[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:01

Hallo,

Mijn (bijrijd)pony heeft afgelopen zomer aardig wat geschuurd en gejeukt. Gellukkig wel in zo'n mate dat alle staart en manen haren zijn blijven zitten.
Flink gesmeerd met van alles en nog wat, maar niks leek te werken. Ook begon het vrij laat, zo rond juli.
Nu was het vorige week helemaal verdwenen, ze stond weer zonder te schuren en lekker rustig in stal en op de poetsplek, erg fijn dus.
Gister had ik haar even vastgezet en het was weer raak, schuren aan zowel staart als manen. Dit valt precies tegelijk met haar
hengstigheid, zou dit een verband kunnen hebben? En zo ja, kan ik dit voor haar verlichten met het een of ander?
Je merkt aan haar gedrag ook duidelijk wanneer ze hengstig is in de vorm van sloom/tegendraads zijn.

Ook betwijfel ik het of het wel echt zomer eczeem is...
Wat denken jullie?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:03

die van mij krijgt sowieso nooit een deken over haar eczeemdeken heen. ze loopt nu naakt, en als straks blijkt dat eczeemdeken weer nodig is krijgt ze alleen die weer om...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:41

xFDV schreef:
Dat is balen, dus de dekens zijn nu nog steeds nodig?
Hebben jullie dan nu eczeemdeken een winterdeken er over heen?

ja hoor,de vliegjes leven wel een paar weken en als het te koud is wachten ze gewoon tot het weer boven de 5 graden is en komen ze weer tevoorschijn :j
appie loopt zo:

Afbeelding
gewoon een oude eczeemhals aan zijn winterdeken geknoopt :D
als je een beetje creatief bent kun je zelf ook heel makkelijk zo'n hals in elkaar knutselen .
maar er zijn ook losse halzen te koop voor an vliegendekens, en die kun je zo aan een deken vastzetten.

Zarena schreef:
en heb dus een ideetje..

Ik zou willen beginnen in maart om een Rambo Sweetich Hoody op te gooien, en zodra het echt warm wordt haar 's nachts buiten te zetten en overdag op stal.
Is dit voldoende of zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden of moet smeren/voeren?

Ik lees ook dat heel veel middeltjes niet werken.. Ik heb afgelopen zomer ook een kruid tegen jeuk gevoerd, dit hielp helaas niet.. Ook heb ik verkoelende gel gesmeerd zodat de jeuk zou verdwijnen maar het geschuur ging gewoon door...

als je paard een goede deken op heeft moet je het helemaal niet op stal zetten.
als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te laten moet je dat doen,is toch het beste...voor elk paard :D

maar zet ze op weinig gras.
dat is echt heel belangrijk.
geen gras wat net opkomt,dat zit echt vol met voedingsstof,maar zet je eczemer op een weiland neer wat eigenlijk al bijna leeggeeten is.
als je een eczemer mooi op gewicht kunt houden scheelt dat echt 40% van de jeuk.
maar als ze op weinig gras staan komen ze wel wat vitamine stekort en dat vul je dan aan met wat krachtvoer.
zo gaat het toch vaak nog het beste.

kaula:
kan zeker zijn dat de merrie bepaalde hormonen niet goed heeft waardoor ze dan dus jeuk krijgt,
'je kunt wel een en ander laten uitzoeken door de veearts

ItsMe2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:31

Mijn proefflesjes zijn er, het ruikt wel erg sterk, maar kan eerlijk gezegd niet zeggen dat ik het heel erg vies vind!

Is het nog verstandig om de plekken voor de eerste keer smeren even goed te wassen ofzo?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:09

Kaula, bij mijn pony is het ook zo vergaan, de trigger was krachtvoer en overgang naar kuil (voedselallergie).

Hoeft dus niet altijd zomerexceem te zijn, kan ook jeuk zijn van schimmelinfectie bv of parasieten.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:31

Ik heb net mijn paardje ingesmeerd!
Ben benieuwd...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:07

Zarena, ik zou je aanraden om meer naar het weer te kijken, dan naar de maand wanneer je met dekens begint. De afgelopen paar jaren stond die van mij altijd al half/eind februari onder de eczeemdeken (of een ander soort deken met hals). Ik ben het liever voor, dan dat je een halve dag te laat bent. Eenmaal jeuk...

De gel die je gesmeerd had, hielp misschien wel iets, maar niet voldoende om het echt te laten stoppen met jeuken. Wil niet zeggen dat het dus niet ook prettig is voor je paardje natuurlijk.

Wat hier ook gezegd wordt, let op de voeding. Mijn merrie kan bijvoorbeeld helemaal niet tegen kuil, ik weet niet wat je paardje nu krijgt? Maar ik hou dat voor in de winter ook aan, want anders hebben ze die rotzooi allemaal alweer in hun lijf zitten.

Op tijd beginnen met de ZE en ook goed omdenken (dus niet bijvoorbeeld "ach het is mooi weer, ik laat haar lekker een half uur buiten staan zonder deken"). Want met een half uur kan het ook al mis zijn, zeker als je een paard hebt wat nog zo vreselijk veel jeukt. Ik weet niet in wat voor omgeving je ook woont/waar je paard staat, maar ook dat kan er zeker mee te maken hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:18

Ellen, wacht maar; na een week smeren ben je die geur echt wel zat :P :D
Wat voor kleur heeft jouw paard, zie je het heel erg?
En waar heb je allemaal gesmeerd?

Ben benieuwd naar het resultaat!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:05

Mijn paard is nu nog half donkerbruin, en half schimmel! :D..maar wordt uiteindelijk helemaal schimmel
Ik heb het op de staartwortel, en manenkam gesmeerd, omdat ze vooral daar jeuk heeft! En die zijn gelukkig nog zwart! :)
Vanochtend had ze niet geschuurd! :), en vandaag loopt ze ook ''naakt'' op de wei!
Ik was eigenlijk van plan om vandaag foto's te maken.. en dan over een maandje weer ofzo! :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:18

Ik was benieuwd of jullie paarden ook erger schuren na een inenting (tetanus/influenza).
Ik heb nu meerder keren gehoord dat het de jeuk behoorlijk verergert omdat het een aanslag is op de weerstand.
Ik ken wel trainingstallen die om die reden excemers niet meet enten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:27

Net even mijn DA gebeld, die denkt niet dat mijn paard ZE heeft, omdat ze zo laat is begonnen met schuren, hij komt woensdag langs en ga vragen om eens bloed af te nemen... Eten wordt vanavond om geschakelt naar hetgene ze kreeg bij de 1ste eigenaars.
Ze schuurt dus ook door haar deken en de gesmeerde TKC door zucht.. Had gevraagd achter een vaccin maar is volgens hem uit de handel gehaalt
Hij vertelde me dat ik al eens moest proberen haar te wassen met Imaverol. Gelukkig geven ze nu even wat warmer..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:46

ben benieuwd Titsia!
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 28-10-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:58

Mijne is eigenlijk pas begonnen rond september...

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:21

miesie schreef:
@ Zarena, ik zweer bij Eldena bodylotion van de Aldi in Duitsland! Die van mij heeft geen dag met deken op gestaan, terwijl ik net de Rambo SIH had gekocht.. Die zit dus nog steeds nieuw in verpakking :Y)
Ook als er bij ons een paar begint met staartschuren (wat dan geen eczeem is..) een klein beetje erop en hij stopt met schuren!

Welke maat Rambo heb je liggen? :D Haha, maar Duitsland is niet zo ver voor ons, dus dat is wel even het proberen waard!

Ik voer nu de basis/sportbrok van Havens, kleine twee kilo per dag.. Wat raden jullie aan voor een 4 jarige KWPN merrie van 1.70? Ze moet wel goed in conditie komen voor de sport desondanks de exceem..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:59

Nog even een vraagje, als jullie de manen insmeren, doen jullie dat dan van beide kanten, of alleen van een kant?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:02

ik doe beide kanten en vlecht de manen in, zodat het echt op de huid komt ipv op de manen, zeker omdat het natuurlijk lang vettig blijft.

Ik ent Wisse voor de rest van de groep aan; de rest wordt in juli geent maar dat vind ik een te groot risico dus Wisse wordt in april geent.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:56

Maak je dan gewoon knotjes?? :)

En ik dacht dat 250ml €21.50- was, maar schijnt €24.95 te zijn...
Hmm..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:15

titsia: Het kan wel eczeem zijn. Dat ze zo laat begint is helemaal niet raar, want wie weet zit de trigger juist heel ergens anders en heeft het lichaam genoeg gehad en is het 'op'.
Afijn, ben benieuwd of de DA wat kan vinden.
Door de deken heen schuren is in mijn ogen ook een andere oorzaak, maar mugjes kunnen dan wel net teveel zijn voor ze.
Ben benieuwd!

Hier nog steeds lekker deken op hóór :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:27

nee gewoon in de vlechten; (foto van 2 maand geleden denk ik)

Afbeelding

Deze foto is trouwens van gisteren, zoals je ziet zijn de manen nu dusdanig lang dat ze beginnen te krullen :D (uit zichzelf, hij loopt al 2weken zonder vlechten :D )

Afbeelding

hier zie je nog duidelijk dat er lengteverschil inzit daar waar de deken had gedrukt op de manen.
Gelukkig groeit dat ook alweer bij.
Ik wacht nog twee maanden en punt daarna telkens de rest iets bij zodat het volgend jaar weer gelijkgegroeid is. Als ik dat nu doe, springen zijn maanden beide kanten op en dat wil ik niet ;)

Afbeelding

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:20

Mooi paard!! :j, en de manen zien er ook al goed uit! :)

Ik heb vandaag ook foto's gemaakt! :)
En dan over een maandje even vergelijken! :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:41

Hmm even een baal momentje..

De manen zijn nog steeds niet geschuurd, en de staart ook niet op de ''oude plekken'', maar nu schuurt ze echt midden op de staartwortel, van boven naar beneden gezien!

Morgen even goed insmeren!
En denk toch, dat ik dan voor een flacon van 250ml ga, maar moet dan eerst even centjes hebben!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:15

opisop_shop schreef:
Was er nou al een shampoo op de markt om de kleur eruit te wassen?

Dit staat op Vidoma.nl

Derfen Shampoo

Een shampoo afgestemd op eczeempaarden en goed te gebruiken voor paarden die Derfen gebruiken tegen eczeem, maar meedoen aan bv. een wedstrijd. Hiermee kan de Derfen worden uitgewassen terwijl de huid in conditie blijft.

Verwachte introductiedatum: November 2010

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:50

omg, wat een geldklopperij dan zeg! eerst leveren ze iets smerigs, en dan iets waarmee je dat smerige weg kunt wassen???

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:02

tja maar het werkt wel. Ik gebruik het niet in zijn manen en staart omdat ik hem anders niet schoon krijg voor de wedstrijd, maar als de shampoo betaalbaar is ga ik de combinatie zeker gebruiken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:16

zal wel een dure shampo worden dan ;)
kun je het niet gewoon met wat anders er uit halen?