewoon niet alles vermijden. Er zijn overal pollen, vogels, stof, schimmels, hoe goed je het ook doet. Het meeste wegnemen kan veel helpen, maar een paard dat eenmaal problemen heeft zal altijd op het kleinste reageren.
Daarom zou het helpen bij de eerste hoest gelijk de longen schoon te maken, de beste optie zijn. En niet alleen de hoest onderdrukken. Ja, hoesten verziekt de longen, maar het is een symptoom van een onderliggend probleem.