Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:45

ja dat zou ik ook zeggen,als het echt niet anders gaat,pilletje vermalen,deze in wat appelmoes roeren,dit in een spuit en zo naar binnen spuiten,dan maar zo...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:56

Precies, het is wel belangrijk dat ze hun dosis binnen krijgen en zelfs als je er mee wilt stoppen, moet je het ook weer langzaam afbouwen om bijwerkingen te voorkomen! Desnoods inderdaad alles in een grote spuit met appelmoes of iets anders, maar wel elke dag proberen er in te krijgen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:18

Ìk heb t de laatste maanden bij gamoor ook in de keel gestopt...

tong vast pakken , stukje uit de mond trekken en dan met je hand de pil in keel leggen...

werd er hele handig in , en na pil kreeg ze altijd wat lekkers....

werkte voor mij t handigst, snelst en wist zeker dat ze t binnen had...

Blonde79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:11

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:39

Blonde79 schreef:
Mijn paard met cushing is helaas op kerstavond plots overleden.
Ik heb nog een boel pergolide tabletten over:

http://www.bokt.nl/markt/ad/8366/pergol ... gs-disease

Sterkte met het verlies van je pony.

Ik heb je een pb gestuurd over de pillen.

Waardeloos als je pony de pillen niet wilt eten. Met La Vie ook vaak een drama en je verzint elke keer weer iets nieuws. Ze krijgt het nu met een wortel, dan voelt ze het pilletje niet. Muesli e.d. hoef ik niet uit de hand te voeren, daar is ze te argwanend voor. Paarden krijgen normaliter ook nooit wat uit de hand, dus dat klopt bij voorbaat al niet als ze iets uit de hand krijgen van mij! :D
Ik snijd 3 dikke plakken van een voerwortel, prik er met een priem een gaat in en dan in elk partje gaat 0,25 mg pergolide. Ondertussen heb ik nog wat kleine stukjes en daar paai ik haar vriendinnetje mee. Hierdoor ontstaat er iets voernijd en wil La Vie ook heel graag een stukje wortel. Misschien gemeen, maar het werkt! Voor nog toe... ;)

Werkt het misschien als een ander het pilletje geeft Melodyke?
Bij ons vorige paard hoefde de nieuwe eigenaresse het ook niet te voeren hoor, dan spuugde hij het altijd zo weer uit. Terwijl ie het bij mij wel altijd wilde eten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:20

vermalen heb ik ook gedaan en dan door slobber, maar kreeg t idee dat de werking dan niet optimaal was....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:21

Een vraag: wie van jullie geeft z'n paard Cushinaze (van de Paardendrogist)?
Heb je het idee dat het beter werkt dan provarium breeding?
Voer je het alleen of in combinatie met Pergolide?
Ik ben benieuwd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:30

Persoonlijk geef ik liever de magnesium, msmzwavel en provarium breeding apart, dan weet ik welke dosis ze binnenkrijgen van die belangrijke zaken ;-) maar op zich zitten er wel de juiste zaken in die ter ondersteuning belangrijk zijn. Het ligt er helemaal aan hoeveel problemen je cushingspaard al heeft of je hier genoeg aan zult hebben...

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:40

Ik voer zelf geen zwavel en ook geen provarium breeding. Dat krijg ik er echt niet in bij haar en daarnaast is La Vie eigenlijk een pony van meerdere mensen, echter staat ze bij ons en betalen wij al haar poeders e.d.
Dat poeder speciaal voor cushing ken ik wel, maar gebruik het niet. Bij ons vorige paard (die wel alles kreeg) konden we het ook zelf bijhouden en soms kreeg ie net even meer van het een of iets minder van het ander.

Ik kwam overigens net dit tegen op bokt over zwavel:

Citaat:
Vergeet niet dat MSM (weliswaar een natuurlijke) pijnstiller is! kijk maar eens op internet. Is dat de bedoeling ?

Ik heb geen idee of dit zo is? Weet iemand van jullie dit?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:52

MSM zwavel is een natuurlijk product dat ook in bijv gras aanwezig is. Het is een natuurlijke antioxidant en het helpt met het voorkomen en herstellen van onstekingen op huid/hoef/long/pees en spierniveau. Ik heb niet het idee dat het ook pijnstillend is, maar als dat zo zou zijn is dat denk ik een bijkomende positieve eigenschap.

http://www.paardendrogist.nl/6990/meer_over_msm_zwavel/
Citaat: Bovendien speelt zwavel een belangrijke rol in de lichamelijke ontstekingsremmende processen en daardoor in de vermindering van de pijn.

Het is dus meer indirect dat het pijnstillend werkt omdat het zo ontstekingsremmend is...
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-01-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:54

Idd wat jij omschrijft, zo zie ik zwavel ook. Had ook geen idee van het stukje in mijn quote.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:26

Pony gaat erg slecht op het moment..
Ze heeft veel last van haar chronische hoefbevangenheid en hele zere voor voetjes.
DA is vrijdag geweest en vond 2 zakjes pijnstillers echt teveel voor zo'n klein ponytje, in overleg ben ik iets af gaan bouwen, maar toen was ze meteen super slecht, dus nu krijgt ze 1,45 zakje.
Vandaag was ze voor het eerst ook niet blij, ze wil niet alleen lopen, maar de anderen jagen haar weg of doen boos.
Heb met de DA afgesproken om nog 2 weken aan te kijken zolang het niet slechter gaat, maar als ik haar zo zie weet ik niet of we nog wel 2 weken door moeten.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:29

Wat vervelend SparklinApp...
Wat voor pijnstillers krijgt ze? Misschien een idee om eens andere te proberen? Soms reageren ze beter op andere pijnstillers...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:32

Ik vermoed dat ze buut krijgt omdat ze het over zakjes heeft in combinatie met hoefbevangenheid.

Kan ze misschien iets aan metacam hebben? Is ook een pijnstiller en ontstekingsremmer?
Wat sneu dat ze zich zo slecht voelt op het moment, hoop echt voor je dat ze weer op gaat knappen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:45

Ja, ze krijgt phenylbutazone, heeft ze juist voorgeschreven gekregen omdat dit nog wel te betalen is en het toch af en toe terug komt.. dan kan ik haar op een slechte dag makkelijk een keer een zakje geven.
DA wilde ook wel metacam voorschrijven, vooral gezien de bijwerkingen, maar zei dat ze het hier ook wel op zou moeten doen en dat ze gewoon heel veel pijn in haar voetjes heeft op het moment.
Het stomme is, soms is het zo van de ene op de andere dag weer over, maar zo lang als ze het nu heeft heeft ze het nog niet gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:57

Buut heeft als bijwerking dat het ook interfereert met de cushing, dus dat ze depressiever worden (in mijn ervaring met willy) en meer in zich zelf teruggetrokken. Toen wij met de buut stopten, kwam er weer leven in zijn ogen terug in plaats van een soort matte afgeslotenheid. Maar goed, hij kreeg buut voor een dik been en niet voor hoefbevangenheid. De metacam is wel beter te verdragen in combinatie met de cushing, heeft minder nadelige effecten op een cushing paard, maar ik weet niet of je paardje het er goed op kan doen qua pijn. Verschrikkelijk sneu als ze pijn hebben, sterkte!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:10

SparklingApp schreef:
Ja, ze krijgt phenylbutazone, heeft ze juist voorgeschreven gekregen omdat dit nog wel te betalen is en het toch af en toe terug komt.. dan kan ik haar op een slechte dag makkelijk een keer een zakje geven.
DA wilde ook wel metacam voorschrijven, vooral gezien de bijwerkingen, maar zei dat ze het hier ook wel op zou moeten doen en dat ze gewoon heel veel pijn in haar voetjes heeft op het moment.
Het stomme is, soms is het zo van de ene op de andere dag weer over, maar zo lang als ze het nu heeft heeft ze het nog niet gehad.

Voor Nado deed buut helemaal niets. Hij werd er totaal niet beter van. Metacam reageert hij wel positief op. Bijkomend voordeel is dat ik de buut er bijna niet inkreeg en hij voor de metacam bijna zelf zijn mond open doet. Ja, het is duurder, maar buut had voor ons dus helemaal geen zin, ook weggegooid geld dan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:15

Willy houdt ook wel van metacam ;-) (onze katten trouwens ook van de kattenvariant, ze gaan echt rennen als ik met een spuitje rondloop, dan willen ze graag aan de beurt zijn).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:16

Fargo, ik denk dat het door de honing komt, ik vind het ook altijd zo lekker ruiken :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:30

Nado schreef:
Fargo, ik denk dat het door de honing komt, ik vind het ook altijd zo lekker ruiken :j

Volgens mij voelden de katten zich er een beetje high van en werkte dat ook verslavend ;-) maar dat weet ik niet hoor

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:34

Ik merk dus wel heel duidelijk verschil als ik minder geef, dan loopt ze direct nog veel slechter!
Heb dus niet het idee dat het niks doet, maar ben meer bang voor de bijwerkingen en zoals Fargo ook schrijft dat Willy down werd er van, dan zou het niet van de pijn komen maar van de pijnstillers... aan de andere kant vind ik duidelijk de hoeveelheid pijn die ze nu heeft niet voor langere tijd acceptabel, daar moet snel verbetering in zitten.
Kan nog wel bellen met mijn DA nu ze slechter gaat, idd beter wat meer uitgeven voor een goed resultaat als dat er in zit!
Dit krijgt ze trouwens ook met een spuitje met appelmoes, poeders eet ze sowieso niet, maar voor elk spuitje draait ze heel hard weg, ook voor metacam, dat heeft ze toen ze de eerste keer bevangen raakte wel gehad, helaas geen gelukzalig verslavend gevoel voor mijn ponytje.. :')

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:27

Ah wat sneu voor je pony! Ik heb geen ervaring met pijnstillers.
Ik hoop voor je dat ze snel opknapt. Hoe oud is ze nu?

Ik heb voor het eerst krullen en slagen ontdekt in Moon haar vacht... ;(
Om haar nek en onderbenen, nadat ze nat is geweest. Niet leuk!
Die hadden we nog niet.... dat is dan echt weer een stapje dichterbij het einde... -O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:20

Nefertarie, niet zo depressief joh, kop op! Willy heeft al meer dan 5 jaar krullen en slagen zeker bij zijn ben en hals (in meerdere of mindere mate afhankelijk van de medicatie en of die voldoende is) maar doet het toch nog prima en is blij om te leven...

De krullen zelf zijn het ergste niet, alleen een symptoom waaraan je kunt zien of de zaken onder controle zijn of niet, zo zie ik het eigenlijk meer.. Een graadmeter als het ware.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:46

Ik ga met Fargo mee, niet gelijk teveel doemdenken. La Vie had heel veel slag en nu ook nog erg lang haar en soms wat slag. Probeer daar niet teveel op te letten, kijk meer naar haar algehele gesteldheid. En dus idd ook beetje als graadmeter.

Wat vervelend sparkling van je pony. Zo sneu als ze veel pijn hebben. Wel heel apart dat ze zo van de een op andere dag wel/geen pijn heeft.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:04

Ja, dat is zo hoor, maar krullen hadden we nog niet.
Bokt/typ werk komt altijd anders over dan wat je eigenlijk bedoelt. Ik ben niet meteen helemaal depri hoor! Haha
Ik heb gewoon een halsje op haar deken geklikt, zodat haar nekhaar niet veel langer groeit.

Verder is ze happy en ziet er goed uit!! Ze word weer wat dikker en de spieren beginnen langzaam terug te groeien -O-
Met rijden gaan we ook super, ze rommelt niet meer zo en gaan gestaag vooruit.